Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7855187 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!Lue lisää »17.2.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamistaLue lisää »17.2.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista SuomussalmelleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!Lue lisää »17.2.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamistaLue lisää »17.2.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista SuomussalmelleLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter 2,0 TDI 4MOTION DSG - Suomen myydyin pakettiauto

Share |
03.02.2018 14:01

transi1.jpg

Volkswagen Transporter oli Suomen myydyin pakettiautomalli vuonna 2017. Useampi kuin joka toinen viime vuonna myydyistä Transportereista oli nelivetoinen. Mallin suosion takana on toimiva jälleenmyyntiverkosto sekä kattava ja asiakkaan tarpeisiin mukautuva mallisto.

(kuva: Volkswagen Transporterin ulkomuoto on hyvin lähellä edeltävää mallia. Muutoksia on lähinnä keulassa. Naapurilta taitaa mennä tovi ennen kuin huomaa auton olevan ihkauutta mallia!)

Trafin ylläpitämän ajoneuvojen ensirekisteröintitilaston mukaan Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna yhteensä 4 680 Volkswagen hyötyautoa, joka on lähes neljännes koko ajoneuvoluokan kokonaisvolyymistä. Tuoreen ja erittäin kattavan malliston sekä toimivan myynti- ja huoltoverkoston avuin saksalaismerkki palasi, vuoden tauon jälkeen, takaisin kevyiden hyötyajoneuvoluokkien markkinajohtajaksi. Suomen suosituin pakettiautomalli oli jo kuudetta kertaa perätysten Volkswagen Transporter yhteensä n. 2600 kappaleella. Noin joka kuudes Suomessa ensirekisteröity ns. tonniluokan pakettiauto oli malliltaan Transporter. 

Huikeinta tässä menestystarinassa on 4MOTION -nelivetomallien saama suosio. Vuonna 2016 reilu kolmannes ja viime vuonna jo yli puolet (54 %) kaikista uutena myydyistä Trans portereista ja lähes puolet kaikista Suomessa rekisteröidyistä Volkswagen -pakettiautoista oli 4MOTION-nelivetomalleja. Nelivetoisen Transporterin suosion mittarina voidaan pitää myös sitä, että kaikki ajoneuvoluokat mukaan luettuna Transporter oli vuonna 2017 Suomen toiseksi ostetuin nelivetoinen automalli. 

transi2.jpg

(kuva: Ohjaamon puolella ovat asiat mallillaan. Iso kosketusnäyttö on lisävaruste. Kojelaudassa on reilusti lokeroita pikkutavaroille. Vipumallin vaihdevalitsimen sijoituspaikka vähentää apumiehen jalkatilaa.) 

Erinomainen ajettava

Nyt koeajettavan Transporterin voimanlähteenä on 2-litrainen teholtaan 150 hv TDI dieselmoottori. Sen jatkeena on toiminnaltaan täydellisyyttä lähentelevä 7-portainen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto josta voima välittyy hienosti toimivan 4Motion -nelivetojärjestelmän välityksellä vetäville pyörille. Tehonälkäisille on tarjolla 204 hv vaihtoehto sekä dieselinä että ottomoottorina. Vaihteistovalikoimassa on DSG:n rinnalla 6 -pykäläinen manuaalivaihteisto. Myös DSG-vaihteistoa voidaan käyttää manuaalisesti, mikä mahdollistaa tarvittaessa tarkan ja erittäin hitaan etenemisen. Noin 2000 euron hintainen DSG -vaihteisto on suositeltava valinta, sillä manuaalivaihteistossa ykkönen on, useiden kilpailijoiden tapaan, turhan pitkäksi välitetty.

Transporterin erinomaisesti toimivaa voimalinjaa tukee täsmällinen ja tunnokas ohjaus sekä tasapainoinen jousitus, joka ottaa nöyrästi vastaan tienpinnan epätasaisuudet, kuormalla tai ilman. Pitkän akselivälin (3,4 m) ansiosta auto kulkee maantiellä vakaasti ja on hyvän ohjaustehostuksen ansiosta ketterä käänneltävä myös ahtaissa paikoissa.

Koeajokkimme kulutti koeajossa polttoainetta vaihtelevalla ajotavalla 8,2 l / 100 km. Se on hyvä kulutuslukema talvikelillä.

transi3.jpg

(kuva: Kauttaaltaan vaneroituun kuormatilaan on helppo sovitella kuormaa. Noin 3 metrin lattiapituus riittää moniin kuljetustehtäviin.)

Rakennuslevyä konttiin

Pitkän, normaalikorkuisen ja kokonaispainoltaan 3-tonnisen Transporterin kantavuudeksi jää noin 780 kg. Tarjolla on myös 3,2 tonnin versio, jossa noin tonnin kantavuus. 

Perävaunumassa on 2500 kg. Perävaunua vedettäessä turvallisuutta lisää ESC-ajonvakautusjärjestelmään kuuluva perävaunun vakautus. Lisävarusteena on saatavilla myös alamäkihidastin.

Lähes suorakaiteen muotoisen kuormatilan pituus on lattiatasossa 2,98 m ja suurin korkeus 1,40 m. Valmistajan ilmoittama tilavuus on 6,7 m3. Neliskanttisen takalastausaukon suurimmat mitat ovat 1,30 x 1,30 m. Kuormatilan puolesta kyytiin sopii jopa 3 Euro-lavaa tai reipas nippu kipsilevyjä. 

Kauttaaltaan siististi vaneroidussa rahtitilassa kuorma pysyy siistinä. Lähes pystysuorat sivuseinät helpottavat mahdollisten kalusteiden ja hyllyjen asennusta.   

transi4.jpg

(kuva: Volkswagen toi kuudennen sukupolven Transporterin yhteydessä tarjolle dieselit puhtaasti hyötyautokäyttöön tarkoitetut dieselit (EA288 Nutz). Pakokaasujen pelkistys tapahtuu urealiuosta hyödyntäen. 13 litran Adblue-tankki riittää noin 7000 km matkaan.) 

Mielikuvitus rajana

Transporteriin on saatavilla lähes kaikki henkilöautopuolen herkut. Suomalaiset Transporter asiakkaat tyytyvät usein vakiovarusteisiin, joita voi luonehtia kattaviksi. Koeajoautoon on valittu tehdaslisävarusteiden puolelta mm. 17-tuuman aluvanteet, parilliset takaovet ikkunoin, ajovalojen pesimet ja asialliset LED-valot sekä parempi henkilöautopuolen Car Net palvelut tarjoava MDF+ multimediasoitin, jossa mukana myös väsymyksen tunnistin. Kelpo varuste paljon ajavalle!

Vakionopeudensäätimeksi voi lisähinnasta valita mukautuvan, etäisyyttä edellä ajavaan mittaavan ja ajonopeutta sen mukaan korjaavan ACC vakionopeudensäätimen.

Kaikki Volkswagen Transporterin infotainment-laitteet ovat saatavilla Bluetooth-handsfree- järjestelmällä varustettuina. Kosketusnäytöt on varustettu pyyhkäisytoiminnolla, selailun helpottamiseksi. Kaiken kaikkiaan pelkkiä tehdaslisävarusteita on tarjolla seitsemän A4-paperin verran ja lisää löytyy lisävarustevalmistajien puolelta. Transporterin varustelussa kokeillaankin eniten mielikuvituksen sekä lompakon asettamia rajoja.

Valinnan vapautta

Nyt koeajettava auto edustaa vain yhtä, joskin myyntimääräisesti merkittävää osaa Transporter malliperheen tarjonnasta, joka sisältää kaikki mallivariaatiot mukaan luettuna noin 500 eri mallivaihtoehtoa. Nelivetomallien verolliset hintapyynnit alkavat noin 43 000 eurosta. Etuvetomallin saa noin 4000 euroa edullisemmin. DSG-kaksoiskytkinvaihteisto kasvattaa hintaa noin 2000 ja pitkä koripituus noin 1500 eurolla. 

Tuoreimmassa, tämän vuoden alussa päivitetyssä hinnastossa kallein perusvarusteltu Trans- porter umpipaku maksaa 4Motion varustein ja DSG -vaihteistolla noin 60 000 euroa. Siihen vielä mahdolliset lisävarusteet päälle. Volkswagenia maahantuovalle VV-Autolle on kuitenkin annettava tunnustus hyvästä työstä, sillä sen maahantuomista hyötyautoista on lähes jatkuvasti tarjolla joku hyvillä varusteilla täydennetty ja erikoishintainen kampanjamalli.

17.02.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!
17.02.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamista
17.02.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista Suomussalmelle
17.02.2018 13:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Maakaasukäyttöinen Opel Combo Van GNC - ympäristölähettiläs
17.02.2018 12:01Hegelmannin Actros-strategia: 1000 autoa tähän mennessä, 500 uutta tänä vuonna
17.02.2018 10:40Kiinalainen kuorma-autovalmistaja Sinotruk Qingdao luottaa SSAB:n teräksiin
17.02.2018 10:393,7 miljoonalla suomalainen ajokortti - Helsingissä 18-vuotiaana kortin hankkii vain joka kolmas
17.02.2018 10:38Sadan Pankon Savotta Nro 2. - 10%-kevennetty XXL aero on nyt tulossa kehiin.
17.02.2018 8:11Näyttöön perustuva metsätalous -hanke syventyy metsätalouden kestävyyskysymyksiin
16.02.2018 17:44Ammattilehti käyttää jatkossa koeajoautoissa kotimaassa valmistettua korkealaatuista Yaran Air1 AdBlue -liuosta

Siirry arkistoon »