Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12661563 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.4.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth OyLue lisää »23.4.2019 10:30Työvalosarja-uutuus LedlenseriltäLue lisää »23.4.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö OuluunLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.4.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth OyLue lisää »23.4.2019 10:30Työvalosarja-uutuus LedlenseriltäLue lisää »23.4.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö OuluunLue lisää »

Henkilöautojen rekisteröinneissä ennätyksellinen elokuu - kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279

Share |
03.09.2018 15:11

biimer.jpg

Elokuussa rekisteröitiin ennätykselliset 12 004 uutta henkilöautoa. Määrä on 24,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Määrä on suurempi kuin yhtenäkään aikaisempana elokuuna 2000-luvulla. Uusia henkilöautoja on tänä vuonna rekisteröity 91 197, joka on 9,9 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin elokuussa 1 063, joka on 15,7 prosenttia vähemmän kuin viime elokuussa. Pakettiautoja on elokuun loppuun mennessä ensirekisteröity yhteensä 10 584, joka on 0,6 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279, mikä on 1,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Ensirekisteröintien määrä on tänä vuonna on 8,8 prosenttia suurempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Pienten alle 6 tonnin kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä on ollut edelleen selvässä kasvussa.

Elokuussa rekisteröitiin 91 uutta linja-autoa. Linja-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 355, joka on 1,4 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Päästöjen ja kulutuksen mittausmenetelmä vaihtuu syyskuun alussa

Ensirekisteröintien määrää vilkastutti syyskuun alussa voimaan astunut lakimuutos. EU ottaa käyttöön WLTP-päästömittauksen (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure). Syyskuun alusta ensirekisteröitävien henkilöautojen ja pienten pakettiautojen tulee olla WLTP-mittauksen mukaisesti hyväksyttyjä.

Elokuussa on tehty poikkeuksellisen paljon kauppoja aiemman NEDC-normin mukaisista henkilöautoista, sillä niitä saa elokuun jälkeen rekisteröidä vain poikkeusluvilla.

Uusi mittaustapa kuvaa aiempaa paremmin liikenteessä syntyviä päästöjä. Se on vanhaa testiä pidempi, se sisältää enemmän pysähdyksiä ja kiihdytyksiä ja sen maksiminopeus korkeampi. Lisäksi mittauslämpötila on alempi. Uudessa mittausmenetelmässä myös varusteet vaikuttavat päästö- ja kulutuslukemiin.

WLTP-mittauksen kulutus- ja päästölukemat ovat henkilöautoilla noin viidenneksen ja pakettiautoilla noin kolmanneksen NEDC-mittausta suuremmat. Vaikka päästö- ja kulutusarvot ovatkin aiempaa suurempia, WLTP-autot eivät kuluta NEDC-malleja enempää polttoainetta tai aiheuta aiempaa enempää päästöjä, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta.

Autoverotus sopeutettiin syyskuun alussa uuteen mittaustapaan

Koska autoverotus perustuu hiilidioksidipäästöjen määrään, Suomen on korkean autoveron maana ollut tarve sopeuttaa WLTP-autojen verotus mahdollisimman nopeasti uuteen mittaustasoon. Tavoitteena on ollut, että mittaustavan muutos ei nostaisi autoveroa. Vastaavanlainen muutos on valmisteilla muun muassa Tanskassa, Espanjassa ja Irlannissa, joissa verotus riippuu hiilidioksidipäästöistä.

Eduskunta on asettanut lakimuutoksen tavoitteeksi veroneutraaliuden. Uudessa verotaulukossa WLTP-autojen autoveroa on laskettu keskimäärin 22 prosentilla. Uuden verotaulukon keskimääräinen autovero on samaa tasoa kuin aiemman, mutta vaikutus autoveroon vaihtelee mallikohtaisesti. EU-komission tutkimuslaitoksen tutkimukseen perustuva uusi verotaulukko korjaa mittaustavan muutoksen vaikutuksen tasaisesti 137 g/km:aan asti, mutta sen yläpuolella korjaus pienenee. Verotason on valmistajien julkaisemien alustavien päästötietojen perusteella arvioitu kasvavan eniten yli 150 g/km:n päästötasoilla.

Reilu siirtymäaika takaa oikeudenmukaisen verotuksen

Uudessa autoverolaissa on varmistettu, että autonsa aiemmin tilanneet eivät joudu maksamaan aiempaa suurempaa veroa. Ennen syyskuun alkua tilatut autot ja varastoautot voidaan verottaa myös aiemmalla verotaulukolla. Auton ostajan kannalta siirtymäaika on tärkeä, sillä muuten joidenkin jo tilattujen autojen hinta olisi tilaus- ja toimitushetken välillä voinut kasvaa uuden päästömittauksen takia.

Syksyn aikana autoliikkeissä on tarjolla eri tavoin verotettavia uusia autoja. Myynnissä on vielä NEDC-mittauksen mukaisia autoja, joiden verotus ei muutu. Lisäksi tarjolla on WLTP-hyväksynnän mukaisia automalleja, jotka verotetaan auton tilausajankohdasta riippuen joko uudella tai vanhalla verotaulukolla.

Lisätietoja: 

Elokuun ensirekisteröintitilastot

Tutustu WLTP-mittaukseen

23.04.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth Oy
23.04.2019 10:30Työvalosarja-uutuus Ledlenseriltä
23.04.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö Ouluun
22.04.2019 11:01Doppstadt Inventhor -murskan Demo 8.-9.5. Tampereella - tervetuloa tutustumaan!
22.04.2019 9:00Metsäteollisuus: Suomen energiaintensiivisen teollisuuden verotus jo nyt kilpailijamaita kireämpää
21.04.2019 18:01Kuljetus Swahne Oy: Ketjupurkukuljetuksia leijonakeulalla
21.04.2019 17:11Metsäteho: Ajouraverkosto ja ajouratunnukset voidaan tuottaa automaattisesti hakkuukonetietoihin perustuen
21.04.2019 9:22Yksityisteiden merkitys kasvaa metsien käytön lisääntyessä - uusi yksityistielaki lisää tiekuntien osaamistarvetta
20.04.2019 17:45Suomen Mobiilimurskaus Oy: 15 vuotta bioenergiaa oransseilla koneilla
20.04.2019 13:01Kuljetusliike Pihlajakangas Ay: Iveco loistaa puunajossa

Siirry arkistoon »