Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9101976 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.7.2018 18:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi helmi-huhtikuussa vajaat 5 prosenttiaLue lisää »15.7.2018 9:11Vieraassa kaupunkiympäristössä ajaminen koetaan melko helpoksiLue lisää »14.7.2018 19:01KATSO KUVAT JA VIDEO! Sähkökäyttöinen T-Log puutavara-auto operoi ilman kuljettajaaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.7.2018 18:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi helmi-huhtikuussa vajaat 5 prosenttiaLue lisää »15.7.2018 9:11Vieraassa kaupunkiympäristössä ajaminen koetaan melko helpoksiLue lisää »14.7.2018 19:01KATSO KUVAT JA VIDEO! Sähkökäyttöinen T-Log puutavara-auto operoi ilman kuljettajaaLue lisää »

Metsäteho: Puutavarayhdistelmien kuormansidontaa tulee kehittää

Share |
08.07.2018 17:01

kuormankir.jpg

Puutavarayhdistelmien kuormansidonnan ongelmat ovat aiheuttaneet välillä sidonnan löystymistä ja jopa puun putoamisia teille. Vakavilta onnettomuustilanteilta ollaan toistaiseksi vältytty.

Niko Mäkinen tutki Oulun yliopistolle laatimassaan diplomityössä puutavarayhdistelmien onnettomuustilastoja, nykyisin käytössä olevia kuormansidontamenetelmiä Suomessa ja muissa maissa sekä keinoja kuormansidonnan ja siten liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi Metsäteho Oy toteutti puun kuljetusyrityksille kyselyn näiden kokemuksista kuormansidontaan liittyen.

Suomessa sidontaongelmia aiheuttavat useimmiten jäinen puu, löystynyt sidonta tai puun kuormaaminen latvat samansuuntaisesti. Ongelmia syntyy varsinkin jarrutustilanteissa.

Suomessa on käynnissä laitevalmistajien kehitystyötä kuormansidonnan parantamiseksi. Keskeinen kehityskohde on esikiristysvoiman kasvattaminen (joko yksittäisellä laitteella tai lisäämällä kiristyslaitteiden lukumäärää). Kyselyssä kuljettajat nostivat esille myös pankkojen liikkumiseen liittyviä ongelmia. Tähänkin ratkaisuna olisi puunipun kiristäminen suuremmalla voimalla. Asiaan tulee kiinnittää huomiota varsinkin, jos kiristyslaitteita aletaan kiinnittämään tai integroimaan pankorakenteisiin. Muita kehityskohteita ovat puutavaranipun ja pankojen välisen kitkan lisääminen (särmät ja hammastukset), siirrettävien pankojen lukitusratkaisut, huolellinen puukuormien tekeminen ja automaattipankojen hyödyntäminen.

Tutkielman tarkastelumaista tiukimmat kuorman kiinnitysvaatimukset ovat Suomessa ja Ruotsissa, joissa kuormien kokonaispainotkin ovat keskimääräistä suuremmat. Laitteiden tuottamien kiristysvoimien valvonta on kuitenkin olematonta eikä lujuuksia ole välttämättä testein varmistettu. Tutkielmassa ehdotetaankin, että kiristinlaitteen tuottama minimivoima tulisi määritellä lainsäädännössä tarkemmin ja nostaa vähintään vastaavalle tasolle Ruotsin kanssa.

Tutkielmassa esitetään jatkotutkimustarpeena selvitystä puutavaranippujen paikoillaan pysymiseen vaadittavista voimista (laitevalmistajien ja lainsäätäjien käyttöön). Standardissa määritetyn kiinnitysvoiman laskentakaavan mukaisia voimia on hankala saada aikaiseksi nykyisillä laitteilla. Lisäksi ongelmaksi muodostuu sidontalaitteita ympäröivien rakenteiden kestävyys. Tarpeen onkin käytössä ja kehitteillä olevien menetelmien todellisen suorituskyvyn testaaminen (standardien mukaisilla staattisilla ja dynaamisilla menetelmillä).

15.07.2018 18:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi helmi-huhtikuussa vajaat 5 prosenttia
15.07.2018 9:11Vieraassa kaupunkiympäristössä ajaminen koetaan melko helpoksi
14.07.2018 19:01KATSO KUVAT JA VIDEO! Sähkökäyttöinen T-Log puutavara-auto operoi ilman kuljettajaa
14.07.2018 11:01Maantielain muutokset ja uusi yksityistielaki vahvistettiin
14.07.2018 8:01Ajoterveys edelleen lääkärivastaanoton kuuma peruna
13.07.2018 16:01Tawastia Truck Weekend nyt viikonloppuna Hämeenlinnassa - Ammattilehden Mediamobiili paikalla - hae uusimmat ammattilehdet
13.07.2018 13:33Ajokorttikoulutuksen muutokset toivat opetuslupien hakuryntäyksen - myös uudet kuljettajantutkinnot käynnistyneet hyvin
13.07.2018 13:01Rikkipäästöjen rajoittaminen on parantanut ympäristön tilaa Euroopassa: metsämaa on toipumassa happaman laskeuman aiheuttamasta kuormituksesta
13.07.2018 11:03Valmetilta jo kolmas Advantage-pehmopaperilinja Turkkiin
13.07.2018 9:55Suomalaisen maa- ja metsätalouden teot esimerkkeinä kestävän kehityksen askeleissa

Siirry arkistoon »