Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9758817 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.9.2018 16:04LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua hydrauliikan ja pneumatiikan asiaa!Lue lisää »26.9.2018 11:56Polttokennokäyttöinen kuorma-auto HyundailtaLue lisää »26.9.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.9.2018 16:04LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua hydrauliikan ja pneumatiikan asiaa!Lue lisää »26.9.2018 11:56Polttokennokäyttöinen kuorma-auto HyundailtaLue lisää »26.9.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjäLue lisää »

Uusi Audi A6 keväällä Suomeen

Share |
02.03.2018 10:24

Uusi Audi A6 on kahdeksannen sukupolven iso Sedan ja tuo segmenttiinsä lukuisia uusia innovaatioita. Puhuttiinpa sitten digitaalisuudesta, mukavuudesta tai urheilullisuudesta, tyylikkäästi muotoiltu Audi A6 on luksusluokan monilahjakkuus.

Täysin digitaaliset MMI-kosketusnäytöt toimivat intuitiivisesti. Laajat liitettävyyspalvelut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat todiste verkottuneesta älykkyydestä. Uuden Audi A6:n jousitus yhdistää pehmeän ajomukavuuden vakauteen ja urheilullisuuteen. Kaikissa moottorivaihtoehdoissa on vakiona kevythybridijärjestelmä mukavuuden ja tehokkuuden lisäämiseksi.

MMI-kosketusnäyttö – mukautettava ja intuitiivinen

Uuden Audi A6:n MMI-kosketusnäyttö asettaa uudet standardit intuitiiviselle käytölle ja personoinnille. Lukuisten älykkäiden vaihtoehtojen ansiosta auton voi räätälöidä erikseen jokaiselle kuljettajalle: täysin digitaalinen järjestelmä mahdollistaa auton keskeisten toimintojen sijoittamisen MMI-näytöllä haluttuun paikkaan vetämällä ja pudottamalla – aivan kuin älypuhelimessa. Pikavalinta- ja suosikkipainikkeiden avulla näytöstä saadaan henkilökohtaisten mieltymysten mukainen ja helppokäyttöinen.

Mukautettava näyttö on ihanteellinen silloin, kun autolla on monta käyttäjää: käyttäjäprofiileihin voi tallentaa seitsemän kuljettajan yksilölliset käyttäjäprofiilit ja yksilöitävissä on jopa 400 parametria. Looginen ja matala valikkorakenne mahdollistaa nopean pääsyn eri toimintoihin ja toimintoja voidaan myös personoida kuljettajan mieltymysten mukaisesti konfiguroitavien suosikkipainikkeiden avulla. Myös valo- ja monitoimipainikkeisiin on saatavana kosketuseleisiin reagoiva toiminnallisuus.  

Uusi puheohjausjärjestelmä tekee Audi A6:sta älykkään avustajan ja matkakumppanin. Kysymyksiä ja komentoja käsitellään sekä pilvipalvelussa että suoraan järjestelmässä yhdessä lisävarusteena saatavilla olevan MMI navigointi plus -järjestelmän avulla.  MMI-kosketusnäyttö pitää sisällään sekä haptisen ja äänipalautteen ja sitä on yhtä helppo käyttää kuin älypuhelinta. Käyttäjä kuulee ja tuntee napsahduksen vahvistuksena sormenpäällä tehtävästä valinnasta.

Kuljettaja ohjaa infotainment-järjestelmää ylemmästä 8,8 tuuman näytöstä. MMI navigointi plus -järjestelmän yhteydessä ylemmän näytön suuruus on 10,1 tuumaa. Keskikonsoliin asennettu 8,6 tuumainen alempi näyttö tarjoaa pääsyn ilmastointilaitteen ja mukavuustoimintojen hallintaan sekä tekstinsyöttöön. Näyttöä käyttäessään kuljettaja voi tukea kätensä automaattivaihteiston leveän vaihteenvalitsimen päälle. Head-up display -tuulilasinäyttö heijastaa tärkeimpiä tietoja tuulilasiin. MMI navigointi plus -järjestelmä sisältää myös virtuaalisen Audi virtual cockpit -mittariston 12,3 tuuman näytöllä.

MMI navigointi plus ja Audi connect – lisää mukavuutta businessluokkaan

Uusi Audi A6 tarjoaa laajan valikoiman turvallisuutta, mukavuutta ja personointia palvelevia liitettävyysratkaisuja. MMI navigointi plus tarjoaa monia uusia navigointiominaisuuksia, se esimerkiksi oppii tekemään älykkäitä hakuehdotuksia aiemmin ajettujen reittien perusteella. HERE-palvelu tuottaa ajantasaisia reittiehdotuksia, joissa huomioidaan koko alueen liikennetilanne. Jos tiedonsiirrossa verkosta on ongelmia, navigointi siirtyy saumattomasti rinnalla toimivaan online-opastukseen. Pakettiin sisältyy kuusi ilmaista karttapäivitystä puolen vuoden välein.

Lisävarusteena MMI Navigointi -järjestelmien yhteydessä tilattavissa oleva Bang & Olufsen Advanced Sound system tarjoaa kiehtovan 3D-äänen myös takana istuville matkustajille. Audi Phone boxin avulla puhelimen käyttö siirtyy uudelle tasolle sekä äänen että liitettävyyden laadun osalta.

Audin parviälyä hyödyntävä Car-to-X-palvelu tarjoaa liikennemerkki- ja vaaratietoja. Järjestelmään lisätään lähiaikoina myös on-street-pysäköintiavustin, joka helpottaa pysäköintipaikan etsimistä. MyAudi-sovelluksen avulla uuden A6:n omistajat voivat käyttää Audin digitaalisia palveluita älypuhelimellaan.

Lisävarusteena saatava Audi connect key -toiminto korvaa perinteisen auton avaimen. Tämän myötä business-sedan on entistä kätevämpi käyttää: ovet voidaan avata ja lukita sekä moottori käynnistää Android-älypuhelimella. Omistaja voi jakaa käyttöoikeudet viiden henkilön älypuhelimiin.

audi_a6_sisa.jpg

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Lisää mukavuutta, arvokkuutta ja turvallisuutta sekä lyhyille että pitkille matkoille – uuden Audi A6:n kuljettajaa avustavat järjestelmät määrittelevät uudet luksusluokan standardit. Näitä ovat tämän vuoden kuluessa lisävarusteeksi saataville tulevat Audi AI parking pilot ja Audi AI garage pilot, jotka osaavat ajaa auton itsenäisesti pysäköintiruutuun tai autotalliin ja pois sieltä. Kuljettaja voi poistua autosta ennen toiminnon aktivointia ja ohjata toimintoa myAudi-sovelluksella älypuhelimensa kautta. Näissä toiminnoissa kuljettajan on painettava vain toimintonäppäintä koko pysäköinnin ajan.  

Audi AI parking pilot ja Audi AI garage pilot ovat osa Park Assist -pakettia. Muut avustinpaketit ovat uuden risteysavustimen sisältävä Teknologia-paketti ”City” sekä adaptiivisen ADA-ajoavustimen sisältävä Teknologia-paketti ”Tour”. Adaptiivinen ajoavustin tukee adaptiivista vakionopeussäädintä auttamalla hienovaraisilla ohjausliikkeillä autoa pysymään oikealla ajokaistalla, taloudellisuusavustin puolestaan ohjaa taloudellisempaan ajotapaan.

Avustavien järjestelmien taustalla on auton huipputekninen ohjauskeskus (zFAS), joka tarkkailee ympäristöä sensoreiden avulla ja muodostaa kuvan ympäristöstä. Varustelusta riippuen käytössä voi olla jopa viisi tutkasensoria, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria sekä laserskanneri.

Kevythybriditekniikkaa – kaikki moottorit sähköistetty

Kaikissa uuden Audi A6:n moottorivaihtoehdoissa on uusi kevythybridijärjestelmä (MHEV). Hihnalla toimivan laturin ja startin yhdistelmä (BAS) toimii yhdessä litiumioniakun kanssa. Kevythybridijärjestelmän avulla auto rullaa moottori sammutettuna 55–160 km/h nopeuksissa.  

Start-stop-toiminto aktivoituu 22 km/h nopeudessa ja moottori käynnistyy ennakoivasti heti, kun edessä oleva auto liikkuu eteenpäin. Jarrutuksen aikana BAS lataa akkua jopa 12 kW:n teholla. Todellisessa ajotilanteessa MHEV-teknologia vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,7 l/100 km.

audi_a6_pera.jpg

Kori ja mitat – enemmän jalkatilaa businessluokkaan

Uuden Audi A6:n kori tuo lisää rentoa tunnelmaa. Yksi tekijä on edistyksellinen aerodynamiikka: pienen, parhaimmillaan 0,24 ilmanvastuskertoimen ja hienostuneen aeroakustiikan ansiosta sedan on miellyttävän hiljainen suurimmillakin nopeuksilla.

Toinen tekijä on korin jäykkyys – se muodostaa perustan huipputuntumalle ja urheilulliselle käsiteltävyydelle. Audi käyttää korirakenteissa älykästä teräksen ja alumiinin yhdistelmää. Monet korin osat, kuten etujousituksen yläpää, ovat alumiinia samoin kuin ovet, takaluukun kansi ja lokasuojat.

Uuden Audi A6:n sisätilat ovat vieläkin suuremmat kuin edeltäjässään. Jalkatilaa on takana paljon enemmän kuin aikaisemmassa mallissa tai keskeisillä kilpailijoilla. Edessä ja takana on reilusti enemmän tilaa kuin poistuvassa mallissa. Tavaratila on aiempaa leveämpi ja sinne mahtuu esimerkiksi kaksi golfbägiä vaaka-asennossa. Tavaratilan tilavuus on kuitenkin sama 530 litraa kuin ennen. Tavaratilan luukku voidaan avata sähköisesti jalan liikkeellä (lisävaruste).

Täysin uudet istuimet varmistavat Audi A6:n matkustusmukavuuden pidemmälläkin ajomatkalla. Etuistuimiin on lisävarusteena saatavana ilmastointi- ja hierontatoiminnot. Hyvän sisäilman varmistaa lisävarusteena saatava ilmanlaatupaketti, joka parantaa ilmanlaatua kahdella hienovaraisella tuoksulla, ionisaattorilla ja tehokkaalla suodattimella. Lisävarusteena saatavilla olevan suuren panoraamakattoikkunan ansiosta sisätilat ovat valoisat. Lisävarusteena on tarjolla myös integroiduilla pesureilla varustetut tuulilasinpyyhkijät ja lämmitettävä tuulilasi.

Jousitus – ketterä kuin pikkuauto, hallittavuus kuin urheiluautossa

Uusi Audi A6 on innovatiivisten jousitusratkaisujen ansiosta huomattavasti urheilullisempi kuin edellinen malli. Vakiovarusteisiin kuuluvan progressiivisen ohjauksen vaste muuttuu entistäkin suoremmaksi ohjauspyörän kääntökulman jyrkentyessä. Uusi järjestelmä antaa entistä paremman tuntuman tiehen. Uusi Audi A6 on helppo hallittava kaupungissa, ketterä maantiellä ja mukava moottoritiellä.

Lisävarusteinen dynaaminen nelipyöräohjaus yhdistää urheilullisen ajamisen järkähtämättömään vakauteen ja on avainasemassa ketteryydessä ja hallittavuudessa. Ohjauksen välityssuhde, 9,5:1–16,5:1, muuttuu nopeuden mukaan. Taka-akselilla pyörät voivat kääntyä jopa viisi astetta. Etupyörien ohjauksen välityssuhde muuttuu nopeuden mukaan ja takapyörät kääntyvät alhaisilla nopeuksilla vastakkaiseen suuntaan, joka lisää A6:n ketteryyttä: vaikka suuri sedan on lähes viisi metriä pitkä, sen kääntösäde pienenee jopa 1,1 metrillä 11,1 metriin. Suuremmilla, yli 60 km/h nopeuksilla takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan, mikä parantaa ajodynamiikkaa sekä auton vakautta ja helpottaa kaistanvaihtoa. Kuljettajan lisäksi vakaasta käytöksestä saavat nauttia myös matkustajat, sillä ohjausliikkeet tuntuvat takaistuimilla pehmeämmiltä.

Myös monet uudistetun pyöräntuennan osat sekä etupyörien kiinteät jarrusatulat on valmistettu kevyestä alumiinista. Entistä suuremmista, jopa 21” 255/35 takarenkaista huolimatta ajomukavuus on parantunut ja melu vähentynyt.  Audi tarjoaa neljä alustavaihtoehtoa: perinteinen teräsjousitus, urheilullinen sport-jousitus, sähköisesti säätyvä iskunvaimennus sekä mukautuva ilmajousitus.

Voimansiirto

Audi tarjoaa uuteen A6-malliin tehokkaat diesel- ja bensiinimoottorit. 3,0 TFSI-bensiinimoottorin yhdistetty polttoaineenkulutus on 7,1–6,7 l/100 km ja CO2-päästöt 161–151 g/km. Turboahdettu V6-moottori kiihdyttää Audi A6 Sedanin nollasta sataan 5 sekunnissa, tuottaa tehoa 250 kW (340 hv) ja vääntöä 500 Nm. Huippunopeus on silti rajoitettu elektronisesti 250 kilometriin tunnissa. Suorituskyvyltään samantasoinen 3,0 TDI -moottori tuottaa 210 kW (286 hv) tehoa ja 620 Nm vääntöä. Sen yhdistetty polttoaineenkulutus on 5,8–5,5 l/100 km ja CO2-päästöt 150–142 g/km. 3,0 TDI:ssä on kahdeksanvaihteinen tiptronic- ja 3,0 TFSI:ssä seitsenvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto. Molemmissa on vakiona quattro-nelivetojärjestelmä. Tiptronic-vaihteiston yhteydessä on jatkuvatoiminen quattro-nelivetojärjestelmä itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä. S tronic -vaihteiston yhteydessä käytössä on aktiivinen ja ennakoiva quattro ultra -nelivetojärjestelmä.

Tiptronic-vaihteiston kanssa lisävarusteena saatava Sport differential -takatasauspyörästö parantaa käsiteltävyyttä entisestään jakamalla aktiivisesti voimaa takapyörien välillä. Dynaamisen nelipyöräohjauksen, säädettävän iskunvaimennuksen ja mukautuvan ilmajousituksen tapaan myös Sport differential -takatasauspyörästö on integroitu sähköiseen ECP-alustanhallintaan. Kuljettaja voi käyttää Audi drive select -järjestelmää aktivoidakseen eri ajoprofiileja, joiden mukavuudessa ja urheilullisuudessa on aiempaan malliin verrattuna huomattavasti enemmän eroa.

Ulkoasu – tekninen ja tyylikäs

Kuten Audi A8 ja A7 Sportback -mallit, A6:n ulkoasu ilmentää Audin uutta muotoilukieltä. Audi A6 Sedan ilmaisee urheilullisen tyylikkään, huipputeknisen ja hienostuneen luonteensa vaikuttavan muotoilun kautta.

Mittasuhteet ovat tasapainoiset: pitkä konepelti ja akseliväli sekä lyhyet etu- ja takaylitykset. A6 on 4 939 mm pitkä eli 7 mm edeltäjäänsä pidempi. Leveys on lisääntynyt 12 millillä ja on nyt 1 886 mm. Korkeus on 1 457 mm ja on kasvanut edeltäjästään 2 mm. Leveä ja matala Singleframe-jäähdyttimensäleikkö, kapealinjaiset ajovalot ja rohkeasti muotoillut ilmanottoaukot huokuvat dynaamisuutta.

Sivuprofiilin muotoilun kolme huomiota herättävää linjaa saavat auton näyttämään todellista matalammalta. Selkeät ja vahvat ääriviivat korostavat pyöränkaaria, jotka viittaavat Audin quattro-geeneihin. Siluettia rajaa dynaaminen, jyrkästi taakse taipuva kattolinja. Vaikuttava kromilista korostaa takaosan kolmiulotteista veistoksellisuutta ja yhdistää takavalojen linjan. Uudessa A6:ssa on 14 värivaihtoehtoa, joista seitsemän on uusia.

Monipuolista valoteknologiaa

Ajovalot korostavat A6:n teknistä luonnetta. Audi tarjoaa valoihin kolme eri versiota: Vakiona mallissa on led-ajovalot ja lisävarusteena saatavilla on Matrix led-ajovalot sekä täysin uutena HD Matrix led-ajovalot. HD Matrix led -ajovaloissa viisi vaakasuoraa linjaa muodostavat päiväajovalot korostaen keulan leveyttä. Niiden yläpuolella sijaitsevat pupilleilta näyttävät lähivalot. HD Matrix led -ajovaloissa on mukana myös dynaamiset suuntavilkut etu- ja takavaloissa ja lisäksi ovien avaaminen tai lukitseminen herättää sykkivän, nopeiden valoanimaatioiden yhdistelmästä muodostuvan saattovalotoiminnon.

Audi tarjoaa sisustukseen kaksi erilaista led-sisävalopakettia. Molemmat valaistukset tuovat hienovaraista eloisuutta tilaan ja materiaaleihin. Muotoileva tunnelmavalaistus korostaa sisustan arkkitehtuurin linjoja ja siihen voidaan valita 30 eri väriä.   

Sisustus - futuristinen muotoilu

Uudessa Audi A6:ssa tumma sisustus tuo trendikkään ilmeen ja ilmaisee business-sedanin teknisen osaamisen ja digitaalisen luonteen. Tämä luo rentoa lounge-ilmapiiriä yksinkertaistetulla ja puhtaalla muotokielellään. Vaakasuorat linjat ja tyylikäs kojelauta luovat ilmavan ja avaran tunnelman.

Audi A6:n keskikonsoli on suunnattu kohti kuljettajaa ja myös MMI-kosketusnäyttö on kallistettu kevyesti vasemmalle. Tumman taustan ja grafiitinharmaan kehyksen ansiosta se sulautuu suljettuna lähes täysin taustaansa. Käyttöliittymä ilmestyy näkyviin välittömästi, kun auton ovet avataan.  Näytön ulkoinen olemus on yksinkertaistettu ja ytimekäs, jolloin koko näytön sisältö on nopeasti luettavissa.

Audi A6 valmistetaan Neckarsulmin tehtaalla Saksassa.

Uusi Audi A6 saa ensi-iltansa Geneven autonäyttelyssä. Ensimmäiset uudet Audi A6 Sedanit saapuvat Suomeen kevään aikana.

26.09.2018 16:04LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua hydrauliikan ja pneumatiikan asiaa!
26.09.2018 11:56Polttokennokäyttöinen kuorma-auto Hyundailta
26.09.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjä
26.09.2018 9:57Ajokorttikoulutuksen muutos nosti opetuslupalaiset esiin
26.09.2018 9:45Subaru myynti Auto Sorsalle
26.09.2018 8:11Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin - uudet tilat lisäävät tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä
25.09.2018 16:37Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG luovutettiin Kuljetus Arto Järvimäki Oy:lle
25.09.2018 14:02Venäjän tulli vapautti rahoitusyhtiöt autovakuudesta
25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 12:01ILMOITTAJA! Loppusyksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti painetaan lokakuun lopulla - vielä ehdit hyvin mukaan ilmoituksella!

Siirry arkistoon »