Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8907990 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.6.2018 19:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa SuomessaLue lisää »18.6.2018 18:11Pohjoinen puukuitu on tulevaisuuden raaka-aineLue lisää »18.6.2018 15:00Hossan kansallispuisto juhlii ensimmäistä vuottaanLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.6.2018 19:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa SuomessaLue lisää »18.6.2018 18:11Pohjoinen puukuitu on tulevaisuuden raaka-aineLue lisää »18.6.2018 15:00Hossan kansallispuisto juhlii ensimmäistä vuottaanLue lisää »

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteelle lisää kaasubusseja

Share |
12.06.2018 9:44

Pääkaupunkiseudun kaasubussien määrä kasvaa, kun Scania toimittaa kaksi uutta kaasua polttoaineenaan käyttävää bussia Helsingin Bussiliikenne Oy:lle vuoden 2019 alussa.

Uuden sukupolven kaasubussit ovat kustannustehokkain tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä. Tulevaisuudessa puhtaamman liikenteen vaihtoehdot lisääntyvät entisestään, kun EU tulee asettamaan vähimmäistavoitteet julkiselle sektorille puhtaiden ajoneuvojen hankinnoissa.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä alkaa kulkea vuoden 2019 alusta kaksi uutta kaasubussia. Kaasubussit ovatkin kustannustehokkain tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä.

”Kaasubusseja käytetään paljon esimerkiksi Ruotsissa sekä Keski-Euroopassa ja kysyntä puhtaalle joukkoliikenteelle on kasvussa myös Suomessa. Muiden kaupunkien positiivisten kokemusten rohkaisemina päätimme tilata uuden sukupolven kaasubusseja myös pääkaupunkiseudun vaativiin tarpeisiin”, hankinnasta vastannut Koiviston Auton -konsernin tekninen johtaja Michael Andersson kommentoi asiaa.

Ruotsissa on noin 2 300 kaasubussia ja koko Euroopassa kaasubusseja on noin 17 000 kpl. Määrä on lisääntymään päin ympäri Eurooppaa. Jopa 85 prosenttia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevista busseista on kaasubusseja, mikä tekee kaasusta tällä hetkellä sähköä yleisemmän käyttövoiman.

Nyt hankituissa busseissa on nykyaikaiset Euro 6 -päästöluokan moottorit. Bussien toimintasäde on lähes dieselbusseja vastaava.

”Olemme erittäin iloisia, että Helsingin Bussiliikenne haluaa lähteä konkreettisesti vähentämään liikenteen päästöjä ja keräämään uudesta Euro 6 -tekniikasta omakohtaisia kokemuksia.  Investoinnilla on myös suuri merkitys kokonaisvaltaisesti kansantalouteemme kotimaisen koriteollisuutemme kautta”, uuden sukupolven kaasubusseja kommentoi Scanian myyntipäällikkö Ilkka Korpela

”Kaasubussit ovat kaupungeille ja kunnille erinomainen mahdollisuus toteuttaa kiertotaloutta, sillä niiden polttoaineena voidaan hyödyntää kaupunkien ja yhdyskuntien jätteitä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vuosittain tuotetulla biokaasulla liikkuisi lähes 1 000 bussia. Samalla erilaiset liikenteen päästöt vähenisivät huomattavasti”, Gasumin liikenteen myynnin päällikkö Jani Arala kuvaa tilannetta.

Tulevaisuudessa EU tulee asettamaan vähimmäistavoitteet julkiselle sektorille puhtaiden ajoneuvojen hankinnoissa. Tämä tulee entisestään korostamaan liikennekaasujen mahdollisuuksia ja lisäämään kaasubussien kysyntää Euroopassa.

18.06.2018 19:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa Suomessa
18.06.2018 18:11Pohjoinen puukuitu on tulevaisuuden raaka-aine
18.06.2018 15:00Hossan kansallispuisto juhlii ensimmäistä vuottaan
18.06.2018 8:00Volvo Carsin tavoite: jokainen uusi auto sisältää 25 prosenttia kierrätettyä muovia vuodesta 2025 alkaen
17.06.2018 15:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: TruckMasters OX 2.4 4X4 OffRoad - Kevyttä kuormaa
17.06.2018 11:00Metsätehon raportti: Puutavara- ja hakeajoneuvojen pidentämisen vaikutukset
17.06.2018 10:11Väsymys vakavampi rike kuin maistissa ajo - silti väsyneenä on ajanut lähes jokainen
17.06.2018 7:00Metsä Groupin kesätöissä vastuuta ja monipuolisia mahdollisuuksia
16.06.2018 18:01Moottorisahauksen SM-kilpailu 2018 tulokset - Jukka Perämäki sahasi kultaa
16.06.2018 16:10Euroopan metsäinstituutin Marc Palahí: EU tarvitsee kunnianhimoista ja strategista lähestymistapaa metsäpolitiikkaan

Siirry arkistoon »