Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10381604 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhönLue lisää »14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisilleLue lisää »14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoilleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhönLue lisää »14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisilleLue lisää »14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoilleLue lisää »

Jouko Hakala, Haretek Oy: Uuden HEINOLA 1014 TRUCK -autohakkurin leveä syöttöpöytä tehostaa haketusta

Share |
08.09.2018 15:30

hei1.jpg

Metsähakkeen käytössä alkaa alueellisesti näkyä positiivisia kasvun merkkejä. Alan urakoitsijat ovat viime aikoina alkaneet jälleen tekemään korvaavia kalustoinvestointeja ja jonkin verran hankitaan myös lisää kapasiteettiakin. 

(kuva yllä: Haretek Oy lisäsi autohakkurimääränsä kolmeen, kun alkukesästä käyttöön otettiin uusi HEINOLA 1014 TRUCK asennettuna Volvon päälle. Syöttönosturina väkevä KESLA 2112T.)

Haretek Oy Huittisista on vuonna 1994 perustettu urakointiyritys, joka tekee haketusurakointia, myy valmista haketta ja hoitaa hakkeen kuljetuksia asiakkaille pääasiassa Lounais-Suomen alueella.

hei3.jpg

(kuva: Haretek Oy:n kaikki autot ovat Volvoja ja värityksenä puna-vihreä. Kalusto pidetään aina siistinä - onhan se yrityksen tärkein käyntikortti.)

- Kun aikanaan päätimme siirtyä haketusurakointiin niin ensimmäinen vuonna 2000 käyttöön otettu hakkurimme oli HEINOLA 97 kuorma-auton päälle rakennettuna. Kotimaisesta Heinolan hakkurista saatiin niin hyviä kokemuksia että tänä päivänä meillä on käytössä tehokas ja luotettavasti jo vuosia palvellut HEINOLA 1310 -autohakkuri ja nyt tämä aivan uusi HEINOLA 1014 TRUCK sekä kaksi vuotta sitten hankittu Bruks 1006 PT -autohakkuri. Hakkeen ajo tapahtuu kolmella koukkuautolla ja yhden auton perässä kulkee kävelevälattiainen Knapen -puoliperävaunu, mikä on toiminut tehtävässään oikein hyvin. Lisäksi talven kiireisenä aikana ostamme hakkeen kuljetuspalveluita S. Pirinen Oy:ltä Kullaalta, kertoo yrittäjä Jouko Hakala

hei2.jpg

(kuva: - Metsäenergia-ala on kehittynyt viime ajat positiiviseen suuntaan mutta paljon on vielä tehtävissä; esimerkiksi kausivaihteluja pitäisi pystyä tasaamaan, sanoo Haretek Oy:n yrittäjä Jouko Hakala.)

Kausivaihtelu iso haaste

Haretek Oy:n tärkeimmät asiakkaat ovat tänä päivänä Biowatti ja Sataenergia.

 - Tuotamme suurimman osan  hakkeesta metsästä joten kalusto pitää olla maastokelpoista ja ketterästi pinolta toiselle liikkuvaa. Toki hakkureissamme riittää kapasiteettia myös terminaalityöskentelyyn. Ajamme paljon haketta mm. Nakkilan, Porin ja Naantalin lämpölaitoksille. Lisäksi meillä on jonkin verran asiakkaana maataloja, joille saa hakettaa kesällä kun on muuten hiljaisempaa kertoilee Hakala. 

Energiaurakoinnin jyrkät kausivaihtelut ovat ongelma alan yrittäjille:

- Asiakkaat eivät halua teettää varastoja, joten kesäaikaan kaluston käyttöaste on alhainen ja kuljettajien työllistäminen on erittäin haastavaa. Sitten kun kylmenee niin kaikki huutavat haketta ja sitten mennään täysillä vaikka pakkasta olisi kalustolle aivan liikaakin. Tähän pitäisi pikku hiljaa saada järkeä mikä helpottaisi kaikkien elämää, kommentoi Hakala. 

hei4.jpg

(kuva: HEINOLA 1014 TRUCK on rakenteelta kompakti ja se saatiin istutettua yhdessä KESLA 2112T -ohjaamonosturin kanssa pieneen tilaan Volvon päälle. Auto ja akseliväli on todella lyhyt. Peräylitystä ei ole lähes ollenkaan, sillä syöttöpöytä nousee kuljetuksen ajaksi pystyyn.)

Lisää kapasiteettia

Alkukesästä käyttöön otettu uusi HEINOLA 1014 TRUCK -hakkuri on rakennettu Volvo FH16 -kuorma-auton päälle, minkä 750 hv moottorista se myös ottaa voimansa. 

- Tykkään teknisesti mahdollisimman yksinkertaisista ratkaisuista ja yhden voimalähteen taktiikka on osoittautunut meidän autohakkureissa toimivaksi.Tämä uusi HEINOLA ottaa voiman autosta jakolaatikolla ja voimalinjana käytetään modernia hammashihnaa kiilahihnojen sijaan. Hakkuri lähtee tosi nätisti käyntiin nosturiohjaamosta ja auton vaihteisto kelaa yhdellä napin painalluksella 11-vaihteen päälle, jonka jälkeen haketus voi alkaa, toteaa Hakala. 

hei5.jpg

(kuva: Uusi todella leveä 1400 mm syöttöpöytä helpottaa oleellisesti hakkuutähteen ja rangan syöttämistä koko haketusta tehostaen.)

Uusi 1400 mm leveä syöttöpöytä

Uusi HEINOLA 1014 TRUCK on varustettu todella leveällä, 1400 mm:n syöttöpöydällä ja aggressiivisella syöttörullalla sekä -matolla. 

- Se oli yksi syy miksi päädyin tähän malliin. Käsittelemme paljon hakkutähdettä ja rankaa minkä syöttäminen on todella mukavaa tälle uudelle pöydälle, mikä vie tasaisesti tavaraa rummulle. Hakkurin pääterät on jaettu kaksiosaisiksi mikä helpottaa niiden vaihtamista ja valmistajan mukaan myös vähentää teräkustannuksia. Uutta on myös kätevästi yksittäin vaihdettavat seulan kampalevyt, joilla voidaan säädellä hakkeen palakokoa isoista teollisuuskattiloista pieniin strokeripolttimiin. Tässä uudessa hakkurissa myös heitin on aiempaa leveämpi ja heittimen siivet on malliltaan erilaiset kuin aiemmissa heinolalaisissa, kertoilee Hakala. 

hei6.jpg

(kuva: Uutta on nyt kätevästi yksittäin vaihdettavat seulan kampalevyt, joilla voidaan säädellä hakkeen palakokoa isoista teollisuuskattiloista pieniin strokeripolttimiin. Ja hakelapiollekin on löytynyt hyvä paikka.)

HEINOLA 1014 TRUCK on rakenteelta kompakti ja se saatiin istutettua yhdessä KESLA 2112T -ohjaamonosturin kanssa pieneen tilaan Volvon päälle. 

- Tämä uusi autohakkuri on lähes kaksi metriä lyhyempi kuin tuo aiempi missä on päällä HEINOLA 1310 ja akseliväliä on 60 cm vähemmän. Näin ollen auto on todella ketterä käännellä metsässä varsinkin kun peräylitystä ei ole lähes ollenkaan, sillä syöttöpöytä nousee kuljetuksen ajaksi pystyyn, sanoo Hakala.  

hei8.jpg

(kuva: Lauhduttimet on saatu sijoiteltua niin että ne ovat mahdollisimman hyvin suojassa ja puhtaanapito on helppoa.)

Onnistunut kokonaisuus

Haretek Oy:n uuden autohakkurin päällerakennetöissä Heinolan Sahakoneet Oy:n alihankkijana toimi Siimet Oy Mikkelistä, joka vastasi myös hakkurin ja nosturin asennuksesta. 

- Päällerakenne on viisaasti suunniteltu ja erittäin laadukkaasti toteutettu. Suojaukset on tehty ajatuksella ja rakenteiden pinnat sileät ilman turhia koloja tai kouruja, mikä helpottaa puhtaanapitoa sekä parantaa työturvallisuutta. Kommunikointi Siimetin kanssa pelasi esimerkillisesti asiakkaan toiveita kuunnellen; heillä on asenne kohdallaan, kehuu Hakala.  

hei9.jpg

(kuva: HEINOLA 1014 TRUCK -hakkurissa käytetään paljon putkituksia letkutuksien sijaan, mikä tekee hydrauliikasta luotettavamman.)

hei11.jpg

(kuva: Siimetin tekemä päällerakenne on viisaasti suunniteltu ja toteutettu laadukkaasti. Suojaukset on tehty ajatuksella ja rakenteiden pinnat sileät ilman turhia koloja tai kouruja, mikä helpottaa puhtaanapitoa sekä parantaa työturvallisuutta.)

hei10.jpg

(kuva: - Säilytystilat on asialliset ja niitä on riittävästi, toteaa Jouko Hakala teräkaappia esitellessään.)

 

 

 

14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön
14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisille
14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoille
14.11.2018 9:20Laitaatsalmen pohjoinen silta käyttöön torstaina
13.11.2018 18:22Sampo Rosenlew esittelee uutta FR48 -kuormatraktoria työnäytöksessä Kontiolahdella 14.-15.11. - tervetuloa!
13.11.2018 17:00Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
13.11.2018 15:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi Peugeot 508 - Auto joka vie mennessään
13.11.2018 12:22Husqvarnan päivitettyyn maisemanhoito-ohjelmistoon hiilijalanjälkilaskuri
13.11.2018 12:09Stora Enson osakkuusyritys Bergvik Skog myy omistuksensa Latviassa
12.11.2018 20:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A6 Hyötyajoneuvokeskus - Laatuvarustelulla pick-up muuntuu työkaluksi ammattikäyttöön

Siirry arkistoon »