Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10874652 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.12.2018 19:01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmastiLue lisää »15.12.2018 16:44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoillaLue lisää »15.12.2018 11:33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

15.12.2018 19:01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmastiLue lisää »15.12.2018 16:44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoillaLue lisää »15.12.2018 11:33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassaLue lisää »

Metsähakkeen toimituslogistiikan uudelleenjärjestelyt parantavat toimitusketjun tuottavuutta ja vähentävät toiminnan kausittaisuutta

Share |
21.02.2018 20:11

haketta3.jpg

Metsähake on ollut Suomessa 2000-luvulla merkittävä polttoaine lämpöä ja energiaa tuottavissa laitoksissa. Metsähakkeen käytön notkahtaminen johtuu lähinnä hankinnan kustannuksista ja hinnasta kilpaileviin polttoaineisiin nähden, ei niinkään raaka-ainepulasta. Hakkeen kulutuksen voimakas kausivaihtelu vaikeuttaa toimitusresurssien tehokasta käyttöä.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkijan, MMM Kari Väätäisen väitöstutkimuksen mukaan metsähakkeen toimitusketjujen uudelleenjärjestelyt voisivat parantaa merkittävästi tuottavuutta ja vähentää toiminnan kausittaisuutta.

Väitöskirjassa tutkittiin metsähakkeen toimitusketjuja ja niiden osa-alueita. Tavoitteena oli löytää vaihtoehtoisia toimintamalleja, jotka lisäisivät toimitusten kustannus- ja suoritustehokkuutta ottamalla huomioon metsähakkeen laatu, sekä tehokkaampi ja ympärivuotisempi kaluston käyttö.

– Toimitusketjuvaihtoehtojen analysoinnissa ja vertailussa käytettiin apuna diskreettiä tapahtumapohjaista simulointia. Simulointimallien laadinnassa hyödynnettiin käytännön toimintaympäristöstä jo saatavilla ollutta tai erikseen kerättyä aineistoa, Kari Väätäinen kertoo.

Jonotusajat lyhenivät, kaluston käyttöaste parani, työtä tarjolle tasaisemmin

Tutkimuksessa metsähakkeen toimituslogistiikkaa tarkasteltiin eri näkökulmista. Voimalaitoksen polttoaineen vastaanottojärjestelmän uudelleenjärjestelyillä voitiin vähentää metsähake- ja turverekkojen jonotusaikoja 20 minuutista kuuteen minuuttiin. Lisäksi saapumisaikaikkunaan perustuva aikataulutus oli järkevää polttoaineen kovimpien kulutushuippujen aikana. Polttoaineen vastaanottojärjestelyt ja ajoneuvojen läpimenoajat voimalaitoksella vaikuttavat merkittävästi metsähakkeen toimitusketjun tuottavuuteen.

Raaka-aineen tienvarsivarastojen ohjaukseen kehitettiin uusi valintamenetelmä, jossa hyödynnettiin tietoa kuljetusmatkoista, bioenergian kuivumismalleista ja varastojen tilavuudesta.

– Informaatiolähtöinen raaka-aineen kohdentaminen lisäsi metsähakkeen toimitusketjun tuottamaa energiamäärää enimmillään kahdeksan prosenttia ja vähensi toimituskustannuksia vastaavasti seitsemän prosenttia vuoden aikana, Väätäinen kertoo.

Terminaalivarastoinnin käyttö osana metsähakkeen toimituksia käyttöpaikalle mahdollisti tasaisemman haketus- ja kuljetustoiminnan vuoden ympäri lisäten kaluston käyttöastetta ja parantaen toimitusvarmuutta. Toimituskaluston vuosisuoritteen kasvun tuomalla kustannussäästöllä voitiin kompensoida terminaalin käytöstä aiheutuneita lisäkustannuksia.

Saimaan vesistössä tapahtuvan metsähakkeen proomukuljetusten kustannustehokkuutta tarkasteltaessa havaittiin, että parhaat proomukuljetusvaihtoehdot olivat kilpailukykyisiä maantiekuljetukseen nähden jo 150 kilometrin kuljetusetäisyydellä sillä edellytyksellä, että metsähaketta käyttävät laitokset olisivat vesireittien äärellä ja vesitiekuljetukset toimisivat yhtäjaksoisesti vesireittien koko avoinna olon ajan.

15.12.2018 19:01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti
15.12.2018 16:44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoilla
15.12.2018 11:33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassa
15.12.2018 9:22Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun
14.12.2018 16:00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15:50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15:42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15:23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15:17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13:01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä

Siirry arkistoon »