Citarolle ennätystilaus: Mercedes-Benz toimittaajopa 950 kaupunkilinja-autoa Berliinin joukkoliikenneoperaattorille

12.05.2018 7.00

citaro12.jpg

Berliinin joukkoliikenteestä vastaava Berliner Verkehrsgetriebe (BVG) on tehnyt kaikkien aikojen suurimman yksittäisen tilauksen Mercedes-Benz Citaro -linja-autoista.

BVG:lle toimitetaan lähivuosina jopa 950 uutta Citaroa. Daimler Busin ja tilaajan solmiman puitesopimuksen mukaan autoista 600 on nivelbusseja ja 350 lyhyttä kaksiakselista mallia.

”Tilaus Berliiniin on jälleen uusi onnistuminen maailman parhaiten myyvältä linja-automallilta. Olen iloinen siitä, että puhdas ja turvallinen Citaro on voittanut pitkäaikaisen asiakkaamme BVG:n luottamuksen – ja on tämän ansiosta myös mukana muuttamassa pääkaupunkimme joukkoliikennettä entistä tehokkaammaksi ja kestävämmäksi”, Daimler Busin johtaja Till Oberwörder kommentoi.

BVG:n tekemä tilaus on luonteeltaan hyvin joustava: tilaaja ei sitoudu ehdottomasti autojen vastaanottamiseen. Tilatut Citarot on varustettu tehokkaalla ja vähäpäästöisellä moottoriteknologialla, joka täyttää viimeisimmät eurooppalaiset päästöstandardit.

BVG: 1400 linja-autoa ja 441 miljoonaa matkustajaa vuodessa

BVG harjoittaa linjaliikennettä 1400 auton voimin kaikkiaan 154 reitillä. Kalustosta noin tuhat autoa on nivelbusseja ja kaksiakselisia linja-autoja, ja noin 300 autoista on Mercedes-Benzejä. Viime vuonna BVG:n bussit kuljettivat yhteensä 441 miljoonaa matkustajaa.

Mercedes-Benzin ja sen edeltäjien linja-automalleilla on pitkät perinteet Saksan pääkaupungissa. Daimler-sukuisia linja-autoja käytettiin Berliinin joukkoliikenteessä jo vuonna 1905 silloisen ABOAG-yhtiön väreissä (Allgemeine Berliner Omnibus Aktien Gesellschaft). Yhtiö oli yksi nykyisen BVG:n edeltäjistä.

Mercedes-Benz Citaro: maailmanlaajuinen menestystarina

Mercedes-Benz Citaro on maailman eniten myyty kaupunkilinja-auto, sillä autoja on myyty yli 50 000 kappaletta. Euroopassa malli on käytössä käytännössä jokaisen maan suurimmissa kaupungeissa. Citaro esiteltiin vuonna 1997 ja 2. sukupolvi 2011. Citaro-mallistoon kuuluvat perinteiset kaksiakselinen ja nivelautomallit, kaupunkikäytön ja pitkän matkan linja-autoversiot sekä matalalattiainen Citaro LE. Citaroon perustuu myös neliakselinen, kuljetuskapasiteetiltaan suuri CapaCity-linja-auto.

Citaro on monessa suhteessa oman luokkansa ehdoton mittapuu. Vuonna 2012 siitä tuli ensimmäinen kaupunkilinja-auto, joka täytti Euro VI -päästönormin. Joukkoliikenteen ympäristövaikutusten edelleen pienentämiseen tähtäävät myös Citaron uusimmat kehitysaskeleet: Citaro hybrid sekä täyssähköinen Citaro. Jälkimmäinen esitellään syyskuussa Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä, ja sen sarjatuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana.

 
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »