Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10926889 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.12.2018 21:01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivitykselläLue lisää »18.12.2018 16:55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssaLue lisää »18.12.2018 15:06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.12.2018 21:01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivitykselläLue lisää »18.12.2018 16:55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssaLue lisää »18.12.2018 15:06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululleLue lisää »

Esitys liikenneväylien lisärahoituksesta sekä pitkäjänteisestä kehittämisestä merkittävä metsäteollisuuden kilpailukyvylle

Share |
03.03.2018 13:01

Puutavara-autoliikenne_talvi

Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä ehdottaa yksimielisesti vähintään 300 miljoonan euron vuotuista lisärahoitusta tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen. Lisäksi se esittää väylien kunnossapidon ja kehittämisen perustumista 12-vuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Metsäteollisuus on esityksiin tyytyväinen.

Työryhmän mukaan liikenneverkon kunnossapito ja korjausvelan vähentäminen tulee toteuttaa budjettirahoituksella. Lisärahoituksen määrässä on otettu huomioon muun muassa ilmastonmuutoksesta johtuvat korkeamman talvikunnossapidon sekä raskaiden kuljetusten mittojen ja massojen kasvusta aiheutuvat tarpeet liikenneverkolle.

Työryhmä esittää, että korjausvelan vähentämistoimet suunnataan ensisijaisesti keskeiselle väyläverkostolle, missä korjausvelan synty on nopeinta. Vähäliikenteisten väylien korjausvelan vähentämisessä on tarkoitus priorisoida elinkeinoelämän tarpeita. Metsäteollisuudelle on tärkeää, että myös vähäliikenteisten väylien korjausvelkaa vähennetään.

Työryhmä ehdottaa rahoitustason nostoa myös liikenneverkon kehittämiseen sekä mahdollisuutta käyttää budjettirahoitusta joustavammin kehittämishankkeisiin.

Yli hallituskausien menevä, 12-vuotinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma valmisteltaisiin parlamentaarisesti yhteistyössä eri hallinnonalojen, alueellisten toimijoiden ja elinkeinoelämän edustajien kesken. Suunnitelma annettaisiin eduskunnalle myös selontekona. Suunnitelma sisältäisi kehittämisen ja kunnossapidon kannalta keskeiset hankkeet sekä liikenteen palveluiden kehittämisen.

Työryhmä ei ottanut kantaa käyttäjämaksuihin maanteillä tai katuverkolla mutta ehdotti, että käytössä olevia rata- ja väylämaksuja voitaisiin hyödyntää jatkossakin. Työryhmä ei myöskään tehnyt liikenteen verotusta koskevia ehdotuksia. Metsäteollisuus ei kannata raskaan liikenteen tiemaksuja.

Metsäteollisuus pitää tärkeänä riittävää lisärahoitusta väylien kunnossapitoon ja yli hallituskausien ulottuvaa pitkäjänteisyyttä väylien suunnittelussa ja rahoituksessa. Kunnossapitokohteiden priorisoinnissa tärkeää on viranomaistahojen tiivis yhteistyö teollisuuden kanssa.

18.12.2018 21:01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivityksellä
18.12.2018 16:55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssa
18.12.2018 15:06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululle
18.12.2018 15:00Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019
18.12.2018 13:33Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan
18.12.2018 13:33Uudistunut Sprinter 4x4 on kaikkien kelien kuljetusmestari
18.12.2018 10:52Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta
18.12.2018 8:42Ensimmäinen DAF CF Electric -kuorma-auto liikenteeseen
18.12.2018 8:20Gasumille EU-tukea kaasutankkausasemaverkoston kasvattamiseen
18.12.2018 8:12Ulkohälytysjärjestelmien testaus Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla 7.1.2019

Siirry arkistoon »