Tulevaisuuden liikenteessä korostuvat turvallisuus ja ympäristöystävällisyys

20.04.2018 8.00

tralogo.jpg

Suomi isännöi vuonna 2020 yhtä liikennealan merkittävimpänä tapahtumana tunnettua Transport Research Arena (TRA) -konferenssia, joka järjestetään tänä vuonna Wienissä. Myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner osallistuu tulevaisuuden liikennetutkimusta koskevaan paneelikeskusteluun Itävallassa.

”Tapahtuma pureutuu alan viimeisimpiin tutkimustuloksiin ja innovaatioihin, jotka koskevat kattavasti niin tie-, raide-, meri- ja lentoliikennettä kuin infraa. Tämä on ainoa eurooppalainen liikennealan konferenssi, jossa kaikki liikkumismuodot kohtaavat kerralla”, sanoo asiakaspäällikkö Veli-Matti Lahti VTT:ltä.


Suomen isännöintivuorolla Euroopan suurimpaan liikennealan konferenssiin Helsinkiin odotetaan yli 3000 osallistujaa. Teknologian tutkimuskeskus VTT vastaa TRA2020:n järjestelyistä yhteistyössä Trafin ja Liikenneviraston kanssa. 

”TRA2020-konferenssin teema on liikenteen ja liikkumisen murroksen mahdollistaminen. Teema on kuin meille suomalaisille tehty, sillä olemme sallivan lainsäädännön mahdollistamana panostaneet toimijoiden väliseen yhteistyöhön ja kokeiluihin”, toteaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.

”Tavoitteenamme on edistää liikenteen digitalisaatiota ja uusia palveluja, jotka lisäävät liikkumisen sujuvuutta, ympäristöystävällisyyttä ja turvallisuutta. Esimerkiksi logistiikan tehostaminen digitalisaation avulla tuo kiinnostavia mahdollisuuksia”, pääjohtaja Nykopp jatkaa.

Liikenteestä älykkäämpää ja automatisoitua

”Tulevaisuuden liikkumisesta halutaan entistä turvallisempaa ja automatisoitua. Kulkuvälineiltä odotetaan lisäksi enemmän kuljettajaa avustajia toimintoja. Moottoriteillä ja suljetuilla alueilla nähdään automaatiota ja robotteja. Käytössä on enemmän yhteiskäytössä olevia kulkuneuvoja ja nykyistä laajempia palveluja kuin tällä hetkellä arvellaankaan. Monia uusia innovaatioita on tulossa lähivuosina, joita ei vielä osata ennakoida”, Lahti visioi tulevaa. 

”Todennäköisesti liikkumismuodot ovat melko samanlaisia kuin nyt, mutta ne on organisoitu eri tavalla. Sähkö ja erilaiset hybridit valtaavat enemmän aluetta käyttövoimana. Kulkuvälineet ovat älykkäämpiä ja auttavat kuljettajaa enemmän kuin nyt ja toisinaan ajavat jo itse. Lentoautoja kehitellään paljon, mutta niiden laajamittainen käyttö lähitulevaisuudessa on epätodennäköistä”, hän arvelee.

Myös teiden varustelu voi olla nykyistä parempaa johtuen uusien teknologioiden tuomista mahdollisuuksista ja tarpeista kommunikoida kulkuvälineiden ja infran kesken. Ihmisten toivotaan käyttävän yhä ympäristöystävällisempiä ja vähemmän saastuttavia kulkutapoja. 

TRA2020-konferenssiin toivotaan mukaan tutkimuksen, viranomaistahojen ja yritysten edustajia sekä muita keskeisiä päättäjiä ja alan vaikuttajia.

Kahden vuoden välein pidettävä tapahtuma järjestetään yhteistyössä Euroopan komission ja liikennejärjestöjen kanssa.

Lisätietoja konferenssista: https://www.traconference.eu/

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »