Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13370369 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.6.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisenaLue lisää »16.6.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti HeinoselleLue lisää »16.6.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.6.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisenaLue lisää »16.6.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti HeinoselleLue lisää »16.6.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessäLue lisää »

Volvo Trucks julkistaa ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-auton

Share |
12.04.2018 9:00

FL_CALMHOUR.jpg

Volvo Trucks julkistaa nyt uuden kuorma-auton, joka on yhtiön ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto. Volvo FL Electric on tarkoitettu kaupunkikuljetuksiin, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin.

Uuden mallin myynti ja sarjatuotanto alkaa Euroopassa ensi vuonna. Tämän julkistuksen myötä Volvo Trucks ottaa johtavan aseman kaupunkeihin tarkoitettujen sähköisten tavarankuljetusratkaisujen toimittajana.

– Meillä on kunnia julkistaa täysin sähkökäyttöisten, normaaliin liikennöintiin valmiiden Volvo kuorma-autojen ensimmäinen malli. Sen myötä kestävään kehitykseen pyrkivät kaupungit pääsevät hyödyntämään sähköisten kuorma-autokuljetusten etuja, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson

Kun ilmanlaatu kaupungissa paranee ja melu vähenee, asunto- ja infrastruktuurirakentaminen voidaan suunnitella nykyistä vapaammin. Täysin päästötöntä sähkökuorma-autoa voidaan käyttää sisäterminaaleissa ja ympäristövyöhykkeillä. Pienen melutason ansiosta töitä voidaan tehdä nykyistä enemmän yöllä, joten teiden kuormitus päiväsaikaan vähenee.

Electric_engine.jpg

Markkinoilla on huomattavaa kiinnostusta sähkökuorma-autoja kohtaan. Monet potentiaaliset asiakkaat ovat tiedustelleet tämän uuden teknologian tuomista mahdollisuuksista ja siitä, millaisia vaikutuksia sillä voisi olla heidän toimintaansa.

– Jotta siirtyminen voi tapahtua mahdollisimman varmasti ja sujuvasti, tarjoamme kunkin asiakkaan ajotehtäviin, kuormakapasiteettiin, käyttöasteeseen, toimintasäteeseen ja muihin yksilöllisiin tarpeisiin perustuvia kokonaisratkaisuja. Tällainen ratkaisu voi kattaa kaiken reittien analysoinnista ja akun optimoinnista huoltoihin ja rahoitukseen. Volvo Trucks tekee tiivistä yhteistyötä monien latausvarusteiden toimittajien kanssa. Tavoitteena on aina tarjota asiakkaille korkea käyttöaste ja tuottavuus, kertoo Jonas Odermalm, joka toimii Volvo FL- ja Volvo FE kuorma-autojen tuotestrategiapäällikkönä Volvo Trucksilla.

Volvo Groupin huomattava asiantuntemus sähköisten liikenneratkaisujen alueella muodostaa vahvan pohjan Volvo Trucksin tarjonnalle. Sisaryhtiömme Volvo Buses on myynyt vuodesta 2010 alkaen jo yli 4 000 sähkölinja-autoa. Volvo FL Electric  mallissa käytettävä voimansiirto- ja energianvarastointiteknologia on jo valmiiksi käynyt läpi perusteelliset käytännön testit, ja sitä tukee myös Volvo Trucksin kattava myynti-, huolto- ja varaosatoimitusverkosto. 

– Kokemuksesta tiedämme, että kaupunkien, energiantoimittajien ja ajoneuvovalmistajien yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää, jotta liikenteen sähköistäminen suuressa mittakaavassa voi onnistua. Hyvät kannustimet, sovitut yhteiset standardit ja pitkän aikavälin strategia yhdyskuntasuunnittelulle ja latausinfrastruktuurin laajentamiselle voivat vauhdittaa prosessia huomattavasti, Odermalm kertoo.

Volvo Trucks uskoo, että kuljetussektorin sähköistämiseen on suhtauduttava kokonaisvaltaisesti, jotta esimerkiksi sähköntuotantoon ja akkuihin liittyvät haasteet voidaan selättää.

– Esimerkiksi akkujen raaka-aineiden vastuullisesta hankinnasta on huolehdittava. Tällä alueella Volvo Group tekee yhteistyötä Drive Sustainability -verkoston kanssa, joka tarkkailee kehitystä tällä saralla. Volvo Group on mukana myös monissa muissa projekteissa, joissa raskaiden sähköajoneuvojen akut saavat uuden käyttötarkoituksen energian varastoinnissa. Kaikkia akkujen käsittelyyn liittyviä ongelmia ei vielä ole ratkaistu, mutta teemme aktiivista yhteistyötä sekä Volvo Group  yhtiössä että yhdessä muiden toimijoiden kanssa kehityksen vauhdittamiseksi ja tarvittavien ratkaisujen kehittämiseksi, Odermalm kertoo.

Ensimmäisiä Volvo FL Electric  malliston kuorma-autoja otetaan parhaillaan vakituiseen käyttöön Volvo Trucksin kotikaupungissa Göteborgissa.

Faktat:

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 16 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: 185 kW:n sähkömoottori, jatkuva nimellisteho 130 kW, kaksinopeuksinen vaihteisto, kardaaniakseli ja taka-akseli. Sähkömoottorin vääntömomentti enintään 425 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 16 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: 2-6 litiumioniakkua, yht. 100–300 kWh.
  • Toimintasäde: Jopa 300 km.
  • Lataus: AC-lataus sähköverkosta (22 kW) tai DC-pikalataus CCS/Combo2-järjestelmän välityksellä (enint. 150 kW). 
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen: pikalataus 1–2 tuntia (DC-lataus), yölataus enint. 10 tuntia (AC-lataus) akun enimmäiskapasiteettiin 300 kWh.
  • Yritykset, jotka ottavat kaksi ensimmäistä Volvo FL Electric ‑kuorma-autoa käyttöön, ovat jätehuoltoyhtiö Renova ja kuljetusyritys TGM.
  • Off Peak City Distribution ‑projektissa tutkittiin yöaikaan tapahtuvien tavarakuljetusten vaikutuksia Tukholman keskustassa. Koska ruuhka-aikojen liikenteeltä vältyttiin, kuljetustehtäviin kuluva aika pieneni kolmannekseen päiväkuljetuksiin verrattuna.
16.06.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena
16.06.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti Heinoselle
16.06.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä
16.06.2019 9:00Sanna Marinista liikenne- ja viestintäministeri
15.06.2019 15:01KATSO TÄSTÄ TULOKSET! Saku Simpanen on Puunkuormaajamestari 2019 - hopeaa otti Sami Eklund ja pronssia Kari Heinonen
15.06.2019 12:55Leo Koikkalainen on veteraanien Suomen mestari Puunkuormauksessa
15.06.2019 12:22Jonna Matikainen voitti Puunkuormauksen naisten sarjan Suomen mestaruuden 2019
15.06.2019 12:11Sateinen alkukesä auttoi metsänistutusta Etelä-Suomessa
15.06.2019 10:11Moottorisahauksen SM-kilpailun tulokset 14.6.2019 Lusto
15.06.2019 9:22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla

Siirry arkistoon »