Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11900485 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.2.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille KiinaanLue lisää »19.2.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissaLue lisää »19.2.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkailleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.2.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille KiinaanLue lisää »19.2.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissaLue lisää »19.2.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkailleLue lisää »

Ammattilehti koeajaa: Volvo FH 460 LNG 6x2

Share |
03.07.2018 13:00

volvo_fh_lng.JPG

Volvo laajensi Euro 6 -päästötasolle yltävää maakaasumoottorivalikoimaansa. Nyt tarjolla on jakeluautomallien rinnalla myös kaukoliikennepuolen alusta- ja rekanvetäjävaihtoehdot: 420 hv ja 460 hv tehoisilla moottorivaihtoehdoilla.

Volvon uuden 13-litraisen, puristussytytteisen G13C-kaasumoottorin tehokkuus on valmistajan mukaan dieselin veroinen. 
Kilpailevista valmistajista poiketen Volvon moottori on ns. dual fuel eli kaksikäyttövoimamoottori, jossa moottoriin johdettu kaasuseos sytytetään dieselin avuin. Muiden valmistajien moottorit toimivat ottomoottorin toimintaperiaatteella, jolloin polttoaine sytytetään sytytystulppien voimin. Volvon mukaan heidän järjestelmänsä tarjoaa korkeamman puristussuhteen ansiosta muita tarjolla olevia vaihtoehtoja enemmän vääntömomenttia alemmilla koneenkierroksilla. 
Kolikon kääntöpuolella on tarve erillisille diesel- ja Adbluesäiliöille sekä suuremmalle pakokaasujen puhdistuslaitteistolle. Ottomoottorilla varustetuissa autoissa pakokaasujen epäpuhtauksia hallitaan henkilöautoista tutun kolmitoimikatalysaattorin avuin.

volvo_fh_lng_sisa.jpg

Koeajoautona oli noin 60 tonnin kokonaispainoon kuormattu yhdistelmä. Volvon 460 heppainen kaasukone jaksoi viedä raskasta yhdistelmää tyylikkäästi eteen päin. 
Autossa on myös tuorein versio valmistajan erinomaisesta I-See vakionopeudensäätimestä, joka suoriutuu hienosti tehtävästään. 
Maantiellä äänimaailma ja ajotuntuma on lähes yksi yhteen naftakoneiseen verrattuna.

N3S_1056.JPG

Suurimman 205-litraisen LNG-säiliön kerrotaan riittävän jopa 1000 km toimintamatkaan, tosin 40 tonnin puoliperäyhdistelmänä. Koeajossa saimme maantieajon keskikulutukseksi noin 30 kg/100 km, joka enteilee parhaimmillaan lähes 700 km toimintamatkaa. Dieseliä ja urealiuostakin toki kuluu, mutta vain nimeksi.
Kaasusäiliön ohella autossa on 170 litran dieselsäiliö, joka mahdollistaa ajon jos kaasu pääsee loppumaan. Varjopuolena on kuitenkin se että moottorin paras teho lasketaan 50 hevosvoimaan ja huippunopeus 20 km/h. 
Eli tien sivuun pääsee vaikka sininen liekki sammuisi.

Lisää aiheesta juuri Power Truck Shown kynnyksellä ilmestyvässä Metsäalan ammattilehdessä..

19.02.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille Kiinaan
19.02.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissa
19.02.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkaille
19.02.2019 15:01Lujat alumiinivanteet raskaisiin kuljetuksiin ja haastaviin käyttöolosuhteisiin
19.02.2019 10:10Tilinpäätös 2018: Ponsse jatkoi kasvuaan
19.02.2019 7:25John Deere Forestryn kiertue jatkuu 20.-21.2. Pomarkussa - työnäytöksessä uusi 8-pyöräinen 1010G
18.02.2019 18:11Edistykselliset V-Kran puutavaranosturit järkevään hintaan
18.02.2019 15:01UPM ja TTS Työtehoseura kouluttavat yhdessä uusia puutavara-autonkuljettajia
18.02.2019 10:00Suomalaisen kuljetusalan edelläkävijä Scania Suomi täyttää 70 vuotta
18.02.2019 8:10Maankäytön nielujen ja päästöjen tietopohjaa on vahvistettava - nykyiset mallit tuottavat hyvin erilaisia ennusteita

Siirry arkistoon »