Enemmistö kansalaisista pitää tärkeänä fossiilisten käyttövoimien korvaamista vaihtoehtoisilla käyttövoimilla liikenteessä

03.07.2018 14.55

IVECO_Stralis_NP_Blue_Corridor_Rally_2017_2.jpg

Lähes joka kuudes suunnittelee siirtyvänsä käyttämään vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevaa autoa seuraavan viiden vuoden aikana, selvisi Trafin teettämästä kansalaiskyselystä. Eniten kiinnosti ladattava hybridi. Kyselyssä kartoitettiin liikenteen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin liittyviä asenteita ja sitä, kuinka paljon vastaajat tietävät vaihtoehtoisista käyttövoimista.

Selvä enemmistö kyselyn vastaajista (74 %) pitää jokseenkin tai erittäin tärkeänä, että liikenteessä siirrytään bensiini- ja diesel-käyttöisistä autoista kohti vähäpäästöisiä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia ajoneuvoja. Kuitenkin 63 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei ole valmis maksamaan vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivasta autosta enempää kuin nyt. Kaupunkilaiset ovat valmiimpia maksamaan hieman enemmän vähäpäästöisemmän teknologian hyödyntämisestä kuin muualla asuvat vastaajat.

Valtaosa kansalaisista tuntee liikenteen vaihtoehtoiset käyttövoimat hyvin

60 prosenttia vastaajista tietää, mitä liikenteen vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan. Silti vain kaksi prosenttia omistaa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivan henkilöauton. 14 prosenttia vastaajista on kuitenkin ajanut vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivalla autolla. 16 prosenttia suunnittelee siirtyvänsä niiden käyttäjäksi seuraavan viiden vuoden aikana.

”16 prosentin osuus enteilee huimaa kasvua vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien autojen määrään lähivuosina. Kuluvan vuoden aikana niiden osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä on noussut 5,7 prosenttiin, kun vuonna 2017 samana ajankohtana vastaava osuus oli noin kaksi prosenttia. Vuoden 2017 lopussa liikennekäytössä olevista henkilöautoista vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tai polttoaineilla toimivien osuus oli noin 0,5 % kaikista henkilöautoista”, kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja. ”Vaihtoehtoisten käyttövoimien ensirekisteröintien määrän kasvua on osaltaan vauhdittanut myös valtion myöntämä täyssähköauton hankintatuki ja romutuspalkkio”, Ampuja jatkaa.

Kyselyn mukaan hieman yli puolet vastaajista (51 %) uskoo siirtyvänsä käyttämään vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivaa autoa yli viiden vuoden kuluttua.

Auton käytön kannalta tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nimettiin turvallisuus, liikkumisen vaivattomuus ja edullisuus. Auton ympäristöystävällisyys koettiin vasta viidenneksi tärkeimmäksi auton ominaisuudeksi. Naiset pitivät ympäristöystävällisyyttä tärkeämpänä ominaisuutena kuin miehet.

Ladattava hybridiauto kiinnostaa eniten

Ladattava hybridiauto on kiinnostavin vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivista ajoneuvoista ja täyssähköauto koettiin toiseksi kiinnostavimmaksi.

Vastaajien kiinnostusta sähköautoihin lisäisivät ennen kaikkea sähköauton hankintahinnan mahdollinen tippuminen, ympäristöystävällisyys sekä akun lataamisen mahdollisuus kotona ja työpaikalla. Naiset ja yli 65-vuotiaat vastaajat nostivat sähköautojen ympäristöystävällisyyden tärkeimmäksi kiinnostavuutta lisääväksi tekijäksi. Sähköautojen kiinnostavuutta vähentää puolestaan sähköautojen korkea hankintahinta, akun keston rajallisuus sekä latauspisteiden vähyys.

Lähes 80 % vastaajista uskoo, että lataus- ja tankkauspistepaikkamäärän merkittävä kasvattaminen (79 %) sekä ajoneuvojen hankintahinnan merkittävä aleneminen (78 %) lisäävät kiinnostusta vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia ajoneuvoja kohtaan. Sen sijaan ilmaiset liityntäpysäköintipaikat joukkoliikenteen solmukohdissa sekä oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja olivat tekijöitä, joiden ei pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta koettu lisäävän näiden autojen vetovoimaa.

Kyselytutkimuksen otos kerättiin loppuvuodesta 2017 ja kyselyyn vastasi yhteensä 1 095 suomalaista. Kyselytutkimuksen teki Aula Research Oy.

Kansalaisten tietämys liikenteen vaihtoehtoisista käyttövoimista ja asennoituminen niihin -kyselytutkimuksen raportti on julkaistu Trafin julkaisuja -sarjassa.

Lisätietoja:
www.trafi.fi/oleedellakavija

VTT:n ja VERNEn autoilun hintavertailut eri käyttövoimilla

29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan

Siirry arkistoon »