Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11831933 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.2.2019 12:00Vähälä Yhtiöille uusia ympäristöystävällisiä kalustoratkaisujaLue lisää »15.2.2019 10:00FCA ja PSA jatkavat ja syventävät Sevel yhteistyötä - Opel uusi tulokasLue lisää »15.2.2019 9:21BMW tuo M-versiot X3- ja X4-malleistaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.2.2019 12:00Vähälä Yhtiöille uusia ympäristöystävällisiä kalustoratkaisujaLue lisää »15.2.2019 10:00FCA ja PSA jatkavat ja syventävät Sevel yhteistyötä - Opel uusi tulokasLue lisää »15.2.2019 9:21BMW tuo M-versiot X3- ja X4-malleistaLue lisää »

Katso video: VTT:n robottiauto Marilyn pysäköi kauempana olevaan halliin nyt täysin automaattisesti

Share |
24.06.2018 12:00

Katso video pysäköinnistä: 

 

VTT:n robottiauto Marilyn testaa nyt täysin itsenäistä parkkeeraamista kuljettajasta kauempana olevalle pysäköintialueelle jopa sadan metrin päähän. Ajoneuvon apuna toimii esineiden internet, joka auttaa autoa löytämään vapaan paikan ja ajamaan siihen. 

"Automaattisen pysäköinnin ansiosta ajoneuvoja mahtuu rinnakkain useampia, kun ne voidaan pysäköidä tiiviimmin pelkäämättä kolhuja esimerkiksi lentoparkeissa ja kauppakeskuksissa. Teknologia tarjoaa myös mahdollisuuksia logistiikan optimointiin ja ruuhkien vähentämiseen pysäköintialueilla", sanoo projektipäällikkö Johan ScholliersVTT:ltä.

Robottiauto Marilyn testaa autonomista parkkeerausta osana Euroopan komission rahoittamaa AUTOPILOT-hanketta, joka selvittää IoT:n mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa. Tampere on yksi eurooppalaisista testialueista, joita on lisäksi Italian Livornossa, Alankomaiden Brainportissa (Helmond-Eindhoven), Ranskan Versaillesissa ja Espanjan Vigossa. Yksi testialue on myös Korean Daejeonissa.

VTT:n Marilyn hyödyntää automaattisessa pysäköintidemossaan HERE:n UWB-pohjaista paikannusteknologiaa, joka kykenee paikantamaan ajoneuvoja myös sisätiloissa ilman satelliittipaikannusta. UWB eli Ultra Wideband on radioteknologia, jossa tieto lähetetään äärimmäisen lyhyinä ja pienitehoisina pulsseina hyvin laajalla taajuuskaistalla (esimerkiksi 1—2 GHz). 

Pysäköiminen tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja varaa ajoneuvopaikan siihen kehitetyn sovelluksen avulla. Kun auto tulee pysäköintialueen sisäänkäynnille, pysäköinnin hallintajärjestelmä antaa tiedon vapaasta pysäköintipaikasta ja tarkistaa avoimeen IoT-alustaan kytkettyjen liikenneväyläkameroiden avulla reitillä olevat esteet ja välittää reitin ajoneuvoon. IoT:n avustamana auto ajaa automaattisesti sille varattuun paikkaan.

AUTOPILOT-hanke keskittyy kaiken kaikkiaan viiteen ajoskenaarioon, joista automaattisen pysäköintiteknologian toimivuutta kehitetään ja testataan VTT:llä Tampereella. Hankkeessa kehitetään myös erilaisia palveluja eri ajotilanteisiin, kuten letka-ajoon ja auton yhteiskäyttöön.

VTT demonstroi myöhemmin myös liikennekameroiden hyödyntämistä valoristeyksissä autonomisen ajamisen apuna tilanteissa, joissa kääntyvän auton pitää havaita ja väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. 

Hanke päättyy joulukuussa 2019.

15.02.2019 12:00Vähälä Yhtiöille uusia ympäristöystävällisiä kalustoratkaisuja
15.02.2019 10:00FCA ja PSA jatkavat ja syventävät Sevel yhteistyötä - Opel uusi tulokas
15.02.2019 9:21BMW tuo M-versiot X3- ja X4-malleista
15.02.2019 9:15Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
15.02.2019 9:02Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleen
15.02.2019 8:57Metsä Group toteuttaa kestävän metsänhoidon esittelykohteen Lohjan Kirkniemeen
15.02.2019 8:55METO ry: Puunhankintaan tarvitaan lisää väkeä
14.02.2019 19:44Pitäviä talvirengasuutuuksia Bridgestonelta: NORDIC-DRIVE 001 ja RW-DRIVE 001
14.02.2019 19:33Myydään hyvä 5-akselinen MST puutavaravaunu vuosimallia 2014 - heti ajoon!
14.02.2019 14:44Kasvatushakkuiden korjuujälki parani edellisvuodesta

Siirry arkistoon »