Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9379595 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.8.2018 19:11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannanLue lisää »15.8.2018 15:58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaaLue lisää »15.8.2018 13:44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.8.2018 19:11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannanLue lisää »15.8.2018 15:58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaaLue lisää »15.8.2018 13:44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.Lue lisää »

Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?

Share |
26.05.2018 11:03

EU:n uudet päästötavoitteet raskaalle kuorma-autoliikenteelle vaativat toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi jo vuodelle 2025 ja edelleen vuodelle 2030. Kuljetusmäärät kasvavat raakapuun käytön kasvun ja uusien tehtaiden myötä. Tämä lisää paineita päästöjen vähentämiseen.

Olisiko aika paneutua asiaan ja selvittää, millaisin toimenpitein voitaisiin vähentää raskaiden puutavara-ajoneuvojen päästöjä. Punaisena lankana tulisi ehdottomasti olla polttoaineenkäytön tehostaminen eli kulutuksen vähentäminen kuljetussuoritetta kohden. Näin saataisiin alas kustannuksia ja sen sivutuotteena saataisiin myös päästöt vähenemään. Tällainen toimintapa olisi kaikkien kuljetussektorin tahojen, niin kuljetusten tarvitsijoiden kuin kuljetusten suorittajien ja samalla koko Suomen etu. Parannettaisiin myös teollisuutemme kilpailukykyä.

Olavi H. Koskinen ja Heikki Jokela ovat tehneet kymmenen vuoden välein raakapuuajoneuvojen ilmanvastusmittaukset aloittaen ne 1980-luvulla. He ovat selvittäneet asiaa ja viitoittaneet tietä kehitykselle. Nyt Vemosim Oy on tehnyt uusia mittauksia eri ajoneuvoyhdistelmien ilmavastuksista Liikenneviraston tilaamassa selvitystyössä v. 2016 - 2018. Työn tarkoitus on ollut selvittää nykysäädösten ja ns. suurkapasiteetti- eli HC-ajoneuvojen keskinäistä edullisuutta polttoaineenkulutuksen, CO2-päästöjen ja tiekuormituksen kannalta. Samalla on tehty suuri joukko ilmanvastusmittauksia erilaisilla ajoneuvoyhdistelmillä. Loppuraportti ilmestynee alkukesästä 2018.



Seuraava laajempi puutavara-autoyhdistelmien kehityskokonaisuus testataan ja esitellään julkisesti 2020 TimberRoad projektin yhteistyöryhmien toimesta.


Tekn. tri Jussi Sauna-aho

Laajempi artikkeli kesäkuun XX-Magazinessa

15.08.2018 19:11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannan
15.08.2018 15:58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaa
15.08.2018 13:44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.
15.08.2018 13:33Tulityölupa on sähköistynyt
14.08.2018 15:01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8:00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14:35DAF esittelee uuden kuorma-autojen 3D kokoonpano-ohjelman
13.08.2018 12:52Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta
13.08.2018 12:00Metsä Groupin biotuotetehdas on saavuttanut täyden tuotantokapasiteetin
13.08.2018 10:11Farmikko uuden konekentän avajaiset Kuopiossa perjantaina 24.8. - tervetuloa!

Siirry arkistoon »