Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?

26.05.2018 11.03

EU:n uudet päästötavoitteet raskaalle kuorma-autoliikenteelle vaativat toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi jo vuodelle 2025 ja edelleen vuodelle 2030. Kuljetusmäärät kasvavat raakapuun käytön kasvun ja uusien tehtaiden myötä. Tämä lisää paineita päästöjen vähentämiseen.

Olisiko aika paneutua asiaan ja selvittää, millaisin toimenpitein voitaisiin vähentää raskaiden puutavara-ajoneuvojen päästöjä. Punaisena lankana tulisi ehdottomasti olla polttoaineenkäytön tehostaminen eli kulutuksen vähentäminen kuljetussuoritetta kohden. Näin saataisiin alas kustannuksia ja sen sivutuotteena saataisiin myös päästöt vähenemään. Tällainen toimintapa olisi kaikkien kuljetussektorin tahojen, niin kuljetusten tarvitsijoiden kuin kuljetusten suorittajien ja samalla koko Suomen etu. Parannettaisiin myös teollisuutemme kilpailukykyä.

Olavi H. Koskinen ja Heikki Jokela ovat tehneet kymmenen vuoden välein raakapuuajoneuvojen ilmanvastusmittaukset aloittaen ne 1980-luvulla. He ovat selvittäneet asiaa ja viitoittaneet tietä kehitykselle. Nyt Vemosim Oy on tehnyt uusia mittauksia eri ajoneuvoyhdistelmien ilmavastuksista Liikenneviraston tilaamassa selvitystyössä v. 2016 - 2018. Työn tarkoitus on ollut selvittää nykysäädösten ja ns. suurkapasiteetti- eli HC-ajoneuvojen keskinäistä edullisuutta polttoaineenkulutuksen, CO2-päästöjen ja tiekuormituksen kannalta. Samalla on tehty suuri joukko ilmanvastusmittauksia erilaisilla ajoneuvoyhdistelmillä. Loppuraportti ilmestynee alkukesästä 2018.



Seuraava laajempi puutavara-autoyhdistelmien kehityskokonaisuus testataan ja esitellään julkisesti 2020 TimberRoad projektin yhteistyöryhmien toimesta.


Tekn. tri Jussi Sauna-aho

Laajempi artikkeli kesäkuun XX-Magazinessa

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »