Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11420292 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »20.1.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu TampereellaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »20.1.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu TampereellaLue lisää »

Ajokorttikoulutuksen muutokset ja siirtymäajan käytännöt yhdessä paketissa

Share |
11.05.2018 8:12

ajokortti_kuski.jpg

Ajokorttikoulutuksen uudistukset tuovat muutoksia niin ajokorttia parhaillaan suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista. Trafi on koonnut nettisivuilleen tiedot muutoksista ja siirtymäajan käytännöistä.

Ajokorttilakia ja kuljettajantutkintoa ollaan uudistamassa ja muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2018. Laki on ollut eduskunnassa hyväksyttävänä ja sen on tarkoitus edetä seuraavaksi tasavallan presidentille vahvistettavaksi. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden, moottoripyörän ja henkilöauton ajokortin suorittamista.

”Ajokorttiuudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa entistä yksilöllisemmät polut ajokortin hankkimiseksi. Oleellista ei ole, missä ja miten opetus on hankittu, vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen”, painottaa osastopäällikkö Kimmo Pylväs.

Ajokorttikoulutuksen muutoksista sekä siirtymäajan käytännöistä tarkemmin www.trafi.fi/ajokorttikoulutusuudistuu.

Pakollisen opetuksen määrä vähenee, tutkinnon merkitys kasvaa

”Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenisi ja tutkinnon merkitys kasvaisi. Uudistetussa kuljettajantutkinnossa painotetaan aikaisempaa enemmän riskitilanteiden hallintaa ja osaamista kokonaisuutena. Opetuksen puolella uutta on ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriaopetus liikenteen perusteista sekä henkilöauton ajokortin suorittajan riskikoulutus”, kertoo johtava asiantuntija Tuire Simonen.

Henkilöauton ajokortin suorittamiseksi vaaditaan jatkossa ensimmäisen ajokortin suorittajan 4 tunnin teoriakoulutus ja 8 tunnin riskikoulutus sekä vähintään 10 tuntia ajo-opetusta.

Henkilöauton ajokortin suorittaminen muuttuu lisäksi yksivaiheiseksi eli kaikki opetus suoritetaan ennen kuljettajantutkintoa ja nykyisestä harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta luovutaan.

Kesällä ajokorttia suorittavilla mahdollisuus yhdistää uutta ja vanhaa

”Kesän aikana ajokorttia suorittavien kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, milloin kuljettajantutkinto on tarkoitus suorittaa. Kesäkuun loppuun saakka tutkintoon tultaessa on oltava suoritettuna vanhan lain mukainen opetus, ja heinäkuun alusta alkaen teoria- ja ajokokeeseen tulijalta vaaditaan uuden lain mukainen edellä kuvattu koulutus”, painottaa Simonen.

”Siirtymäajan helpotuksena heinä-elokuussa tutkintoon tulevat voivat halutessaan suorittaa nykyisen syventävän vaiheen opetuksen jo ennen kuljettajantutkintoa, kun heillä on perusvaiheen opetus suoritettuna. Tällä voi korvata uuden riskikoulutuksen tutkintoon tullessa. Tämä mahdollisuus syventävän vaiheen opetuksen saamiseen ennen tutkintoa on käytössä vain lain vahvistamisen ja voimaantulon välisenä aikana”, kertoo Simonen.

Myös ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriakoulutus tieliikenteen perusteista tulee heinäkuun alusta alkaen pakolliseksi kaikille. Koulutusta ei kuitenkaan tarvitse käydä, jos kortin suorittaminen on aloitettu ennen uuden lainsäädännön voimaantuloa tai taskussa on jo jokin moottoriajoneuvon ajokortti.

Opetusluvalla opettaminen helpottuu, mutta uudet opetussisällöt ovat pakollisia myös opetuslupalaisille

Opetusluvan hakemiseen tulee helpotuksia, kun opetusluvan opettajan teoriakoe poistuu ja opetusajoneuvon jarrupoljinta ei tarvitse enää katsastaa. Lakiuudistuksen jälkeen opetusluvalla opetettavien tulee kuitenkin käydä ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriaopetus ja riskikoulutus joko autokouluissa tai muun hyväksytyn liikenneturvallisuustoimijan antamana.

”Tuntimäärällisesti opetuslupaoppilaan autokoulussa käymien tuntien määrä ei juuri muutu, mutta jatkossa autokoulussa tai muun liikenneturvallisuustoimijan antamana suoritettava koulutus on käytävä kokonaisuudessaan ennen tutkintoon osallistumista, kun nykyään se suoritetaan harjoittelu- ja syventävän vaiheen aikana”, vertaa Simonen.

Kortin voi saada ammattikoulusta jo 17-vuotiaana, lääkärinlausuntoa tarvitaan aikaisempaa harvemmin

Uudistus toisi joitain muutoksia myös ikärajoihin. Henkilöauton ajokorttiin tähtäävän opiskelun ja harjoittelun voisi aloittaa jo 16-vuotiaana ja ammatillisessa kuljettajakoulutuksessa opiskeleva voisi saada henkilöauton ajokortin jo 17-vuotiaana.

Lakiuudistuksen myötä myös lääkärinlausunto tulisi esittää aikaisempaa harvemmin ajokorttia haettaessa.

”Ensimmäistä ajokorttia hakevat voivat korvata lääkärinlausunnon omalla vakuutuksella terveysvaatimusten täyttymisestä. Muutoksen taustalla on ajatus vähentää rutiiniluontoisia lääkärikäyntejä”, kertoo lakimies Emilia Ojala.

Henkilöauton ajokortin uudistaminen 70-vuotiaana hoituu jatkossa ilman erillistä lääkärissäkäyntiä. ”Lääkärinlausunto vaaditaan lakimuutoksen jälkeen vasta yli 70-vuotiailta eli käytännössä laajennettu lääkärintodistus tarvitaan vasta, kun henkilöauton ajokorttia uudistetaan 75-vuotiaana”, painottaa Ojala.

20.01.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa
20.01.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 13:55Muista seurata Ammattilehti.fi YouTube -kanavaa: Tarjolla mielenkiintoisia kuljetus- ja konealan videoita
19.01.2019 9:01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18:44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18:20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen
18.01.2019 18:10UPM osallistuu tarjouskilpailuun selluterminaalista Montevideon syväsatamassa Uruguayssa

Siirry arkistoon »