Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9747527 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.9.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!Lue lisää »24.9.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissaLue lisää »24.9.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputketLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.9.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!Lue lisää »24.9.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissaLue lisää »24.9.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputketLue lisää »

Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun

Share |
05.09.2018 19:22

actrosuus1.jpg

Mercedes-Benzin raskaassa kuorma-automallistossa on avattu kokonaan uusi luku, kun täysin uudistunut Actros on ensiesitelty Berliinissä. Actros on yksi Hannoverissa 20. syyskuuta käynnistyvän IAA-hyötyajoneuvonäyttelyn odotetuimmista tähdistä.

Actrosin merkittävimmät uudet ominaisuudet ja varusteet ovat:

Active Drive Assist –ajoavustin ensi kertaa sarjatuotantomalliin

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.

”Vain neljä vuotta sen jälkeen, kun esittelimme Mercedes-Benz Future Truck 2025 –konseptimallin, toimme Active Drive Assistin sarjatuotantoon – ensimmäisenä puoliautomaattisena avustinjärjestelmänä tässä luokassa”, Mercedes-Benz Trucksin johtaja Stefan Buchner sanoo. ”Actrosista löytyvät jo nyt varusteet, jotka ovat teknisesti mahdollisia ja kaupallisesti järkeviä. Actrosissa on yli 60 erilaista innovaatiota, jotka mahdollistavat asiakkaillemme entistä kannattavamman liiketoiminnan.”

actrosuus2.jpg

Jopa 5 prosenttia vähentynyt kulutus ja parantunut aerodynamiikka

Actrosin polttoainetalous on jälleen parantunut aikaisempiin mallisukupolviin verrattuna. Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Aerodynamiikkaa parantavat taustapeilit korvaava MirrorCam-kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet.

Älykäs ja ennakoiva PPC-vakionopeusavustin (Predictive Powertrain Control) toimii entistä tehokkaammin. Avustinta voi käyttää nyt myös maaseututeillä parantuneen karttamateriaalin ansiosta. Lisäksi taka-akselin välityssuhdetta on pienennetty polttoaineen säästämiseksi aikaisemmasta 2.533:sta nykyiseen 2.412:een.

actrosuus3.jpg

MirrorCam korvaa perinteiset taustapeilit kamera- ja näyttöratkaisulla

Uudessa Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa nyt vakiovaruste. MirrorCam parantaa huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Kuljettajan tukena on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympäriltä. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä.

Actrosin ohjaamoratkaisu on rakennettu ottamalla kuljettaja keskipisteeksi – niin sanotun sisältä ulos –periaatteen mukaisesti. Suunnitteluprosessin lähtökohtana toimi kuljettajan käyttökokemus, jota helpottamaan ohjaamosta löytyvät esimerkiksi kosketusnäppäimet, laajakuvanäytöt ja perustoimintojen mekaaniset kytkimet. Huomiota on kiinnitetty myös pintamateriaalien ja somisteosien laatuun, kestävyyteen ja materiaaleihin kuljettajan käyttökokemuksen täydentämiseksi.

Uuden sukupolven hätäjarruavustin Active Brake Assist 5 reagoi jalankulkijoihin

Active Brake Assist 5 (ABA 5) tukee kuljettajaa mahdollisen peräänajon välttämiseksi. Järjestelmä toimii myös tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla. Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Toiminta perustuu samaan tutka- ja kamerajärjestelmään kuin Active Drive Assist –avustin. ABA 5 seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti. Vuonna 2006 esitellystä ABA 1 –jarruavustimesta alkaen Mercedes-Benz on myynyt yli 230000 hätäjarruavustimella varustettua kuorma-autoa.

”Mercedes-Benz jatkaa turvallisuuden edelläkävijänä. ABA 5 on ainoa markkinoilla oleva turvallisuusjärjestelmä, joka kykenee reagoimaan ihmisiin täysjarrutuksella ja pysäyttämällä ajoneuvon. Näin se lisää erityisesti kaikkein haavoittuvimpien tienkäyttäjien turvallisuutta”, Mercedes-Benz Truckin kehitysjohtaja, Prof. Uwe Baake huomauttaa.

Multimedia Cockpit –ohjaamo on rakennettu kuljettajan lähtökohdista

Actrosin päivitetty Multimedia Cockpit –ohjaamo tarjoaa kuljettajalle ennennäkemätöntä käyttömukavuutta ja –helppoutta. Vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, jotka ovat kuljettajan keskeiset ajoneuvon tiedonhallinnan ja toimintojen välineet. Kaikki kuljettajalle olennainen tieto ja avustinjärjestelmien toiminnot visualisoidaan näyttöruuduilla.

Yhdistettävyys ja toiminnallisuus ovat huippuluokkaa: älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Sovellukset helpottavat kuljettajan työtä ja tehtävien suorittamista. Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle. Reaaliaikaiset Fleetboard- ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille. Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi sovellus, joka mahdollistaa auton varusteiden hallinnan puhelimen välityksellä.

24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja
24.09.2018 10:05Deleten SkipUp -lavajärjestelmä menestyi kanasainvälisessä logistiikka-alan innovaatiokilpailussa
24.09.2018 9:55Klapikoneille uusi turvallisuusstandardi - yritykset huomio
24.09.2018 9:09Metsänhoito on hyvä metsävakuutus
23.09.2018 13:01Maailmanennätys: miehittämätön Valtra-älytraktori aurasi lunta 73,171 kilometrin tuntinopeudella

Siirry arkistoon »