Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11428592 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksiLue lisää »20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksiLue lisää »20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »

Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle

Share |
06.09.2018 10:04

uusitrukki1.jpg

Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet merkittävän sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kauppa sisältää trukkialan viimeisimmän ympäristö- ja turvallisuusteknologian mukaisia sähkötoimisia trukkeja, joiden myötä tehtaan työturvallisuus paranee ja päästöt sekä käyttökustannukset laskevat merkittävästi.

(kuva: Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen ja Valmet Automotive Oy:n Ismo Haaparanta, SCM -toimintojen johtaja, kättelemässä suomen historian suurinta trukkikaluston kauppaa. Kuvassa myös Toyotan jälkimarkkinointijohtaja Jarmo Laamanen ja Valmet Automotiven Miika Laiho, sisälogistiikkatoimintojen johtaja.)

Autotehtaan trukkikalustolla puretaan tehtaalle tulevia rekkakuljetuksia sekä hyllytetään ja siirretään komponentteja tuotantolinjoille. Trukkien rooli tehtaan materiaalivirrassa on tuotantokriittinen.

Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja. Sähkötoimisissa trukeissa on pidemmät huoltovälit, vähemmän komponentteja ja huoltokohteita sekä huomattavasti pienemmät käyttöenergiakustannukset kuin polttomoottorikäyttöisissä trukeissa. Lisäksi työympäristö paranee pakokaasujen poistumisen myötä ja kokonaisuudessa tehtaan ympäristöpäästöt laskevat.

uusitrukki2.jpgMyös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana. Tämä säästää työaikaa ja poistaa työturvallisuusriskejä sisältävän satoja kiloja painavan lyijyakun vaihtotarpeen. Li-ion -akkujen rakenne on täysin suljettu eikä sieltä haihdu työympäristölle haitallista akkukaasuja. Lisäksi Li-ion -akkujen elinkaari on noin kolminkertainen ja ne kuluttavat noin 30% vähemmän sähköenergiaa perinteisiin akkuihin verrattuna.

“Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi on suorastaan valtava. Tämä asettaa tiukat vaatimukset trukkien kestävyydelle, huoltotoiminnalle ja elinkaarikustannuksille. Kiitämme autotehdasta vahvasti luottamuksesta Toyotan laatuun ja uusimpaan trukkiteknologiaan”, kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

- Sähkökäyttöinen kalusto ja litium-ioniakkutekniikka tuovat autotehtaalle merkittävät, jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt trukkien käyttökuluissa. Työturvallisuuden paraneminen ja ympäristöpäästöjen väheneminen tukevat Valmet Automotiven kestävän kehityksen strategiaa, kertoo Valmet Automotiven SCM-toimintojen johtaja Ismo Haaparanta.

21.01.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksi
20.01.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa
20.01.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 13:55Muista seurata Ammattilehti.fi YouTube -kanavaa: Tarjolla mielenkiintoisia kuljetus- ja konealan videoita
19.01.2019 9:01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18:44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18:20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen

Siirry arkistoon »