Ammattilehti koeajaa: Volvo FH 460 LNG 6x2

03.07.2018 13.00

volvo_fh_lng.JPG

Volvo laajensi Euro 6 -päästötasolle yltävää maakaasumoottorivalikoimaansa. Nyt tarjolla on jakeluautomallien rinnalla myös kaukoliikennepuolen alusta- ja rekanvetäjävaihtoehdot: 420 hv ja 460 hv tehoisilla moottorivaihtoehdoilla.

Volvon uuden 13-litraisen, puristussytytteisen G13C-kaasumoottorin tehokkuus on valmistajan mukaan dieselin veroinen. 
Kilpailevista valmistajista poiketen Volvon moottori on ns. dual fuel eli kaksikäyttövoimamoottori, jossa moottoriin johdettu kaasuseos sytytetään dieselin avuin. Muiden valmistajien moottorit toimivat ottomoottorin toimintaperiaatteella, jolloin polttoaine sytytetään sytytystulppien voimin. Volvon mukaan heidän järjestelmänsä tarjoaa korkeamman puristussuhteen ansiosta muita tarjolla olevia vaihtoehtoja enemmän vääntömomenttia alemmilla koneenkierroksilla. 
Kolikon kääntöpuolella on tarve erillisille diesel- ja Adbluesäiliöille sekä suuremmalle pakokaasujen puhdistuslaitteistolle. Ottomoottorilla varustetuissa autoissa pakokaasujen epäpuhtauksia hallitaan henkilöautoista tutun kolmitoimikatalysaattorin avuin.

volvo_fh_lng_sisa.jpg

Koeajoautona oli noin 60 tonnin kokonaispainoon kuormattu yhdistelmä. Volvon 460 heppainen kaasukone jaksoi viedä raskasta yhdistelmää tyylikkäästi eteen päin. 
Autossa on myös tuorein versio valmistajan erinomaisesta I-See vakionopeudensäätimestä, joka suoriutuu hienosti tehtävästään. 
Maantiellä äänimaailma ja ajotuntuma on lähes yksi yhteen naftakoneiseen verrattuna.

N3S_1056.JPG

Suurimman 205-litraisen LNG-säiliön kerrotaan riittävän jopa 1000 km toimintamatkaan, tosin 40 tonnin puoliperäyhdistelmänä. Koeajossa saimme maantieajon keskikulutukseksi noin 30 kg/100 km, joka enteilee parhaimmillaan lähes 700 km toimintamatkaa. Dieseliä ja urealiuostakin toki kuluu, mutta vain nimeksi.
Kaasusäiliön ohella autossa on 170 litran dieselsäiliö, joka mahdollistaa ajon jos kaasu pääsee loppumaan. Varjopuolena on kuitenkin se että moottorin paras teho lasketaan 50 hevosvoimaan ja huippunopeus 20 km/h. 
Eli tien sivuun pääsee vaikka sininen liekki sammuisi.

Lisää aiheesta juuri Power Truck Shown kynnyksellä ilmestyvässä Metsäalan ammattilehdessä..

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »