Liikenteen digitaalisia palveluja kehitetään rajat ylittävänä yhteistyönä13.02.2018 11.37
Trafin koordinoima Liikennelabra käynnisti vuoden 2017 toukokuussa digitaalisia liikennepalveluja arktisissa olosuhteissa testaavan hankkeen, jossa tutkitaan ja kehitetään uusia liikenteen palveluja Suomessa sekä rajat ylittävässä liikenteessä. Tänään Suomen ja Venäjän liikennealan organisaatioita ja asiantuntijoita kokoontuu Suomen pääkonsulaatissa Pietarissa, missä esitellään hankkeen tuloksia, älyliikenteen palveluita sekä tulevaisuuden innovaatioita.Digitaaliset liikennepalvelut arktisissa olosuhteissa -hankkeen tavoitteena oli edistää Suomen ja Venäjän välistä liikennealan yhteistyötä yritysten ja viranomaisten toimesta. Hankkeessa on kehitetty ja testattu yritysvetoisesti uusia palveluja Suomessa ja rajat ylittävässä liikenteessä. Lisäksi hankkeen aikana kehitettiin testilaboratorio-ajoneuvo, joka varusteltiin laitteilla, joita automaattiajoneuvot voivat edellyttää tai jotka mahdollistavat liikennettä sujuvoittavia palveluja. ”Hankkeen lähtökohtana oli kehittää yhteistyötä yritysvetoisesti Suomen rajojen ulkopuolelle esimerkiksi Venäjälle tai jopa Kiinaan asti. Hankkeen aikana yritykset ja viranomaiset ovat edistäneet Suomen ja Venäjän välistä liikennealan yhteistyötä. Esimerkiksi kansainvälisen tavaralogistiikan sujuvoittaminen voi tuoda hyötyjä koko elinkeinoelämälle”, kertoo Trafin tietojohtaja Juha Kenraali. Corridor as a Service tehostaa tavaralogistiikkaa Osana yhteistyötä Liikennelabra ja liikenne- ja viestintäministeriö järjestävät tänään seminaarin Pietarissa. Seminaarissa esitellään muun muassa uusia älyliikennepalveluja, kansainvälisen liikenteen sujuvuutta edistäviä hankkeita ja Corridor as a Service -konsepti, jota koskevaa esiselvitystä toteutetaan parhaillaan Liikennelabrassa. Konseptin keskiössä on tavaralogistiikan tehostaminen kansainvälisen kaupan sujuvoittamiseksi älyväylillä Suomessa ja kansainvälisesti. ”Tutkimme ja kehitämme parhaillaan niitä keinoja, jotka tehostavat logistiikkaa tuottavuudeltaan, laadultaan, kustannuksiltaan ja houkuttelevuudeltaan nykyistä kilpailukykyisemmäksi. Tavoitteena on, että tieto ja rahti kulkevat älyväylällä saumattomasti, tehokkaasti ja turvallisesti,” kertoo Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n projektipäällikkö Lasse Nykänen. Hanketta koordinoivat Teknologian Tutkimuskeskus VTT Oy ja Vediafi ja mukana ovat Trafi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Viestintävirasto, Ilmatieteen laitos, Suomen Kasvukäytävä, YTL, Nokia, Infotripla, Indagon, Dynniq, Tampereen kaupunki ja uusimpana hankkeeseen on tullut joulukuussa mukaan Vantaan kaupunki. Hanke on osa Suomen liikenne- ja viestintäministeriön ja Venäjän liikenneministeriön pitkäaikaista yhteistyötä älyliikennepalveluiden kehittämiseksi. |