Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9749321 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 14:02Venäjän tulli vapautti rahoitusyhtiöt autovakuudestaLue lisää »25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 14:02Venäjän tulli vapautti rahoitusyhtiöt autovakuudestaLue lisää »25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »

Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle

Share |
06.09.2018 10:04

uusitrukki1.jpg

Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet merkittävän sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kauppa sisältää trukkialan viimeisimmän ympäristö- ja turvallisuusteknologian mukaisia sähkötoimisia trukkeja, joiden myötä tehtaan työturvallisuus paranee ja päästöt sekä käyttökustannukset laskevat merkittävästi.

(kuva: Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen ja Valmet Automotive Oy:n Ismo Haaparanta, SCM -toimintojen johtaja, kättelemässä suomen historian suurinta trukkikaluston kauppaa. Kuvassa myös Toyotan jälkimarkkinointijohtaja Jarmo Laamanen ja Valmet Automotiven Miika Laiho, sisälogistiikkatoimintojen johtaja.)

Autotehtaan trukkikalustolla puretaan tehtaalle tulevia rekkakuljetuksia sekä hyllytetään ja siirretään komponentteja tuotantolinjoille. Trukkien rooli tehtaan materiaalivirrassa on tuotantokriittinen.

Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja. Sähkötoimisissa trukeissa on pidemmät huoltovälit, vähemmän komponentteja ja huoltokohteita sekä huomattavasti pienemmät käyttöenergiakustannukset kuin polttomoottorikäyttöisissä trukeissa. Lisäksi työympäristö paranee pakokaasujen poistumisen myötä ja kokonaisuudessa tehtaan ympäristöpäästöt laskevat.

uusitrukki2.jpgMyös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana. Tämä säästää työaikaa ja poistaa työturvallisuusriskejä sisältävän satoja kiloja painavan lyijyakun vaihtotarpeen. Li-ion -akkujen rakenne on täysin suljettu eikä sieltä haihdu työympäristölle haitallista akkukaasuja. Lisäksi Li-ion -akkujen elinkaari on noin kolminkertainen ja ne kuluttavat noin 30% vähemmän sähköenergiaa perinteisiin akkuihin verrattuna.

“Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi on suorastaan valtava. Tämä asettaa tiukat vaatimukset trukkien kestävyydelle, huoltotoiminnalle ja elinkaarikustannuksille. Kiitämme autotehdasta vahvasti luottamuksesta Toyotan laatuun ja uusimpaan trukkiteknologiaan”, kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

- Sähkökäyttöinen kalusto ja litium-ioniakkutekniikka tuovat autotehtaalle merkittävät, jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt trukkien käyttökuluissa. Työturvallisuuden paraneminen ja ympäristöpäästöjen väheneminen tukevat Valmet Automotiven kestävän kehityksen strategiaa, kertoo Valmet Automotiven SCM-toimintojen johtaja Ismo Haaparanta.

25.09.2018 14:02Venäjän tulli vapautti rahoitusyhtiöt autovakuudesta
25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin

Siirry arkistoon »