Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12661758 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.4.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth OyLue lisää »23.4.2019 10:30Työvalosarja-uutuus LedlenseriltäLue lisää »23.4.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö OuluunLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.4.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth OyLue lisää »23.4.2019 10:30Työvalosarja-uutuus LedlenseriltäLue lisää »23.4.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö OuluunLue lisää »

Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle

Share |
06.09.2018 10:04

uusitrukki1.jpg

Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet merkittävän sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kauppa sisältää trukkialan viimeisimmän ympäristö- ja turvallisuusteknologian mukaisia sähkötoimisia trukkeja, joiden myötä tehtaan työturvallisuus paranee ja päästöt sekä käyttökustannukset laskevat merkittävästi.

(kuva: Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen ja Valmet Automotive Oy:n Ismo Haaparanta, SCM -toimintojen johtaja, kättelemässä suomen historian suurinta trukkikaluston kauppaa. Kuvassa myös Toyotan jälkimarkkinointijohtaja Jarmo Laamanen ja Valmet Automotiven Miika Laiho, sisälogistiikkatoimintojen johtaja.)

Autotehtaan trukkikalustolla puretaan tehtaalle tulevia rekkakuljetuksia sekä hyllytetään ja siirretään komponentteja tuotantolinjoille. Trukkien rooli tehtaan materiaalivirrassa on tuotantokriittinen.

Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja. Sähkötoimisissa trukeissa on pidemmät huoltovälit, vähemmän komponentteja ja huoltokohteita sekä huomattavasti pienemmät käyttöenergiakustannukset kuin polttomoottorikäyttöisissä trukeissa. Lisäksi työympäristö paranee pakokaasujen poistumisen myötä ja kokonaisuudessa tehtaan ympäristöpäästöt laskevat.

uusitrukki2.jpgMyös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana. Tämä säästää työaikaa ja poistaa työturvallisuusriskejä sisältävän satoja kiloja painavan lyijyakun vaihtotarpeen. Li-ion -akkujen rakenne on täysin suljettu eikä sieltä haihdu työympäristölle haitallista akkukaasuja. Lisäksi Li-ion -akkujen elinkaari on noin kolminkertainen ja ne kuluttavat noin 30% vähemmän sähköenergiaa perinteisiin akkuihin verrattuna.

“Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi on suorastaan valtava. Tämä asettaa tiukat vaatimukset trukkien kestävyydelle, huoltotoiminnalle ja elinkaarikustannuksille. Kiitämme autotehdasta vahvasti luottamuksesta Toyotan laatuun ja uusimpaan trukkiteknologiaan”, kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

- Sähkökäyttöinen kalusto ja litium-ioniakkutekniikka tuovat autotehtaalle merkittävät, jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt trukkien käyttökuluissa. Työturvallisuuden paraneminen ja ympäristöpäästöjen väheneminen tukevat Valmet Automotiven kestävän kehityksen strategiaa, kertoo Valmet Automotiven SCM-toimintojen johtaja Ismo Haaparanta.

23.04.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth Oy
23.04.2019 10:30Työvalosarja-uutuus Ledlenseriltä
23.04.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö Ouluun
22.04.2019 11:01Doppstadt Inventhor -murskan Demo 8.-9.5. Tampereella - tervetuloa tutustumaan!
22.04.2019 9:00Metsäteollisuus: Suomen energiaintensiivisen teollisuuden verotus jo nyt kilpailijamaita kireämpää
21.04.2019 18:01Kuljetus Swahne Oy: Ketjupurkukuljetuksia leijonakeulalla
21.04.2019 17:11Metsäteho: Ajouraverkosto ja ajouratunnukset voidaan tuottaa automaattisesti hakkuukonetietoihin perustuen
21.04.2019 9:22Yksityisteiden merkitys kasvaa metsien käytön lisääntyessä - uusi yksityistielaki lisää tiekuntien osaamistarvetta
20.04.2019 17:45Suomen Mobiilimurskaus Oy: 15 vuotta bioenergiaa oransseilla koneilla
20.04.2019 13:01Kuljetusliike Pihlajakangas Ay: Iveco loistaa puunajossa

Siirry arkistoon »