Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9756051 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.9.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjäLue lisää »26.9.2018 9:57Ajokorttikoulutuksen muutos nosti opetuslupalaiset esiinLue lisää »26.9.2018 9:45Subaru myynti Auto SorsalleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.9.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjäLue lisää »26.9.2018 9:57Ajokorttikoulutuksen muutos nosti opetuslupalaiset esiinLue lisää »26.9.2018 9:45Subaru myynti Auto SorsalleLue lisää »

Volvo Trucksin uudet kuljettajaa tukevat järjestelmät nostavat turvallisuuden uudelle tasolle

Share |
07.06.2018 12:44

Liikenneturvallisuuden ja kuljettajan työympäristön parantaminen ovat olleet Volvo Trucksin tavoitteita, kun yhtiö on kehittänyt uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä. Nyt julkistettavat toiminnot perustuvat palkittuun Volvo Dynamic Steering ‑innovaatioon, joka tehostaa raskaiden kuorma-autojen ohjausta ennennäkemättömällä tavalla.

– Volvo Dynamic Steering on todella mullistanut kuljettajan työtä. Parempi suuntavakavuus, vaivattomampi ohjattavuus ja entisestään parantunut ajomukavuus ovat vähentäneet liikenneonnettomuuksien ja rasitusperäisten vammojen riskiä. Mainetta niittäneeseen Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmään perustuvien uusien toimintojen ansiosta liikenneympäristöstä saadaan nyt entistäkin turvallisempi. Tämä kaikki tukee myös visiotamme, jonka mukaisesti Volvo kuorma-auto ei ole mukana yhdessäkään onnettomuudessa. Nämä toiminnot on kehitetty sellaisten onnettomuuksien välttämiseksi, jotka ovat onnettomuustutkintoihin perustuvien tietojemme mukaan kaikkein yleisimpiä, kertoo Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl Johan Almqvist. 

Integroimalla Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmän muihin mukavuutta ja turvallisuutta edistäviin järjestelmiin Volvo Trucks on kehittänyt kaksi uutta kuljettajia tukevaa, onnettomuuksia ehkäisevää järjestelmää: ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering ja kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering.

Ehkäisee heittelemistä ennakoivasti

– Kuvitellaan, että ajat märällä, liukkaalla tiellä ja huomaat äkkiä, että kuorma-auton takaosan pito asfaltilla alkaa pettää. Ennen kuin kuorma-auto alkaa heittelehtiä, teet maltillisen ohjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan, kunnes vaara on ohi. Ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering toimii juuri näin. Iso ero vanhaan on kuitenkin siinä, että järjestelmä havaitsee riskin ja auttaa vakauttamaan ajoneuvoa jo ennen kuin huomaat, että jotain on tekeillä, Almqvist kertoo.

Vähentää ulosajon ja kaistalta ajautumisen riskiä

Toinen turvallisuusinnovaatio eli kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering avustaa kuljettajaa, jos järjestelmä havaitsee merkkejä kuorma-auton ajautumisesta kaistamerkintöjä kohti. Järjestelmä kääntää ohjauspyörää aavistuksen oikeaan suuntaan ja tärisyttää ohjauspyörää kevyesti, jolloin kuljettaja saa tiedon asiasta ja ajoneuvo saadaan takaisin oikealle ajolinjalle.

Ohjauspyörän vastus yksilöllisten tarpeiden mukaisesti

Näiden kahden uuden kuljettajaa tukevan järjestelmän lisäksi Volvo Trucks julkistaa nyt pitkään kaivatun toiminnon, jonka avulla Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmällä varustettujen kuorma-autojen ohjauspyörän vastusta voidaan säädellä yksilöllisesti.

– Jokaisella kuljettajalla on oma käsitys siitä, kuinka kevyt tai raskas ohjausjärjestelmän pitäisi olla. Nyt jokainen kuljettaja voi asettaa ohjauspyörän vastuksen tarkalleen omien mieltymystensä mukaiseksi, jolloin ajaminen on mahdollisimman mukavaa, rentoa ja turvallista. Tämä on erittäin käytännöllinen ominaisuus – erityisesti kuorma-autoissa, joilla on useita kuljettajia, Almqvist toteaa.

VDS_ohjaus_uudet_toiminnot.jpg

Faktoja uusista toiminnoista:

  • Volvo Dynamic Steering kompensoi automaattisesti tienpinnan epätasaisuudet sekä vaimentaa tärinää ja ohjauspyörän kautta välittyvää rasitusta. Pienillä nopeuksilla ohjauspyörän vastus vähenee noin 75 prosenttia. Tästä on huomattavaa hyötyä peruutuksissa ja esimerkiksi terminaaliajossa. Järjestelmä keskittää ohjauspyörän automaattisesti heti, kun kuljettajan ote ohjauspyörästä kevenee. Suuremmilla nopeuksilla kuorma-auto pitää luotettavasti suuntansa jopa heikkokuntoisilla teillä ja voimakkaissa sivutuulissa. Kuorma-auton hydraulista ohjaustehostinta avustaa elektronisesti ohjattu sähkömoottori, joka säätelee ja tehostaa ohjausta jatkuvasti tarpeen mukaan.
  • Ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering. Tätä toimintoa käytettäessä Volvo Dynamic Steering toimii yhdessä kuorma-auton ESC-ajonvakautusjärjestelmä kanssa. Rungon anturit tarkkailevat kuorma-auton kiertonopeutta jatkuvasti. Kun vähäisintäkin heittelehtimisen vaaraa havaitaan, järjestelmä aktivoituu ja avustaa kuljettajaa kevyesti korjaavissa ohjausliikkeissä ja ajoneuvon vakauttamisessa.
  • Kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering. Tätä toimintoa käytettäessä Volvo Dynamic Steering toimii yhdessä kuorma-auton kaistavahdin kanssa, kun nopeutta on yli 55 km/h. Järjestelmä tarkkailee ajoneuvon sijaintia tiellä kameroiden avulla. Kun se havaitsee, että kuorma-auto on vaarassa ajautua kaistalta, ohjaus aktivoituu ja auttaa kuljettajaa oikean ajosuunnan palauttamisessa. Jos lisäapua tarvitaan, ohjauspyörän kevyt tärinä kertoo tilanteen kuljettajalle äänimerkin sijaan.
  • Omia asetuksia tukeva Volvo Dynamic Steering. Ohjauspyörän vastusta voi säädellä yksilöllisesti sen mukaan, minkä itse kokee ajon kannalta parhaaksi ja mukavimmaksi.
26.09.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjä
26.09.2018 9:57Ajokorttikoulutuksen muutos nosti opetuslupalaiset esiin
26.09.2018 9:45Subaru myynti Auto Sorsalle
26.09.2018 8:11Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin - uudet tilat lisäävät tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä
25.09.2018 16:37Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG luovutettiin Kuljetus Arto Järvimäki Oy:lle
25.09.2018 14:02Venäjän tulli vapautti rahoitusyhtiöt autovakuudesta
25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 12:01ILMOITTAJA! Loppusyksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti painetaan lokakuun lopulla - vielä ehdit hyvin mukaan ilmoituksella!
25.09.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa

Siirry arkistoon »