Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8958975 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.6.2018 15:10Volvo Truck Center Tampereen joukkue puolustaa maailmanmestaruuttaan Volvo VISTA-huoltohenkilökunnan kilpailussaLue lisää »24.6.2018 12:00Katso video: VTT:n robottiauto Marilyn pysäköi kauempana olevaan halliin nyt täysin automaattisestiLue lisää »24.6.2018 10:13TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.6.2018 15:10Volvo Truck Center Tampereen joukkue puolustaa maailmanmestaruuttaan Volvo VISTA-huoltohenkilökunnan kilpailussaLue lisää »24.6.2018 12:00Katso video: VTT:n robottiauto Marilyn pysäköi kauempana olevaan halliin nyt täysin automaattisestiLue lisää »24.6.2018 10:13TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiäLue lisää »

Kalmar ja Navis toimittavat maailman ensimmäisen intermodaaliautomaatioratkaisun Quben Moorebank Logistics Parkiin Sydneyyn

Share |
08.06.2018 10:20

Moorebank.jpeg 
 
Cargotec-konserniin kuuluva Kalmar ja Kalmar liiketoiminta-alueeseen kuuluva Navis ovat solmineet sopimuksen huippuluokan automaatioratkaisun toimittamisesta Quben Moorebank Logistics Parkiin (MLP) Lounais-Sydneyyn.
Kyseessä on maailman ensimmäinen täysin automaattinen ratkaisu intermodaaliterminaaliin. Noin 80 miljoonan euron arvoinen tilaus pitää sisällään OneTerminal-ratkaisun, joka koostuu Kalmarin automaattisesta lastinkäsittelyratkaisusta, automaattisista konttinostureista ja automaattisista kuljetuslukeista sekä Navis N4 -toiminnanohjausjärjestelmästä (Terminal Operating System, TOS). Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan. MLP:n manuaalisten toimintojen on määrä alkaa vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä. Kalmarin toimitukset alkavat vuoden 2019 jälkipuoliskolla ja ratkaisua laajennetaan vaiheittain. Ratkaisun arvioidaan olevan täysin toimintavalmis vuonna 2022.  
 
Qube on yksi Australian suurimmista integroitujen tuonti- ja vientilogistiikkapalveluiden tarjoajista, joka huolehtii satama-alueelle tulevasta ja lähtevästä rahdista. Rakenteilla olevasta 243 hehtaarin keskuksesta tulee Australian suurin intermodaalinen rahtikeskus. Valmistuttuaan MLP sisältää 850 000 neliömetriä varastotilaa, suoran pääsyn läheiselle M7-moottoritielle ja Hume Highwaylle sekä oman raideliittymän Port Botanyyn ja kansalliseen rautatieverkostoon. Hankkeen tavoitteena on saavuttaa huomattava ekologinen vaikutus yhteisöön vähentämällä terminaalin hiilidioksidipäästöjä sähköisen konttienkäsittelyn avulla. Lisäksi projektissa pyritään vähentämään merkittävästi dieselkuorma-autojen liikennöintiä Sydneyn ympäristössä. Kalmarin ja Naviksen toimittamalla kattavalla ja kustannustehokkaalla OneTerminal-ratkaisulla on keskeinen rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa.
 
OneTerminal-ratkaisuun kuuluvat neljä Kalmarin automaattista konttinosturia, kahdeksan Kalmarin automaattista kiskoilla liikkuvaa pukkinosturia sekä kahdeksan Kalmarin FastCharge(TM) AutoShuttle(TM) -hybridikuljetuslukkia latausasemineen. Kalmar ja Navis toimittavat terminaaliin myös tarvittavat automaatiolaitteistot ja -ohjelmistot, kuten luotettavan Navis N4 -järjestelmän, joka on käytössä yli 280:llä terminaalioperaattorilla maailmanlaajuisesti. Ratkaisun toimittamisesta huolehtii yksi projektitiimi  Kalmar OneTerminal -sopimuksen puitteissa.
 
Maurice James, Quben toimitusjohtaja kertoo asiasta näin: "Moorebank mullistaa tuonti- ja vienti-toimitusketjun, ja sopimuksen allekirjoittaminen Kalmarin kanssa on kriittinen askel tämän hankkeen toteuttamiseksi. Kalmarin valmius ja satama-automaatioratkaisut ovat vertaansa vailla, joten odotamme innolla hankkeen seuraavia vaiheita, jotka Kalmarin toimittama kokonaisratkaisu mahdollistaa. Tämä erittäin monimutkainen projekti tuo käyttöömme huippuluokan automaatiojärjestelmän, joka avaa aivan uusia uria liiketoiminnallemme. Kalmar ja Navis ovat mielestämme ainoat kumppanit, jotka voivat toimittaa tällaisen monimutkaisiin tarpeisiimme vastaavan järjestelmän."
 
Tero Kokko, Kalmarin automaatio- ja projektiliiketoiminnasta vastaava johtaja sanoo: "Maailman ensimmäisenä täysin automaattisena intermodaaliterminaalina tämä projekti on Kalmarille ja Navikselle merkittävä virstanpylväs. Se on ylivoimaisesti laajin ja monimutkaisin automaatioprojekti, johon olemme ryhtyneet, ja osoittaa, että tekniset kykymme ja toimitusvarmuutemme ovat alan kirkkainta kärkeä tällä kasvavalla alueella. Tämä projekti toimii myös esimerkkinä sitoutumisestamme vähentää päästöjä lastin- ja materiaalinkäsittelytoiminnoissa edistämällä ekotehokkaita teknologioita, sillä kaikkia toimitettuja laitteita voidaan käyttää paikallisesti tuotetulla aurinkosähköllä."
 
Bruce Jacquemard, Naviksen asiakasjohtaja kommentoi: "Quben automaatiohanke on jälleen tärkeä merkkipaalu strategiamme toteuttamisessa: pyrimme tekemään globaalista kaupankäynnistä älykkäämpää, turvallisempaa ja kestävämpää kaikille. Kalmarin ja Naviksen yhteinen OneTerminal-ratkaisu auttaa vähentämään automaatioon siirtymiseen liittyviä riskejä satamissa maailmanlaajuisesti. Odotamme, että pääsemme viemään automaatiota uudelle tasolle sekä edistämään asiakkaidemme kestävää kehitystä OneTerminalin johtavan aseman, ainutlaatuisen skaalautuvuuden sekä globaalin toimintamme myötä." 
24.06.2018 15:10Volvo Truck Center Tampereen joukkue puolustaa maailmanmestaruuttaan Volvo VISTA-huoltohenkilökunnan kilpailussa
24.06.2018 12:00Katso video: VTT:n robottiauto Marilyn pysäköi kauempana olevaan halliin nyt täysin automaattisesti
24.06.2018 10:13TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
23.06.2018 20:00Suomalaiset sahatoimittajat panostavat Chilen markkinoille: Fin Scan Oy toimittaa chileläiselle metsäjätille Maderas Araucolle
23.06.2018 16:55Daimler Trucks perustaa automaattisten kuorma-autojen kehityskeskuksen Yhdysvaltoihin
23.06.2018 16:53Metsähallitus muuttaa ohjeistustaan: lisää lahopuuta, retkeilyalueiden puunkorjuuseen erityishuomio
23.06.2018 16:46TimberRoad 2020 autoparin valintaa määritellään ja harkitaan tarkasti.
22.06.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljon
21.06.2018 9:30Kuorellinen puutavara tulee kuljettaa metsistä pois ennen keskikesää
20.06.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttia

Siirry arkistoon »