Parempaa kuljetustehokkuutta - DAF EcoTwin -kuorma-autojen letka-ajo23.04.2018 9.15
Edistyksellistä Wifi-P-järjestelmää, tutkaa ja kameroita hyödyntävä kuorma-autojen letka-ajotoiminto mahdollistaa useiden langattomasti yhdistettyjen kuorma-autojen ajon pienin välietäisyyksin. Perässä kulkevat ajoneuvot kiihdyttävät, jarruttavat ja ohjautuvat automaattisesti johtavan kuorma-auton ajosyötteiden mukaan. Letka-ajo parantaa maantiekuljetuksen tehokkuutta ja tieturvallisuutta. DAF Trucks on toiminut kuorma-autojen letka-ajoteknologian uranuurtajana vuoden 2015 alusta lähtien, jolloin yhtiö lanseerasi kuorma-autojen letka-ajoon liittyvän EcoTwin-projektin yhdessä NXP Semiconductorsin, TNO:n (Alankomaiden soveltava tieteellinen tutkimusjärjestö) ja alan johtavan turvallisuuskonsulttiyritys Ricardon kanssa. Vähemmän CO2-päästöjä, parempaa turvallisuutta ja sujuvampaa liikennettä: win-win-win-tilanne Letka-ajossa johtavan ajoneuvon jarruttaessa perässä kulkevat ajoneuvot jarruttavat samanaikaisesti automaattisesti. Näin kuorma-autoyhdistelmien väliset etäisyydet voidaan pitää mahdollisimman pieninä, jolloin aerodynaaminen vastus pienenee ja niin polttoaineen kulutus kuin CO2 -päästöt pienenevät noin 10 %. Toinen letka-ajon etu on liikenteen sujuvoituminen, kun kuorma-autojen ohitustarve pienenee. Pienemmät kuorma-autojen väliset etäisyydet lisäävät vapaata tilaa tiellä, ja kuorma-autojen ohitustarpeen pieneneminen vähentää kaistojen tukkoisuutta. Edistykselliset kuljettajaa avustavat ja letka-ajon mahdollistavat järjestelmät lisäävät omalta osaltaan myös tieturvallisuutta. Järjestelmät ovat aina valppaina, ja edistyksellinen Wifi-P-teknologia mahdollistaa jarrutusjärjestelmän reagoinnin 25 kertaa ihmistä nopeammin.
Letka-ajo on teknisesti mahdollista DAF Trucksin johtoryhmän jäsen ja tuotekehityspäällikkö Ron Borsboom sanoo: “On sanomattakin selvää, että edessämme on vielä runsaasti työsarkaa ennen kuin letka-ajo voidaan ottaa yleiseen käyttöön. Monenlaisten käyttötapausten ja erilaisten olosuhteiden tutkiminen on välttämätön kehitysohjelman vaihe. Lisäksi lainsäädäntöön, vastuuvelvollisuuteen ja suuren yleisön hyväksyntään liittyy vielä avoimia kysymyksiä. Tämän vuoksi letka-ajoteknologiaa ei voida odottaa markkinoille ennen vuotta 2022, mutta jatkamme sen aktiivista kehitystä, jotta olemme valmiina silloin kun teknologia, asiakkaat ja lainsäädäntö ovat valmiita”. Tukeakseen tätä tavoitetta DAF on hiljattain lähtenyt mukaan EU:n monitahoiseen Ensemble-nimiseen letka-ajoprojektiin. Kuljettajaa tarvitaan vielä Kuorma-autojen letka-ajo ei korvaa kuljettajaa, korostaa Borsboom. ”Jokaisen kuorma-auton ohjaamoon tarvitaan kuljettaja. Maanteillä ja kaupunkialueilla kuorma-auton on oltava kuljettajan ohjauksessa. Kuorma-autojen letka-ajo on pääasiallisesti tehokkuutta lisäävä ratkaisu valta- ja moottoriteiden kaukoliikenteeseen, mutta tällöinkin kuljettaja on valmiina tarvittaessa ottamaan ajoneuvon hallintaansa. Kuljettajia tarvitaan lisäksi muiden työtehtävien hoitamiseen. Kuorma-autojen letka-ajo ei merkitse kuorma-autokuljettajan ammatin katoamista. Se yksinkertaisesti vähentää ratin takana istuvan henkilön työtaakkaa, jolloin kuljettajien on helpompi vastata heille asetettuihin vaatimuksiin, mikä luo turvallisemman ja tehokkaamman moottoritieverkoston.” DAF:n kuorma-autojen letka-ajokokeilu Isossa-Britanniassa DAF Trucks osallistuu kaksivuotiseen kuorma-autojen letka-ajokokeiluun Isossa-Britanniassa. Kokeilua johtaa TRL, Ison-Britannian liikennetutkimuslaboratorio. Ison-Britannian liikennevirasto ja Highways England kutsuivat DAF Trucksin yhdessä sen yhteistyökumppanien TNO:n, Ricardon ja logistiikkayhtiö DHL:n kanssa hankkimaan käyttökokemusta kuorma-autojen letka-ajosta määrätyillä reiteillä Englannin tieverkostossa. |