Elämä voi olla hetkestä kiinni. Active Brake Assist 4 -hätäjarruavustin auttaa tunnistamaan nämä tilanteet.

18.01.2018 10.40

Suomessa tieliikenteen tavarakuljetuksissa työskentelee noin 70 000 ammattikuljettajaa. Vastuullinen työ raskaan ajoneuvon ratissa vaatii vankkaa ammattitaitoa ja jatkuvaa tarkkaavaisuutta muun liikenteen keskellä. Tarkkaavaisuus- tai havaintovirhe voi johtua esimerkiksi puhelimen tai auton viihde-elektroniikan käytöstä, väsymyksestä tai keskittymisestä hetkellisesti muuhun kuin ajamiseen. 

Ammattikuljettajan työtä voidaan tukea tehokkaasti kuorma-autojen uusimmalla turvallisuusteknologialla. Yksi niistä on Mercedes-Benzin Active Brake Assist 4 -järjestelmä (ABA 4). Se on jalankulkijat tunnistava aktiivinen hätäjarruavustin, joka varoittaa kuljettajaa ääni- ja valomerkeillä jalankulkijoista ja pyöräilijöistä sekä tarvittaessa jarruttaa ajoneuvoa itsenäisesti. ABA 4 -avustin on saatavana Mercedes-Benz Actrosin ja Arocsin 2- ja 3-akselisiin maantiemalleihin. 

Suomalainen FSN Logistics varusti kaikki kaukoliikenneautot ABA 4 -hätäjarruavustimella

Yksi ABA4 -järjestelmän ensimmäisistä kotimaisista käyttäjistä on Seinäjoella pääkonttoria pitävä kuljetusliike FSN Logistics, joka operoi noin 80 Mercedes-Benz-ajoneuvon kalustolla Suomessa, Pohjoismaissa ja Pohjois-Euroopassa. Perheyrityksen kalustosta noin puolet on Actros-kuorma-autoja, loput kevyempiä Ategoja, Vitoja ja Sprintereitä. Toiminnan erityisteemana vuonna 2017 on ollut liikenneturvallisuus, ja kaikki yrityksen kaukoliikenneautot on varustettu ABA 4 -avustimella. Teemaa on lisäksi toteutettu järjestämällä kuljettajille ennakoivan ajon jatkokoulutusta sekä erilaista ajotapavalmennusta. 

”Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat ovat ajamisen ammattilaisia. Työ on hyvin vaativaa, sillä kuljettajan on hoidettava ajoneuvon ajamisen ohella myös monia muita työtehtäviin liittyviä asioita. Hänen on kuljetettava kuorma turvallisesti, luotettavasti ja aikataulun mukaisesti paikasta toiseen”, FSN Logisticsin kuljetuspäällikkö Daniel Rönnvall määrittää.

”Ennakoivan ajon koulutuksessa havainnollistetaan esimerkkien avulla, mitä turvallinen ja taloudellinen ajaminen vaativat tämän päivän liikenteessä. Käymme laajasti läpi liikenteen erilaiset vaaratilanteet sekä kuljettajan oman toiminnan vaikutukset kokonaisturvallisuuteen. Opimme tunnistamaan riskit ja varautumaan niihin sekä ajamaan useita sekunteja tilanteiden edellä.”

Active Brake Assist 4 -avustin varoittaa kuljettajaa välittömästä törmäysvaarasta jalankulkijaan ja samaan aikaan käynnistää itsenäisesti auton osittaisen jarrutuksen.  Järjestelmä toimii 50 km/h nopeuksiin saakka lähes kaikissa liikennetilanteissa, myös hämärässä, sateessa, sumussa tai yöaikaan. Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu ratkaisu perustuu tutkateknologiaan, joka on suurelta osin riippumaton säästä tai valaistuksesta. Järjestelmä havaitsee kiinteät esteet noin 250 metrin, pyöräilijät 150 metrin ja jalankulkijat noin 80 metrin etäisyydeltä. Hätäjarrutusjärjestelmät ovat olleet pakollisia ensirekisteröitävissä kuorma- ja linja-autoissa marraskuusta 2015 lähtien. 

FSN Logistics laskee tähän mennessä estäneensä ainakin kaksi törmäystä ABA 4 -avustimen avulla. Norjan reitillä liikennöineet Actrosit olivat kummassakin tapauksessa törmäyskurssilla karhun kanssa, mutta ABA 4 varoitti kuljettajaa eläinkolarin riskistä ja hidasti auton nopeutta ajoissa.

Havaintovirheet ja näkemäesteet korostuvat kuorma-auto-onnettomuuksissa

Suomessa Trafi julkaisi vuonna 2011 tutkimuksen Ammattiliikenteen kuolonkolarit ja niiden riskitekijät. Tarkastelujaksolla vuosina 2000–2009 sattui noin 650 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa ainakin yksi osallisista oli kuorma-auto tai raskas ajoneuvoyhdistelmä. Ammattiliikenteen onnettomuuksissa korostuivat ajoneuvoon liittyvät riskitekijät ja havaintovirheet. Niille altistavat erityisesti kuorma-autojen peilien ja pilareiden muodostamat katvealueet risteys- ja kääntymistilanteissa.

Lähes 39 prosenttia kuorma-autojen vakavimmista onnettomuuksista oli törmäyksiä jalankulkijoihin, erityisesti suojatien ulkopuolella. Myös yhdistelmien onnettomuudet tapahtuivat useimmiten jalankulkijoiden kanssa (61 %). Liikenneympäristön haasteista merkittävimpiä olivat risteystilanteet, erityisesti kääntyminen, jolloin kuljettaja ei välttämättä havaitse lähestyvää jalankulkijaa tai pyöräilijää ajoissa.

Pitkällä aikavälillä raskaiden ajoneuvojen kolareissa kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt. Molemmat luvut ovat pudonneet noin kolmanneksella vuosina 2007–2016. Joka 7. raskaan liikenteen kuolonkolari ja joka 3. loukkaantuminen tapahtuu taajamissa. Kuolemista joka kolmas on jalankulkuonnettomuus. Vuonna 2016 raskaan liikenteen onnettomuuksissa kuoli 77 ja loukkaantui 515 henkeä.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »