Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11458669 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista

Share |
05.08.2018 13:30

autocam2.jpg

Daimler ja Bosch yhdistivät voimansa 2017 kehittääkseen automaattista ajamista ja liikkumista kaupunkiympäristöissä. Uusin vaihe käynnistyy Yhdysvalloissa, jossa toiminta perustuu tekoälyä kehittävän Nvidian Drive Pegasus -palvelualustaan. Projektin tarkoituksena on lanseerata uudentyyppinen robottitaksipalvelu Kalifornian Piilaaksossa ensi vuoden aikana.

Automaattiset ajoneuvot ovat käytännössä pyörillä liikkuvia monimutkaisia tietokoneita, jotka tarvitsevat valtavasti laskentatehoa anturien, sensorien ja yksittäisten ECUjen (Electronic Control Units) tuottaman informaation käsittelemiseksi. Nyt solmitun sopimuksen mukaan Nvidia varustaa kokeiluautot tekoälyyn perustuvalla Drive Pegasus -alustalla, joka käsittelee kaiken auton ja sen eri järjestelmien automaattista ajamista varten tuottaman tiedon. Näin varustettu auto saavuttaa satojen miljardien yksittäisten laskutoimitusten tiedonkäsittelykapasiteetin sekunnin aikana. Teho vastaa vähintään kuuden synkronoidun ja täysin varustetun pöytätietokoneaseman yhteenlaskettua kapasiteettia. 

autocam1.jpg

Auton sijainti ja liikesuunta selvillä 20 millisekunnissa

Automaattisen robottiajamisen toteutuminen kaupunkiympäristöissä edellyttää äärimmäisen nopeaa, mukautuvaa ja oppimiskykyistä systeemiarkkitehtuuria. Keskenään verkottuneiden ECU-yksikköjen suorituskykyä venytetään edelleen lisää, kun mukaan lasketaan vaatimus autojen sujuvasta navigoinnista vilkkaassa kaupunkiliikenteessä. Tiedonsiirtoverkosto käsittelee kaiken informaation, jonka keräävät yksittäiset tutkat, videokamerat, lidar-tutkat ja ultraäänisensorit. Yksittäinen videosensori, esimerkiksi Boschin kehittämä stereovideokamera, tuottaa 100 gigabittiä dataa vain yhden kilometrin ajomatkalla.

Auton ECU-verkko kerää ja yhdistää dataa kaikista autoon sijoitetuista sensoreista anturifuusioksi kutsutussa prosessissa. Järjestelmä määrittelee auton sijainnin ja liikeradat 20 millisekunnissa. Vertailun vuoksi: kosketuksen tunne saavuttaa aivot 20–500 millisekunnissa.

Suuri laskentakapasiteetti ja operaatioiden valtava määrä edellyttävät sitä, että ECU-verkkoa voidaan jäähdyttää tehokkaasti. Daimlerin ja Boschin kehittämä menetelmä perustuu nestejäähdytykseen. Kokeilussa käytettävät autonomisesti ajavat Mercedes-Benz-mallit ovat täyssähköautoja, joiden akun jäähdytyspiiriin ECU-verkko voidaan integroida vaivattomasti.

Daimlerin ja Boschin huhtikuussa 2017 käynnistynyt yhteistyö tähtää sellaisten ajoneuvojen kehittämiseen, jotka voisivat ajaa ilman kuljettajaa kaupunkiliikenteessä. Teknologia on tarkoitus saada sarjatuotantovalmiiksi ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. Yhteistyötä tehdään Stuttgartissa sekä Kalifornian Piilaaksossa. Jopa projektissa työskentelevien ammattilaisten työtilat ovat yhteiset – näin voidaan varmistaa, että eri yritysten työntekijät voivat kitkatta vaihtaa tietoja ja kokemuksia autonomisen ajamisen haasteista.

22.01.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid Wagonin
22.01.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuu
22.01.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosi
22.01.2019 14:17Volkswagen Hyötyautot ja autourheilun SM-sarjat jatkavat monivuotista yhteistyötään
22.01.2019 14:12Metsä Board jälleen parhaalle A-tasolle CDP:n Climate- ja Water-ohjelmissa
22.01.2019 14:00Audi Q3 Launch Edition -malliston myynti alkoi Suomessa
22.01.2019 13:54Nissan Qashqai oli vuoden 2018 myydyin automalli Suomessa
22.01.2019 10:40Koneurakointi- ja korjaamopalveluyritys Metsoharju varmistaa aukottomat ajopäiväkirjat automaattisella ratkaisulla
22.01.2019 10:22MP-messut täyttää motoristin viikonlopun 1.-3.2.2019 Messukeskuksessa Helsingissä
22.01.2019 10:01Etelä-Suomen alue-ekologista verkostoa ajantasaistetaan - vaikuta ehdottamalla arvokkaita luontokohteita

Siirry arkistoon »