Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista

05.08.2018 13.30

autocam2.jpg

Daimler ja Bosch yhdistivät voimansa 2017 kehittääkseen automaattista ajamista ja liikkumista kaupunkiympäristöissä. Uusin vaihe käynnistyy Yhdysvalloissa, jossa toiminta perustuu tekoälyä kehittävän Nvidian Drive Pegasus -palvelualustaan. Projektin tarkoituksena on lanseerata uudentyyppinen robottitaksipalvelu Kalifornian Piilaaksossa ensi vuoden aikana.

Automaattiset ajoneuvot ovat käytännössä pyörillä liikkuvia monimutkaisia tietokoneita, jotka tarvitsevat valtavasti laskentatehoa anturien, sensorien ja yksittäisten ECUjen (Electronic Control Units) tuottaman informaation käsittelemiseksi. Nyt solmitun sopimuksen mukaan Nvidia varustaa kokeiluautot tekoälyyn perustuvalla Drive Pegasus -alustalla, joka käsittelee kaiken auton ja sen eri järjestelmien automaattista ajamista varten tuottaman tiedon. Näin varustettu auto saavuttaa satojen miljardien yksittäisten laskutoimitusten tiedonkäsittelykapasiteetin sekunnin aikana. Teho vastaa vähintään kuuden synkronoidun ja täysin varustetun pöytätietokoneaseman yhteenlaskettua kapasiteettia. 

autocam1.jpg

Auton sijainti ja liikesuunta selvillä 20 millisekunnissa

Automaattisen robottiajamisen toteutuminen kaupunkiympäristöissä edellyttää äärimmäisen nopeaa, mukautuvaa ja oppimiskykyistä systeemiarkkitehtuuria. Keskenään verkottuneiden ECU-yksikköjen suorituskykyä venytetään edelleen lisää, kun mukaan lasketaan vaatimus autojen sujuvasta navigoinnista vilkkaassa kaupunkiliikenteessä. Tiedonsiirtoverkosto käsittelee kaiken informaation, jonka keräävät yksittäiset tutkat, videokamerat, lidar-tutkat ja ultraäänisensorit. Yksittäinen videosensori, esimerkiksi Boschin kehittämä stereovideokamera, tuottaa 100 gigabittiä dataa vain yhden kilometrin ajomatkalla.

Auton ECU-verkko kerää ja yhdistää dataa kaikista autoon sijoitetuista sensoreista anturifuusioksi kutsutussa prosessissa. Järjestelmä määrittelee auton sijainnin ja liikeradat 20 millisekunnissa. Vertailun vuoksi: kosketuksen tunne saavuttaa aivot 20–500 millisekunnissa.

Suuri laskentakapasiteetti ja operaatioiden valtava määrä edellyttävät sitä, että ECU-verkkoa voidaan jäähdyttää tehokkaasti. Daimlerin ja Boschin kehittämä menetelmä perustuu nestejäähdytykseen. Kokeilussa käytettävät autonomisesti ajavat Mercedes-Benz-mallit ovat täyssähköautoja, joiden akun jäähdytyspiiriin ECU-verkko voidaan integroida vaivattomasti.

Daimlerin ja Boschin huhtikuussa 2017 käynnistynyt yhteistyö tähtää sellaisten ajoneuvojen kehittämiseen, jotka voisivat ajaa ilman kuljettajaa kaupunkiliikenteessä. Teknologia on tarkoitus saada sarjatuotantovalmiiksi ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. Yhteistyötä tehdään Stuttgartissa sekä Kalifornian Piilaaksossa. Jopa projektissa työskentelevien ammattilaisten työtilat ovat yhteiset – näin voidaan varmistaa, että eri yritysten työntekijät voivat kitkatta vaihtaa tietoja ja kokemuksia autonomisen ajamisen haasteista.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »