AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi Eclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD - säväyttävä katumaasturiuutuus - BANZAI!

22.07.2018 18.01

banz1.jpg

Eclipse Cross on ensimmäinen Mitsubishin uuden sukupolven automalli, joka valloittaa runsailla varusteillaan ja ajomukavuudellaan sekä tuoreella ulkonäöllään. Kehut ansaitsee myös uusi 1,5-litrainen bensaturbo, josta ei puutu suorituskykyä. 

(kuva: Mitsubishi hakee Eclipse Cross -uutuudellaan jalansijaa suositussa pienten katumaasturien luokassa - auto soveltuu yrityskäytöön ja 4-vetoversiolla pääsee työmaalle henkilöautoa paremmin. Mitsubishin uusi Diamond Red -metallivärisävy tuo auton rohkeat korilinjat erinomaisesti esiin.)

banz4.jpg

Mitsubishi Eclipse Cross voimalähdevalikoima rakentuu toistaiseksi 1,5-litraisen bensiiniturbon varaan. Tehoa nelipyttyisestä rivikoneesta irrotetaan peräti 120 kW (163 hv) ja vääntömomenttia 250 Nm kierrosalueella 1800-4500 r/min. Vetotapavaihtoehtona on nyt koejaettavan etuvedon lisäksi neliveto. Vaihteistopuolella on valittavana 6-portaisen manuaali ja 8-vaihteinen CVT-automaatti. Myöhemmin moottorivalikoima kasvaa 2,2 litran turbodieselillä.  

Mitsubishi hakee uutuudellaan jalansijaa suositussa pienten katumaasturien luokassa. Eclipse Crossia tarjotaan peräti neljällä eri varustetasolla: Inform, Invite, Intense ja Instyle. Jo Inform-varustetaso on varsin kattava. Vakiovarusteisiin sisältyy runsaasti monissa muissa automerkeissä lisähinnasta tarjottavia varusteita, kuten esimerkiksi etutörmäysvaroitin, automaattiset kaukovalot, kaistavahti ja vakionopeudensäädin sekä 16” kevytmetallivanteet. Instyle -huippuversiossa vakiona ovat näiden lisäksi HUD-heijastusnäyttö, Multi Around -kamerajärjestelmä, 7” MMCS-järjestelmä kosketusvärinäytöllä, LED -ajovalot automaattisella korkeudensäädöllä, 18” kevytmetallivanteet ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Mitsubishi on niittänyt mainetta nelivetomalleillaan - sellainen on tarjolla myös Eclipse Crossista. Mallisto on hinnoiteltu varsin houkuttelevasti. Edullisimman etuvetomallin hintapyynti on pyöreästi 28 500 euroa. Nelivetomallien hinnat alkavat 36 700 eurosta. Nyt koeajettavan Eclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD -mallin verollinen kokonaishinta on tätä toukokuun alussa 2018 kirjoitettaessa 41 590 euroa. Vapaa autoetu on mallista ja vetotavasta riippuen 605-825 eur /kk ja käyttöetu 455-675 eur/kk.

Mitsubishi siirtyi hiljattain Renault-Nissan allianssin siipien suojaan. Eclipse Cross valmistetaan kuitenkin yhä Japanissa. Mitsubishi myöntää kaikkiin uusiin autoihin 5 vuoden takuun ainoana japanilaisena automerkkinä.

banz6.jpg

(kuva: Takaluukku on vahvasti kallistetusta takalasista huolimatta toimiva ja käytännöllinen. Lisäpisteitä Eclipse Cross ansaitsee takapuskurin muodosta, joka ei ole kuormatessa alttiina naarmuille.)

Varusteita kaikkiin tarpeisiin

Reilun 4,4 metrin pituinen Eclipse Cross asemoituu mittojensa puolesta valmistajan ASX:n ja Outlanderin puoliväliin. Vihdoinkin joku autovalmistaja on ottanut asiakkaiden palautteen tosissaan: Eclipse Crossin kynnyskotelot ovat ovien kohdalta tavallista kapeammat, mikä mahdollistaa autoon nousun housun lahkeita likaamatta. 

Kuljettajan istuin omaa asialliset säätövarat ja sopii hyvin suomalaisella takamukselle. Kojelauta on kaikin puolin toimiva, joskin nappuloiden runsaus hämmentää. 7-tuumaiseen kosketusnäyttöön on saatavilla älypuhelimen integroimista varten Android Auto- ja Apple Car Play -palvelut. Näyttöön vietyjä toimintoja voidaan vaihtoehtoisesti käytellä vaihdevivun viereen viedyn kosketuspaneelin kautta. Intense varustelutaso tuo mukanaan kuljettajan näkökenttään tarvittaessa taittuvan HUD -näytön. Ajonopeuden lisäksi näyttö aktivoituu vaaratilanteiden uhatessa erilaisin symbolein.    

banz7.jpg(kuva: Kapeat kynnyskotelot ovat odotettu uutuus nykyautossa. Nyt lahkeet voivat pysyä puhtaina.)

Matkustusmukavuutta on tarjolla myös takapenkkiläisille. Takaoviaukot tarjoavat sporttisesta kattokulmasta huolimatta vaivattoman pääsyn. Takaistuimien selkänojat taittuvat peräti 9 eri asentoon ja istuinosa liikkuu pituussunnassaan jopa 20 cm. Kattava Instyle varustelu sisältää lämmitettävän ohjauspyörän ja tuulilasin ohella reunapaikoiltaan lämmitettävän takapenkin. Se ja lasinen kattoikkuna saivat koeajossa kiitosta matkustamon suunnalta. Mukavuutta lisää 60:40-suhteessa jaetun takapenkin selkänojan kallistusmahdollisuus. Takaistuimessa on 200 mm etäisyydensäätömahdollisuus, mikä kasvattaa reippaasti tavaratilaa. 

Turvallisuus keskiössä

Eclipse Crossin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen. Auto saikin täy- det viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustestissä. Eclipse Cross saavutti erinomaisen 97 prosentin tuloksen aikuismatkustajien turvallisuudessa ja 80 prosentin tuloksen jalankulkijoiden turvallisuudessa. Lisäksi auton etutörmäysvaroitin suoriutui testissä hyvin välttäen törmäykset eri olosuhteissa ja eri nopeuksilla mitattuna. Eclipse Crossin suoritus olikin kaikilla osa-alueilla niin vahva, että auto saavutti testissä korkeimman viiden tähden luokituksen.

banz5.jpg

(kuva: Eclipse Cross tarjoaa japanilaista laatua mikä on aistittavissa erityisesti sisätilojen materiaaleissa. Suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien viihtyvyyteen. Kuljettajan eteen avautuu hillitty kojelauta, jota hallitsee Head Up Display -tuulilasinäyttö ja laajakulmanäyttö. Nappuloita ja kytkimiä on valmistajalle uskolliseen tyyliin runsaasti.)

Positiivinen tuttavuus

Ajossa Eclipse Cross yllättää Eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattavalla hiljaisuudellaan. Valmistaja on onnistunut kelvollisesti rengasmelujen ja moottoriäänien eliminoinnissa.  1,5-litrainen moottori on yllättävän pirteä ja vääntävä. 8-portainen CVT-vaihteisto toimii viiveettä, eikä voiman tuotto tunnu lainkaan kuminauhamaiselta, mistä tämäntyyppisiä vaihteistoja takavuosina tavattiin moittia.

Korkea auto on ajossa varsin mukava, tarjoten luokkaa suuremman auton viihtyisyyden. Lisäpisteitä on annettava lämmitettävästä tuulilasista ja ohjauspyörästä. Sapiskaa annetaan ohjaustuntumasta maantienopeuksilla, joka on, ainakin ohjauksen keskialueella hieman etäinen. Tuntuma voi tarkentua pykälää tai kahta korkeampiprofiilisilla renkailla. Se tosin vaatisi Intense -varustelutasoon sisältyvien 18-tuumaisten vanteiden vaihtamista halkaisijaltaan tuuma tai paria pienempiin vaihtoehtoihin. 

Mitsubishi tunnetaan asiallisesti toteutetuista luistonesto- ja ajovakaudenhallintajärjestelmistään. Koeajoa tehtäessä talvi oli jo taittunut, joten ääriolosuhteita sai edustaa hiekkatie. Siellä järjestelmät toimivat odotetun hyvin kuten varmasti liukailla keleilläkin.

Takaluukkuun sopii vaikkapa moottorisahat ja polttoainekannut sekä muut päivittäisessä työssä tarvittavat tykötarpeet. Haasteelliseksi kuormaus muodostuu vasta kun kontin puolelle sovitetaan pitkiä ja korkeita kolleja. Coupemaisella korilinjalla on hintansa. Takalasi on jaettu kahteen osaan, mikä helpottaa näkymää auton taakse. Auton varusteisiin sisältyvän 360-asteen kuvakulman tarjoavan kamerajärjestelmän ansiosta auton pysäköinti sujuu vaivatta.

Polttoainetta Eclipse Cross söi yhteensä noin 600 km mittaisella koeajorupeamalla karvan yli 8-litraa sadalla kilometrillä. Lukemaa voi pitää kohtuullisena tämän kokoluokan autolle, kun otetaan huomioon, että noin puolet ajosuoritteesta ajettiin moottoritienopeuksilla. 

banz3.jpg

(kuva: Mitsubishin uuden sukupolven automalli Eclipse Cross valloittaa runsailla varusteillaan ja ajomukavuudellaan sekä tuoreella ulkonäöllään.)

Huoliteltu kokonaisuus

Kokonaisuutena arvioitaessa Mitsubishi Eclipse Cross on pirteä ja positiivinen tuttavuus. Puhutteleva ulkonäkö ja korkea varustelutaso sekä luokkaa suuremman auton mukavuus ovat pitkän takuun ohella Eclipse Crossin kovimpia valtteja autoluokassa, jossa ovat vastassa suuret suosikit Nissan Quahquai, Volvo XC 60 ja Toyota RAV4. Tässä verrokkiryhmässä Mitsubishin uutuusmallilla on erinomaiset mahdollisuudet menestyä.

17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa

Siirry arkistoon »