Renault nostaa Kangoo Z.E. täyssähköauton Suomen mallistoon

13.01.2018 21.21

Renault kasvattaa tänä vuonna voimakkaasti sähköautomyyntiään niin henkilö- kuin pakettiautoissa.

Tammikuussa 2017 Renaulttilaiset ennustivat, että vuodesta tulee Renaultille neljäs peräkkäinen kasvun vuosi Suomessa. Ennustus toteutui täydellisesti. Renaultin myyntikampanjat painottuivat loppuvuoteen, minkä ansiosta se oli henkilöautojen rekisteröintitilastossa joulukuussa ylivoimainen ykkönen yli neljäntoista prosentin markkinaosuudella. Kun siihen lasketaan yhteen vielä Dacia, oli Renault-konsernin markkinaosuus komeasti 18,2 prosenttia.

Koko vuoden 2017 aikana Renault-henkilöautojen rekisteröinnit kasvoivat yli yhdeksällä prosentilla 4 598 kappaleeseen kokonaismarkkinan jopa hieman laskiessa. Dacian kasvuprosentti oli vielä suurempi 15,6 ja niitä rekisteröitiin viime vuonna 1 879 kappaletta pakettiautot mukaan lukien.

Renaultin menestyksestä kertoo omaa kieltään Clion sijoittuminen 12. sijalle henkilöautojen mallikohtaisessa rekisteritilastossa. Omassa luokassaan se nousi komeasti kolmannelle sijalle. Joulukuussa Clioja rekisteröitiin melkein kaksi kertaa enemmän kuin toiseksi suosituinta henkilöautomallia. Kymmenen eniten rekisteröidyn henkilöautomallin joukossa oli joulukuussa kolme Renaultia ja yksi Dacia.

Renault sähköistää tavarankuljetukset

Kevyissä tavara-autoissa Renaultilla on kohta yhtä vaille kahdenkymmenen vuoden mittainen putki Euroopan ykkösenä. Suomessa Renault on lunastanut paikkansa suosituimpien pakettiautomerkkien joukossa ja se jatkoi viime vuonna kuudennella sijalla. Ero viidenteen sijaan ei ollut kuin 32 auton suuruinen. Pakettiautojen mallikohtaisissa rekisteröinneissä Trafic on kuudennella sijalla.

Suomessa Kangoon-sähköautoversion kanssa noudatettiin samaa taktiikkaa kuin henkilöautopuolella Zoe Z.E:n kanssa. Renault Kangoo Z.E. tuodaan meillä myyntiin vasta nyt, kun sen toimintamatka ja ominaisuudet ovat kehittyneet suomalaisille asiakkaille sopiviksi.

”Eurooppalaisena sähköautojen markkinajohtajana Renault kehittää jatkuvasti mallistoaan pidentämällä toimintamatkaa ja tekemällä akkujen latauksesta asiakkaille niin helppoa kuin mahdollista. Uuden Kangoon tekniset innovaatiot, tehokas ajoakku yhdistettynä uuteen moottoriin, lämpöpumppu ja uusi aiempaa kaksi kertaa tehokkaampi laturi tekevät Kangoo Z.E:n käytöstä mukavaa. Toimintamatka on kasvanut yli 50 prosentilla ja akkujen lataus on sekä nopeampaa että helpompaa”, kuvailee Gilles Normand, Renaultin sähköajoneuvoyksikön johtaja uutuutta. 

Ulkonäköä uudempi rakenne

Yleensä auton uudistuessa kiinnitetään paljon huomiota sen muotoiluun ja ulkonäköön. Renault on säilyttänyt Kangoo Z.E:n tyylikkäät linjat ennallaan, mutta auton tekniikka on kauttaaltaan päivitetty.

Uutta ovat niin ajoakku, sähkömoottori, laturi kuin lämpöpumpun ilmastointijärjestelmä. Kaikkien parannusten ansiosta Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidentynyt NEDC-normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin, mikä on pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.

Rellu_ze_mittaristo.jpg

Renault kertoo avoimesti normaaliajossa täyteen ladatuilla akuilla saavutettavat ajomatkat. Vaikeissakin olosuhteissa voi ajaa rauhallisin mielin 120 kilometriä ja hyvissä olosuhteissa reilut kaksisataa kilometriä. Aikaisemmalla mallilla pääsi vastaavasti vain 80 - 125 kilometriä.

Tärkein tekijä toimintamatkan pidentämisessä on Kangoo Z.E:n uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on akun mallimerkinnän mukaisesti 33 kWh. Uudessa ajoakussa käytetään samaa Renaultin ja LG Chemin kehittämää tekniikkaa, joka otettiin käyttöön uudessa Zoe Z.E:ssä.

Kangoo Z.E:ssä on uusi erittäin tehokkaasti energiaa hyödyntävä sähkömoottori, jossa akun hallintajärjestelmä on optimoitu. Järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana pitäen kuitenkin moottorin tehon maksimissa. Kangoo Z.E:n 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-moottori, jonka suurin vääntömomentti on 225 Nm, perustuu Zoessa käytettävään moottoriin. Automaattivaihteiston ja äänettömästi toimivan sähkömoottorin ansiosta ajaminen on leppoisaa.

Uuden kaksi kertaa aiempaa tehokkaamman ja entistä ympäristöystävällisemmän seitsemän kilowatin (32A, 230V) vaihtovirtalaturin avulla ajoakun saa ladattua 7,4 kW:n Wall Boxilla kuudessa tunnissa, kun aiemman mallin pienempi ajoakku vaati seitsemän tunnin latausajan. Tunnin latauksella, vaikka ruokatunnin aikana, saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa.

Uusi Kangoo Z.E. on ensimmäinen sähköpakettiauto, jossa hyödynnetään lämpöpumppua osana tuuletus- ja lämmitysjärjestelmää. Sen avulla voidaan vähentää sähkön käyttöä kylmällä ilmalla ja jatkaa sillä tavoin toimintamatkaa. Edelleen akkujen rasitusta ajon aikana voidaan keventää lämmittämällä tai jäähdyttämällä auto latauksen aikana.

Lisäksi Suomea varten Kangoo Z.E. varustetaan erillisellä polttoainetoimisella lämmittimellä. Se varmistaa mukavuuden kaikkein kovimmillakin pakkasilla pidentäen samalla omalta osaltaan toimintamatkaa.

rellu_ze_rahtitila.jpg

Polttomoottoristen Renault Kangoo -mallien tapaan myös Kangoo Z.E:n voi valita joko 4,28 metrin pituisena vakiomallina tai 4,66 metrin pitkällä korilla. Tavaratilan koko on joko 3,0 tai 4,0 kuutiometriä. Kaikissa malleissa tilaa tavaroille on yhtä paljon kuin polttomoottorisissa, sillä ajoakku on sijoitettu auton lattian alle. Kantavuus on 600 kiloa, mikä riittää suurimpaan osaan kuljetuksista.

Renault Kangoo Z.E. Power+:n hinta kolmen kuutiometrin tavaratilalla on 32 190 euroa ja tuhannen euron lisähintaan saa pidemmän mallin, jossa on kuutiometrin suurempi tavaratila.

Kumpaankin mallin on saatavana runsaasti lisävarusteita, kuten pitkään malliin liukuovi korin vasemmalle kyljelle, ikkunoita kylkiin ja takaoviin, peruutustutka ja tietoviihdejärjestelmä navigaattorilla.

Kangoo Z.E jo toinen askel

Nyt Suomessa esiteltävä Kangoo Z.E. on oikeastaan jo toinen etappi Renaultin siirtyessä kohti sähköllä toimivia pakettiautoja. Viime keväästä alkaen myynnissä on ollut 15 490 euron hintainen kevytnelipyöräksi rekisteröitävä Twizy 80 Cargo, jossa on takaistuimen tilalla kuormatila.

Renaultin pakettiautomallisto kasvaa tämän vuoden aikana vielä kookkaimpaan sarjaan kuuluvalla Master Z.E:llä. Suurten tavaroiden lähijakeluun tarkoitettu malli voidaan räätälöidä monipuolisesti erilaisiin kuljetuksiin, sillä kuormatilan koon voi valita 8 – 22 kuutiometrin väliltä ja kantavuus on kaikissa vaihtoehdoissa toistatuhatta kiloa. Renault Master Z.E:n myynnin aloituksen aikataulu on vielä avoin.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »