Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9749073 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

Henkilöautojen rekisteröinneissä ennätyksellinen elokuu - kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279

Share |
03.09.2018 15:11

biimer.jpg

Elokuussa rekisteröitiin ennätykselliset 12 004 uutta henkilöautoa. Määrä on 24,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Määrä on suurempi kuin yhtenäkään aikaisempana elokuuna 2000-luvulla. Uusia henkilöautoja on tänä vuonna rekisteröity 91 197, joka on 9,9 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin elokuussa 1 063, joka on 15,7 prosenttia vähemmän kuin viime elokuussa. Pakettiautoja on elokuun loppuun mennessä ensirekisteröity yhteensä 10 584, joka on 0,6 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 279, mikä on 1,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Ensirekisteröintien määrä on tänä vuonna on 8,8 prosenttia suurempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Pienten alle 6 tonnin kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä on ollut edelleen selvässä kasvussa.

Elokuussa rekisteröitiin 91 uutta linja-autoa. Linja-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 355, joka on 1,4 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Päästöjen ja kulutuksen mittausmenetelmä vaihtuu syyskuun alussa

Ensirekisteröintien määrää vilkastutti syyskuun alussa voimaan astunut lakimuutos. EU ottaa käyttöön WLTP-päästömittauksen (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure). Syyskuun alusta ensirekisteröitävien henkilöautojen ja pienten pakettiautojen tulee olla WLTP-mittauksen mukaisesti hyväksyttyjä.

Elokuussa on tehty poikkeuksellisen paljon kauppoja aiemman NEDC-normin mukaisista henkilöautoista, sillä niitä saa elokuun jälkeen rekisteröidä vain poikkeusluvilla.

Uusi mittaustapa kuvaa aiempaa paremmin liikenteessä syntyviä päästöjä. Se on vanhaa testiä pidempi, se sisältää enemmän pysähdyksiä ja kiihdytyksiä ja sen maksiminopeus korkeampi. Lisäksi mittauslämpötila on alempi. Uudessa mittausmenetelmässä myös varusteet vaikuttavat päästö- ja kulutuslukemiin.

WLTP-mittauksen kulutus- ja päästölukemat ovat henkilöautoilla noin viidenneksen ja pakettiautoilla noin kolmanneksen NEDC-mittausta suuremmat. Vaikka päästö- ja kulutusarvot ovatkin aiempaa suurempia, WLTP-autot eivät kuluta NEDC-malleja enempää polttoainetta tai aiheuta aiempaa enempää päästöjä, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta.

Autoverotus sopeutettiin syyskuun alussa uuteen mittaustapaan

Koska autoverotus perustuu hiilidioksidipäästöjen määrään, Suomen on korkean autoveron maana ollut tarve sopeuttaa WLTP-autojen verotus mahdollisimman nopeasti uuteen mittaustasoon. Tavoitteena on ollut, että mittaustavan muutos ei nostaisi autoveroa. Vastaavanlainen muutos on valmisteilla muun muassa Tanskassa, Espanjassa ja Irlannissa, joissa verotus riippuu hiilidioksidipäästöistä.

Eduskunta on asettanut lakimuutoksen tavoitteeksi veroneutraaliuden. Uudessa verotaulukossa WLTP-autojen autoveroa on laskettu keskimäärin 22 prosentilla. Uuden verotaulukon keskimääräinen autovero on samaa tasoa kuin aiemman, mutta vaikutus autoveroon vaihtelee mallikohtaisesti. EU-komission tutkimuslaitoksen tutkimukseen perustuva uusi verotaulukko korjaa mittaustavan muutoksen vaikutuksen tasaisesti 137 g/km:aan asti, mutta sen yläpuolella korjaus pienenee. Verotason on valmistajien julkaisemien alustavien päästötietojen perusteella arvioitu kasvavan eniten yli 150 g/km:n päästötasoilla.

Reilu siirtymäaika takaa oikeudenmukaisen verotuksen

Uudessa autoverolaissa on varmistettu, että autonsa aiemmin tilanneet eivät joudu maksamaan aiempaa suurempaa veroa. Ennen syyskuun alkua tilatut autot ja varastoautot voidaan verottaa myös aiemmalla verotaulukolla. Auton ostajan kannalta siirtymäaika on tärkeä, sillä muuten joidenkin jo tilattujen autojen hinta olisi tilaus- ja toimitushetken välillä voinut kasvaa uuden päästömittauksen takia.

Syksyn aikana autoliikkeissä on tarjolla eri tavoin verotettavia uusia autoja. Myynnissä on vielä NEDC-mittauksen mukaisia autoja, joiden verotus ei muutu. Lisäksi tarjolla on WLTP-hyväksynnän mukaisia automalleja, jotka verotetaan auton tilausajankohdasta riippuen joko uudella tai vanhalla verotaulukolla.

Lisätietoja: 

Elokuun ensirekisteröintitilastot

Tutustu WLTP-mittaukseen

25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja

Siirry arkistoon »