Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10468677 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.11.2018 13:12Pistosahauutta MilwaukeeltaLue lisää »19.11.2018 11:20KAUPPALEHTI: Trump tarjosi syötön takatolpalle - lopettakaa ne haravavitsit ja alkakaa myydä (metsäteknologiaa)Lue lisää »19.11.2018 9:09Laatumetsä-mobiilisovellus helpottaa metsänhoitotöiden laadun omavalvontaaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.11.2018 13:12Pistosahauutta MilwaukeeltaLue lisää »19.11.2018 11:20KAUPPALEHTI: Trump tarjosi syötön takatolpalle - lopettakaa ne haravavitsit ja alkakaa myydä (metsäteknologiaa)Lue lisää »19.11.2018 9:09Laatumetsä-mobiilisovellus helpottaa metsänhoitotöiden laadun omavalvontaaLue lisää »

Ammattilehti koeajaa: Volvo FH 460 LNG 6x2

Share |
03.07.2018 13:00

volvo_fh_lng.JPG

Volvo laajensi Euro 6 -päästötasolle yltävää maakaasumoottorivalikoimaansa. Nyt tarjolla on jakeluautomallien rinnalla myös kaukoliikennepuolen alusta- ja rekanvetäjävaihtoehdot: 420 hv ja 460 hv tehoisilla moottorivaihtoehdoilla.

Volvon uuden 13-litraisen, puristussytytteisen G13C-kaasumoottorin tehokkuus on valmistajan mukaan dieselin veroinen. 
Kilpailevista valmistajista poiketen Volvon moottori on ns. dual fuel eli kaksikäyttövoimamoottori, jossa moottoriin johdettu kaasuseos sytytetään dieselin avuin. Muiden valmistajien moottorit toimivat ottomoottorin toimintaperiaatteella, jolloin polttoaine sytytetään sytytystulppien voimin. Volvon mukaan heidän järjestelmänsä tarjoaa korkeamman puristussuhteen ansiosta muita tarjolla olevia vaihtoehtoja enemmän vääntömomenttia alemmilla koneenkierroksilla. 
Kolikon kääntöpuolella on tarve erillisille diesel- ja Adbluesäiliöille sekä suuremmalle pakokaasujen puhdistuslaitteistolle. Ottomoottorilla varustetuissa autoissa pakokaasujen epäpuhtauksia hallitaan henkilöautoista tutun kolmitoimikatalysaattorin avuin.

volvo_fh_lng_sisa.jpg

Koeajoautona oli noin 60 tonnin kokonaispainoon kuormattu yhdistelmä. Volvon 460 heppainen kaasukone jaksoi viedä raskasta yhdistelmää tyylikkäästi eteen päin. 
Autossa on myös tuorein versio valmistajan erinomaisesta I-See vakionopeudensäätimestä, joka suoriutuu hienosti tehtävästään. 
Maantiellä äänimaailma ja ajotuntuma on lähes yksi yhteen naftakoneiseen verrattuna.

N3S_1056.JPG

Suurimman 205-litraisen LNG-säiliön kerrotaan riittävän jopa 1000 km toimintamatkaan, tosin 40 tonnin puoliperäyhdistelmänä. Koeajossa saimme maantieajon keskikulutukseksi noin 30 kg/100 km, joka enteilee parhaimmillaan lähes 700 km toimintamatkaa. Dieseliä ja urealiuostakin toki kuluu, mutta vain nimeksi.
Kaasusäiliön ohella autossa on 170 litran dieselsäiliö, joka mahdollistaa ajon jos kaasu pääsee loppumaan. Varjopuolena on kuitenkin se että moottorin paras teho lasketaan 50 hevosvoimaan ja huippunopeus 20 km/h. 
Eli tien sivuun pääsee vaikka sininen liekki sammuisi.

Lisää aiheesta juuri Power Truck Shown kynnyksellä ilmestyvässä Metsäalan ammattilehdessä..

19.11.2018 13:12Pistosahauutta Milwaukeelta
19.11.2018 11:20KAUPPALEHTI: Trump tarjosi syötön takatolpalle - lopettakaa ne haravavitsit ja alkakaa myydä (metsäteknologiaa)
19.11.2018 9:09Laatumetsä-mobiilisovellus helpottaa metsänhoitotöiden laadun omavalvontaa
19.11.2018 9:05Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6000 tykkääjää!
19.11.2018 9:00Valmennusta Metsä- ja luontoalan yritykselle
18.11.2018 19:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Saurer 4K panssarivaunu - Achtung, Panzer!
18.11.2018 13:01SSAB ja Kemppi kehittävät yhdessä hitsausprosessia nopeuttavan digitaalisen ratkaisun
18.11.2018 12:11Valmet toimittaa biopolttoaineita käyttävän kattilan Elenia Lämmön Vanajan voimalaitokselle Hämeenlinnaan
18.11.2018 10:04Sprinterin kestävyys vakuutti Jokilaaksojen pelastuslaitoksen
18.11.2018 7:00Metsäalan mahdollisuudet vahvasti esillä koulukampanjassa

Siirry arkistoon »