Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9379595 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.8.2018 19:11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannanLue lisää »15.8.2018 15:58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaaLue lisää »15.8.2018 13:44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.8.2018 19:11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannanLue lisää »15.8.2018 15:58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaaLue lisää »15.8.2018 13:44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.Lue lisää »

Uusi 13-litrainen bioetanolimoottori Scanialta

Share |
01.06.2018 10:30

Scania-g410-bioethanol.jpg

Scania tuo markkinoille jälleen uuden moottorin, joka käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. ED95 voi vähentää uuden sukupolven kuorma-autojen Euro 6 -moottoreiden CO2-päästöjä jopa 90 % tinkimättä hiukkaakaan ajettavuudesta ja tehosta, jota Scanian asiakkaat voimansiirtolinjoiltaan odottavat.

”Tavoitteemme on aina tarjota vaihtoehtoja kaikille asiakkaillemme”, kaupunkiauto-osaston tuotejohtaja Henrik Eng toteaa. ”Tämä moottori on uusi valttikortti ekologisesti kestävien ratkaisujen pakassamme. Uuden sukupolven uusiutuvia polttoaineita käyttävien moottorien valikoima on jo laajempi kuin edellisen kuorma-autosukupolven valikoima, joka jo silloin oli alan kärkeä.” 

Scanian kiitelty 13-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori on perustana myös uudelle, tehokkaalle ED95-moottorille. Bioetanolimoottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa samalla tavoin kuin perinteisissä dieselmoottoreissa, mikä vähentää laitteiston muutostöiden tarvetta. Moottorin ominaisuudet sopivat erinomaisesti moniin eri käyttökohteisiin, kuten kaukokuljetuksiin, maansiirtoajoon ja kaupunkiliikenteeseen.

”Bioetanolimoottori sopii moneen eri tarkoitukseen ja se toimii loistavasti niin kippilavallisessa maansiirtoautossa kuin kaukokuljetuksen vetoautossa”, Eng sanoo. ”Se on erittäin kiinnostava vaihtoehto markkinoilla, joilla ED95:tä on hyvin saatavilla.”

Merkittävimmät moottoriin (DC13 157) tehdyt muutokset liittyvät polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja sylintereiden muutoksiin paremman puristuksen saavuttamiseksi. Jälkikäsittely perustuu samaan SCR-järjestelmään, jota Scania käyttää lähes kaikissa Euro 6 -moottoreissaan.

”Insinöörimme ovat tehneet hyvää jälkeä tehon kasvattamiseksi ja huoltovälien pidentämiseksi hyödyntämällä Scanian XPI-ruiskutusjärjestelmää”, Eng sanoo.

Uuden ED95-moottorin öljynvaihtoväli (normaaliolosuhteissa) on 45 000 km ja ruiskusuuttimet kaipaavat huoltoa 90 000 km:n välein, mitkä ovat tälle moottorityypille varsin kelpoja lukuja. 

Bioetanolia on helppo käsitellä, sitä on suhteellisen helppoa ja edullista tuottaa, eikä sen laatu heikkene. Tärkein ominaisuus on kuitenkin se, että sen avulla voidaan vähentää CO2-päästöjä merkittävästi kohtuullisin kustannuksin. Bioetanolin saatavuus on ylivoimaisesti paras kaikista uusiutuvista polttoaineista, sillä sitä on monissa muodoissaan runsaasti tarjolla eri puolilla maailmaa. 

”Lisäämällä bioetanolimoottorin uuden sukupolven kuorma-autoihimme lunastamme lupaustamme tarjota alan laajimman moottorivalikoiman uusiutuville polttoaineille”, Eng sanoo.

”Scania pystyy markkinasta, alasta tai käyttötarkoituksesta riippumatta aina tarjoamaan ainakin yhden ekologisesti kestävän ratkaisun, joka on kokonaistaloudellisesti järkevä asiakkaidemme kannalta.” 

Tietoja ED95:stä 

Scanian bioetanolimoottori käyttää ED95:ttä, jossa etanolin osuus on 95 % ja loput 5 % on syttyvyyttä parantavia lisäaineita ja voiteluaineita. Lisäaineiden ansiosta moottorissa voidaan käyttää puristussytytystekniikkaa dieselmoottorien tapaan. Bioetanolipolttoaineilla voidaan vähentää CO2 -päästöjä jopa 90 %. Myös NOx-hiukkaspäästöjä voidaan vähentää. 

ED95-polttoainetta voidaan säilyttää ja pumpata kuten dieseliä ja se toimii hyvin matalissa lämpötiloissa. Joillakin alueilla on yleisiä tankkauspisteitä, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että kuljetusyritys on perustanut niitä itse.

15.08.2018 19:11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannan
15.08.2018 15:58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaa
15.08.2018 13:44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.
15.08.2018 13:33Tulityölupa on sähköistynyt
14.08.2018 15:01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8:00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14:35DAF esittelee uuden kuorma-autojen 3D kokoonpano-ohjelman
13.08.2018 12:52Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta
13.08.2018 12:00Metsä Groupin biotuotetehdas on saavuttanut täyden tuotantokapasiteetin
13.08.2018 10:11Farmikko uuden konekentän avajaiset Kuopiossa perjantaina 24.8. - tervetuloa!

Siirry arkistoon »