A-sarja uudistuu

18.04.2018 6.06

A-sarja2018.jpg

Mercedes-Benzin Sensual Purity -suunnittelufilosofia ottaa jälleen askelen eteenpäin uudessa A-sarjassa. Kompakti two-box-rakenne, ideaaliset mittasuhteet, matala keula, led-ajovalot sekä näyttävä jäähdyttäjän säleikkö viestivät urheilullisen dynaamisesta ja tunteita herättävästä autouutuudesta.  Takaosan muotoilu korostaa auton leveyttä, kapeita kaksiosaisia takavaloja sekä pyöräkoteloiden kaaria. A-sarjan otsapinta-ala on 2,19 m2 ja ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on ainoastaan 0.25, joten A-sarja on aerodynamiikaltaan paras auto kokoluokassaan. 

Uuden A-sarjan mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4419/1796/1440 milliä. Akseliväli on 2729 milliä. 30 millillä pidentynyt akseliväli ja 14 millillä edessä kasvanut raideväli mahdollistavat entistä dynaamisemman ja nautittavamman ajotuntuman haastavilla ja mutkaisilla tieosuuksilla. Etuakselissa on McPherson-tyyppinen tukirakenne, kun taas taka-akselin rakenneratkaisu vaihtelee: A 250:ssä ja kaikissa tulevissa 4Matic-nelivetoversioissa on takana neljä tukivartta, A 200:ssa ja A 180 d:ssä puolestaan jäykkä ja kevyt vääntövarsirakenne. 

Sisätilat: avara, väljä ja teknologinen, MBUX mullistaa auton käytettävyyden

A-sarja2018_sisa.jpg

A-sarjan kojelauta on jaettu kahteen horisontaaliseen, leveään alueeseen: alempi alue on erotettu muusta kojelaudasta optisen syvennyksen avulla, joten se näyttää ”kelluvan” muun kojelaudan edessä. Alaosaan on sijoitettu turbiinisuuttimia muistuttavat ilmansuuttimet sekä vakiovarusteisiin kuuluva, kahdesta erillisestä näytöstä muodostuva täysin digitaalinen ja räätälöitävä mittaristo. Se on saatavana kolmena versiona: kahdella 7-tuumaisella näytöllä, 7- ja 10,25-tuumaisilla näytöillä tai kahdella 10,25-tuumaisella näytöllä. 

Ohjaamon hartiatila on kasvanut edessä 9 ja takana 22 milliä, pääntila edessä 7 ja takana 8 mm sekä kyynärpäätila edessä 35 ja takana 36 milliä. Kulku takaistuimille on entistä helpompaa, ja tavaratila on 370-litrainen (+29 l). Tavaratilan aukko on 20 senttiä avarampi ja lattia 11,5 senttiä pidempi kuin aikaisemmin. Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu selvästi, sillä pilareiden peittämä alue on pienentynyt 10 prosenttia. Matkustamon äänieristykseen ja tuuliäänien vähentämiseen on kiinnitetty rakenneratkaisuissa erityistä huomiota.

A-sarjassa on vakiovarusteena kokonaan uusi, tekoälyyn ja oppimiseen perustuva MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) mullistaa autojen käyttöliittymät ja mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin. MBUX on varustettu puheentunnistuksella, joka aktivoidaan sanoilla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän kytkimestä. MBUX kykenee myös oppimaan ja omaksumaan käyttäjänsä tapoja ja tottumuksia ja tekemään niiden perusteella personoituja ehdotuksia kuljettajalle.  

A-sarjan monitoimiohjauspyörä on peräisin S-sarjasta. Etuistuinten varustelu ja mukavuus viittaavat niin ikään monta kokoluokkaa suurempiin autoihin, sillä saatavana ovat istuintuuletus, hierontatoiminnot kuin ylelliset monitoimi-istuimetkin. Valinnaisvarusteena autoon saa myös 64-sävyisen tunnelmavalaistuksen.

Älykäs ajaminen: mukana S-sarjasta tuttuja turvallisuustoimintoja

A-sarjan tarjoamat aktiiviset turvallisuusratkaisut edustavat kompaktiautojen kokoluokan parasta osaamista. Auton tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin etäisyydelle keulan eteen. A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa myös osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa, kun auto on varustettu Ajoavustinpaketilla. Paketti sisältää mm. Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen, aktiivisen ohjausassistentin, aktiivisen ohjausassistentin ja risteystoiminnolla varustetun aktiivisen jarrutusassistentin. 

Autonomisen ajamisen tärkeä komponentti eli aktiivinen katveavustin on Suomessa vakiovaruste. Se toimii normaalisti 12–200 kilometrin nopeusalueella sekä ensi kertaa myös auton ollessa pysähdyksissä: jos kuljettaja on astumassa ulos ovesta ja tarttunut ovenkahvaan, järjestelmä varoittaa valo- ja äänimerkeillä takaviistosta lähestyvistä ajoneuvoista ja pyöräilijöistä. 

Moottorit: uudet, tehokkaat ja puhtaat bensiini- ja dieselvoimanlähteet

Kokonaan uusia A-sarja tulee alkuvaiheessa tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorisena vaihtoehtona. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään 2. ja 3. sylinterin lepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin ja uudessa 1,5-litraisessa dieselmoottorissa vastaavasti SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin. Dieselpakokaasujen jälkikäsittelyssä hyödynnetään AdBlue-urealiuosta, jonka tankin koko on 23,8 litraa. Dieselmoottorin ruiskutuspaine on nostettu 2000 bariin.

A-sarjan moottorivalikoima lanseerausvaiheessa

A 200 (M 282) A 200 (M 282) A 250 (M 260) A 180 d (OM 608)
Iskutilavuus cm3 1332 1332 1991 1461
Vaihteisto 7G-DCT MT 6 7G-DCT 7G-DCT
Teho kW/hv/rpm 120/163/5500 120/163/5500 165/224/5500 85/116/4000
VääntöNm/rpm 250/1620 250/1620 350/1800 260/1750–2500
Yhd. kulutusl/100 km 5,2–5,6 5,8–6,3 6,2–6,5 4,1–4,5
CO2-päästöt g/km 120­–128 133–144 141–149 108–118
Kiihtyvyys0–100 km/h 8,0 8,2 6,2 10,5
Huippunopeus 225 225 250 202

Kattava testiohjelma: kymmenen maata neljällä mantereella, mukana myös Suomi

Uuden A-sarjan sadoilla prototyypeillä on ajettu auton kehitysohjelman aikana kaikkiaan 12 miljoonaa testikilometriä kymmenessä maassa ja neljällä mantereella. Autoja on testattu Saksassa, talvitestien merkeissä  Suomessa, Ranskassa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa niin kylmissä talvi- kuin helteisissä kesäolosuhteissakin. Erityishuomiota on kiinnitetty törmäyssimulaatioihin, aerodynamiikkaan sekä jokapäiväiseen käyttökokemukseen vaikuttaviin ns. NVH-testeihin (noise, vibration, harshness). Voimalinjojen toimintaa on hiottu ja hienosäädetty kymmenen testipenkin avulla.

Tuotanto: Rastatt aloittaa, Valmet Automotive liittyy mukaan 3. tuotantolaitoksena

Mercedes-Benzin alkuperäinen A-sarja (W 168) esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1997. Uuteen kompaktiluokkaan kuuluva 3. sukupolven A-sarja (W 176) näki päivänvalon vuonna 2012. Nuorentuneen muotoilunsa ansiosta A-sarja saavutti pian valtavan suosion, ja mallinostajien keski-ikä on nykyisin yli 10 vuotta nuorempi kuin 2000-luvun alussa.

A-sarjan tuotannon keskuspaikka on Saksan Rastatt, jonka lisäksi A-sarjaa valmistavat Kecskemetétin tehdas Unkarissa, Valmet Automotive Uudessakaupungissa (vuodesta 2013 lähtien) sekä BBAC Kiinassa. Malliuudistus noudattelee samaa kaavaa: uuden A-sarjan tuotanto alkaa Rastattissa keväällä, jonka jälkeen tuotanto laajenee ensin Kecskemetétiin ja siten Uuteenkaupunkiin. Tämän jälkeen ovat vuorossa BBAC sekä uusi tuotantolaitos Meksikon Aguascalientesissa. Uudessakaupungissa jatkuu Mercedes-Benz GLC-SUV-mallin tuotanto, ja uusi A-sarja korvaa vähitellen edellisen A-sarjan mallisukupolven valmistuksen. Viime vuonna Valmet Automotive toimitti maailmalle ennätysmäärän uusia autoja, kaikkiaan 90 000 kappaletta.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »