Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10117687 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossaLue lisää »22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaistaLue lisää »22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossaLue lisää »22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaistaLue lisää »22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaaLue lisää »

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteelle lisää kaasubusseja

Share |
12.06.2018 9:44

Pääkaupunkiseudun kaasubussien määrä kasvaa, kun Scania toimittaa kaksi uutta kaasua polttoaineenaan käyttävää bussia Helsingin Bussiliikenne Oy:lle vuoden 2019 alussa.

Uuden sukupolven kaasubussit ovat kustannustehokkain tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä. Tulevaisuudessa puhtaamman liikenteen vaihtoehdot lisääntyvät entisestään, kun EU tulee asettamaan vähimmäistavoitteet julkiselle sektorille puhtaiden ajoneuvojen hankinnoissa.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä alkaa kulkea vuoden 2019 alusta kaksi uutta kaasubussia. Kaasubussit ovatkin kustannustehokkain tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä.

”Kaasubusseja käytetään paljon esimerkiksi Ruotsissa sekä Keski-Euroopassa ja kysyntä puhtaalle joukkoliikenteelle on kasvussa myös Suomessa. Muiden kaupunkien positiivisten kokemusten rohkaisemina päätimme tilata uuden sukupolven kaasubusseja myös pääkaupunkiseudun vaativiin tarpeisiin”, hankinnasta vastannut Koiviston Auton -konsernin tekninen johtaja Michael Andersson kommentoi asiaa.

Ruotsissa on noin 2 300 kaasubussia ja koko Euroopassa kaasubusseja on noin 17 000 kpl. Määrä on lisääntymään päin ympäri Eurooppaa. Jopa 85 prosenttia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevista busseista on kaasubusseja, mikä tekee kaasusta tällä hetkellä sähköä yleisemmän käyttövoiman.

Nyt hankituissa busseissa on nykyaikaiset Euro 6 -päästöluokan moottorit. Bussien toimintasäde on lähes dieselbusseja vastaava.

”Olemme erittäin iloisia, että Helsingin Bussiliikenne haluaa lähteä konkreettisesti vähentämään liikenteen päästöjä ja keräämään uudesta Euro 6 -tekniikasta omakohtaisia kokemuksia.  Investoinnilla on myös suuri merkitys kokonaisvaltaisesti kansantalouteemme kotimaisen koriteollisuutemme kautta”, uuden sukupolven kaasubusseja kommentoi Scanian myyntipäällikkö Ilkka Korpela

”Kaasubussit ovat kaupungeille ja kunnille erinomainen mahdollisuus toteuttaa kiertotaloutta, sillä niiden polttoaineena voidaan hyödyntää kaupunkien ja yhdyskuntien jätteitä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vuosittain tuotetulla biokaasulla liikkuisi lähes 1 000 bussia. Samalla erilaiset liikenteen päästöt vähenisivät huomattavasti”, Gasumin liikenteen myynnin päällikkö Jani Arala kuvaa tilannetta.

Tulevaisuudessa EU tulee asettamaan vähimmäistavoitteet julkiselle sektorille puhtaiden ajoneuvojen hankinnoissa. Tämä tulee entisestään korostamaan liikennekaasujen mahdollisuuksia ja lisäämään kaasubussien kysyntää Euroopassa.

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossa
22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaista
22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaa
22.10.2018 10:42Bioenergia ry: Päästökauppa oikea työkalu päästöjen vähentämiseen
22.10.2018 10:41Puutuoteteollisuus tyytyväinen LVM:n Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelmaan
22.10.2018 10:00Otsavalaisinuutuus erittäin vaativaan ammattilaiskäyttöön
22.10.2018 9:45Gasum vahvasti mukana energia-alan suurimmassa tapahtumassa tällä viikolla Tampereella
22.10.2018 9:22ANDRITZ toimittaa avaintuotantoteknologiaa ja pääprosessilaitteita ARAUCOn MAPA-sellutehdasprojektiin Chileen
22.10.2018 8:10Yritysmaailmassa edelläkävijät pyrkivät nyt jätteettömyyteen
21.10.2018 23:07ammattilehti.fi sivulatausten määrässä ollaan nopeasti lähestymässä 20 miljoonan sivulatauksen määrää ja yksittäisissä päiväkävijöissä ollaan ylittämässä 10.000 kävijän keskiarvoraja.

Siirry arkistoon »