AMMATTILEHTI KOEAJAA: TruckMasters OX 2.4 4X4 OffRoad - Kevyttä kuormaa

17.06.2018 15.11

ox1.jpg

Toyota Hilux lava-autoon pohjautuva TruckMasters OX 2.4 4X4 kevytkuorma-auto on järkevä ja kustannustehokas vaihtoehto kuorma-autokortin omaaville, joilla on tarve 5-paikkaiselle lava-autolle. 

(kuva yllä: OffRoad varustepaketin ansiosta 40 mm tavallista korkeampi ja erittäin maastokykyinen, uuden sukupolven TruckMasters OX kevytkuorma-autoon kuin tehty urakoitsijoiden tarpeisiin vaikkapa metsätyömaiden vaativaan käyttöympäristöön.)

Yrityskäytössä autoverosta vapautettu kuorma-auto avaa mahdollisuuden vähentää autoverottoman kuorma-auton auton hintaan sisältyvän arvonlisävero täysimääräisenä verotuksessa. Hintaetu perinteiseen pakettiautoksi rekisteröityyn malliin voi mallista ja varustetasosta riippuen nousta jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. 

ox2.jpg

(kuva: Korkea maavara, räyhäkkään näköiset vanteet ja karkeakuvioiset renkaat sekä lokasuojien levitykset antavat TruckMaster OX:lle ryhdikkään ilmeen.)

Valmet Automotive on ollut mukana uuden TruckMaster lava-auton tuotekehitystyössä vastuualueinaan auton tekniset mittaukset ja lujuuslaskelmat. Valmet Automotiven tekemien simulointien ja testien pohjalta TruckMasters on tehnyt tarvittavat vahvistukset runkorakenteeseen sekä asentanut lisäilmajouset taka-akselille. Muutoksilla auton kokonaismassa saadaan nostettua 3,2 tonnista 3,51 tonniin, joka ylittää rajaa hipoen kevytkuorma-autolle asetetun 3,5 tonnin vähimmäiskokonaispainovaatimuksen. Samalla auton kantavuus on kasvanut noin 300 kilogrammalla, parhaimmillaan jopa 1,3 tonniin. Lisäksi jarrullisen perävaunun maksimassa on nyt 3,2 tonnin sijasta 3,5 tonnia ja  yhdistelmämassan ollessa täydet 7 tonnia. 

ox5.jpg

(kuva: Takajousituksen korkeuden ja jäykkyyden säätö käy kätevästi etuistuimien väliin sovitetusta nappulasta.) 

Työkäytössä kova juttu on se, että lisäilmajousien jäykkyyttä voidaan säätää etuistuimien väliin asennetusta säätimestä. Säädettävät lisäjouset tulevatkin tarpeeseen, kun lavalle sovitellaan reilun tonnin verran kuormaa. Vakiojousitus näet niiaa melkoisesti jo puoleen kantavuuskuormaan kuormattuna. Kuormatta ajettaessa lisäjousitus kannattaa pitää melko pehmeänä, muuten kyyti saataa muuttua on tavallista pomppuisemmaksi.

ox4.jpg

(kuva: Ohjaamo on tuttua ja laadukasta Toyotaa. TruckMaster OX:n alustan korotussarja ei tee mainittavaa pesäeroa maantiellä ajettavuudessa, jos vertailukohteena on vakiokorkuinen malli.)

Täysi arvonlisäveron vähennysoikeus

Autoveropavaus ja toimialasta riippuen mahdollisuus täyteen arvonlisäveron vähennykseen ovat  kevytkuorma-auton valtteja yrityskäytössä. Autoverovapaus tuo 5-paikkaisissa malleissa, merkistä ja mallista riippuen huomattavan, jopa yli 20 000 euron hintaedun kaksikäyttöautoon verrattuna. 2-paikkaisissa etu on kevyemmästä autoverokohtelusta johtuen merkittävästi pienempi, mutta toisaalta kuormatilaa on vastaavasti reilummin tarjolla. 

ox6.jpg

(kuva: Koeajetussa autossa oli Premium varustetason lisäksi OffRoad -paketti (sis. valorauta, astinlaudat, lavaraudat, levikesarja, 40-70 mm korotussarja, 285/65/18 offroad renkaat ja vanteet).

TruckMasters OX 2.4 4X4 pick-up -kevytkuorma-autot ovat aina 5-paikkaisia. Arvonlisäverolliset hinnat alkavat ammattikäyttäjiä varten kevyemmin varustein täydennetyn Workhorse -mallin noin 39 600 eurosta. Kattavammin varusteltujen Active -mallien verolliset hinnat alkavat noin 48 250 eurosta ja parhaimman Premium -mallien noin 54 400 eurosta. Automaattivaihteisto nostaa hintapyyntiä reilulla tuhannella eurolla. Nyt koeajettavassa autossa on Premium varustetason lisäksi OffRoad -paketti (sis. valorauta, astinlaudat, lavaraudat, levikesarja, 40-70 mm korotussarja, 285/65/18 offroad renkaat ja vanteet). Auton ulkonäölle uskottavuutta antavan ja etenemiskykyä parantavan OffRoad -paketin verollinen 5 900 euron lisähinta vaikuttaa kohtuulliselta.

ox8.jpg(kuva: Etujousituksen korotus hoituu jousilautasten ja rungon välii sovitettujen korotuspalojen voimin. Taka-akselilla on lisäilmajouset, joiden voimin perän korkeutta voi säätää +40 - +70 mm.)

Pakettiautoissa vähennys on mahdollinen vain arvonlisäverottomasta hinnasta. Auto- ja arvonlisäverojen lisäksi etuja saavutetaan myös vuotuisten verojen osalta. Toisen sukupolven TruckMasters OX -kevytkuorma-auton käyttövoimavero on vain noin 79 euroa vuodessa. Perusveroa ei kerätä lainkaan. Etu pakettiautoon on lähes 900 euroa vuodessa. 

Kuorma-autoksi rekisteröidyn ajoneuvon suurin sallittu ajonopeus on 80 km/h. Ja autossa tulee olla nopeuden rajoitin (max 89 km/h).

ox7.jpg

(kuva: TruckMasters OX:n peltipuhtaalle lavalle on tarjolla erilaisia lavakaukalovaihtoehtoja.)

Varmaotteinen  

Korotussarja ei tee mainittavaa pesäeroa maantiellä ajettavuudessa, jos vertailukohteena on vakiokorkuinen malli. Maastokelpoisten autojen kohdalla rengasvalinnoilla on suuri vaikutus ajettavuuteen ja mukavuuteen. Korkeaprofiiliset, karkeakuvioiset Maxxis Bravo 77 -kitkarenkaat vaimentavat suurimman osan tienpinnan epätasaisuuksista ja tiestä nousevista äänistä. Lumisessa maastossa ja jään peittämällä tiellä jäimme kaipaamaan nastarenkaiden tarjoamia pito-ominaisuuksia. Korkean maavaran ja erinomaisen nelivetojärjestelmän turvin TruckMasters OX:lla voi ajaa vaikka leimikolla suoraan moton viereen, tosin kanttia se kysyy. 

Toyotan 2,4 litran D-4D moottorista irrotettavan 150 hevosvoiman ja 6 portaisen,  momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston turvin TruckMasters OX kulkee varmaotteisesti työympäristössään.

Pitkillä siirtymillä joitakin saattaa kismittää kuorma-autoissa pakollinen nopeudenrajoitin, joka tappaa vauhdin 90 km/h tienoille.

Kovassa työkäytössä olevaa autoa pitää tietysti myös huoltaa. Ei ole sattumaa että TruckMaster OX pohjautuu Toyota Hiluxiin, jolloin asiakkaat voivat hyödyntää japanilaismerkin koko maankattavan huoltokorjaamoketjun palveluita.

Pirteä tuttavuus

Nyt jo toiseen mallisukupolveen ehtinyt TruckMasters OX on kevyt kuorma-auto pirteä tuttavuus. Viisipaikkaisena se sopii moniin eri käyttötarkoituksiin. Ja jos kuorma-autoissa pakollinen nopeudenrajoitin ei ole esteenä, niin TruckMasters OX sopii erinomaisesti vaikkapa työsuhdeautoksi. Kuorma-autosta ei näet tarvitse maksaa autoetua verotuksessa. Miettikääpä sitä…

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »