Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10408400 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle

Share |
06.09.2018 10:04

uusitrukki1.jpg

Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet merkittävän sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kauppa sisältää trukkialan viimeisimmän ympäristö- ja turvallisuusteknologian mukaisia sähkötoimisia trukkeja, joiden myötä tehtaan työturvallisuus paranee ja päästöt sekä käyttökustannukset laskevat merkittävästi.

(kuva: Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen ja Valmet Automotive Oy:n Ismo Haaparanta, SCM -toimintojen johtaja, kättelemässä suomen historian suurinta trukkikaluston kauppaa. Kuvassa myös Toyotan jälkimarkkinointijohtaja Jarmo Laamanen ja Valmet Automotiven Miika Laiho, sisälogistiikkatoimintojen johtaja.)

Autotehtaan trukkikalustolla puretaan tehtaalle tulevia rekkakuljetuksia sekä hyllytetään ja siirretään komponentteja tuotantolinjoille. Trukkien rooli tehtaan materiaalivirrassa on tuotantokriittinen.

Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja. Sähkötoimisissa trukeissa on pidemmät huoltovälit, vähemmän komponentteja ja huoltokohteita sekä huomattavasti pienemmät käyttöenergiakustannukset kuin polttomoottorikäyttöisissä trukeissa. Lisäksi työympäristö paranee pakokaasujen poistumisen myötä ja kokonaisuudessa tehtaan ympäristöpäästöt laskevat.

uusitrukki2.jpgMyös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana. Tämä säästää työaikaa ja poistaa työturvallisuusriskejä sisältävän satoja kiloja painavan lyijyakun vaihtotarpeen. Li-ion -akkujen rakenne on täysin suljettu eikä sieltä haihdu työympäristölle haitallista akkukaasuja. Lisäksi Li-ion -akkujen elinkaari on noin kolminkertainen ja ne kuluttavat noin 30% vähemmän sähköenergiaa perinteisiin akkuihin verrattuna.

“Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi on suorastaan valtava. Tämä asettaa tiukat vaatimukset trukkien kestävyydelle, huoltotoiminnalle ja elinkaarikustannuksille. Kiitämme autotehdasta vahvasti luottamuksesta Toyotan laatuun ja uusimpaan trukkiteknologiaan”, kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

- Sähkökäyttöinen kalusto ja litium-ioniakkutekniikka tuovat autotehtaalle merkittävät, jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt trukkien käyttökuluissa. Työturvallisuuden paraneminen ja ympäristöpäästöjen väheneminen tukevat Valmet Automotiven kestävän kehityksen strategiaa, kertoo Valmet Automotiven SCM-toimintojen johtaja Ismo Haaparanta.

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtaja
16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017
15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksen
15.11.2018 17:00Metsä Board investoi uuteen arkituslinjaan Äänekosken tehtaalla
15.11.2018 9:29Tuoreimmat metsävaratiedot Luken tilastoportaalissa
15.11.2018 9:22Lidl ottaa käyttöönsä biokaasulla kulkevan rekan
15.11.2018 8:30Iveco Stralis NP palkittiin Italiassa
14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin

Siirry arkistoon »