Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11908152 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.2.2019 8:55Volvo Trucks pyrkii nopeuttamaan ympäristöystävällisemmän kuljetuksen kehitystäLue lisää »20.2.2019 8:11Talvinen Suomi tummuu: lumen sulaminen aikaistuu ja sulamiskausi piteneeLue lisää »19.2.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille KiinaanLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.2.2019 8:55Volvo Trucks pyrkii nopeuttamaan ympäristöystävällisemmän kuljetuksen kehitystäLue lisää »20.2.2019 8:11Talvinen Suomi tummuu: lumen sulaminen aikaistuu ja sulamiskausi piteneeLue lisää »19.2.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille KiinaanLue lisää »

Metsä-Perälä Oy:n Kimmo Perälä: Monikäyttöisyys ja kestävyys ohjaavat telavalintoja

Share |
08.02.2018 18:00

tela1.jpg

Viime aikoina metsäkoneiden telat ovat olleet suuren huomion kohteena. Haastavat sateiset kelit, leudot talvet ja turvemaiden korjuun lisääntyminen asettavat uusia haasteita korjuukalustolle. Niinpä telavalintaa kannattaa miettiä perusteellisesti juuri oman urakoinnin erityistarpeiden mukaan.

(kuva: Metsä-Perälä Oy urakoi puuta kuudella Komatsu -metsäkoneella pääasiassa Jyväskylän eteläpuolella. Kuvassa yrityksen Komatsu 931 Olofsfors Kovax -telavarustuksella.)  

Metsä-Perälä Oy urakoi puuta kuudella Komatsu -metsäkoneella pääasiassa Jyväskylän eteläpuolella. Kaksi ketjua on Metsähallituksen hakkuilla ja yksi ketju keskittyy oman puukaupan kohteiden hakkuuseen ja lähikuljetukseen. Metsä-Perälä ostaa puuta Jyväskylän seudulta, korjaa ja toimittaa sen Stora Ensolle. Korjuun jälkeen hakkuualalle on tarvittaessa tarjolla jälkihoitoa, esimerkiksi taimet ja istutus.

tela2.jpg- Työtilanne on kaikin puolin hyvä ja puukauppaa tehdään alueellamme vilkkaasti. Kelit ovat haasteellisia - nytkin tammikuun alussa on lunta niin kuin talvella kuuluukin mutta sen alla on sula maa eli mistään normaalista talvikorjuusta ei voida puhua, sanoo Kimmo Perälä

Metsä-Perälän koneet on varustettu Olofsforsin teloilla.

- Välillä on vähän kokeiltu vähän muutakin mutta sitten palattu Olofsforsiin laatusyistä; sinisten telojen kestävyys ja ominaisuudet on parasta mitä markkinoilta löytyy. Osa teloista on tullut valmiina uusien koneiden mukana ja lisäksi hankimme niitä Metsätyö Oy:ltä missä telapuolen osaaminen on huipussaan ja Topi Iltolan kanssa yhteistyö pelaa. Konekaupat teen Komatsu Forestin Riku Suhosen kanssa ja Komatsu pitää asiakkaasta kaikin puolin hyvin huolta, kehuu Perälä. 

tela4.jpg

(kuva: Metsä-Perälän kahdessa 6-pyöräisessa Komatsu 931 -harvesterissa on epäsymmetriset Kovax Soft -pyörätelat levikepaloilla.)

tela3.jpg(kuva: Komatsu 931 tekee puuta vaivatta Keski-Suomen paikoin todella mäkisissä maastoissa kuten kuvassa 27 asteen rinteessä. Pyörätelat mahdollistavat ylös kipuamisen ilman lukkoja ja ne tarjoavat hyvän työntövoiman.) 

Telojen valinnassa yksi tärkeä kriteeri laadun ohella on Perälälle monikäyttöisyys:

- Emme halua vaihtaa teloja vuodenaikojen mukaan vaan ajamme niillä läpi vuoden. Lisäksi teloilla pitää pärjätä Päijänteen rantakivikoista pehmeille turvemaille ja syvään lumeen. Näihin kritereeihin löytyy hyvät ratkaisut Olofsforsin laajasta telavalikoimasta. Tällä hetkellä meillä on käytössä Kovax Soft ja Kovax Soft M sekä Eco Soft -teliteloja ja lisäksi kahdessa 6-pyöräisessa Komatsu 931 -harvesterissa on epäsymmetriset Kovax Soft -pyörätelat levikepaloilla. Haemme teloille ainakin 10 000 tunnin käyttöikää ja pyöräteloilla on tarkoitus ajaa monta konetta.

tela5.jpg

(kuva: Metsä-Perälän järeän Komatsu 875 -kuormatraktorin takatelissa on tiheällä lenkityksellä oleva, hyvin kantava Kovax Soft M -tela 950 mm kengällä ja etutelillä Kovax Soft 905 mm kengällä.)

Uuden sukupolven Kovax -teloista Perälällä on hyviä kokemuksia.

- Kovaxin kenkärakenne kestää nykykoneiden painon joten niitä ei tarvitse rassailla. Hokki on helppo hitsata kyseiseen kenkäprofiiliin ja paksun mallinen hokki kestää pitkään, sanoo Perälä.

tela6.jpg

(kuva: Komatsu 931 -harvesterin etupään Kovax Soft -telitela 905 mm kengällä on kestänyt vuoden käytön hyvin ja paksun mallinen hokkikaan ei ole paljoakaan kulunut.) 

tela72.jpg

(kuva: Olofsfors -telojen kiristys onnistuu maastossa kätevästi kiristimellä, ilman että konetta tarvii nostella ilmaan. Metsä-Perälän Komatsu 931 -harvesterin Kovax Soft -pyörätelat kiristettiin 1000 työtunnin kohdalla ja toisen kerran 4000 tunnin kohdalla.)  

 
 
 
20.02.2019 8:55Volvo Trucks pyrkii nopeuttamaan ympäristöystävällisemmän kuljetuksen kehitystä
20.02.2019 8:11Talvinen Suomi tummuu: lumen sulaminen aikaistuu ja sulamiskausi pitenee
19.02.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille Kiinaan
19.02.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissa
19.02.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkaille
19.02.2019 15:01Lujat alumiinivanteet raskaisiin kuljetuksiin ja haastaviin käyttöolosuhteisiin
19.02.2019 14:01KATSO TÄSTÄ VIDEO! Energiapäivä 2019 järjestetään Askolassa 15. maaliskuuta - kaikki mukaan!
19.02.2019 10:10Tilinpäätös 2018: Ponsse jatkoi kasvuaan
19.02.2019 7:25John Deere Forestryn kiertue jatkuu 20.-21.2. Pomarkussa - työnäytöksessä uusi 8-pyöräinen 1010G
18.02.2019 18:11Edistykselliset V-Kran puutavaranosturit järkevään hintaan

Siirry arkistoon »