Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9724677 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.9.2018 18:01Seuraa Ruotsin metsäkonealan ja puutavarakuljetusten kuulumisia osoitteessa ProMagazine.se - uudet uutiset joka päivä!Lue lisää »22.9.2018 14:11Valmet Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin Velvet CARE -yhtiön tehtaalla PuolassaLue lisää »22.9.2018 11:01KATSO VIDEO! Komatsu Forest Oy:n joukkue voittoisa Himoksella järjestetyssä Highland Games -kilpailussaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.9.2018 18:01Seuraa Ruotsin metsäkonealan ja puutavarakuljetusten kuulumisia osoitteessa ProMagazine.se - uudet uutiset joka päivä!Lue lisää »22.9.2018 14:11Valmet Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin Velvet CARE -yhtiön tehtaalla PuolassaLue lisää »22.9.2018 11:01KATSO VIDEO! Komatsu Forest Oy:n joukkue voittoisa Himoksella järjestetyssä Highland Games -kilpailussaLue lisää »

Metsäteho: Puutavarayhdistelmien kuormansidontaa tulee kehittää

Share |
08.07.2018 17:01

kuormankir.jpg

Puutavarayhdistelmien kuormansidonnan ongelmat ovat aiheuttaneet välillä sidonnan löystymistä ja jopa puun putoamisia teille. Vakavilta onnettomuustilanteilta ollaan toistaiseksi vältytty.

Niko Mäkinen tutki Oulun yliopistolle laatimassaan diplomityössä puutavarayhdistelmien onnettomuustilastoja, nykyisin käytössä olevia kuormansidontamenetelmiä Suomessa ja muissa maissa sekä keinoja kuormansidonnan ja siten liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi Metsäteho Oy toteutti puun kuljetusyrityksille kyselyn näiden kokemuksista kuormansidontaan liittyen.

Suomessa sidontaongelmia aiheuttavat useimmiten jäinen puu, löystynyt sidonta tai puun kuormaaminen latvat samansuuntaisesti. Ongelmia syntyy varsinkin jarrutustilanteissa.

Suomessa on käynnissä laitevalmistajien kehitystyötä kuormansidonnan parantamiseksi. Keskeinen kehityskohde on esikiristysvoiman kasvattaminen (joko yksittäisellä laitteella tai lisäämällä kiristyslaitteiden lukumäärää). Kyselyssä kuljettajat nostivat esille myös pankkojen liikkumiseen liittyviä ongelmia. Tähänkin ratkaisuna olisi puunipun kiristäminen suuremmalla voimalla. Asiaan tulee kiinnittää huomiota varsinkin, jos kiristyslaitteita aletaan kiinnittämään tai integroimaan pankorakenteisiin. Muita kehityskohteita ovat puutavaranipun ja pankojen välisen kitkan lisääminen (särmät ja hammastukset), siirrettävien pankojen lukitusratkaisut, huolellinen puukuormien tekeminen ja automaattipankojen hyödyntäminen.

Tutkielman tarkastelumaista tiukimmat kuorman kiinnitysvaatimukset ovat Suomessa ja Ruotsissa, joissa kuormien kokonaispainotkin ovat keskimääräistä suuremmat. Laitteiden tuottamien kiristysvoimien valvonta on kuitenkin olematonta eikä lujuuksia ole välttämättä testein varmistettu. Tutkielmassa ehdotetaankin, että kiristinlaitteen tuottama minimivoima tulisi määritellä lainsäädännössä tarkemmin ja nostaa vähintään vastaavalle tasolle Ruotsin kanssa.

Tutkielmassa esitetään jatkotutkimustarpeena selvitystä puutavaranippujen paikoillaan pysymiseen vaadittavista voimista (laitevalmistajien ja lainsäätäjien käyttöön). Standardissa määritetyn kiinnitysvoiman laskentakaavan mukaisia voimia on hankala saada aikaiseksi nykyisillä laitteilla. Lisäksi ongelmaksi muodostuu sidontalaitteita ympäröivien rakenteiden kestävyys. Tarpeen onkin käytössä ja kehitteillä olevien menetelmien todellisen suorituskyvyn testaaminen (standardien mukaisilla staattisilla ja dynaamisilla menetelmillä).

22.09.2018 18:01Seuraa Ruotsin metsäkonealan ja puutavarakuljetusten kuulumisia osoitteessa ProMagazine.se - uudet uutiset joka päivä!
22.09.2018 14:11Valmet Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin Velvet CARE -yhtiön tehtaalla Puolassa
22.09.2018 11:01KATSO VIDEO! Komatsu Forest Oy:n joukkue voittoisa Himoksella järjestetyssä Highland Games -kilpailussa
22.09.2018 9:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter - Pakut uudelle tasolle
22.09.2018 7:00Ponsse tukee paikallista ammattikorkeakouluopetusta
22.09.2018 6:01ILMOITTAJA! Loppusyksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti painetaan lokakuun lopulla - vielä ehdit hyvin mukaan ilmoituksella!
21.09.2018 18:01Kuljetus- ja konekalusto puhtaaksi ammattituotteilla
21.09.2018 16:01Vallankumouksellinen, uudistunut Actros on Hannoverin tähti
21.09.2018 16:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 toisella neljänneksellä
21.09.2018 15:11KATSO VIDEO! Vieraat viihtyivät Ammattilehden Mediarekassa FinnMetkossa

Siirry arkistoon »