Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8684949 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2018 10:25Uusi voimansiirtoöljy työkoneisiin - Teboil Wetol SyntracLue lisää »22.5.2018 9:20Metsä Group tuo markkinoille täysin digitaalisen puukaupan ennakkorahoituksenLue lisää »22.5.2018 9:15Stora Enso kiihdyttää uusiutuvien materiaalien kasvua yhteistyössä startup Sulapacin kanssaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2018 10:25Uusi voimansiirtoöljy työkoneisiin - Teboil Wetol SyntracLue lisää »22.5.2018 9:20Metsä Group tuo markkinoille täysin digitaalisen puukaupan ennakkorahoituksenLue lisää »22.5.2018 9:15Stora Enso kiihdyttää uusiutuvien materiaalien kasvua yhteistyössä startup Sulapacin kanssaLue lisää »

Tavarakuljetuksia koskevan tiedon digitalisaatiolle kehittämisohjelma

Share |
03.02.2018 9:20

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee yhdessä sidosryhmien kanssa valtioneuvoston periaatepäätöstä tavaralogistiikan kehittämisestä. Ministeriö on lähettänyt suunnitelman luonnoksen lausuntokierrokselle, joka päättyy 28.2.2018. Kehittämissuunnitelma tukee hallituksen kärkihanketta digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöstä.

– Kuten muutkin yhteiskunnan sektorit, myös logistiikka on jo lähitulevaisuudessa murroksen alla. Digitalisoituminen on alan yrityksille vielä tällä hetkellä kilpailuvaltti, mutta varsin nopeasti kysymys on siitä, mitkä yritykset kasvavat ja kehittyvät, ja mitkä kuihtuvat. Suunnitelman tarkoituksena on vahvistaa logistiikan, kuljetussektorin ja satamien digitalisaatiota, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa.

Visiot 2022 ja 2025

Vuoteen 2022 mennessä on tarkoitus luoda Suomeen uudet toimintamallit, jotka mahdollistavat tiedon paremman virtaamisen tavaran mukana kuljetusketjuissa ja niiden välillä. Samalla manuaalisen työn määrä vähenee. Lisäksi syntyy uusia tavaralogistiikan liiketoimintakonsepteja.

Vuoteen 2025 mennessä Suomessa kehitetyt liiketoimintamallit ovat käytössä myös kansainvälisesti. Logistiikan digitalisaatio on vähentänyt ympäristöhaittoja, alentanut kuljetuskustannuksia ja nostanut yritysten tuottavuutta.

Neljä tavoitetta

Näiden visioiden saavuttamiseksi kehittämissuunnitelmaan esitetään neljää käytännön tavoitetta.

Ensinnäkin, logistiikkatiedon jakamiseksi on tarpeen luoda hajautettujen, yhteentoimivien järjestelmien verkko. Tiedon tulee olla digitaalisessa, koneluettavassa, yhteensopivassa muodossa, ja sen on oltava jaettavissa reaaliaikaisesti ja automaattisesti kuljetusketjuissa ja niiden välillä. Koska järjestelmät keskustelevat keskenään, riittää että logistiikkatieto tallennetaan vain yhteen järjestelmään.

Toiseksi, lähilogistiikan toimivuutta täytyy parantaa. Yhteiskunnat, joissa tuotteita ja palveluja on saatavissa ympäri vuorokauden, tarvitsevat vastaavanlaista jakelulogistiikkaa. Tällä on vaikutusta myös kuljetusketjuihin laajemmin. Verkkokauppa on jo muuttanut jakelurakenteita kauppakeskeisestä kuluttaja- ja lähijakelukeskeiseksi.

Kolmanneksi, on panostettava logistiikan älykkään automaation kehittämiseen. Logistiikassa automaatio vaikuttaa useissa kohdissa, esimerkiksi kuljetusketjun eri vaiheiden automaation lisääntymisenä. Satamissa kontteja jo siirtelevät automatisoidut konttinosturit. Pakettien siirtelyyn ei tarvita enää manuaalista työtä. Tätä kehityskulkua on edistettävä myös raskaan tavaraliikenteen automaatiossa kuten rekkojen letka-ajokokeiluina.

Neljäntenä keskeisenä tavoitteena on satamien digitalisaation edistäminen. Automaatiokehitys on nopeaa eri puolilla maailmaa. Suomessa toimii yrityksiä, jotka ovat maailman kärkiluokkaa satama-automaation kehittämisessä ja tarjonnassa. Tätä asiantuntemusta sekä etäohjattavien laivojen testausmahdollisuutta voitaisiin hyödyntää kansainvälisesti satamien digitalisaation edistämiseen.

Tavoitteiden saavuttamiseksi ehdotetaan noin kolmeakymmentä toimenpidettä, jotka koskevat muun muassa sähköisiä rahtikirjoja, ammattiliikenteen paikannustietoja, logistiikkatiedon jakamista, tiedon standardimuotoisuutta sekä kokeiluja ja pilottihankkeita kuljetusketjujen automaatiosta.

Tavoitteiden saavuttaminen ja toimenpiteiden toteuttaminen edellyttävät lainsäädännön esteiden poistamista, yhteistyöhankkeita, vaikuttamista asenteisiin sekä vaikuttamista EU:ssa ja kansainvälisissä järjestöissä.

Mitä seuraavaksi?

Luonnoksen lausuntoaika päättyy 28.2.2018. Lausuntopyyntö on julkaistu osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Lausuntokierroksen jälkeen periaatepäätöksen valmistelu jatkuu logistiikkaverkoston avoimella työpajalla maaliskuun alussa.

22.05.2018 10:25Uusi voimansiirtoöljy työkoneisiin - Teboil Wetol Syntrac
22.05.2018 9:20Metsä Group tuo markkinoille täysin digitaalisen puukaupan ennakkorahoituksen
22.05.2018 9:15Stora Enso kiihdyttää uusiutuvien materiaalien kasvua yhteistyössä startup Sulapacin kanssa
22.05.2018 8:34Selluloosapohjaiset materiaalit korvaamaan fossiilisia polymeerejä
21.05.2018 20:22KOPA -kantavien metsäkonetelojen työnäytös Kuopiossa perjantaina 25.5. klo 10-14 - tervetuloa!
21.05.2018 20:00Edistyksellinen kulunvalvontajärjestelmä AitoSolutionsilta
21.05.2018 14:00Tienkäyttäjät yhä tyytymättömämpiä Keski-Suomen maanteiden talvihoitoon
21.05.2018 13:45Metsähallitus pettynyt hovioikeuden ratkaisuun raakapuukartelliasiassa
21.05.2018 12:15Puolustusvoimain lippujuhlan päivän paraati Seinäjoella
21.05.2018 12:14FSC-sertifiointi: merkki vastuullisesta metsänhoidosta

Siirry arkistoon »