Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11458778 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

SKAL budjettiriiheen: Tiet kuntoon ja turvallisiksi

Share |
09.08.2018 22:40

skal.png

Valtiovarainministeriön talousarvion tavoitteena on hillitä valtion velkaantumista. Valtiotalouden alijäämän hillitsemiseksi VM:n punakynä on pyyhkinyt listoilta satojen miljoonien edestä määrärahoja - myös parlamentaarisen työryhmän esittämän tasokorotuksen perusväylänpitoon. Jos tiestön korjausvelka jätetään hoitamatta, se nakertaa koko Suomen kilpailukykyä, suomii kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL.

Toimiva tieverkko on Suomen talouskasvun perusta. Viennin, teollisten investointien sekä rakentamisen vireys näkyivät kesäkuisessa SKAL Kuljetusbarometrissa kuljetusmäärien vahvana kehityksenä. Toimeliaan talvikauden aikana kuljetusala sai raskaasti kokea sen, että tieverkkomme ei ole turvallinen kuljetuksille eikä muillekaan tienkäyttäjille. Helmikuussa parlamentaarinen liikenneverkkotyöryhmä totesi saman, minkä liikenteen ammattilaiset tiesivät: rahaa tarvitaan kipeästi lisää. Työryhmä esitti 300 miljoonan euron vuotuista tasokorotusta perusväylänpitoon ja erillistä lisärahaa väylien kehittämiseen. Tätä vastoin VM:n talousarvioesityksessä perusväylänpidon rahoitustaso laskisi ensi vuonna lähes 400 miljoonaa euroa kuluvaan vuoteen nähden. Toteutuessaan esitys räjäyttää tieverkon korjausvelan kasvuun.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkolan mielestä VM:n punakynä on käynyt väärässä paikassa:

– Tiet on saatava kuntoon ja turvallisiksi. Myös kuljetuskaluston pituudet kasvavat, mutta ilman lisäpanostusta uusia mittoja ei pystytä hyödyntämään. Otetaan mallia Ruotsista, joka panostaa väyliin seuraavan kymmenen vuoden aikana 60 miljardia euroa!

SKAL:in teemana ensi kevään eduskuntavaaleissa on miljardi euroa lisää tieverkolle. Panostus hyödyttää niin kansalaisia kuin yrityksiäkin ja tukee aidosti Suomen kasvua, Teppo Mikkola tiivistää.

22.01.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid Wagonin
22.01.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuu
22.01.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosi
22.01.2019 14:17Volkswagen Hyötyautot ja autourheilun SM-sarjat jatkavat monivuotista yhteistyötään
22.01.2019 14:12Metsä Board jälleen parhaalle A-tasolle CDP:n Climate- ja Water-ohjelmissa
22.01.2019 14:00Audi Q3 Launch Edition -malliston myynti alkoi Suomessa
22.01.2019 13:54Nissan Qashqai oli vuoden 2018 myydyin automalli Suomessa
22.01.2019 10:40Koneurakointi- ja korjaamopalveluyritys Metsoharju varmistaa aukottomat ajopäiväkirjat automaattisella ratkaisulla
22.01.2019 10:22MP-messut täyttää motoristin viikonlopun 1.-3.2.2019 Messukeskuksessa Helsingissä
22.01.2019 10:01Etelä-Suomen alue-ekologista verkostoa ajantasaistetaan - vaikuta ehdottamalla arvokkaita luontokohteita

Siirry arkistoon »