Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10106450 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.10.2018 23:07ammattilehti.fi sivulatausten määrässä ollaan nopeasti lähestymässä 20 miljoonan sivulatauksen määrää ja yksittäisissä päiväkävijöissä ollaan ylittämässä 10.000 kävijän keskiarvoraja.Lue lisää »21.10.2018 19:33Polaris -mönkijöiden myynnin kasvu tänä vuonna lähes 40 %Lue lisää »21.10.2018 15:30Meksikolaiset piensahurit hakivat ratkaisuja tuotannon parantamiseen SuomestaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.10.2018 23:07ammattilehti.fi sivulatausten määrässä ollaan nopeasti lähestymässä 20 miljoonan sivulatauksen määrää ja yksittäisissä päiväkävijöissä ollaan ylittämässä 10.000 kävijän keskiarvoraja.Lue lisää »21.10.2018 19:33Polaris -mönkijöiden myynnin kasvu tänä vuonna lähes 40 %Lue lisää »21.10.2018 15:30Meksikolaiset piensahurit hakivat ratkaisuja tuotannon parantamiseen SuomestaLue lisää »

Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista

Share |
05.08.2018 13:30

autocam2.jpg

Daimler ja Bosch yhdistivät voimansa 2017 kehittääkseen automaattista ajamista ja liikkumista kaupunkiympäristöissä. Uusin vaihe käynnistyy Yhdysvalloissa, jossa toiminta perustuu tekoälyä kehittävän Nvidian Drive Pegasus -palvelualustaan. Projektin tarkoituksena on lanseerata uudentyyppinen robottitaksipalvelu Kalifornian Piilaaksossa ensi vuoden aikana.

Automaattiset ajoneuvot ovat käytännössä pyörillä liikkuvia monimutkaisia tietokoneita, jotka tarvitsevat valtavasti laskentatehoa anturien, sensorien ja yksittäisten ECUjen (Electronic Control Units) tuottaman informaation käsittelemiseksi. Nyt solmitun sopimuksen mukaan Nvidia varustaa kokeiluautot tekoälyyn perustuvalla Drive Pegasus -alustalla, joka käsittelee kaiken auton ja sen eri järjestelmien automaattista ajamista varten tuottaman tiedon. Näin varustettu auto saavuttaa satojen miljardien yksittäisten laskutoimitusten tiedonkäsittelykapasiteetin sekunnin aikana. Teho vastaa vähintään kuuden synkronoidun ja täysin varustetun pöytätietokoneaseman yhteenlaskettua kapasiteettia. 

autocam1.jpg

Auton sijainti ja liikesuunta selvillä 20 millisekunnissa

Automaattisen robottiajamisen toteutuminen kaupunkiympäristöissä edellyttää äärimmäisen nopeaa, mukautuvaa ja oppimiskykyistä systeemiarkkitehtuuria. Keskenään verkottuneiden ECU-yksikköjen suorituskykyä venytetään edelleen lisää, kun mukaan lasketaan vaatimus autojen sujuvasta navigoinnista vilkkaassa kaupunkiliikenteessä. Tiedonsiirtoverkosto käsittelee kaiken informaation, jonka keräävät yksittäiset tutkat, videokamerat, lidar-tutkat ja ultraäänisensorit. Yksittäinen videosensori, esimerkiksi Boschin kehittämä stereovideokamera, tuottaa 100 gigabittiä dataa vain yhden kilometrin ajomatkalla.

Auton ECU-verkko kerää ja yhdistää dataa kaikista autoon sijoitetuista sensoreista anturifuusioksi kutsutussa prosessissa. Järjestelmä määrittelee auton sijainnin ja liikeradat 20 millisekunnissa. Vertailun vuoksi: kosketuksen tunne saavuttaa aivot 20–500 millisekunnissa.

Suuri laskentakapasiteetti ja operaatioiden valtava määrä edellyttävät sitä, että ECU-verkkoa voidaan jäähdyttää tehokkaasti. Daimlerin ja Boschin kehittämä menetelmä perustuu nestejäähdytykseen. Kokeilussa käytettävät autonomisesti ajavat Mercedes-Benz-mallit ovat täyssähköautoja, joiden akun jäähdytyspiiriin ECU-verkko voidaan integroida vaivattomasti.

Daimlerin ja Boschin huhtikuussa 2017 käynnistynyt yhteistyö tähtää sellaisten ajoneuvojen kehittämiseen, jotka voisivat ajaa ilman kuljettajaa kaupunkiliikenteessä. Teknologia on tarkoitus saada sarjatuotantovalmiiksi ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. Yhteistyötä tehdään Stuttgartissa sekä Kalifornian Piilaaksossa. Jopa projektissa työskentelevien ammattilaisten työtilat ovat yhteiset – näin voidaan varmistaa, että eri yritysten työntekijät voivat kitkatta vaihtaa tietoja ja kokemuksia autonomisen ajamisen haasteista.

21.10.2018 23:07ammattilehti.fi sivulatausten määrässä ollaan nopeasti lähestymässä 20 miljoonan sivulatauksen määrää ja yksittäisissä päiväkävijöissä ollaan ylittämässä 10.000 kävijän keskiarvoraja.
21.10.2018 19:33Polaris -mönkijöiden myynnin kasvu tänä vuonna lähes 40 %
21.10.2018 15:30Meksikolaiset piensahurit hakivat ratkaisuja tuotannon parantamiseen Suomesta
21.10.2018 13:01Työtaistelutoimet laajentuvat metsäteollisuudessa - poliittisia lakkoja tulee rajoittaa
21.10.2018 11:11Liikennealan maakuntauudistuslait lausuntokierrokselle
20.10.2018 16:16Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Monipuolista urakointia ja tuotekehitystyötä
20.10.2018 13:01Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot viime vuoden tahdissa
20.10.2018 8:00VTT:n Jussi Manninen: Metsäsektorin jalostuksen arvo voitaisiin kaksinkertaistaa uusilla biotalouden tuotteilla - Metsäpohjainen biotalous tärkeä työkalu ilmastopolitiikassa
19.10.2018 18:0125 vuotta AFM harvesteripäitä Jyväskylästä maailman metsiin
19.10.2018 17:11Lakimuutoksella positiiviset vaikutukset matkailuautokauppaan

Siirry arkistoon »