Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7855199 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!Lue lisää »17.2.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamistaLue lisää »17.2.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista SuomussalmelleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!Lue lisää »17.2.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamistaLue lisää »17.2.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista SuomussalmelleLue lisää »

Älykäs valaistus tuo huvia ja hyötyä kaupunkilaisille - energiansäästö tutkitusti jopa yli 50 %

Share |
13.02.2018 7:00

lahti-1050214.jpg

VTT:n koordinoiman kotimaisen SenCity-hankkeen tulokset osoittivat, että älyvalaistuksella voidaan saavuttaa jopa yli 50 %:n energiansäästö. Kaupunkilaisten näkökulmasta dynaaminen valaistus osoittautui normaalin veroiseksi.

Juuri päättynyt, suomalaisista toimijoista koostuva SenCity tarkasteli älykästä valaistusta tavoitteenaan mukautuva, turvallinen ja entistä viihtyisämpi älykaupunki. Hankkeessa rakennettiin kuuteen kaupunkiin - Helsinkiin, Lahteen, Ouluun, Raaheen, Saloon ja Tampereelle - erilaisia pilotteja ja tutkittiin käyttäjälähtöisten palvelujen toteuttamista erityisesti älykkään katuvalaistuksen näkökulmasta. 

"Tulokset olivat kannustavia. Erilaisissa käyttöolosuhteissa osoitettiin yli 50 %:n energiansäästö ohjaamalla valaistus dynaamisesti matalammalle tasolle sinä aikana, kun tietä ei käytetty", toteaa hankkeen koordinoinnista vastannut Eveliina Juntunen VTT:ltä. 

"Käyttäjätutkimus puolestaan paljasti, että dynaaminen valaistus koettiin normaalivalaistuksen veroiseksi. Kun käyttäjille myöhemmin kerrottiin saavutetusta energiansäästöstä, heidän positiivinen asenteensa sitä kohtaan voimistui entisestään", sanoo käyttäjätutkimuksesta vastannut Henrika Pihlajaniemi Oulun yliopistosta. 

"Läsnäoloa ilmaisevien sensorien käytössä erityisesti ajoteillä on Suomessa oltu hyvin varovaisia. Tutkimustuloksen valossa varovaisuus vaikuttaa turhalta", hän jatkaa.

Energiansäästön lisäksi älyvalaistus voi toimia myös muun teknologian asennuspaikkana tai tiedon tuottajana. 

"Pilotointien yhteydessä tarkastelimme mm. oppivan kuvantunnistuksen ja lisätyn todellisuuden hyödyntämistä kaupunkiympäristössä. Uudet teknologiat vastasivat toiminnoiltaan odotuksia, mutta toisaalta ulko-olosuhteiden aiheuttamiin haasteisiinkin törmättiin. Hankkeessa otettiin myös ensimmäiset askeleet tukiasemien integroimiseksi katuvalaisinpylväiden yhteyteen", Juntunen kertoo. 

SenCity-hanke toimi hyvänä kannustimena kaupungeille, yrityksille ja tutkimukselle konkreettiseen yhteistoimintaan, ja siinä saavutetut tulokset kiinnostavat laajalti. 

"Jatkossa tähtäämme älyvalaistukseen liittyvän tutkimus- ja kehitystoiminnan kansainvälistämiseen. Katseet on käännetty ensisijaisesti Eurooppaan", Juntunen lisää. 

SenCity-ryhmähanke sai rahoitusta Innovatiiviset kaupungit INKA-ohjelmasta osana Älykäs kaupunki ja uudistuva teollisuus -teemaa. Kaupunkien rinnalla omia ratkaisujaan älykaupunkiteemaan kehittivät C2 SmartLight, Elisa, Greenled, Misal, Nokia, Tehomet ja Valopaa. Tutkimuksesta vastasivat Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikkö.

17.02.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!
17.02.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamista
17.02.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista Suomussalmelle
17.02.2018 13:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Maakaasukäyttöinen Opel Combo Van GNC - ympäristölähettiläs
17.02.2018 12:01Hegelmannin Actros-strategia: 1000 autoa tähän mennessä, 500 uutta tänä vuonna
17.02.2018 10:40Kiinalainen kuorma-autovalmistaja Sinotruk Qingdao luottaa SSAB:n teräksiin
17.02.2018 10:393,7 miljoonalla suomalainen ajokortti - Helsingissä 18-vuotiaana kortin hankkii vain joka kolmas
17.02.2018 10:38Sadan Pankon Savotta Nro 2. - 10%-kevennetty XXL aero on nyt tulossa kehiin.
17.02.2018 8:11Näyttöön perustuva metsätalous -hanke syventyy metsätalouden kestävyyskysymyksiin
16.02.2018 17:44Ammattilehti käyttää jatkossa koeajoautoissa kotimaassa valmistettua korkealaatuista Yaran Air1 AdBlue -liuosta

Siirry arkistoon »