Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10873992 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.12.2018 19:01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmastiLue lisää »15.12.2018 16:44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoillaLue lisää »15.12.2018 11:33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.12.2018 19:01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmastiLue lisää »15.12.2018 16:44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoillaLue lisää »15.12.2018 11:33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassaLue lisää »

SKAL: Pitkäjänteinen kehittäminen ja rahoitustason nosto tervetulleita liikenneverkolle

Share |
28.02.2018 16:55

skal.png

Liikenneverkon rahoitusta arvioinut parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti perusväylänpidon rahoituksen nostoa 300 miljoonalla eurolla vuodessa. Lyhytjänteisen väyläpolitiikan työryhmä tyrmää kehityksen esteenä. Esitys antaa hyvän pohjan liikenneverkon kehittämiselle kohti 2020-lukua, arvioi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry.

Parlamentaarisen työryhmän mukaan väylästön pitkäjänteinen ja johdonmukainen kunnossapito ja kehittäminen vastaa elinkeinoelämän ja kansalaisten muuttuvia tarpeita. Jatkossa liikenneverkkoa kehitettäisiin 12-vuotisen suunnitelman mukaisesti, kuten Ruotsissa.

Rapistuva tieverkko on ollut tällä vuosikymmenellä kuljetusalan merkittävimpiä ongelmia. Myös talvihoidon taso on ollut riittämätön ja vakava ongelma liikenneturvallisuudelle. SKAL on pitkään vaatinut hallituskauden ylittävää pitkäjänteisyyttä liikenneverkon hoitoon ja kehittämiseen. Tähän tarpeeseen työryhmän esitys vastaa erinomaisesti. Tieverkolla liikkuu lähes 90 % tavaroista ja ihmisistä. Käyttäjämäärät ja elinkeinoelämän tarpeet tulee huomioida perusväylänpidon rahoituksen kohdentamisessa.

- Esitetty lisärahoitus on merkittävä, ja tiestöön kohdistettuna se näkyy kuljetusten tehokkuutena ja liikenneturvallisuuden paranemisena. Aiempi yhdistelmämassojen korottaminen ja nyt esitetty yhdistelmäpituuden kasvattaminen lisäävät tarvetta kohdistaa rahoitusta tiestölle, toteaa SKAL:in toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

SKAL toivoo pitkäjänteisyyttä väylärahoituksen ohella myös liikenteen energiaverotuksen kehittämiseen tavalla, joka huomioi maamme kilpailukyvyn ja kuljetuskustannukset. Raskaan liikenteen tienkäyttömaksu eli vinjetti korvamerkittynä tiestön kehitykseen tulisi saattaa voimaan välittömästi.

15.12.2018 19:01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti
15.12.2018 16:44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoilla
15.12.2018 11:33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassa
15.12.2018 9:22Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun
14.12.2018 16:00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15:50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15:42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15:23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15:17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13:01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä

Siirry arkistoon »