Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9709494 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.9.2018 9:09Versowood: Suomeen tarvitaan puurakentamisen osaamisohjelmaLue lisää »21.9.2018 8:58Metsänomistajat haluavat hoitaa metsiään itsenäisesti ja vastuullisestiLue lisää »21.9.2018 8:39Citroën ja Peugeot - pakettiautoihin nelivetoiset vaihtoehdotLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.9.2018 9:09Versowood: Suomeen tarvitaan puurakentamisen osaamisohjelmaLue lisää »21.9.2018 8:58Metsänomistajat haluavat hoitaa metsiään itsenäisesti ja vastuullisestiLue lisää »21.9.2018 8:39Citroën ja Peugeot - pakettiautoihin nelivetoiset vaihtoehdotLue lisää »

Uusi laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä eduskunnan käsiteltäväksi

Share |
13.04.2018 7:11

moottoritieKuvaLVMAnteroAaltonen_3ibqn4d9lgui9j0slf8sec6csf.jpg

Hallitus esittää maanteitä koskevan lainsäädännön uudistamista. Muutoksilla varmistettaisiin tienpidon laatu, parannettaisiin laadun valvontaa ja jaettaisiin vastuut tienpidon järjestämisestä.

Lisäksi luotaisiin puitteet valtakunnalliselle ja maakunnalliselle, kaikki liikennemuodot kattavalle liikennejärjestelmäsuunnittelulle. 

- Esitys sisältää maanteiden yhtenäisen palvelutasomäärittelyn ja laatuvaatimukset koko maahan. Tällaista ei nykysäädöksissä ole. Kunnossapidon tasosta säätäminen edistäisi kansalaisten ja yritysten yhdenvertaista kohtelua maan eri osissa, kun merkitykseltään ja liikennemääriltään saman tasoisia teitä tulisi pitää yhtä hyvässä kunnossa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa.

Bernerin mukaan tärkeää on myös se, että kunnossapidon laatua valvottaisiin uusien säädösten myötä nykyistä tehokkaammin.

Hallitus antoi esityksen maantielain ja sen liitelakien muuttamisesta eduskunnalle torstaina 12.4.2018. Esityksillä toteutettaisiin valtaosa maakuntalain mukaisten liikennettä koskevien tehtävien siirroista valtiolta maakunnille. Maantielain soveltamisalan laajentamisen myötä lain nimi esitetään muutettavaksi laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä.

Maantieverkon omistajuus ja tienpitäjän vastuu säilyisivät valtiolla (Liikennevirastolla). Maakunnille tulisi tienpidon tehtäviä, joita ne hoitaisivat muodostamillaan tienpitoalueilla valtion kanssa tehtävien sopimusten mukaisesti. Alueita olisi enintään yhdeksän. Tienpidon tehtävät rahoitettaisiin erillisrahoituksena.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset lakkaavat vuoden 2019 lopussa ja maakunnat aloittavat vuoden 2020 alussa. Pääosa keskusten liikennevastuualueiden tehtävistä siirtyy maakuntien hoidettavaksi. Lisäksi maakuntalaki toisi maakunnille liikennetehtäviä, joita ovat joukkoliikenne, yksityistieavustukset, liikkumisen ohjaus ja saaristoliikenne.

Maantieverkon valtakunnallisen yhtenäisyyden turvaamiseksi maanteille asetettuja yleisiä vaatimuksia täydennettäisiin uusilla säännöksillä, jotka koskevat matkojen ja kuljetusten palvelutasoa ja kunnossapidon tasoa. Palvelutasolla tarkoitetaan muun muassa turvallisuutta, kustannustehokkuutta sekä matka-aikaa ja sen ennustettavuutta.

Lakiesityksessä määritellään palvelutasot eri tieluokille: pitkämatkaista liikennettä palvelevalle valtakunnallisesti merkittävälle runkoverkolle, runkoverkkoon kuulumattomille valta- ja kantateille sekä muille maanteille. 

Runkoverkko määriteltäisiin erillisellä liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella lain voimaantulon jälkeen. Ehdotus runkoverkoksi on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle sen jälkeen, kun laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä on hyväksytty. Ehdotus koskisi myös rautateitä.

Lakiuudistus tukee hallituksen kärkihanketta säädösten sujuvoittamiseksi.

Mitä seuraavaksi?

Hallituksen nyt eduskunnalle antamasta esityksestä käydään täysistunnossa lähetekeskustelu, jonka ajankohta ilmoitetaan eduskunnan verkkosivuilla (tulevia täysistuntoja). Lähetekeskustelun jälkeen esitys siirtyy valiokuntaan, jonka mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa. 

Esitys liittyy eduskunnalle 2.3.2017 annettuun hallituksen esitykseen maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi.

21.09.2018 9:09Versowood: Suomeen tarvitaan puurakentamisen osaamisohjelma
21.09.2018 8:58Metsänomistajat haluavat hoitaa metsiään itsenäisesti ja vastuullisesti
21.09.2018 8:39Citroën ja Peugeot - pakettiautoihin nelivetoiset vaihtoehdot
20.09.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä Hannoverissa
20.09.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä
20.09.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!
20.09.2018 9:30Peugeot Partner: International Van Of The Year 2019!
20.09.2018 9:30Opel Combo Vuoden Pakettiauto 2019
20.09.2018 8:45Biokaasusta Suomen edullisin polttoaine Nollapäästöpäivänä 21.9.
19.09.2018 15:10Ammattilehti IAA 2018 näyttelyssä: Scania vie älytekniikan vaatteisiin

Siirry arkistoon »