Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10118132 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossa - maailman suurin CTL-metsäkonemarkkinaLue lisää »22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaistaLue lisää »22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossa - maailman suurin CTL-metsäkonemarkkinaLue lisää »22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaistaLue lisää »22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaaLue lisää »

Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?

Share |
26.05.2018 11:03

EU:n uudet päästötavoitteet raskaalle kuorma-autoliikenteelle vaativat toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi jo vuodelle 2025 ja edelleen vuodelle 2030. Kuljetusmäärät kasvavat raakapuun käytön kasvun ja uusien tehtaiden myötä. Tämä lisää paineita päästöjen vähentämiseen.

Olisiko aika paneutua asiaan ja selvittää, millaisin toimenpitein voitaisiin vähentää raskaiden puutavara-ajoneuvojen päästöjä. Punaisena lankana tulisi ehdottomasti olla polttoaineenkäytön tehostaminen eli kulutuksen vähentäminen kuljetussuoritetta kohden. Näin saataisiin alas kustannuksia ja sen sivutuotteena saataisiin myös päästöt vähenemään. Tällainen toimintapa olisi kaikkien kuljetussektorin tahojen, niin kuljetusten tarvitsijoiden kuin kuljetusten suorittajien ja samalla koko Suomen etu. Parannettaisiin myös teollisuutemme kilpailukykyä.

Olavi H. Koskinen ja Heikki Jokela ovat tehneet kymmenen vuoden välein raakapuuajoneuvojen ilmanvastusmittaukset aloittaen ne 1980-luvulla. He ovat selvittäneet asiaa ja viitoittaneet tietä kehitykselle. Nyt Vemosim Oy on tehnyt uusia mittauksia eri ajoneuvoyhdistelmien ilmavastuksista Liikenneviraston tilaamassa selvitystyössä v. 2016 - 2018. Työn tarkoitus on ollut selvittää nykysäädösten ja ns. suurkapasiteetti- eli HC-ajoneuvojen keskinäistä edullisuutta polttoaineenkulutuksen, CO2-päästöjen ja tiekuormituksen kannalta. Samalla on tehty suuri joukko ilmanvastusmittauksia erilaisilla ajoneuvoyhdistelmillä. Loppuraportti ilmestynee alkukesästä 2018.



Seuraava laajempi puutavara-autoyhdistelmien kehityskokonaisuus testataan ja esitellään julkisesti 2020 TimberRoad projektin yhteistyöryhmien toimesta.


Tekn. tri Jussi Sauna-aho

Laajempi artikkeli kesäkuun XX-Magazinessa

22.10.2018 20:01Venäjän puunkorjuu vahvassa vedossa - maailman suurin CTL-metsäkonemarkkina
22.10.2018 14:44Metsäteollisuus ry: Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaista
22.10.2018 10:50Pirkanmaalla on vahvaa metsäbiotaloustoimintaa
22.10.2018 10:42Bioenergia ry: Päästökauppa oikea työkalu päästöjen vähentämiseen
22.10.2018 10:41Puutuoteteollisuus tyytyväinen LVM:n Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelmaan
22.10.2018 10:00Otsavalaisinuutuus erittäin vaativaan ammattilaiskäyttöön
22.10.2018 9:45Gasum vahvasti mukana energia-alan suurimmassa tapahtumassa tällä viikolla Tampereella
22.10.2018 9:22ANDRITZ toimittaa avaintuotantoteknologiaa ja pääprosessilaitteita ARAUCOn MAPA-sellutehdasprojektiin Chileen
22.10.2018 8:10Yritysmaailmassa edelläkävijät pyrkivät nyt jätteettömyyteen
21.10.2018 23:07ammattilehti.fi sivulatausten määrässä ollaan nopeasti lähestymässä 20 miljoonan sivulatauksen määrää ja yksittäisissä päiväkävijöissä ollaan ylittämässä 10.000 kävijän keskiarvoraja.

Siirry arkistoon »