Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11427897 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksiLue lisää »20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksiLue lisää »20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »

Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun

Share |
05.09.2018 19:22

actrosuus1.jpg

Mercedes-Benzin raskaassa kuorma-automallistossa on avattu kokonaan uusi luku, kun täysin uudistunut Actros on ensiesitelty Berliinissä. Actros on yksi Hannoverissa 20. syyskuuta käynnistyvän IAA-hyötyajoneuvonäyttelyn odotetuimmista tähdistä.

Actrosin merkittävimmät uudet ominaisuudet ja varusteet ovat:

Active Drive Assist –ajoavustin ensi kertaa sarjatuotantomalliin

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.

”Vain neljä vuotta sen jälkeen, kun esittelimme Mercedes-Benz Future Truck 2025 –konseptimallin, toimme Active Drive Assistin sarjatuotantoon – ensimmäisenä puoliautomaattisena avustinjärjestelmänä tässä luokassa”, Mercedes-Benz Trucksin johtaja Stefan Buchner sanoo. ”Actrosista löytyvät jo nyt varusteet, jotka ovat teknisesti mahdollisia ja kaupallisesti järkeviä. Actrosissa on yli 60 erilaista innovaatiota, jotka mahdollistavat asiakkaillemme entistä kannattavamman liiketoiminnan.”

actrosuus2.jpg

Jopa 5 prosenttia vähentynyt kulutus ja parantunut aerodynamiikka

Actrosin polttoainetalous on jälleen parantunut aikaisempiin mallisukupolviin verrattuna. Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Aerodynamiikkaa parantavat taustapeilit korvaava MirrorCam-kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet.

Älykäs ja ennakoiva PPC-vakionopeusavustin (Predictive Powertrain Control) toimii entistä tehokkaammin. Avustinta voi käyttää nyt myös maaseututeillä parantuneen karttamateriaalin ansiosta. Lisäksi taka-akselin välityssuhdetta on pienennetty polttoaineen säästämiseksi aikaisemmasta 2.533:sta nykyiseen 2.412:een.

actrosuus3.jpg

MirrorCam korvaa perinteiset taustapeilit kamera- ja näyttöratkaisulla

Uudessa Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa nyt vakiovaruste. MirrorCam parantaa huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Kuljettajan tukena on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympäriltä. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä.

Actrosin ohjaamoratkaisu on rakennettu ottamalla kuljettaja keskipisteeksi – niin sanotun sisältä ulos –periaatteen mukaisesti. Suunnitteluprosessin lähtökohtana toimi kuljettajan käyttökokemus, jota helpottamaan ohjaamosta löytyvät esimerkiksi kosketusnäppäimet, laajakuvanäytöt ja perustoimintojen mekaaniset kytkimet. Huomiota on kiinnitetty myös pintamateriaalien ja somisteosien laatuun, kestävyyteen ja materiaaleihin kuljettajan käyttökokemuksen täydentämiseksi.

Uuden sukupolven hätäjarruavustin Active Brake Assist 5 reagoi jalankulkijoihin

Active Brake Assist 5 (ABA 5) tukee kuljettajaa mahdollisen peräänajon välttämiseksi. Järjestelmä toimii myös tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla. Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Toiminta perustuu samaan tutka- ja kamerajärjestelmään kuin Active Drive Assist –avustin. ABA 5 seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti. Vuonna 2006 esitellystä ABA 1 –jarruavustimesta alkaen Mercedes-Benz on myynyt yli 230000 hätäjarruavustimella varustettua kuorma-autoa.

”Mercedes-Benz jatkaa turvallisuuden edelläkävijänä. ABA 5 on ainoa markkinoilla oleva turvallisuusjärjestelmä, joka kykenee reagoimaan ihmisiin täysjarrutuksella ja pysäyttämällä ajoneuvon. Näin se lisää erityisesti kaikkein haavoittuvimpien tienkäyttäjien turvallisuutta”, Mercedes-Benz Truckin kehitysjohtaja, Prof. Uwe Baake huomauttaa.

Multimedia Cockpit –ohjaamo on rakennettu kuljettajan lähtökohdista

Actrosin päivitetty Multimedia Cockpit –ohjaamo tarjoaa kuljettajalle ennennäkemätöntä käyttömukavuutta ja –helppoutta. Vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, jotka ovat kuljettajan keskeiset ajoneuvon tiedonhallinnan ja toimintojen välineet. Kaikki kuljettajalle olennainen tieto ja avustinjärjestelmien toiminnot visualisoidaan näyttöruuduilla.

Yhdistettävyys ja toiminnallisuus ovat huippuluokkaa: älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Sovellukset helpottavat kuljettajan työtä ja tehtävien suorittamista. Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle. Reaaliaikaiset Fleetboard- ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille. Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi sovellus, joka mahdollistaa auton varusteiden hallinnan puhelimen välityksellä.

21.01.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksi
20.01.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa
20.01.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 13:55Muista seurata Ammattilehti.fi YouTube -kanavaa: Tarjolla mielenkiintoisia kuljetus- ja konealan videoita
19.01.2019 9:01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18:44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18:20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen

Siirry arkistoon »