Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13007888 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluunLue lisää »22.5.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center VantaaLue lisää »22.5.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluunLue lisää »22.5.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center VantaaLue lisää »22.5.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseenLue lisää »

Kalmar ja Navis toimittavat maailman ensimmäisen intermodaaliautomaatioratkaisun Quben Moorebank Logistics Parkiin Sydneyyn

Share |
08.06.2018 10:20

Moorebank.jpeg 
 
Cargotec-konserniin kuuluva Kalmar ja Kalmar liiketoiminta-alueeseen kuuluva Navis ovat solmineet sopimuksen huippuluokan automaatioratkaisun toimittamisesta Quben Moorebank Logistics Parkiin (MLP) Lounais-Sydneyyn.
Kyseessä on maailman ensimmäinen täysin automaattinen ratkaisu intermodaaliterminaaliin. Noin 80 miljoonan euron arvoinen tilaus pitää sisällään OneTerminal-ratkaisun, joka koostuu Kalmarin automaattisesta lastinkäsittelyratkaisusta, automaattisista konttinostureista ja automaattisista kuljetuslukeista sekä Navis N4 -toiminnanohjausjärjestelmästä (Terminal Operating System, TOS). Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan. MLP:n manuaalisten toimintojen on määrä alkaa vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä. Kalmarin toimitukset alkavat vuoden 2019 jälkipuoliskolla ja ratkaisua laajennetaan vaiheittain. Ratkaisun arvioidaan olevan täysin toimintavalmis vuonna 2022.  
 
Qube on yksi Australian suurimmista integroitujen tuonti- ja vientilogistiikkapalveluiden tarjoajista, joka huolehtii satama-alueelle tulevasta ja lähtevästä rahdista. Rakenteilla olevasta 243 hehtaarin keskuksesta tulee Australian suurin intermodaalinen rahtikeskus. Valmistuttuaan MLP sisältää 850 000 neliömetriä varastotilaa, suoran pääsyn läheiselle M7-moottoritielle ja Hume Highwaylle sekä oman raideliittymän Port Botanyyn ja kansalliseen rautatieverkostoon. Hankkeen tavoitteena on saavuttaa huomattava ekologinen vaikutus yhteisöön vähentämällä terminaalin hiilidioksidipäästöjä sähköisen konttienkäsittelyn avulla. Lisäksi projektissa pyritään vähentämään merkittävästi dieselkuorma-autojen liikennöintiä Sydneyn ympäristössä. Kalmarin ja Naviksen toimittamalla kattavalla ja kustannustehokkaalla OneTerminal-ratkaisulla on keskeinen rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa.
 
OneTerminal-ratkaisuun kuuluvat neljä Kalmarin automaattista konttinosturia, kahdeksan Kalmarin automaattista kiskoilla liikkuvaa pukkinosturia sekä kahdeksan Kalmarin FastCharge(TM) AutoShuttle(TM) -hybridikuljetuslukkia latausasemineen. Kalmar ja Navis toimittavat terminaaliin myös tarvittavat automaatiolaitteistot ja -ohjelmistot, kuten luotettavan Navis N4 -järjestelmän, joka on käytössä yli 280:llä terminaalioperaattorilla maailmanlaajuisesti. Ratkaisun toimittamisesta huolehtii yksi projektitiimi  Kalmar OneTerminal -sopimuksen puitteissa.
 
Maurice James, Quben toimitusjohtaja kertoo asiasta näin: "Moorebank mullistaa tuonti- ja vienti-toimitusketjun, ja sopimuksen allekirjoittaminen Kalmarin kanssa on kriittinen askel tämän hankkeen toteuttamiseksi. Kalmarin valmius ja satama-automaatioratkaisut ovat vertaansa vailla, joten odotamme innolla hankkeen seuraavia vaiheita, jotka Kalmarin toimittama kokonaisratkaisu mahdollistaa. Tämä erittäin monimutkainen projekti tuo käyttöömme huippuluokan automaatiojärjestelmän, joka avaa aivan uusia uria liiketoiminnallemme. Kalmar ja Navis ovat mielestämme ainoat kumppanit, jotka voivat toimittaa tällaisen monimutkaisiin tarpeisiimme vastaavan järjestelmän."
 
Tero Kokko, Kalmarin automaatio- ja projektiliiketoiminnasta vastaava johtaja sanoo: "Maailman ensimmäisenä täysin automaattisena intermodaaliterminaalina tämä projekti on Kalmarille ja Navikselle merkittävä virstanpylväs. Se on ylivoimaisesti laajin ja monimutkaisin automaatioprojekti, johon olemme ryhtyneet, ja osoittaa, että tekniset kykymme ja toimitusvarmuutemme ovat alan kirkkainta kärkeä tällä kasvavalla alueella. Tämä projekti toimii myös esimerkkinä sitoutumisestamme vähentää päästöjä lastin- ja materiaalinkäsittelytoiminnoissa edistämällä ekotehokkaita teknologioita, sillä kaikkia toimitettuja laitteita voidaan käyttää paikallisesti tuotetulla aurinkosähköllä."
 
Bruce Jacquemard, Naviksen asiakasjohtaja kommentoi: "Quben automaatiohanke on jälleen tärkeä merkkipaalu strategiamme toteuttamisessa: pyrimme tekemään globaalista kaupankäynnistä älykkäämpää, turvallisempaa ja kestävämpää kaikille. Kalmarin ja Naviksen yhteinen OneTerminal-ratkaisu auttaa vähentämään automaatioon siirtymiseen liittyviä riskejä satamissa maailmanlaajuisesti. Odotamme, että pääsemme viemään automaatiota uudelle tasolle sekä edistämään asiakkaidemme kestävää kehitystä OneTerminalin johtavan aseman, ainutlaatuisen skaalautuvuuden sekä globaalin toimintamme myötä." 
22.05.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluun
22.05.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center Vantaa
22.05.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen
22.05.2019 9:29TimberPro -toiminnanohjausjärjestelmän käyttö laajenee puujalostusteollisuudessa
21.05.2019 18:01Einarin Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia 230 200 eurolla
21.05.2019 13:22Volvo Trucks ja SEK yhteistyöhön
21.05.2019 12:11Lappeenrantaan toteutetaan uudenlainen energiavarasto, joka korvaa fossiilisia polttoaineita ja tuo joustoa sähköverkon toimintaan
21.05.2019 8:09Jonne Ollikaiselta vahva näyttö Ruotsissa RX Academy -rallicross sarjan avauksessa - Ammattilehti vauhdissa mukana
20.05.2019 20:00Volvon uusi etäisyysvaroitin auttaa kuljettajia pitämään turvavälin
20.05.2019 18:11Raskaan liikenteen kaasutankkausasemien määrä kasvaa Ruotsissa

Siirry arkistoon »