Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11899619 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.2.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille KiinaanLue lisää »19.2.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissaLue lisää »19.2.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkailleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.2.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille KiinaanLue lisää »19.2.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissaLue lisää »19.2.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkailleLue lisää »

Metsäteho: Puutavarayhdistelmien kuormansidontaa tulee kehittää

Share |
08.07.2018 17:01

kuormankir.jpg

Puutavarayhdistelmien kuormansidonnan ongelmat ovat aiheuttaneet välillä sidonnan löystymistä ja jopa puun putoamisia teille. Vakavilta onnettomuustilanteilta ollaan toistaiseksi vältytty.

Niko Mäkinen tutki Oulun yliopistolle laatimassaan diplomityössä puutavarayhdistelmien onnettomuustilastoja, nykyisin käytössä olevia kuormansidontamenetelmiä Suomessa ja muissa maissa sekä keinoja kuormansidonnan ja siten liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi Metsäteho Oy toteutti puun kuljetusyrityksille kyselyn näiden kokemuksista kuormansidontaan liittyen.

Suomessa sidontaongelmia aiheuttavat useimmiten jäinen puu, löystynyt sidonta tai puun kuormaaminen latvat samansuuntaisesti. Ongelmia syntyy varsinkin jarrutustilanteissa.

Suomessa on käynnissä laitevalmistajien kehitystyötä kuormansidonnan parantamiseksi. Keskeinen kehityskohde on esikiristysvoiman kasvattaminen (joko yksittäisellä laitteella tai lisäämällä kiristyslaitteiden lukumäärää). Kyselyssä kuljettajat nostivat esille myös pankkojen liikkumiseen liittyviä ongelmia. Tähänkin ratkaisuna olisi puunipun kiristäminen suuremmalla voimalla. Asiaan tulee kiinnittää huomiota varsinkin, jos kiristyslaitteita aletaan kiinnittämään tai integroimaan pankorakenteisiin. Muita kehityskohteita ovat puutavaranipun ja pankojen välisen kitkan lisääminen (särmät ja hammastukset), siirrettävien pankojen lukitusratkaisut, huolellinen puukuormien tekeminen ja automaattipankojen hyödyntäminen.

Tutkielman tarkastelumaista tiukimmat kuorman kiinnitysvaatimukset ovat Suomessa ja Ruotsissa, joissa kuormien kokonaispainotkin ovat keskimääräistä suuremmat. Laitteiden tuottamien kiristysvoimien valvonta on kuitenkin olematonta eikä lujuuksia ole välttämättä testein varmistettu. Tutkielmassa ehdotetaankin, että kiristinlaitteen tuottama minimivoima tulisi määritellä lainsäädännössä tarkemmin ja nostaa vähintään vastaavalle tasolle Ruotsin kanssa.

Tutkielmassa esitetään jatkotutkimustarpeena selvitystä puutavaranippujen paikoillaan pysymiseen vaadittavista voimista (laitevalmistajien ja lainsäätäjien käyttöön). Standardissa määritetyn kiinnitysvoiman laskentakaavan mukaisia voimia on hankala saada aikaiseksi nykyisillä laitteilla. Lisäksi ongelmaksi muodostuu sidontalaitteita ympäröivien rakenteiden kestävyys. Tarpeen onkin käytössä ja kehitteillä olevien menetelmien todellisen suorituskyvyn testaaminen (standardien mukaisilla staattisilla ja dynaamisilla menetelmillä).

19.02.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille Kiinaan
19.02.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissa
19.02.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkaille
19.02.2019 15:01Lujat alumiinivanteet raskaisiin kuljetuksiin ja haastaviin käyttöolosuhteisiin
19.02.2019 10:10Tilinpäätös 2018: Ponsse jatkoi kasvuaan
19.02.2019 7:25John Deere Forestryn kiertue jatkuu 20.-21.2. Pomarkussa - työnäytöksessä uusi 8-pyöräinen 1010G
18.02.2019 18:11Edistykselliset V-Kran puutavaranosturit järkevään hintaan
18.02.2019 15:01UPM ja TTS Työtehoseura kouluttavat yhdessä uusia puutavara-autonkuljettajia
18.02.2019 10:00Suomalaisen kuljetusalan edelläkävijä Scania Suomi täyttää 70 vuotta
18.02.2019 8:10Maankäytön nielujen ja päästöjen tietopohjaa on vahvistettava - nykyiset mallit tuottavat hyvin erilaisia ennusteita

Siirry arkistoon »