Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11421049 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »20.1.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu TampereellaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »20.1.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu TampereellaLue lisää »

Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?

Share |
26.05.2018 11:03

EU:n uudet päästötavoitteet raskaalle kuorma-autoliikenteelle vaativat toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi jo vuodelle 2025 ja edelleen vuodelle 2030. Kuljetusmäärät kasvavat raakapuun käytön kasvun ja uusien tehtaiden myötä. Tämä lisää paineita päästöjen vähentämiseen.

Olisiko aika paneutua asiaan ja selvittää, millaisin toimenpitein voitaisiin vähentää raskaiden puutavara-ajoneuvojen päästöjä. Punaisena lankana tulisi ehdottomasti olla polttoaineenkäytön tehostaminen eli kulutuksen vähentäminen kuljetussuoritetta kohden. Näin saataisiin alas kustannuksia ja sen sivutuotteena saataisiin myös päästöt vähenemään. Tällainen toimintapa olisi kaikkien kuljetussektorin tahojen, niin kuljetusten tarvitsijoiden kuin kuljetusten suorittajien ja samalla koko Suomen etu. Parannettaisiin myös teollisuutemme kilpailukykyä.

Olavi H. Koskinen ja Heikki Jokela ovat tehneet kymmenen vuoden välein raakapuuajoneuvojen ilmanvastusmittaukset aloittaen ne 1980-luvulla. He ovat selvittäneet asiaa ja viitoittaneet tietä kehitykselle. Nyt Vemosim Oy on tehnyt uusia mittauksia eri ajoneuvoyhdistelmien ilmavastuksista Liikenneviraston tilaamassa selvitystyössä v. 2016 - 2018. Työn tarkoitus on ollut selvittää nykysäädösten ja ns. suurkapasiteetti- eli HC-ajoneuvojen keskinäistä edullisuutta polttoaineenkulutuksen, CO2-päästöjen ja tiekuormituksen kannalta. Samalla on tehty suuri joukko ilmanvastusmittauksia erilaisilla ajoneuvoyhdistelmillä. Loppuraportti ilmestynee alkukesästä 2018.



Seuraava laajempi puutavara-autoyhdistelmien kehityskokonaisuus testataan ja esitellään julkisesti 2020 TimberRoad projektin yhteistyöryhmien toimesta.


Tekn. tri Jussi Sauna-aho

Laajempi artikkeli kesäkuun XX-Magazinessa

20.01.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa
20.01.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 13:55Muista seurata Ammattilehti.fi YouTube -kanavaa: Tarjolla mielenkiintoisia kuljetus- ja konealan videoita
19.01.2019 9:01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18:44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18:20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen
18.01.2019 18:10UPM osallistuu tarjouskilpailuun selluterminaalista Montevideon syväsatamassa Uruguayssa

Siirry arkistoon »