Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10118043 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossa - maailman suurin CTL-metsäkonemarkkinaLue lisää »22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaistaLue lisää »22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossa - maailman suurin CTL-metsäkonemarkkinaLue lisää »22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaistaLue lisää »22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaaLue lisää »

Uusi 13-litrainen bioetanolimoottori Scanialta

Share |
01.06.2018 10:30

Scania-g410-bioethanol.jpg

Scania tuo markkinoille jälleen uuden moottorin, joka käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. ED95 voi vähentää uuden sukupolven kuorma-autojen Euro 6 -moottoreiden CO2-päästöjä jopa 90 % tinkimättä hiukkaakaan ajettavuudesta ja tehosta, jota Scanian asiakkaat voimansiirtolinjoiltaan odottavat.

”Tavoitteemme on aina tarjota vaihtoehtoja kaikille asiakkaillemme”, kaupunkiauto-osaston tuotejohtaja Henrik Eng toteaa. ”Tämä moottori on uusi valttikortti ekologisesti kestävien ratkaisujen pakassamme. Uuden sukupolven uusiutuvia polttoaineita käyttävien moottorien valikoima on jo laajempi kuin edellisen kuorma-autosukupolven valikoima, joka jo silloin oli alan kärkeä.” 

Scanian kiitelty 13-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori on perustana myös uudelle, tehokkaalle ED95-moottorille. Bioetanolimoottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa samalla tavoin kuin perinteisissä dieselmoottoreissa, mikä vähentää laitteiston muutostöiden tarvetta. Moottorin ominaisuudet sopivat erinomaisesti moniin eri käyttökohteisiin, kuten kaukokuljetuksiin, maansiirtoajoon ja kaupunkiliikenteeseen.

”Bioetanolimoottori sopii moneen eri tarkoitukseen ja se toimii loistavasti niin kippilavallisessa maansiirtoautossa kuin kaukokuljetuksen vetoautossa”, Eng sanoo. ”Se on erittäin kiinnostava vaihtoehto markkinoilla, joilla ED95:tä on hyvin saatavilla.”

Merkittävimmät moottoriin (DC13 157) tehdyt muutokset liittyvät polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja sylintereiden muutoksiin paremman puristuksen saavuttamiseksi. Jälkikäsittely perustuu samaan SCR-järjestelmään, jota Scania käyttää lähes kaikissa Euro 6 -moottoreissaan.

”Insinöörimme ovat tehneet hyvää jälkeä tehon kasvattamiseksi ja huoltovälien pidentämiseksi hyödyntämällä Scanian XPI-ruiskutusjärjestelmää”, Eng sanoo.

Uuden ED95-moottorin öljynvaihtoväli (normaaliolosuhteissa) on 45 000 km ja ruiskusuuttimet kaipaavat huoltoa 90 000 km:n välein, mitkä ovat tälle moottorityypille varsin kelpoja lukuja. 

Bioetanolia on helppo käsitellä, sitä on suhteellisen helppoa ja edullista tuottaa, eikä sen laatu heikkene. Tärkein ominaisuus on kuitenkin se, että sen avulla voidaan vähentää CO2-päästöjä merkittävästi kohtuullisin kustannuksin. Bioetanolin saatavuus on ylivoimaisesti paras kaikista uusiutuvista polttoaineista, sillä sitä on monissa muodoissaan runsaasti tarjolla eri puolilla maailmaa. 

”Lisäämällä bioetanolimoottorin uuden sukupolven kuorma-autoihimme lunastamme lupaustamme tarjota alan laajimman moottorivalikoiman uusiutuville polttoaineille”, Eng sanoo.

”Scania pystyy markkinasta, alasta tai käyttötarkoituksesta riippumatta aina tarjoamaan ainakin yhden ekologisesti kestävän ratkaisun, joka on kokonaistaloudellisesti järkevä asiakkaidemme kannalta.” 

Tietoja ED95:stä 

Scanian bioetanolimoottori käyttää ED95:ttä, jossa etanolin osuus on 95 % ja loput 5 % on syttyvyyttä parantavia lisäaineita ja voiteluaineita. Lisäaineiden ansiosta moottorissa voidaan käyttää puristussytytystekniikkaa dieselmoottorien tapaan. Bioetanolipolttoaineilla voidaan vähentää CO2 -päästöjä jopa 90 %. Myös NOx-hiukkaspäästöjä voidaan vähentää. 

ED95-polttoainetta voidaan säilyttää ja pumpata kuten dieseliä ja se toimii hyvin matalissa lämpötiloissa. Joillakin alueilla on yleisiä tankkauspisteitä, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että kuljetusyritys on perustanut niitä itse.

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossa - maailman suurin CTL-metsäkonemarkkina
22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaista
22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaa
22.10.2018 10:42Bioenergia ry: Päästökauppa oikea työkalu päästöjen vähentämiseen
22.10.2018 10:41Puutuoteteollisuus tyytyväinen LVM:n Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelmaan
22.10.2018 10:00Otsavalaisinuutuus erittäin vaativaan ammattilaiskäyttöön
22.10.2018 9:45Gasum vahvasti mukana energia-alan suurimmassa tapahtumassa tällä viikolla Tampereella
22.10.2018 9:22ANDRITZ toimittaa avaintuotantoteknologiaa ja pääprosessilaitteita ARAUCOn MAPA-sellutehdasprojektiin Chileen
22.10.2018 8:10Yritysmaailmassa edelläkävijät pyrkivät nyt jätteettömyyteen
21.10.2018 23:07ammattilehti.fi sivulatausten määrässä ollaan nopeasti lähestymässä 20 miljoonan sivulatauksen määrää ja yksittäisissä päiväkävijöissä ollaan ylittämässä 10.000 kävijän keskiarvoraja.

Siirry arkistoon »