Etelä-Pohjanmaalla tehostetaan maanteiden talvikunnostusta

19.01.2018 11.15

tukkirekka_talvi.jpg

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella nostetaan talvihoitoluokkia noin 170 kilometrin matkalla. Nostot kohdistuvat valtateiltä aina alimman talvihoitoluokan teihin.

Liikennevirasto päätti talvihoitoluokkien nostoista koko Suomessa joulun aikoihin, mutta käytännössä muutokset näkyvät tieverkolla 1.2. mennessä. Kesken talvikautta tehtävien hoitoluokkanostojen lisäksi talvihoitoluokkia on nostettu Alavuden ja Kristiinankaupungin alueurakoiden alueella 1.10.2017 lähtien.

Merkittävimmät osuudet, joilla talvihoitoluokkia nostetaan 1.2. alkaen, ovat valtatiellä 8 välillä Edsevö - Kokkola (18 km hoitoluokkaan Is), ja valtatiellä 13 välillä Alaveteli - Veteli (35 km hoitoluokkaan I). Lisäksi 1.10. nostetuista talvihoitoluokista merkittävimmät osuudet ovat kantatiellä 68 välillä Lehtimäki - Ähtäri (26 km hoitoluokkaan Ib) sekä seututiellä 697 välillä Mäyry - Soini (38 km hoitoluokkaan Ib). Kaikki osuudet, joilla talvihoitoluokkaa nostetaan, näkyvät kartalla. Talvihoitoluokkien noston pääasiallisena perusteena on liikennemäärä. Myös muitakin talvihoitoluokkien nostotarpeita on tullut esiin, mutta nyt käytettävissä oleva rahoitus ei niiden osalta nostoa mahdollista. Koko ELYn tieverkon nostaminen yhtä talvihoitoluokkaa korkeammaksi maksaisi karkeasti arvioiden n. 3,5 milj. € vuodessa. Tosin tämäkään ei todennäköisesti tyydyttäisi kaikkia tienkäyttäjiä etenkään alempien hoitoluokkien osalta.

Talvihoidolla pyritään turvaamaan liikenteen turvallisuus ja sujuvuus. Lumen auraamisen lisäksi talvisen tiestön ongelmia vähennetään mm. suolaamalla tai hiekoittamalla tietä ja tasaamalla tien pintaa. Käytännössä ei ole taloudellisesti mahdollista, että koko tiestöllä tehdään toimenpiteitä samanaikaisesti. Kalustoa ei ole taloudellisesti mahdollista varata päivystämään suuria määriä esimerkiksi lumisateen varalle.  Vilkasliikenteiset tiet hoidetaan nopeammin, myös talvihoidon laadun osalta vaatimukset ovat niillä tiukempia. Tämän vuoksi maantiet on jaettu viiteen eri hoitoluokkaan (Is, I, Ib, II, III).  Esimerkiksi III-hoitoluokan teillä suurin sallittu irtolumen syvyys on lumisateen aikana 10 cm ja aikaa on toimenpiteen suorittamiselle 6 tuntia sateen päättymisestä. Sen sijaan Is -luokassa irtolunta saa olla sateen aikana enimmillään 4 cm ja irtolumi tulee olla aurattuna 2,5 tunnin aikana pois. Lisäksi liukkaudentorjunnan toimenpideaika on III-hoitoluokan tiellä 8 tuntia. Tämän takia on ymmärrettävää, että alemmalla tiestöllä liikkuvista tuntuu, että tietä ei hoideta, vaikka työ hoidettaisiinkin laatuvaatimusten mukaisesti. Parempi talvihoidon laatu alemmalla tieverkolla edellyttää enemmän euroja.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alue on jaettu yhdeksään hoitourakka-alueeseen. Jokaisella urakka-alueella maanteitä hoitaa yksityinen urakoitsija, joka tarjousten perusteella valitaan kullekin alueelle. Sama urakoitsija huolehtii maanteiden hoidosta yleensä noin viisi vuotta kerrallaan, jonka jälkeen urakka kilpailutetaan uudelleen. Urakan valvojina toimivat aluevastaavat, käytännössä tätä valvontatyötä tekee 4,5 henkilöä Pohjanmaan, Etelä- ja Keski- Pohjanmaan alueella. Valvottavat alueet ovat laajat, joten tiestön tilan ajantasainen tunteminen on haastavaa. Lisäksi valvonnassa käytetään jonkin verran ulkopuolista laadunvalvontakonsulttia sekä tietojärjestelmiä apuna. Myös urakoitsijan velvollisuutena on tehdä tiestön tilan tarkastuksia, myös kelin osalta. Pääurakoitsija on vastuussa siitä, että tarvittavat toimenpiteet tehdään tiestöllä oikeaan aikaan ja päättää toimenpiteiden käynnistämisestä.

Aikaisemmin talvet olivat olosuhteiltaan tasaisempia. Ilmasto on muuttunut vaihtelevammaksi, ja talvihoidon osalta erittäin haasteellisia ovat jatkuvat lämpötilamuutokset pakkasesta suojakeliin. Jotta tienpinta olisi näissäkin olosuhteissa liikennettä tyydyttävässä kunnossa, vaaditaan urakoitsijalta tarkkaa kelien ja sääennustusten seurantaa, jotta kelimuutosten vaatimiin toimenpiteisiin voidaan hyvissä ajoin varautua. Lisäksi pienet paikalliset sääilmiöt eivät välttämättä näy tiesääasemien tai sääennusteiden kautta. Talvi on kuitenkin erilainen vuodenaika kuin kesä, joten siksi tavanomaisessakin talvisäässä saattaa liukkautta teillä esiintyä ja tienkäyttäjien on tämä syytä ottaa huomioon.

Linkit:

talvihoitoluokat

Urakka-alueet

Maanteiden talvihoitoluokkien muutokset kartalla (pdf 712kt)

 
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »