Scania pihein saksalaisessa kulutustestissä

05.04.2018 8.52

green_truck.jpg

Scania R 500 voitti selvästi tämän vuoden Green Truck -palkinnon arvostetussa saksalaisessa polttoainetestissä. Testissä keskitytään tiukasti autojen polttoaineenkulutukseen, ja päivitetyllä 13 litran moottorilla varustettu Scanian uuden sukupolven kuorma-auto osoitti jälleen kerran olevansa kova tekijä kilpailussa. Kustannus- ja ympäristötietoiset eurooppalaiset kuljetusyhtiöt arvostavat testin matalinta polttoaineenkulutusta ja positiivisia hiilidioksidivaikutuksia yhdessä korkeimman keskinopeuden kanssa.

Ajoneuvon keskimääräinen polttoaineenkulutus 350 km:n testiradalla oli 24,92 l/100 km, kun keskinopeus oli 79,91 km/h, ja ero testin kakkoseen oli selvät 0,4 l/100 km. Jos tämä suhteutetaan kaukoliikenteen ajoneuvoyhdistelmien tyypilliseen 150 000 km:n vuosittaiseen ajosuoritteeseen, eroa kertyy 600 litraa vuodessa (eli noin 3 m3 dieselpolttoainetta viiden vuoden aikana).

Viimeisen 3–4 vuoden aikana Scaniaa on kehuttu sadoissa lehtien tekemissä testeissä ja Scanian ajoneuvot ovat tehneet useita uusia polttoaine-ennätyksiä riippumattomien toimittajien tekemissä vertailuissa monissa Euroopan maissa. Ero kilpailijoihin on kasvanut entisestään sen jälkeen, kun Scania syyskuussa 2016 esitteli uuden kaukoliikenteen kuorma-autojen sukupolven.

"Green Truck Award on vertailutestinä ainutlaatuinen, koska testi keskittyy vain siihen, mitä asiakkaamme pitävät tärkeimpänä kustannusten ja ympäristöystävällisyyden suhteen", sanoo Wolfgang Buschan, Scanian kaukoliikennekuorma-autojen tuotantojohtaja. "Olemme äärimmäisen imarreltuja siitä, että voitimme palkinnon taas tänä vuonna."

Green Truck Award -testin järjestää kaksi johtavaa saksalaista autoalan lehteä, VerkehrsRundschau ja Trucker. Testattavien puoliperävaunuyhdistelmien kokonaismassa on 40 tonnia, ja testi suoritetaan valvotuissa olosuhteissa Münchenin ja Nürnbergin välisillä julkisilla teillä. Polttoaineenkulutusta ja keskinopeutta säädellään tarkasti, ja sään tai liikenneolosuhteiden mahdollisesti aiheuttama vaihtelu poistetaan. Matala polttoaineenkulutus paitsi säästää kustannuksia, myös parantaa energiatehokkuutta, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja tekee ajamisesta ympäristöystävällisempää.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »