Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10816349 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

12.12.2018 8:52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöönLue lisää »11.12.2018 17:00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelinLue lisää »11.12.2018 16:01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

12.12.2018 8:52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöönLue lisää »11.12.2018 17:00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelinLue lisää »11.12.2018 16:01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 4x4 pakettiauto - Ei van vaan MAN

Share |
07.08.2018 20:01

mande1.jpg

MAN on saanut aikaan melkoisen pöhinän uudella TGE pakettiautomallistollaan. TGE:n myötä MAN on noussut hyötyautopuolen Full-Range-palveluntarjoajaksi laajalla hyötyautomallistolla, mikä sisältää vaihtoehdot 3 - 44 tonnin kokonaispainoluokissa. Yksi malliston mielenkiintoisimmista uutuuksista on nyt koeajettava nelivetoinen TGE 4x4. 

(kuva yllä: Ammattilehden koeajossa Saksan ja Suomen leijonat kohtasivat Vaasan torilla Vapaudenpatsaan juurella. Suuri osa kuorma-auton omistajista ajaa myös pakettiautokalustolla, joten MAN:in tulo mukaan pakettiautoihin onkin aiheuttanut melkoisen pöhinän kuljetusalan ammattilaisten keskuudessa. Koeajettu nelivetoinen MAN TGE osoittautui kaiken kaikkiaan loistavaksi kokonaisuudeksi soveltuen monipuoliseen käyttöön.) 

MAN TGE on Volkswagen Crafterin täysiverinen sisarmalli; erot mallien välillä ovat lähinnä kosmeettisia. Eroa on myös jonkin verran mallien hinnoitteluissa. MAN TGE:n hinnat alkavat vajaasta 37 000 eurosta, Crafterin hintapyynnit hieman alempaa. Hintaero selittyy TGE:n kattavammalla vakiovarustelulla, joka sisältää mm. ABA-hätäjarrutusavustimen, paremman radion ja matkustamon sekä rahtitilan LED-valaistuksen. 

Nyt koeajettavan MAN TGE 3.140 4x4 mallin verollinen listahinta vakiovarusteilla on noin 48 900 euroa. 

TGE:n tuotanto ja myynti käynnistyvät Keski-Euroopassa viime vuoden puolella. Suomeen ensimmäiset TGE saapuivat maaliskuussa. 

- TGE on saanut todella positiivisen vastaanoton asiakkailta. Kappalemääräisesti olemme hieman jopa edellä ennakkotavoitetta. Odotetusti paras menekki on ollut etuvetoisella ja automaattivaihteistolla varustetulla mallilla. Kesäkuun aikana TGE-mallisto kiertää pienimuotoisen kiertueen merkeissä kaikki Suomen jälleenmyyjät, kertoo MAN TGE tuotepäällikkö Timo Puustinen.

mande3.jpg

(kuva: TGE:n kojelauta on lainattu suoraan Crafterista, erona vain ohjauspyörän keskiön leijona-logo. Kokonaisuus on kaikin puolin toimiva.)

Vaihtoehtoja kaikkiin kuljetustarpeisiin

MAN TGE -pakettiautoon on valittavissa kaksi eri akseliväliä, kolme pituusvaihtehtoa ja kolme eri korkeutta. Kuormatilaa on mallista riippuen 9,9 - 18,4 m³. Versiosta riippuen, ajoneuvon pituus vaihtelee 5,99-7,39 metrin välillä ja korkeus 2,35-2,83 metrin välillä. Kokonaispaino on enintään 5,5 tonnia - lisäksi 3,5 tonnia voidaan kuljettaa perävaunulla. Alustasta on myös saatavissa kaksi eri malliversiota, joko alustaohjaamolla tai miehistöohjaamolla. Alusta runkoelementillä on saatavissa tehdasvalmisteisena neljässä eri pituudessa, runkorakenteen ollessa enintään 4,7 metriä pitkä. Vetotapavaihtoehtoina ovat etu- ja takaveto sekä neliveto.

mande4.jpg(kuva: Istuimien verhoiluissa käytetään MAN-kankaita. AGR-hyväksytty ergo Comfot -kuljettajanistuin on varustettu hieronnalla. Kuljettajan istuimen voi valita neljästä eri vaihtoehdosta.)

TGE:n voimanlähteenä on VW-konsernin 2-litrainen TDI hyötyautomoottori, josta on neljä eri tehovaihtoehtoa: 102 hv (75 kW), 122 hv (90 kW), 103 kW (140 hv) ja 130 kW (177 hv).

Vaihteistoksi voidaan valita joko 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joskin 102 hv moottoria saa ainoastaan manuaalivaihteistolla. Takavetoisiin voi manuaalivaihteiston yhteydessä tilata myös voiman ulosoton,  jonka maksimiteho on jopa 40 kW ja vääntö 180 Nm (2300 rpm).

mande5.jpg

(kuva: Noin 10 kuutiometrin vetoinen rahtitila on kaikin puolin toimiva kokonaisuus. Leveät lastausaukot, lähes pystysuora väliseinä ja matala nostokorkeus sekä kunnolliset kahvat oviaukoissa helpottavat kuormausta.)

Nyt koeajettava nelivetoinen TGE edustaa korimittojensa osalta malliston pienintä päätä: pituus 5,99 m, akseliväli 3,64 m ja tavaratilan sisäkorkeus 1,73 m sekä suurin pituus 3,45 m. Tavaratilan puolesta ”kymppikuutioisen” TGE:n voimanlähteeksi on valittu teholtaan 140 hv moottori ja vaihteistoksi tuttu ja turvallinen manuaalivaihteisto. Kokonaispainoltaan 3,5 tonnisen auton kantavuudeksi ilmoitetaan noin 1150 kg ja suurimmaksi perävaunupainoksi 3000 kg, yhdistelmämassan ollessa 6 tonnia.

Pysyvää vetopitoa

Jatkuva nelivetojärjestelmä on varustettu taka-akselin yhteyteen viedyllä Haldex-kytkimellä, joka jakaa voiman etu- ja taka-akseleiden välillä. Lisähinnasta taka-akselille on saatavilla lukko. Volkswagenilta lainattu varmatoiminen 4MOTION -nelivetojärjestelmä on tuttu monista konsernin automalleista. 

Nelivetoisuus näkyy myös polttoaineenkulutuksessa. Koeajossa uuden karhean MAN TGE 4x4 keskikulutus asettui reilun tuhannen kilometrin koeajolenkillä hyväksyttävään 10,5 litran lukemaan sadalla kilometrillä. 

Mukavuutta ja käytettävyyttä

MAN logolla varustetun ohjauspyörän takaa arvioituna TGE:stä huokuu saksalainen järjestelmällisyys ja kurinalaisuus. Kaikki kuljettajan tarvitsemat hallintalaitteet ja katkaisijat ovat juuri oikeilla paikoillaan, helposti saatavilla. Runsaslukuisina eri puolille ohjaamoa sijoitetut tavaralokerot saavat testiryhmältä kiitosta; nyt on asialliset paikat kynälle ja puhelimelle sekä muille henkilökohtaisille tavaroille. Konsernin muiden mallien tapaan myös TGE yltää istuinmukavuuden osalta luokkansa kirkkaimpaan kärkeen. Nyt koeajettavaan autoon on valittu lisähinnasta tarjottava, hierontatoiminnolla varustettu ergoComfort-istuin.

EBA-hätäjarrutusavustin lukeutuu TGE:n vakiovarusteisiin ja City-hätäjarrutoiminto jarruttaa ajoneuvoa alhaisissa nopeuksissa automaattisesti tarvittaessa vaikka pysähdyksiin saakka.

TGE:n ajettavuus ja ajo-ominaisuudet ovat kaikin puolin kunnossa. Adaptiivinen vakio- nopeudensäädin takaa mukavuuden pidemmilläkin matkoilla. Turvallisuutta edistää myös väsymyksentunnistus ja monitörmäysjarru: viimeksi mainitun avulla voidaan estää jälkitörmäykset muihin ajoneuvoihin tai esteisiin.

Miksi TGE?

Suuri osa kuorma-auton omistajista ajaa myös pakettiautokalustolla. Kaluston yhdistäminen saman merkin alle säästää sekä aikaa että rahaa, kun sekä myynti- että huoltopalvelut saa kaikkiin hyötyajoneuvoihin samasta paikasta, tuttujen myyjien kautta. Merkittävänä etuna voidaan pitää myös hyötyautoihin keskittyneiden huoltopisteiden joustavuutta aukioloaikojen osalta. Ja mitä MAN TGE:n huoltoväleihin tulee, niin määräaikaishuollossa tulee vierailla 50 000 km välein ja hammashihna vaihdetaan ensimmäisen kerran 250 000 km kohdalla. Tarjolla on laaja kattaus eritasoisia huoltosopimusvaihtoehtoja ja hätätilanteissa TGE-asiakkaat voivat tukeutua merkin liikkuvuuspalveluun, joka kattaa koko Euroopan talousalueen.

12.12.2018 8:52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17:00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16:01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10:55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9:22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8:55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8:45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8:30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8:30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19:22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa

Siirry arkistoon »