Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteelle lisää kaasubusseja

12.06.2018 9.44

Pääkaupunkiseudun kaasubussien määrä kasvaa, kun Scania toimittaa kaksi uutta kaasua polttoaineenaan käyttävää bussia Helsingin Bussiliikenne Oy:lle vuoden 2019 alussa.

Uuden sukupolven kaasubussit ovat kustannustehokkain tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä. Tulevaisuudessa puhtaamman liikenteen vaihtoehdot lisääntyvät entisestään, kun EU tulee asettamaan vähimmäistavoitteet julkiselle sektorille puhtaiden ajoneuvojen hankinnoissa.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä alkaa kulkea vuoden 2019 alusta kaksi uutta kaasubussia. Kaasubussit ovatkin kustannustehokkain tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä.

”Kaasubusseja käytetään paljon esimerkiksi Ruotsissa sekä Keski-Euroopassa ja kysyntä puhtaalle joukkoliikenteelle on kasvussa myös Suomessa. Muiden kaupunkien positiivisten kokemusten rohkaisemina päätimme tilata uuden sukupolven kaasubusseja myös pääkaupunkiseudun vaativiin tarpeisiin”, hankinnasta vastannut Koiviston Auton -konsernin tekninen johtaja Michael Andersson kommentoi asiaa.

Ruotsissa on noin 2 300 kaasubussia ja koko Euroopassa kaasubusseja on noin 17 000 kpl. Määrä on lisääntymään päin ympäri Eurooppaa. Jopa 85 prosenttia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevista busseista on kaasubusseja, mikä tekee kaasusta tällä hetkellä sähköä yleisemmän käyttövoiman.

Nyt hankituissa busseissa on nykyaikaiset Euro 6 -päästöluokan moottorit. Bussien toimintasäde on lähes dieselbusseja vastaava.

”Olemme erittäin iloisia, että Helsingin Bussiliikenne haluaa lähteä konkreettisesti vähentämään liikenteen päästöjä ja keräämään uudesta Euro 6 -tekniikasta omakohtaisia kokemuksia.  Investoinnilla on myös suuri merkitys kokonaisvaltaisesti kansantalouteemme kotimaisen koriteollisuutemme kautta”, uuden sukupolven kaasubusseja kommentoi Scanian myyntipäällikkö Ilkka Korpela

”Kaasubussit ovat kaupungeille ja kunnille erinomainen mahdollisuus toteuttaa kiertotaloutta, sillä niiden polttoaineena voidaan hyödyntää kaupunkien ja yhdyskuntien jätteitä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vuosittain tuotetulla biokaasulla liikkuisi lähes 1 000 bussia. Samalla erilaiset liikenteen päästöt vähenisivät huomattavasti”, Gasumin liikenteen myynnin päällikkö Jani Arala kuvaa tilannetta.

Tulevaisuudessa EU tulee asettamaan vähimmäistavoitteet julkiselle sektorille puhtaiden ajoneuvojen hankinnoissa. Tämä tulee entisestään korostamaan liikennekaasujen mahdollisuuksia ja lisäämään kaasubussien kysyntää Euroopassa.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »