Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9759150 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.9.2018 16:04LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua hydrauliikan ja pneumatiikan asiaa!Lue lisää »26.9.2018 11:56Polttokennokäyttöinen kuorma-auto HyundailtaLue lisää »26.9.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.9.2018 16:04LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua hydrauliikan ja pneumatiikan asiaa!Lue lisää »26.9.2018 11:56Polttokennokäyttöinen kuorma-auto HyundailtaLue lisää »26.9.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjäLue lisää »

Metsähakkeen toimituslogistiikan uudelleenjärjestelyt parantavat toimitusketjun tuottavuutta ja vähentävät toiminnan kausittaisuutta

Share |
21.02.2018 20:11

haketta3.jpg

Metsähake on ollut Suomessa 2000-luvulla merkittävä polttoaine lämpöä ja energiaa tuottavissa laitoksissa. Metsähakkeen käytön notkahtaminen johtuu lähinnä hankinnan kustannuksista ja hinnasta kilpaileviin polttoaineisiin nähden, ei niinkään raaka-ainepulasta. Hakkeen kulutuksen voimakas kausivaihtelu vaikeuttaa toimitusresurssien tehokasta käyttöä.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkijan, MMM Kari Väätäisen väitöstutkimuksen mukaan metsähakkeen toimitusketjujen uudelleenjärjestelyt voisivat parantaa merkittävästi tuottavuutta ja vähentää toiminnan kausittaisuutta.

Väitöskirjassa tutkittiin metsähakkeen toimitusketjuja ja niiden osa-alueita. Tavoitteena oli löytää vaihtoehtoisia toimintamalleja, jotka lisäisivät toimitusten kustannus- ja suoritustehokkuutta ottamalla huomioon metsähakkeen laatu, sekä tehokkaampi ja ympärivuotisempi kaluston käyttö.

– Toimitusketjuvaihtoehtojen analysoinnissa ja vertailussa käytettiin apuna diskreettiä tapahtumapohjaista simulointia. Simulointimallien laadinnassa hyödynnettiin käytännön toimintaympäristöstä jo saatavilla ollutta tai erikseen kerättyä aineistoa, Kari Väätäinen kertoo.

Jonotusajat lyhenivät, kaluston käyttöaste parani, työtä tarjolle tasaisemmin

Tutkimuksessa metsähakkeen toimituslogistiikkaa tarkasteltiin eri näkökulmista. Voimalaitoksen polttoaineen vastaanottojärjestelmän uudelleenjärjestelyillä voitiin vähentää metsähake- ja turverekkojen jonotusaikoja 20 minuutista kuuteen minuuttiin. Lisäksi saapumisaikaikkunaan perustuva aikataulutus oli järkevää polttoaineen kovimpien kulutushuippujen aikana. Polttoaineen vastaanottojärjestelyt ja ajoneuvojen läpimenoajat voimalaitoksella vaikuttavat merkittävästi metsähakkeen toimitusketjun tuottavuuteen.

Raaka-aineen tienvarsivarastojen ohjaukseen kehitettiin uusi valintamenetelmä, jossa hyödynnettiin tietoa kuljetusmatkoista, bioenergian kuivumismalleista ja varastojen tilavuudesta.

– Informaatiolähtöinen raaka-aineen kohdentaminen lisäsi metsähakkeen toimitusketjun tuottamaa energiamäärää enimmillään kahdeksan prosenttia ja vähensi toimituskustannuksia vastaavasti seitsemän prosenttia vuoden aikana, Väätäinen kertoo.

Terminaalivarastoinnin käyttö osana metsähakkeen toimituksia käyttöpaikalle mahdollisti tasaisemman haketus- ja kuljetustoiminnan vuoden ympäri lisäten kaluston käyttöastetta ja parantaen toimitusvarmuutta. Toimituskaluston vuosisuoritteen kasvun tuomalla kustannussäästöllä voitiin kompensoida terminaalin käytöstä aiheutuneita lisäkustannuksia.

Saimaan vesistössä tapahtuvan metsähakkeen proomukuljetusten kustannustehokkuutta tarkasteltaessa havaittiin, että parhaat proomukuljetusvaihtoehdot olivat kilpailukykyisiä maantiekuljetukseen nähden jo 150 kilometrin kuljetusetäisyydellä sillä edellytyksellä, että metsähaketta käyttävät laitokset olisivat vesireittien äärellä ja vesitiekuljetukset toimisivat yhtäjaksoisesti vesireittien koko avoinna olon ajan.

26.09.2018 16:04LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua hydrauliikan ja pneumatiikan asiaa!
26.09.2018 11:56Polttokennokäyttöinen kuorma-auto Hyundailta
26.09.2018 10:07Sisu Hauler - Erikoisraskas lavetinvetäjä
26.09.2018 9:57Ajokorttikoulutuksen muutos nosti opetuslupalaiset esiin
26.09.2018 9:45Subaru myynti Auto Sorsalle
26.09.2018 8:11Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin - uudet tilat lisäävät tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä
25.09.2018 16:37Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG luovutettiin Kuljetus Arto Järvimäki Oy:lle
25.09.2018 14:02Venäjän tulli vapautti rahoitusyhtiöt autovakuudesta
25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 12:01ILMOITTAJA! Loppusyksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti painetaan lokakuun lopulla - vielä ehdit hyvin mukaan ilmoituksella!

Siirry arkistoon »