Siimetiltä erikoiskuljetusperävaunu paperirullien kuljettamiseen

15.06.2018 21.01

siimet12.jpg

Koneenkuljetuslaveteistaan tunnettu suomalainen Siimet Oy suunnittelee ja valmistaa myös erikoiskuljetusratkaisut teollisuuden tarpeisiin. 

(kuva: Siimetin innovatiivinen puoliperävaunu paperirullien kuljetukseen mahdollistaa tehokkaat ja turvalliset kuljetukset.) 

Loppuvuodesta 2017 UPM otti käyttöön uuden Siimet -puoliperävaunun paperirullien turvalliseen kuljetukseen Rauman paperitehtaasta satamaan. 

- Siimet on valmistanut 3-akselisia perävaunuja paperirullien kuljetukseen UPM:lle jo 1980 -luvulla ja vaunut palvelevat edelleen tehtävässään Raumalla jopa 24/7, mikä kertoo jotain Siimetin vaunujen kestoiästä. Nyt valmistunut uuden sukupolven vaunu muistuttaa perusrakenteeltaan vanhoja mutta siinä on hyödynnetty nykyteknologiaa, kertoo Siimet Oy:n toimitusjohtaja Ari Mäkitalo.

siimet22.jpg

(kuva: Siimetin innovatiivinen puoliperävaunu paperirullien kuljetukseen mahdollistaa tehokkaat ja turvalliset kuljetukset.) 

Innovatiivinen rakenne

Uuden vaunun rakenteissa on käytetty suurlujuusteräksiä ja alumiinia millä yhdessä osaavan suunnittelun kanssa vaunun omapainoa on saatu merkittävästi alennettua. Vaunu painaa 27 tonnia, sen ajokorkeus on 5,4 metriä ja leveys 3,2 metriä. 

siimet32.jpg

(kuva: Uudessa paperirullien kuljetusvaunussa näkyy Siimetin vankka suunnitteluosaaminen erikoiskuljetusperävaunujen valmistuksessa.)

- Hyötykuormaa noin 45 tonnia kyytiinsä ottavalla, ilmajousitetulla 4-akselisella vaunulla kuljetaan paperirullia noin viiden kilometrin matkaa tehtaalta satamaan osittain erikoiskuljetuksena yleistä tietä pitkin. Kolme akseleista on kääntyviä varustettuna Tridec -pakko-ohjaus järjestelmällä. Kääntyvät akselit helpottavat ajamista reitin mutkissa jolloin ajonopeus nousee, turvallisuus paranee ja renkaiden, akseleiden jne. kuluminen vähenee, sanoo Mäkitalo.   

siimet6.jpg(kuva: Kolme akseleista on pakko-ohjattuja.)

Vaunun katto ja seinät nousevat kokonaan ylös paperirullien lastauksen ja purkamisen ajaksi; käyttö onnistuu myös epätasaisella alustalla. Ajettaessa rullat ovat suojassa vaunun sisällä.

- Turvallisen kuljetuksen takaa kotimainen NWE:n automaattinen Fix Truck Safe -kuormansidontajärjestelmä, mikä estää myös rullien kolhiintumisen siirron aikana, toteaa Mäkitalo.

Siimetin paperirullien kuljetusvaunu keskustelee sähköisesti tehtaan logistiikkajärjestelmän kanssa.

- Järjestelmä mm. ohjaa vaunun lastauksessa ja purkamisessa käytettävää sähkötoimista kuljetinta, kertoo Mäkitalo.

siimet4.jpg

iimet5.jpg

(kuva: Turvallisen kuljetuksen takaa kotimainen NWE:n automaattinen Fix Strap -kuormansidontajärjestelmä, mikä estää myös rullien kolhiintumisen siirron aikana.)

 
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »