Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9748366 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »25.9.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteilleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »25.9.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteilleLue lisää »

Harvinainen jäätie syntyi Kittilään - tukkirekat ajavat 60 tonnin massoilla

Share |
09.03.2018 20:11

Jaatie_Kaisa_Vainio.jpg

Kittilässä Raattaman kylän kupeessa Telanivassa on avattu tänä talvena jäätie Ounasjoen ylitse. Jäätie kestää 60 tonnin kuorman ja sitä ajavat päivittäin kolmen yrittäjän tukkirekat kymmenisen kertaa.

Metsuri Martti Vaara on jäädyttänyt Telanivan jäätien jo neljästi, noin viiden vuoden välein. Yhteensä hän on tehnyt urallaan kymmenen jäätietä. Hän on Lapin kokenein jäätiemestari. 

”Olen pumpannut vettä jäälle marraskuun puolivälistä loppiaiseen saakka lähes joka pakkaspäivä”, metsuri Martti Vaara kertoo. 

Jään vahvuus 200 metrin matkalla on jo yli 1 m 40 cm. Jotta jään voi ylittää 60-tonnisella rekalla, on jään paksuuden oltava VTT:n ohjeiden mukaan vähintään 1 m 5 cm. Jäätien tekeminen on tarkkaa työtä ja siksi jään paksuusmittaukset ja kuormien koko ovat turvallisuussyistä tarkasti säädeltyjä. Kulumisesta syntyneet railot jäädytetään umpeen jään vahvistamiseksi. Tien huolto jatkuu koko käyttöiän ajan, säistä riippuen maaliskuun loppuun tai huhtikuun alkuun saakka. 

Ounasjoen takana työmaalla on käynnissä ylispuiden ja siemenpuiden poisto sekä harvennushakkuut  Metsähallituksen leimikolla. Kittilässä noin metrin mittainen lumipeite on tuonut omat haasteensa harvennustöihin.

Tukkiauto ajaa jäälle noin 30 kilometrin nopeudella, mikä on jäätiellä sallittu maksiminopeus. Suurempi nopeus voi aiheuttaa jään alla paineaallon, joka voi pahimmillaan rikkoa jään. Iso 76 tonnin tukkirekka on vajaassa kuormassa, tarkalleen sallitussa 60 tonnissa. Kuljettaja jättää kuormansa joen toiselle puolelle yleisen tien varteen. Sieltä tukit kuormataan täyteen lastiin ja kuljetetaan Kolarin asemalle, edelleen toimitettavaksi asiakkaille.  

Jääteiden tekeminen ei ole kovin yleistä: Metsähallitus tekee vuosittain saarissa ja vesistöjen takana oleville korjuukohteille 10–20 kilometriä jääteitä Itä- ja Pohjois-Suomessa. Jääteitä ei yleensä ole tarkoitettu yleiseen käyttöön, mutta Kittilän jäätie on poikkeuksellisesti avoin kaikille käyttäjille.

25.09.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja
24.09.2018 10:05Deleten SkipUp -lavajärjestelmä menestyi kanasainvälisessä logistiikka-alan innovaatiokilpailussa

Siirry arkistoon »