Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9709218 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.9.2018 9:09Versowood: Suomeen tarvitaan puurakentamisen osaamisohjelmaLue lisää »21.9.2018 8:58Metsänomistajat haluavat hoitaa metsiään itsenäisesti ja vastuullisestiLue lisää »21.9.2018 8:39Citroën ja Peugeot - pakettiautoihin nelivetoiset vaihtoehdotLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.9.2018 9:09Versowood: Suomeen tarvitaan puurakentamisen osaamisohjelmaLue lisää »21.9.2018 8:58Metsänomistajat haluavat hoitaa metsiään itsenäisesti ja vastuullisestiLue lisää »21.9.2018 8:39Citroën ja Peugeot - pakettiautoihin nelivetoiset vaihtoehdotLue lisää »

Uusi energiapuun mittauslaskuri käyttää paikallisia säähavaintoja

Share |
02.04.2018 8:11

kone-latvusmassa.jpg

Luonnonvarakeskus (Luke) on kehittänyt uuden energiapuun mittauslaskurin uudistushakkuualoilta korjattavan latvusmassan kuormainvaakamittaukseen. Tuoretiheysluvun määrittämisessä ja mittaustuloksen laskennassa hyödynnetään nyt ensimmäistä kertaa ajantasaista tietoa korjuukohteen säästä.

Päätehakkuualoilta energiakäyttöön korjattavan latvusmassan mittauksessa käytetään yleisesti metsätraktoreiden kuormainvaakoja. Punnitsemalla saatu paino muunnetaan kiintotilavuudeksi käyttämällä tuoretiheyslukuja. Latvusmassan tuoretiheys eli yhden kuutiometrin paino määritetään mittauslaskurin avulla.

Tuoretiheyden määrittämiseen tarvitaan tieto latvusmassan kosteudesta. Uuden laskurin avulla voidaan nyt laskea kosteusennuste ja tuoretiheys jokaiselle korjuukohteelle paikallisten, vallitsevien säätietojen perusteella.

– Tähän saakka käytetyt taulukoidut tuoretiheysluvut perustuvat suuralueiden pitkän ajan keskimääräisiin säähavaintoihin eri vuodenaikoina, ja näistä edelleen muodostettuun latvusmassan keskimääräiseen kuivumisnopeuteen eri vuodenaikoina. Taulukoitujen tuoretiheyslukujen heikkoutena on se, että ne eivät ota huomioon paikallista ja vuosien välistä sääolosuhteiden vaihtelua, kertoo Luken tutkija Jari Lindblad.

Energiapuun mittauslaskurissa käytettävä kosteusmalli on annettu Luken määräyksellä, joka tuli voimaan 1.1.2018. Latvusmassa on ensimmäinen puutavaralaji, jonka kuormainvaakamittauksessa hyödynnetään paikallista säätietoa. Lopullinen käsitys kosteusmallin käytettävyydestä saadaan vasta käytännön kokemusten kautta.

Ilmatieteen laitoksen tuottama säätieto pohjana

Energiapuun mittauslaskurissa latvusmassan kosteus lasketaan mallilla, jossa käytettävät säähavaintotiedot, sade ja haihdunta, saadaan Ilmatieteen laitoksen tuottamasta hila-aineistosta. Hilapisteet muodostavat tiheän, parhaimmillaan 1×1 kilometrin verkon läpi Suomen.

Laskuri hakee säähavaintotiedot korjuukohdetta lähimpänä olevalta hilapisteeltä. Kohteen sijainti voidaan antaa helposti karttaa klikkaamalla.  Kosteuden laskenta aloitetaan päätehakkuuleimikon hakkuuajankohdasta ja lopetetaan latvusmassan lähikuljetukseen, eli ajankohtaan, jolloin latvusmassa punnitaan kuormainvaa’alla.

Toistaiseksi kaksi tapaa määrittää tuoretiheysluku

Myös taulukoidut tuoretiheysluvut jäävät voimaan.

– On varauduttava tilanteisiin, joissa hila-aineistoa tai laskuria ei ole käytettävissä. Toisekseen sekä kosteusmallin että sääaineiston käyttö mittauksessa on uutta, joten ilman käyttökokemuksia ei ole järkevää siirtyä pelkästään uuden menetelmän käyttöön. Mittausosapuolten tulee ennalta sopia tuoretiheysluvun määrittämistapa, korostaa Lindblad.

21.09.2018 9:09Versowood: Suomeen tarvitaan puurakentamisen osaamisohjelma
21.09.2018 8:58Metsänomistajat haluavat hoitaa metsiään itsenäisesti ja vastuullisesti
21.09.2018 8:39Citroën ja Peugeot - pakettiautoihin nelivetoiset vaihtoehdot
20.09.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä Hannoverissa
20.09.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä
20.09.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!
20.09.2018 9:30Peugeot Partner: International Van Of The Year 2019!
20.09.2018 9:30Opel Combo Vuoden Pakettiauto 2019
20.09.2018 8:45Biokaasusta Suomen edullisin polttoaine Nollapäästöpäivänä 21.9.
19.09.2018 15:10Ammattilehti IAA 2018 näyttelyssä: Scania vie älytekniikan vaatteisiin

Siirry arkistoon »