Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9747627 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »25.9.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteilleLue lisää »24.9.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »25.9.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteilleLue lisää »24.9.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!Lue lisää »

Jouko Hakala, Haretek Oy: Uuden HEINOLA 1014 TRUCK -autohakkurin leveä syöttöpöytä tehostaa haketusta

Share |
08.09.2018 15:30

hei1.jpg

Metsähakkeen käytössä alkaa alueellisesti näkyä positiivisia kasvun merkkejä. Alan urakoitsijat ovat viime aikoina alkaneet jälleen tekemään korvaavia kalustoinvestointeja ja jonkin verran hankitaan myös lisää kapasiteettiakin. 

(kuva yllä: Haretek Oy lisäsi autohakkurimääränsä kolmeen, kun alkukesästä käyttöön otettiin uusi HEINOLA 1014 TRUCK asennettuna Volvon päälle. Syöttönosturina väkevä KESLA 2112T.)

Haretek Oy Huittisista on vuonna 1994 perustettu urakointiyritys, joka tekee haketusurakointia, myy valmista haketta ja hoitaa hakkeen kuljetuksia asiakkaille pääasiassa Lounais-Suomen alueella.

hei3.jpg

(kuva: Haretek Oy:n kaikki autot ovat Volvoja ja värityksenä puna-vihreä. Kalusto pidetään aina siistinä - onhan se yrityksen tärkein käyntikortti.)

- Kun aikanaan päätimme siirtyä haketusurakointiin niin ensimmäinen vuonna 2000 käyttöön otettu hakkurimme oli HEINOLA 97 kuorma-auton päälle rakennettuna. Kotimaisesta Heinolan hakkurista saatiin niin hyviä kokemuksia että tänä päivänä meillä on käytössä tehokas ja luotettavasti jo vuosia palvellut HEINOLA 1310 -autohakkuri ja nyt tämä aivan uusi HEINOLA 1014 TRUCK sekä kaksi vuotta sitten hankittu Bruks 1006 PT -autohakkuri. Hakkeen ajo tapahtuu kolmella koukkuautolla ja yhden auton perässä kulkee kävelevälattiainen Knapen -puoliperävaunu, mikä on toiminut tehtävässään oikein hyvin. Lisäksi talven kiireisenä aikana ostamme hakkeen kuljetuspalveluita S. Pirinen Oy:ltä Kullaalta, kertoo yrittäjä Jouko Hakala

hei2.jpg

(kuva: - Metsäenergia-ala on kehittynyt viime ajat positiiviseen suuntaan mutta paljon on vielä tehtävissä; esimerkiksi kausivaihteluja pitäisi pystyä tasaamaan, sanoo Haretek Oy:n yrittäjä Jouko Hakala.)

Kausivaihtelu iso haaste

Haretek Oy:n tärkeimmät asiakkaat ovat tänä päivänä Biowatti ja Sataenergia.

 - Tuotamme suurimman osan  hakkeesta metsästä joten kalusto pitää olla maastokelpoista ja ketterästi pinolta toiselle liikkuvaa. Toki hakkureissamme riittää kapasiteettia myös terminaalityöskentelyyn. Ajamme paljon haketta mm. Nakkilan, Porin ja Naantalin lämpölaitoksille. Lisäksi meillä on jonkin verran asiakkaana maataloja, joille saa hakettaa kesällä kun on muuten hiljaisempaa kertoilee Hakala. 

Energiaurakoinnin jyrkät kausivaihtelut ovat ongelma alan yrittäjille:

- Asiakkaat eivät halua teettää varastoja, joten kesäaikaan kaluston käyttöaste on alhainen ja kuljettajien työllistäminen on erittäin haastavaa. Sitten kun kylmenee niin kaikki huutavat haketta ja sitten mennään täysillä vaikka pakkasta olisi kalustolle aivan liikaakin. Tähän pitäisi pikku hiljaa saada järkeä mikä helpottaisi kaikkien elämää, kommentoi Hakala. 

hei4.jpg

(kuva: HEINOLA 1014 TRUCK on rakenteelta kompakti ja se saatiin istutettua yhdessä KESLA 2112T -ohjaamonosturin kanssa pieneen tilaan Volvon päälle. Auto ja akseliväli on todella lyhyt. Peräylitystä ei ole lähes ollenkaan, sillä syöttöpöytä nousee kuljetuksen ajaksi pystyyn.)

Lisää kapasiteettia

Alkukesästä käyttöön otettu uusi HEINOLA 1014 TRUCK -hakkuri on rakennettu Volvo FH16 -kuorma-auton päälle, minkä 750 hv moottorista se myös ottaa voimansa. 

- Tykkään teknisesti mahdollisimman yksinkertaisista ratkaisuista ja yhden voimalähteen taktiikka on osoittautunut meidän autohakkureissa toimivaksi.Tämä uusi HEINOLA ottaa voiman autosta jakolaatikolla ja voimalinjana käytetään modernia hammashihnaa kiilahihnojen sijaan. Hakkuri lähtee tosi nätisti käyntiin nosturiohjaamosta ja auton vaihteisto kelaa yhdellä napin painalluksella 11-vaihteen päälle, jonka jälkeen haketus voi alkaa, toteaa Hakala. 

hei5.jpg

(kuva: Uusi todella leveä 1400 mm syöttöpöytä helpottaa oleellisesti hakkuutähteen ja rangan syöttämistä koko haketusta tehostaen.)

Uusi 1400 mm leveä syöttöpöytä

Uusi HEINOLA 1014 TRUCK on varustettu todella leveällä, 1400 mm:n syöttöpöydällä ja aggressiivisella syöttörullalla sekä -matolla. 

- Se oli yksi syy miksi päädyin tähän malliin. Käsittelemme paljon hakkutähdettä ja rankaa minkä syöttäminen on todella mukavaa tälle uudelle pöydälle, mikä vie tasaisesti tavaraa rummulle. Hakkurin pääterät on jaettu kaksiosaisiksi mikä helpottaa niiden vaihtamista ja valmistajan mukaan myös vähentää teräkustannuksia. Uutta on myös kätevästi yksittäin vaihdettavat seulan kampalevyt, joilla voidaan säädellä hakkeen palakokoa isoista teollisuuskattiloista pieniin strokeripolttimiin. Tässä uudessa hakkurissa myös heitin on aiempaa leveämpi ja heittimen siivet on malliltaan erilaiset kuin aiemmissa heinolalaisissa, kertoilee Hakala. 

hei6.jpg

(kuva: Uutta on nyt kätevästi yksittäin vaihdettavat seulan kampalevyt, joilla voidaan säädellä hakkeen palakokoa isoista teollisuuskattiloista pieniin strokeripolttimiin. Ja hakelapiollekin on löytynyt hyvä paikka.)

HEINOLA 1014 TRUCK on rakenteelta kompakti ja se saatiin istutettua yhdessä KESLA 2112T -ohjaamonosturin kanssa pieneen tilaan Volvon päälle. 

- Tämä uusi autohakkuri on lähes kaksi metriä lyhyempi kuin tuo aiempi missä on päällä HEINOLA 1310 ja akseliväliä on 60 cm vähemmän. Näin ollen auto on todella ketterä käännellä metsässä varsinkin kun peräylitystä ei ole lähes ollenkaan, sillä syöttöpöytä nousee kuljetuksen ajaksi pystyyn, sanoo Hakala.  

hei8.jpg

(kuva: Lauhduttimet on saatu sijoiteltua niin että ne ovat mahdollisimman hyvin suojassa ja puhtaanapito on helppoa.)

Onnistunut kokonaisuus

Haretek Oy:n uuden autohakkurin päällerakennetöissä Heinolan Sahakoneet Oy:n alihankkijana toimi Siimet Oy Mikkelistä, joka vastasi myös hakkurin ja nosturin asennuksesta. 

- Päällerakenne on viisaasti suunniteltu ja erittäin laadukkaasti toteutettu. Suojaukset on tehty ajatuksella ja rakenteiden pinnat sileät ilman turhia koloja tai kouruja, mikä helpottaa puhtaanapitoa sekä parantaa työturvallisuutta. Kommunikointi Siimetin kanssa pelasi esimerkillisesti asiakkaan toiveita kuunnellen; heillä on asenne kohdallaan, kehuu Hakala.  

hei9.jpg

(kuva: HEINOLA 1014 TRUCK -hakkurissa käytetään paljon putkituksia letkutuksien sijaan, mikä tekee hydrauliikasta luotettavamman.)

hei11.jpg

(kuva: Siimetin tekemä päällerakenne on viisaasti suunniteltu ja toteutettu laadukkaasti. Suojaukset on tehty ajatuksella ja rakenteiden pinnat sileät ilman turhia koloja tai kouruja, mikä helpottaa puhtaanapitoa sekä parantaa työturvallisuutta.)

hei10.jpg

(kuva: - Säilytystilat on asialliset ja niitä on riittävästi, toteaa Jouko Hakala teräkaappia esitellessään.)

 

 

 

25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja
24.09.2018 10:05Deleten SkipUp -lavajärjestelmä menestyi kanasainvälisessä logistiikka-alan innovaatiokilpailussa
24.09.2018 9:55Klapikoneille uusi turvallisuusstandardi - yritykset huomio

Siirry arkistoon »