Parempaa kuljetustehokkuutta - DAF EcoTwin -kuorma-autojen letka-ajo

23.04.2018 9.15

Edistyksellistä Wifi-P-järjestelmää, tutkaa ja kameroita hyödyntävä kuorma-autojen letka-ajotoiminto mahdollistaa useiden langattomasti yhdistettyjen kuorma-autojen ajon pienin välietäisyyksin. Perässä kulkevat ajoneuvot kiihdyttävät, jarruttavat ja ohjautuvat automaattisesti johtavan kuorma-auton ajosyötteiden mukaan. Letka-ajo parantaa maantiekuljetuksen tehokkuutta ja tieturvallisuutta.

DAF Trucks on toiminut kuorma-autojen letka-ajoteknologian uranuurtajana vuoden 2015 alusta lähtien, jolloin yhtiö lanseerasi kuorma-autojen letka-ajoon liittyvän EcoTwin-projektin yhdessä NXP Semiconductorsin, TNO:n (Alankomaiden soveltava tieteellinen tutkimusjärjestö) ja alan johtavan turvallisuuskonsulttiyritys Ricardon kanssa. 

Vähemmän CO2-päästöjä, parempaa turvallisuutta ja sujuvampaa liikennettä: win-win-win-tilanne 

Letka-ajossa johtavan ajoneuvon jarruttaessa perässä kulkevat ajoneuvot jarruttavat samanaikaisesti automaattisesti. Näin kuorma-autoyhdistelmien väliset etäisyydet voidaan pitää mahdollisimman pieninä, jolloin aerodynaaminen vastus pienenee ja niin polttoaineen kulutus kuin CO2 -päästöt pienenevät noin 10 %. Toinen letka-ajon etu on liikenteen sujuvoituminen, kun kuorma-autojen ohitustarve pienenee. Pienemmät kuorma-autojen väliset etäisyydet lisäävät vapaata tilaa tiellä, ja kuorma-autojen ohitustarpeen pieneneminen vähentää kaistojen tukkoisuutta. 

Edistykselliset kuljettajaa avustavat ja letka-ajon mahdollistavat järjestelmät lisäävät omalta osaltaan myös tieturvallisuutta. Järjestelmät ovat aina valppaina, ja edistyksellinen Wifi-P-teknologia mahdollistaa jarrutusjärjestelmän reagoinnin 25 kertaa ihmistä nopeammin. 

ecotwin.jpg

Letka-ajo on teknisesti mahdollista

DAF Trucksin johtoryhmän jäsen ja tuotekehityspäällikkö Ron Borsboom sanoo: “On sanomattakin selvää, että edessämme on vielä runsaasti työsarkaa ennen kuin letka-ajo voidaan ottaa yleiseen käyttöön. Monenlaisten käyttötapausten ja erilaisten olosuhteiden tutkiminen on välttämätön kehitysohjelman vaihe. Lisäksi lainsäädäntöön, vastuuvelvollisuuteen ja suuren yleisön hyväksyntään liittyy vielä avoimia kysymyksiä. Tämän vuoksi letka-ajoteknologiaa ei voida odottaa markkinoille ennen vuotta 2022, mutta jatkamme sen aktiivista kehitystä, jotta olemme valmiina silloin kun teknologia, asiakkaat ja lainsäädäntö ovat valmiita”. Tukeakseen tätä tavoitetta DAF on hiljattain lähtenyt mukaan EU:n monitahoiseen Ensemble-nimiseen letka-ajoprojektiin.

Kuljettajaa tarvitaan vielä

Kuorma-autojen letka-ajo ei korvaa kuljettajaa, korostaa Borsboom. ”Jokaisen kuorma-auton ohjaamoon tarvitaan kuljettaja. Maanteillä ja kaupunkialueilla kuorma-auton on oltava kuljettajan ohjauksessa. Kuorma-autojen letka-ajo on pääasiallisesti tehokkuutta lisäävä ratkaisu valta- ja moottoriteiden kaukoliikenteeseen, mutta tällöinkin kuljettaja on valmiina tarvittaessa ottamaan ajoneuvon hallintaansa. Kuljettajia tarvitaan lisäksi muiden työtehtävien hoitamiseen. Kuorma-autojen letka-ajo ei merkitse kuorma-autokuljettajan ammatin katoamista. Se yksinkertaisesti vähentää ratin takana istuvan henkilön työtaakkaa, jolloin kuljettajien on helpompi vastata heille asetettuihin vaatimuksiin, mikä luo turvallisemman ja tehokkaamman moottoritieverkoston.”

DAF:n kuorma-autojen letka-ajokokeilu Isossa-Britanniassa

DAF Trucks osallistuu kaksivuotiseen kuorma-autojen letka-ajokokeiluun Isossa-Britanniassa. Kokeilua johtaa TRL, Ison-Britannian liikennetutkimuslaboratorio. Ison-Britannian liikennevirasto ja Highways England kutsuivat DAF Trucksin yhdessä sen yhteistyökumppanien TNO:n, Ricardon ja logistiikkayhtiö DHL:n kanssa hankkimaan käyttökokemusta kuorma-autojen letka-ajosta määrätyillä reiteillä Englannin tieverkostossa. 

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »