Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8940425 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.6.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljonLue lisää »20.6.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttiaLue lisää »20.6.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.6.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljonLue lisää »20.6.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttiaLue lisää »20.6.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissaLue lisää »

SKAL: Pitkäjänteinen kehittäminen ja rahoitustason nosto tervetulleita liikenneverkolle

Share |
28.02.2018 16:55

skal.png

Liikenneverkon rahoitusta arvioinut parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti perusväylänpidon rahoituksen nostoa 300 miljoonalla eurolla vuodessa. Lyhytjänteisen väyläpolitiikan työryhmä tyrmää kehityksen esteenä. Esitys antaa hyvän pohjan liikenneverkon kehittämiselle kohti 2020-lukua, arvioi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry.

Parlamentaarisen työryhmän mukaan väylästön pitkäjänteinen ja johdonmukainen kunnossapito ja kehittäminen vastaa elinkeinoelämän ja kansalaisten muuttuvia tarpeita. Jatkossa liikenneverkkoa kehitettäisiin 12-vuotisen suunnitelman mukaisesti, kuten Ruotsissa.

Rapistuva tieverkko on ollut tällä vuosikymmenellä kuljetusalan merkittävimpiä ongelmia. Myös talvihoidon taso on ollut riittämätön ja vakava ongelma liikenneturvallisuudelle. SKAL on pitkään vaatinut hallituskauden ylittävää pitkäjänteisyyttä liikenneverkon hoitoon ja kehittämiseen. Tähän tarpeeseen työryhmän esitys vastaa erinomaisesti. Tieverkolla liikkuu lähes 90 % tavaroista ja ihmisistä. Käyttäjämäärät ja elinkeinoelämän tarpeet tulee huomioida perusväylänpidon rahoituksen kohdentamisessa.

- Esitetty lisärahoitus on merkittävä, ja tiestöön kohdistettuna se näkyy kuljetusten tehokkuutena ja liikenneturvallisuuden paranemisena. Aiempi yhdistelmämassojen korottaminen ja nyt esitetty yhdistelmäpituuden kasvattaminen lisäävät tarvetta kohdistaa rahoitusta tiestölle, toteaa SKAL:in toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

SKAL toivoo pitkäjänteisyyttä väylärahoituksen ohella myös liikenteen energiaverotuksen kehittämiseen tavalla, joka huomioi maamme kilpailukyvyn ja kuljetuskustannukset. Raskaan liikenteen tienkäyttömaksu eli vinjetti korvamerkittynä tiestön kehitykseen tulisi saattaa voimaan välittömästi.

21.06.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljon
20.06.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttia
20.06.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissa
20.06.2018 11:00Valmet Automotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia
19.06.2018 20:33Euroforest 2018 -metsäkonemessut Ranskassa juhannusviikonloppuna 21.-23.6. - Ammattilehti ja Forest Machine Magazine paikalla
19.06.2018 11:01Volvo FH 25 juhlamalli - kunnianosoitus legendalle
19.06.2018 9:50Uusi Nokian Tractor King - mullistava pinnasta ytimeen - erittäin hyvä rengas metsäkäyttöön - ensiesittely Euroforestissa Ranskassa 21.-23.6.
19.06.2018 9:30Kuorellinen puutavara tulee kuljettaa metsistä pois ennen keskikesää
19.06.2018 9:22Polttopuun käyttö lisääntyi seitsemään miljoonaan kuutiometriin
19.06.2018 8:00Tapio-konserniin kuuluva Metsäkustannus Oy on ostanut Karttakeskuksen kuluttajaliiketoiminnan

Siirry arkistoon »