Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10926734 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.12.2018 21:01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivitykselläLue lisää »18.12.2018 16:55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssaLue lisää »18.12.2018 15:06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.12.2018 21:01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivitykselläLue lisää »18.12.2018 16:55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssaLue lisää »18.12.2018 15:06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululleLue lisää »

AL: Ajokorttilaki vesittymässä poljinpakon ja lakisääteisen ajorataharjoittelun takia

Share |
02.03.2018 10:10

autoliitto.png

Autoliitto: Osa ajokorttikoulutuksen selkeyttämiseen ja keventämiseen tähtäävän lakiesityksen tavoitteista on vaarassa vesittyä eduskunnan käsittelyssä.

Hallitus antoi syksyllä eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä sekä edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä. Esityksessä on runsaasti hyviä uudistuksia, kuten kolmivaiheisuudesta luopuminen ja mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana.

Hallituksen esitykseen on tuoreimpien tietojen perusteella tulossa eduskuntakäsittelyssä kuitenkin muutoksia, jotka vesittävät lain alkuperäisiä tavoitteita. Hallituksen esityksessä esimerkiksi ajorataharjoittelu oli rajattu pakollisen koulutuksen ulkopuolelle, mutta nyt sitä ollaan ujuttamassa takaisin lakiin. Asiassa on useita ongelmia.

Ensinnäkin lähes kaikissa autoissa on nykyisin lukkiutumattomat jarrut ja valtaosassa ajonvakautusjärjestelmä. Liukkaan kelin harjoitteluun hyväksytyt ajoharjoitteluradat on kuitenkin rakennettu 90-luvun alussa vastaamaan silloin käytössä olleiden, 1970-90- luvun autojen tarpeisiin. Nykyisin nämä radat eivät mahdollista opetuksessa nopeuksia, joita vaadittaisiin hyödyllisen oppimiskokemuksen saavuttamiseksi ajonvakautusjärjestelmällä varustetuilla autoilla.

Toinen ongelma on ratojen erilaiset pintamateriaalit ja keinoliukkauden toteutustavat, minkä vuoksi nykyaikaisella turvatekniikalla varustettujen autojen käyttäytyminen ei vastaa todellisia tieolosuhteita. Näistä syistä radoilla ei käytännössä järjestetä kuljettajien jatkokoulutusta, vaan ainoastaan opetusta, joka radoille lakisääteisesti pakotetaan.

”Öljyisellä pellillä ajaminen 30 km/h nopeudella ei tee parempia kuljettajia. Enemmän turvallisuutta lisää se, että ajoharjoittelun voi lakiesityksen mukaan aloittaa jo 16-vuotiaana, mikä tuo mahdollisuuden pitkäaikaiseen oppimiseen valvotusti eri vuodenaikoina ja olosuhteissa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Ajorataharjoittelun pakollisuudesta luopuminen voisi käynnistää ajoratojen- ja ajorataharjoittelun pysähtyneen sisällöllisen kehittämisen ja auttaa sitä tarvitsevia kuljettajia saamaan parempaa koulutusta. Ajorataharjoitteluun liittyy lisäksi opetuslupalaisten kannalta ongelmia. Vaikka ratojen ylläpidossa ja omistuksessa on julkista rahaa, niin ratojen hinnoittelussa ja saatavuudessa suositaan autokouluja.

Jo ennen eduskuntakäsittelyä hallituksen esitykseen tullut muutos on opetusauton lisäjarrupoljinvaatimuksen lisääminen lakiin. Hallituksen esitykseen sisältyvä mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana eli opetusjakson pidentäminen kahteen vuoteen vesittyy näin merkittävästi.

”Poljinpakosta luopuminen mahdollistaisi sen, että nuori voisi opetella ajamaan eri tilanteissa erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Samalla opetusta voisi joustavasti yhdistää arjen muihin matkoihin. Varsinkin kun monessa perheessä ainoa tai ykkösauto on automaattivaihteinen ja ajo-opetus on käytännössä annettava manuaalivaihteisella autolla”, Nieminen toteaa.

Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen. Lisäjarrupoljinta ei vaadita opetusautoon missään muussa maailman maassa.

”Ilmeisesti Suomessa opettajat ja oppilaat ovat päättäjien mielestä niin paljon kyvyttömämpiä kuin missään muualla. Edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei poljinvaatimusta ole, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Ruotsissa vain 10 % hankkii ajokorttiopetuksen pelkästään autokoulussa”, Nieminen kertoo.

18.12.2018 21:01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivityksellä
18.12.2018 16:55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssa
18.12.2018 15:06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululle
18.12.2018 15:00Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019
18.12.2018 13:33Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan
18.12.2018 13:33Uudistunut Sprinter 4x4 on kaikkien kelien kuljetusmestari
18.12.2018 10:52Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta
18.12.2018 8:42Ensimmäinen DAF CF Electric -kuorma-auto liikenteeseen
18.12.2018 8:20Gasumille EU-tukea kaasutankkausasemaverkoston kasvattamiseen
18.12.2018 8:12Ulkohälytysjärjestelmien testaus Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla 7.1.2019

Siirry arkistoon »