Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10816904 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

12.12.2018 8:52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöönLue lisää »11.12.2018 17:00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelinLue lisää »11.12.2018 16:01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

12.12.2018 8:52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöönLue lisää »11.12.2018 17:00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelinLue lisää »11.12.2018 16:01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master 170.35 L2H2 atm - Masterin matkassa

Share |
05.08.2018 16:11

 mastis1.jpg

Renault Trucksin Master pakettiautomalliston menestysmalliksi on noussut etuvetoinen, kaksoisahdetun 2,3 litran moottorin ja automatisoidun vaihteiston voimin kulkeva Renault Trucks Master 170.35. 

(kuva: Renault Trucks Master on suosittu mm. huoltoautokäytössä - työmaalle koneen vierelle kulkee varaosat ja työkalut samalla kun ohjaamosta hoidetaan toimistoasiat.)

Menestyksen takana on erinomaisen kuljetustehokkuuden ja matalien ylläpitokustannusteen ohella kilpailukykyinen hankintahinta. Kun palettiin lisätään vielä alan parhaimmistoon lukeutuva huoltopalvelutarjonta, alkaa Renault Trucks Masterin menestysresepti olla kasassa.

Renault Trucks Master -mallisto on kattava ja monipuolinen. Koneteholuokkia on kaikkiaan viisi, välillä 110 - 170 hv. Peruskone on kaikissa teholuokissa sama 2298 cm3 rivinelikko.

Koripituuksia on neljä, korkeuksia kolme. Vetotapoina etu-, taka- ja neliveto. Takavetoista saa sinkku- sekä paripyörillä.

mastis2.jpg

(kuva: Takana on 180-astetta aukeavat pariovet. Suuri lastausaukko ja kapeat pyöräkotelot helpottavat kuormausta. Vakiovalaistus on välttävä.) 

Pienin umpikorinen on 2,8 tonninen kahdeksankuutioinen ja edestä vetävä - järein 4,5 tonninen 17 kuution rahtiosastolla varustettu takatuuppari. Väliin ja ympärille mahtuu alusta ja miehistöohjaamomalleja kaikin ajateltavissa olevin kokoonpanoin. Umpikoristen tavaratilan pituudet vaihtelevat 2583 -4383 millimetrin välillä. Kantavuus on suurimmillaan 2,5 tn.

mastis3.jpg(kuva: Sivuoven aukko on 127 cm levyinen, joten kuormaus luonnistuu helposti myös trukilla. Väliseinän pullistuma syö siivun tavaratilasta, kuten monessa kilpailijassakin. Lattia on etuvetoisessa vain 56 cm korkeudella.)

Varusteita ja avustimia on saatavilla lähes jokaiseen makuun ja käyttötarpeeseen. 

Nyt ajettava etuvetoinen 170 hv moottorilla ja automatisoidulla 6-vaihteisella vaihdelaatikolla varustettu malli tarjoaa yli 1300 kg kantavuuden, mikä on kunnioitettava lukema 10 m3 tavaratilalla varustetulle autolle.

Taloudellista tehoa

170 heppainen moottori vie järeää tavara-autoa määrätietoisesti eteenpäin. Nelisylinterisen voimapesän jatkeeksi liitetyn kehittyneen robottivaihteiston vaihtamislogiikka muistuttaa jo läheisesti automaattivaihteistoa, joskin vaihtotapahtumat ovat yhä selkeästi havaittavissa. Automatisoitu vaihteisto on pohjimmiltaan tavallinen 6-portainen vaihteisto, jossa kytkimen käyttö ja vaihteensiirto on jätetty automatiikan harteille. Näennäisesti yksinkertaisen toteutuksen etuina ovat mm. keveys ja hinta sekä hyvä polttoainetalous. 

mastis6.jpg(kuva: AdBluen kulutus on Renault Masterissa pientä ja 22 litran tankilla ajaa pitkään. Ammattilehti käyttää koeajoautoissa laadukasta Yara Air1 AdBlueta.)

Useimmista lajitovereista poiketen Masterin vaihteisto suoriutuu vaihtotapahtumista suuremmin empimättä. Vaihteiston saa toki nykimään ja empimään, jos autoa polkee kuin juuri ajokortin saanut kesähessu ensimmäisessä työpaikassaan. 

Robotti-Masterin ajettavuus on kaikin puolin kunnossa, eikä mukavuudessa ole moitittavaa. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 7,2 l/100 km ja CO2 -päästöksi 187 g/km. Koeajossa kulutuslukemaksi saatiin 8,7 l/ 100 km, joka on erittäin hyvä lukema tämän kokoiselle ja tehokkaalla moottorilla varustetulle autolle. 

mastis4.jpg

(kuva: Automaatio on tätä päivää vaihteistomaailmassa. Masterissa pykäliä siirtää robotti. Kojelaudasta esiin taiteltava kirjoitusalusta on kätevä.)

Järkevin eväin haastavaan kilpailuasetelmaan

Renault Trucks Master hyötyautomallisto jakaa saman korin ja tekniikan Renault Masterin, Opel Movanon ja Nissan NV 300:n kanssa. Kilpailuasetelma ei siten ole kovin helppo. Joskin Renault Trucks saa kilpailuetua kattavasta ja osaavasta jälleenmyynti- ja huoltoverkostostaan, jolla on palveluvalmiutta vuorokauden ympäri koko Euroopan alueella. Merkittävä etu on myös Renault Trucks automyyjien luja ammattitaito ja vankka tietämys erilaisten päällerakenteiden sekä varusteiden puolelta. Raskaan sarjan hyötyautomyyjät ovat tottuneet tarjoamaan asiakkaskohtaisesti räätälöityjä kokonaisratkaisuja mitä moninaisimpiin kuljetustarpeisiin.  

masti5.jpg(kuva: Kuljettajan työpaikka on täynnä erilaisia säilytyskoteloita. Istuin on hyvä; sillä taival taittuu.)

Pienelle takamatkalle Renault Trucks jää takuussa, joka on 2-vuoden mittainen ja siten muita valmistajia lyhyempi. Kun katseet käännetään hinnastojen puolelle on Renault Trucks pikaisen silmäyksen pohjalta selkeästi edullisin kaikista edellämainituista valmistajista, joskin myös keveimmin vakiovarustein. Turvallisuudesta ei kuitenkaan tingitä, mutta ilmastointilaite on osattava tilata erikseen. 

Katsaus maahantuojan hinnastoon paljastaa automaatin olevan tarjolla vain tehomyllyn yhteydessä ja nostavan lähtöhintaa noin parilla tuhannella eurolla. Teholtaan 170 hevosvoimaisten automaatti-Masterien verolliset hinnat alkavat kuorma-automyyjällä reilusta 33 500 eurosta. Sillä saa 8 m3 kuormatilalla varustetun L1H1 korisen mallin. Manuaalien hinnat alkavat noin 300 euroa korkeammalta, mutta silloin kuormatilaa on kaksi kuutiometriä enemmän. Nyt ajettavan auton verollinen lähtöhinta on perusvarustein noin 36 600 euroa.

12.12.2018 8:52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17:00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16:01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10:55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9:22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8:55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8:45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8:30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8:30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19:22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa

Siirry arkistoon »