Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8707998 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.5.2018 15:00Suomi liittyy kansainväliseen liikenteen päästövähennysallianssiinLue lisää »26.5.2018 11:03Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?Lue lisää »26.5.2018 9:33San Leandron kaupunki Kaliforniassa siirtyy käyttämään ajoneuvoissaan Neste MY uusiutuvaa dieseliäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.5.2018 15:00Suomi liittyy kansainväliseen liikenteen päästövähennysallianssiinLue lisää »26.5.2018 11:03Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?Lue lisää »26.5.2018 9:33San Leandron kaupunki Kaliforniassa siirtyy käyttämään ajoneuvoissaan Neste MY uusiutuvaa dieseliäLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz S-sarja - Kädet ilmaan!

Share |
10.05.2018 14:22

assa1.jpg

Mercedes-Benzin uusi S-sarja on yksi pisimmälle kehitetyistä yleisessä myynnissä olevista itseohjautuvaan ajamiseen osittain kykenevistä autoista. Sen enempää teknisiin hienouksiin tutustumatta istuimme Ässän kuljettajan paikalle ja lähdimme selvittämään miten osittain itseohjautuvan auton kanssa pärjää muun liikenteen seassa. 

(kuva yllä: Ammattilehden Tero Lahtinen koeajoi uuden Mercedes-Benz S 400d mallin, mikä tarjoaa kuljettajalle yltäkylläisen mukavuudentunteen.) 

Uusi S-Sarjan Mercedes-Benz tarjoaa kaikkea mitä auton ajettavuudelta voi parhaimmillaan odottaa. Tilaa on ja varusteissa piisaa. Nyt koeajettavan S 400d mallin kulkupuolesta vastaa kuusisylinterinen, iskutilavuudeltaan 3 litran dieselmoottori. Rivikoneen suorituskyky (340 hv/700 Nm) lyö verkkaisiin tavara-autoihin tottuneen kynäilijän ällikällä. Myös S-Sarjalaisen erinomaisen tarkka ohjausvaste, tuntumaltaan täydelliset jarrut ja tarkka jousitus ovat parasta mitä saksalaisella autoteollisuudella ylipäätään on tällä haavaa autonostajille tarjolla. Mercedes- Benzin S-sarjan kehittymistä kannattaa seurata, sillä pomomalliin tuotavat uudet toiminnot ja kuljettajaa avustavat järjestelmät tapaavat olla parin vuoden sisällä tarjolla jossain muodossa myös muihin valmistajan tarjoamiin automalleihin. 

assa3.jpg

(kuva: Uusi Mercedes-Benz S-sarja vie autonomisen ajamisen uudelle tasolle. Itsestään ohjaavalla autolla ajo on todella helppoa. Useat tutkat vahtivat väsymättä auton lähimaastoa, aina 210 km/h nopeuteen saakka.)

Autonomiaa avustimilla

Mercedes-Benz ottaa uuden S-sarjan myötä reippaan askeleen kohti itseohjautuvaa ajamista.  Intelligent Drive ajoavustin- ja turvallisuusjärjestelmiin sisältyy aktiivinen jarruavustin, sivutuuliavustin, vireystila-avustin, liikennemerkkiavustin ja ennakoiva matkustajien PRE-SAFE -järjestelmä mukaan lukien kuuloelimiä suojaava PRE-SAFE Sound -järjestelmä.

Aktiivinen DISTRONIC-etäisyysvakionopeussäädin ja aktiivinen ohjausavustin auttavat kuljettajaa säilyttämään turvavälin edellä ajavaan autoon ja oikean ajolinjan. Ajonopeus säätyy automaattisesti lähestyttäessä mutkaa tai risteystä. Kamera- ja tutkajärjestelmiensä ansiosta S-sarja havainnoi entistä paremmin ympäröivän liikenteen sekä liikennemerkkien nopeusrajoitukset. Uraauurtavaa on se että kartta- ja navigointitietoja hyödynnetään nyt ensimmäistä kertaa auton ajokäyttämisen laskentaan.

assa4.jpg

(kuva: Uuden S-sarjan ohjaamon keskipisteenä on kaksi 12,3-tuumaista korkean resoluution näyttöä, jotka on yhdistetty saman suojalasin taakse. Näyttöjen sisältö ja teemat ovat kuljettajan valittavissa.)

Maisemien tiirailua

Helsingistä Riihimäelle ja takaisin kolmostietä pitkin suuntautuvalla koeajolenkillä, ylenpalttisen mukavuuden ja huippuun viedyn ajotuntuman aiheuttaman endorfiinipurkauksen keskellä takaraivossa kuitenkin piilee tieto siitä että tässä ei vielä ole läheskään kaikki herkku mitä autolla on tarjota. Reilun parinkymmenen kilometrin ajorupeaman jälkeen yltäkylläinen mukavuudentunne alkaa jo hellittää ja teen ratkaisevan päätöksen, joka on muutaman hetken päästä muuttamassa pysyvästi asennoitumistani itseohjautuvaa autoilua kohtaan. 

Kytken vakionopeuden säätimen 100 km/h matkanopeuteen ja irrotan otteeni ohjauspyörästä. Ei mitään, auto jatkaa etenemistään yhtä eleettömästi kuin metrojuna Itäväylän vierellä aamuruuhkan aikaan.

Noin puolta minuuttia myöhemmin järjestelmä herjaa kuljettajaa ottamaan komennon ja tarttumaan ohjauspyörään. Kuittaukseksi riittää ohjauspyörään integroitujen Touch Control -hipaisupainikkeiden koskettaminen, ja taas matka jatkuu auto- nomisesti seuraavan puolen minuutin ajan. Jos kuljettaja ei reagoi mitenkään järjestelmän kehoituksiin noin minuutissa, järjestelmä antaa äänimerkkejä ja kehoittaa kuljettajaa ottamaan komennon. Jos kuljettaja ei reagoi sittenkään toistuviin valo- ja äänimerkkeihin mukaan astuu aktiivinen hätäjarrutusavustin, joka hiljentää automaattisesti nopeutta, kytkee hätävilkut päälle ja pysäyttää auton, aktivoiden samalla Mercedes-Benzin hätäpuhelujärjestelmän. Toiminnot keskeytyvät, mikäli kuljettaja osoittaa autolle elonmerkkejä.

Aktiivinen nopeudenrajoitusavustin puolestaan huolehtii ettei ajonopeus karkaa laittomuuksien puolelle. Ja jos matkan varrelle osuu ruuhkia, astuu mukaan jonoajoavustin, joka seuraa automaattisesti edessä olevan jonon liikettä.

Riihimäen suuntaan ajettaessa auto oli noin puolet ajasta itseohjautuva. Loppumatkasta moottoritien pintaan kasautunut loska häiritsi auton antureiden toimintaa ja oli tartuttava ohjauspyörään. Takaisin Helsingin suuntaan tultaessa tiesuola oli hoitanut tehtävänsä ja reunaviivat näkyivät selkeinä. Elektroniikka sai luvan hoitaa ajamisen Riihimäeltä aina Keimolaan saakka. Ohjauspyörään tartuttiin vain paria rekkaa ohitettaessa. Alkumatkan hermostuneisuus ja uuden tekniikan ihmettely vaihtui paluumatkalla rauhalliseksi maisemien tiirailuksi. 

Autonomiaa on myös aktiivinen pysäköintiavustin, joka tukee kuljettajaa pysäköinnissä. Eikä siinä kaikki. Jos parkkipaikalla on ahdasta, Mercedes Me -tilin aktivoinut kuljettaja voi älypuhelinsovelluksella ohjailla autoa auton ulkopuolelta sekä eteen että taaksepäin. 

Koeajorupeama muutti täydellisesti allekirjoittaneen asennoitumisen itseohjautuvien auto- jen vastustajasta vannoutuneeksi puolestapuhujaksi. Kiitos Mercedes-Benz!

26.05.2018 15:00Suomi liittyy kansainväliseen liikenteen päästövähennysallianssiin
26.05.2018 11:03Kuinka pienentää puutavara-ajoneuvojen ilmanvastuksia ja siten polttoaineenkulutusta, päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta?
26.05.2018 9:33San Leandron kaupunki Kaliforniassa siirtyy käyttämään ajoneuvoissaan Neste MY uusiutuvaa dieseliä
25.05.2018 22:00Katso tästä TOP3 tulokset - Akseli Pihlakari täräytti kiertueen tähän mennessä kovimman ajan - toiseksi nopein Petri Varkoi, kolmantena Pekka Villman ja neljäntenä Jari Sarajärvi
25.05.2018 19:01Valmet toimittaa pehmopaperikoneen uudelleenkäynnistyspaketin Xiamen Sin Yang Paper Co., Ltd:lle
25.05.2018 15:01Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa
25.05.2018 11:15Konsta Kuhasesta metsäkoneenkäytön Suomen mestari
25.05.2018 11:11MAN Center Propäivät tänään perjantaina ja huomenna lauantaina 25.-26.5. Espoossa - TERVETULOA!
25.05.2018 11:00Innovaatiopalkinto ABB:lle: Käyttövarmuutta ja tehokkuutta biotuotetehtaaseen
25.05.2018 10:53Helsingin kaupungin työkoneiden päästöt pienentyneet merkittävästi

Siirry arkistoon »