Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7855184 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!Lue lisää »17.2.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamistaLue lisää »17.2.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista SuomussalmelleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!Lue lisää »17.2.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamistaLue lisää »17.2.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista SuomussalmelleLue lisää »

Tavarakuljetuksia koskevan tiedon digitalisaatiolle kehittämisohjelma

Share |
03.02.2018 9:20

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee yhdessä sidosryhmien kanssa valtioneuvoston periaatepäätöstä tavaralogistiikan kehittämisestä. Ministeriö on lähettänyt suunnitelman luonnoksen lausuntokierrokselle, joka päättyy 28.2.2018. Kehittämissuunnitelma tukee hallituksen kärkihanketta digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöstä.

– Kuten muutkin yhteiskunnan sektorit, myös logistiikka on jo lähitulevaisuudessa murroksen alla. Digitalisoituminen on alan yrityksille vielä tällä hetkellä kilpailuvaltti, mutta varsin nopeasti kysymys on siitä, mitkä yritykset kasvavat ja kehittyvät, ja mitkä kuihtuvat. Suunnitelman tarkoituksena on vahvistaa logistiikan, kuljetussektorin ja satamien digitalisaatiota, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa.

Visiot 2022 ja 2025

Vuoteen 2022 mennessä on tarkoitus luoda Suomeen uudet toimintamallit, jotka mahdollistavat tiedon paremman virtaamisen tavaran mukana kuljetusketjuissa ja niiden välillä. Samalla manuaalisen työn määrä vähenee. Lisäksi syntyy uusia tavaralogistiikan liiketoimintakonsepteja.

Vuoteen 2025 mennessä Suomessa kehitetyt liiketoimintamallit ovat käytössä myös kansainvälisesti. Logistiikan digitalisaatio on vähentänyt ympäristöhaittoja, alentanut kuljetuskustannuksia ja nostanut yritysten tuottavuutta.

Neljä tavoitetta

Näiden visioiden saavuttamiseksi kehittämissuunnitelmaan esitetään neljää käytännön tavoitetta.

Ensinnäkin, logistiikkatiedon jakamiseksi on tarpeen luoda hajautettujen, yhteentoimivien järjestelmien verkko. Tiedon tulee olla digitaalisessa, koneluettavassa, yhteensopivassa muodossa, ja sen on oltava jaettavissa reaaliaikaisesti ja automaattisesti kuljetusketjuissa ja niiden välillä. Koska järjestelmät keskustelevat keskenään, riittää että logistiikkatieto tallennetaan vain yhteen järjestelmään.

Toiseksi, lähilogistiikan toimivuutta täytyy parantaa. Yhteiskunnat, joissa tuotteita ja palveluja on saatavissa ympäri vuorokauden, tarvitsevat vastaavanlaista jakelulogistiikkaa. Tällä on vaikutusta myös kuljetusketjuihin laajemmin. Verkkokauppa on jo muuttanut jakelurakenteita kauppakeskeisestä kuluttaja- ja lähijakelukeskeiseksi.

Kolmanneksi, on panostettava logistiikan älykkään automaation kehittämiseen. Logistiikassa automaatio vaikuttaa useissa kohdissa, esimerkiksi kuljetusketjun eri vaiheiden automaation lisääntymisenä. Satamissa kontteja jo siirtelevät automatisoidut konttinosturit. Pakettien siirtelyyn ei tarvita enää manuaalista työtä. Tätä kehityskulkua on edistettävä myös raskaan tavaraliikenteen automaatiossa kuten rekkojen letka-ajokokeiluina.

Neljäntenä keskeisenä tavoitteena on satamien digitalisaation edistäminen. Automaatiokehitys on nopeaa eri puolilla maailmaa. Suomessa toimii yrityksiä, jotka ovat maailman kärkiluokkaa satama-automaation kehittämisessä ja tarjonnassa. Tätä asiantuntemusta sekä etäohjattavien laivojen testausmahdollisuutta voitaisiin hyödyntää kansainvälisesti satamien digitalisaation edistämiseen.

Tavoitteiden saavuttamiseksi ehdotetaan noin kolmeakymmentä toimenpidettä, jotka koskevat muun muassa sähköisiä rahtikirjoja, ammattiliikenteen paikannustietoja, logistiikkatiedon jakamista, tiedon standardimuotoisuutta sekä kokeiluja ja pilottihankkeita kuljetusketjujen automaatiosta.

Tavoitteiden saavuttaminen ja toimenpiteiden toteuttaminen edellyttävät lainsäädännön esteiden poistamista, yhteistyöhankkeita, vaikuttamista asenteisiin sekä vaikuttamista EU:ssa ja kansainvälisissä järjestöissä.

Mitä seuraavaksi?

Luonnoksen lausuntoaika päättyy 28.2.2018. Lausuntopyyntö on julkaistu osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Lausuntokierroksen jälkeen periaatepäätöksen valmistelu jatkuu logistiikkaverkoston avoimella työpajalla maaliskuun alussa.

17.02.2018 19:01VOITA KOMATSU-PUSKUTRAKTORI! Klikkaa tästä ja osallistu Kivirockin Facebook-kilpailuun!
17.02.2018 19:00Vuoden lähienergiaratkaisu 2017 kilpailu keräsi ison joukon kiinnostavia osallistujia, joissa keskityttiin ratkomaan lämmityksessä käytettävän energian puhdistamista
17.02.2018 15:01Ponsse avasi uuden rahtireitin Kajaanista Suomussalmelle
17.02.2018 13:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Maakaasukäyttöinen Opel Combo Van GNC - ympäristölähettiläs
17.02.2018 12:01Hegelmannin Actros-strategia: 1000 autoa tähän mennessä, 500 uutta tänä vuonna
17.02.2018 10:40Kiinalainen kuorma-autovalmistaja Sinotruk Qingdao luottaa SSAB:n teräksiin
17.02.2018 10:393,7 miljoonalla suomalainen ajokortti - Helsingissä 18-vuotiaana kortin hankkii vain joka kolmas
17.02.2018 10:38Sadan Pankon Savotta Nro 2. - 10%-kevennetty XXL aero on nyt tulossa kehiin.
17.02.2018 8:11Näyttöön perustuva metsätalous -hanke syventyy metsätalouden kestävyyskysymyksiin
16.02.2018 17:44Ammattilehti käyttää jatkossa koeajoautoissa kotimaassa valmistettua korkealaatuista Yaran Air1 AdBlue -liuosta

Siirry arkistoon »