Ajokorttikoulutuksen muutokset ja siirtymäajan käytännöt yhdessä paketissa

11.05.2018 8.12

ajokortti_kuski.jpg

Ajokorttikoulutuksen uudistukset tuovat muutoksia niin ajokorttia parhaillaan suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista. Trafi on koonnut nettisivuilleen tiedot muutoksista ja siirtymäajan käytännöistä.

Ajokorttilakia ja kuljettajantutkintoa ollaan uudistamassa ja muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2018. Laki on ollut eduskunnassa hyväksyttävänä ja sen on tarkoitus edetä seuraavaksi tasavallan presidentille vahvistettavaksi. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden, moottoripyörän ja henkilöauton ajokortin suorittamista.

”Ajokorttiuudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa entistä yksilöllisemmät polut ajokortin hankkimiseksi. Oleellista ei ole, missä ja miten opetus on hankittu, vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen”, painottaa osastopäällikkö Kimmo Pylväs.

Ajokorttikoulutuksen muutoksista sekä siirtymäajan käytännöistä tarkemmin www.trafi.fi/ajokorttikoulutusuudistuu.

Pakollisen opetuksen määrä vähenee, tutkinnon merkitys kasvaa

”Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenisi ja tutkinnon merkitys kasvaisi. Uudistetussa kuljettajantutkinnossa painotetaan aikaisempaa enemmän riskitilanteiden hallintaa ja osaamista kokonaisuutena. Opetuksen puolella uutta on ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriaopetus liikenteen perusteista sekä henkilöauton ajokortin suorittajan riskikoulutus”, kertoo johtava asiantuntija Tuire Simonen.

Henkilöauton ajokortin suorittamiseksi vaaditaan jatkossa ensimmäisen ajokortin suorittajan 4 tunnin teoriakoulutus ja 8 tunnin riskikoulutus sekä vähintään 10 tuntia ajo-opetusta.

Henkilöauton ajokortin suorittaminen muuttuu lisäksi yksivaiheiseksi eli kaikki opetus suoritetaan ennen kuljettajantutkintoa ja nykyisestä harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta luovutaan.

Kesällä ajokorttia suorittavilla mahdollisuus yhdistää uutta ja vanhaa

”Kesän aikana ajokorttia suorittavien kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, milloin kuljettajantutkinto on tarkoitus suorittaa. Kesäkuun loppuun saakka tutkintoon tultaessa on oltava suoritettuna vanhan lain mukainen opetus, ja heinäkuun alusta alkaen teoria- ja ajokokeeseen tulijalta vaaditaan uuden lain mukainen edellä kuvattu koulutus”, painottaa Simonen.

”Siirtymäajan helpotuksena heinä-elokuussa tutkintoon tulevat voivat halutessaan suorittaa nykyisen syventävän vaiheen opetuksen jo ennen kuljettajantutkintoa, kun heillä on perusvaiheen opetus suoritettuna. Tällä voi korvata uuden riskikoulutuksen tutkintoon tullessa. Tämä mahdollisuus syventävän vaiheen opetuksen saamiseen ennen tutkintoa on käytössä vain lain vahvistamisen ja voimaantulon välisenä aikana”, kertoo Simonen.

Myös ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriakoulutus tieliikenteen perusteista tulee heinäkuun alusta alkaen pakolliseksi kaikille. Koulutusta ei kuitenkaan tarvitse käydä, jos kortin suorittaminen on aloitettu ennen uuden lainsäädännön voimaantuloa tai taskussa on jo jokin moottoriajoneuvon ajokortti.

Opetusluvalla opettaminen helpottuu, mutta uudet opetussisällöt ovat pakollisia myös opetuslupalaisille

Opetusluvan hakemiseen tulee helpotuksia, kun opetusluvan opettajan teoriakoe poistuu ja opetusajoneuvon jarrupoljinta ei tarvitse enää katsastaa. Lakiuudistuksen jälkeen opetusluvalla opetettavien tulee kuitenkin käydä ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriaopetus ja riskikoulutus joko autokouluissa tai muun hyväksytyn liikenneturvallisuustoimijan antamana.

”Tuntimäärällisesti opetuslupaoppilaan autokoulussa käymien tuntien määrä ei juuri muutu, mutta jatkossa autokoulussa tai muun liikenneturvallisuustoimijan antamana suoritettava koulutus on käytävä kokonaisuudessaan ennen tutkintoon osallistumista, kun nykyään se suoritetaan harjoittelu- ja syventävän vaiheen aikana”, vertaa Simonen.

Kortin voi saada ammattikoulusta jo 17-vuotiaana, lääkärinlausuntoa tarvitaan aikaisempaa harvemmin

Uudistus toisi joitain muutoksia myös ikärajoihin. Henkilöauton ajokorttiin tähtäävän opiskelun ja harjoittelun voisi aloittaa jo 16-vuotiaana ja ammatillisessa kuljettajakoulutuksessa opiskeleva voisi saada henkilöauton ajokortin jo 17-vuotiaana.

Lakiuudistuksen myötä myös lääkärinlausunto tulisi esittää aikaisempaa harvemmin ajokorttia haettaessa.

”Ensimmäistä ajokorttia hakevat voivat korvata lääkärinlausunnon omalla vakuutuksella terveysvaatimusten täyttymisestä. Muutoksen taustalla on ajatus vähentää rutiiniluontoisia lääkärikäyntejä”, kertoo lakimies Emilia Ojala.

Henkilöauton ajokortin uudistaminen 70-vuotiaana hoituu jatkossa ilman erillistä lääkärissäkäyntiä. ”Lääkärinlausunto vaaditaan lakimuutoksen jälkeen vasta yli 70-vuotiailta eli käytännössä laajennettu lääkärintodistus tarvitaan vasta, kun henkilöauton ajokorttia uudistetaan 75-vuotiaana”, painottaa Ojala.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »