Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8907961 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.6.2018 19:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa SuomessaLue lisää »18.6.2018 18:11Pohjoinen puukuitu on tulevaisuuden raaka-aineLue lisää »18.6.2018 15:00Hossan kansallispuisto juhlii ensimmäistä vuottaanLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.6.2018 19:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa SuomessaLue lisää »18.6.2018 18:11Pohjoinen puukuitu on tulevaisuuden raaka-aineLue lisää »18.6.2018 15:00Hossan kansallispuisto juhlii ensimmäistä vuottaanLue lisää »

Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?

Share |
26.05.2018 11:03

EU:n uudet päästötavoitteet raskaalle kuorma-autoliikenteelle vaativat toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi jo vuodelle 2025 ja edelleen vuodelle 2030. Kuljetusmäärät kasvavat raakapuun käytön kasvun ja uusien tehtaiden myötä. Tämä lisää paineita päästöjen vähentämiseen.

Olisiko aika paneutua asiaan ja selvittää, millaisin toimenpitein voitaisiin vähentää raskaiden puutavara-ajoneuvojen päästöjä. Punaisena lankana tulisi ehdottomasti olla polttoaineenkäytön tehostaminen eli kulutuksen vähentäminen kuljetussuoritetta kohden. Näin saataisiin alas kustannuksia ja sen sivutuotteena saataisiin myös päästöt vähenemään. Tällainen toimintapa olisi kaikkien kuljetussektorin tahojen, niin kuljetusten tarvitsijoiden kuin kuljetusten suorittajien ja samalla koko Suomen etu. Parannettaisiin myös teollisuutemme kilpailukykyä.

Olavi H. Koskinen ja Heikki Jokela ovat tehneet kymmenen vuoden välein raakapuuajoneuvojen ilmanvastusmittaukset aloittaen ne 1980-luvulla. He ovat selvittäneet asiaa ja viitoittaneet tietä kehitykselle. Nyt Vemosim Oy on tehnyt uusia mittauksia eri ajoneuvoyhdistelmien ilmavastuksista Liikenneviraston tilaamassa selvitystyössä v. 2016 - 2018. Työn tarkoitus on ollut selvittää nykysäädösten ja ns. suurkapasiteetti- eli HC-ajoneuvojen keskinäistä edullisuutta polttoaineenkulutuksen, CO2-päästöjen ja tiekuormituksen kannalta. Samalla on tehty suuri joukko ilmanvastusmittauksia erilaisilla ajoneuvoyhdistelmillä. Loppuraportti ilmestynee alkukesästä 2018.



Seuraava laajempi puutavara-autoyhdistelmien kehityskokonaisuus testataan ja esitellään julkisesti 2020 TimberRoad projektin yhteistyöryhmien toimesta.


Tekn. tri Jussi Sauna-aho

Laajempi artikkeli kesäkuun XX-Magazinessa

18.06.2018 19:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa Suomessa
18.06.2018 18:11Pohjoinen puukuitu on tulevaisuuden raaka-aine
18.06.2018 15:00Hossan kansallispuisto juhlii ensimmäistä vuottaan
18.06.2018 8:00Volvo Carsin tavoite: jokainen uusi auto sisältää 25 prosenttia kierrätettyä muovia vuodesta 2025 alkaen
17.06.2018 15:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: TruckMasters OX 2.4 4X4 OffRoad - Kevyttä kuormaa
17.06.2018 11:00Metsätehon raportti: Puutavara- ja hakeajoneuvojen pidentämisen vaikutukset
17.06.2018 10:11Väsymys vakavampi rike kuin maistissa ajo - silti väsyneenä on ajanut lähes jokainen
17.06.2018 7:00Metsä Groupin kesätöissä vastuuta ja monipuolisia mahdollisuuksia
16.06.2018 18:01Moottorisahauksen SM-kilpailu 2018 tulokset - Jukka Perämäki sahasi kultaa
16.06.2018 16:10Euroopan metsäinstituutin Marc Palahí: EU tarvitsee kunnianhimoista ja strategista lähestymistapaa metsäpolitiikkaan

Siirry arkistoon »