Mercedes-Benzin hyötyajoneuvojen myynti hurjassa kasvussa

09.01.2018 15.00

mesetukki.jpg

Vuonna 2017 Suomessa ensirekisteröitiin ennätykselliset 541 raskasta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa. Rekisteröinnit lisääntyivät vakuuttavat 29,7 prosenttia vuodesta 2016; samalla Mercedes-Benzin markkinaosuus nousi 16,1:stä 18,9 prosenttiin. Näillä luvuilla Mercedes-Benz oli tukevasti maan 3. suosituin kuorma-automerkki.

Keskiraskaita 6­–16-tonnisia Mercedes-Benzejä myytiin 93 kappaletta, mikä toi markkinajohtajuuden tässä kokoluokassa ja 33,5 prosentin osuuden segmentin kokonaismyynnistä. FUSOn osuus oli 20 autoa ja 7,2 prosenttia myynnistä. Kevyimmissä 3,5­–6-tonnisissa Mercedes-Benz Sprinterin osuus on 55,8 % segmentistä 182 myydyllä autolla. Myös linja-autoissa Mercedes-Benz on maan markkinajohtaja 139 autolla ja 27,1 prosentin osuudella uusien linja-autojen toimituksista. Daimler-konsernin tuotteista rekisteröitiin lisäksi Setra-linja-autoja ennätykselliset 22 autoa, joka vastasi 4,3% markkinaosuutta kaikista linja-autoista.

Mercedes-Benz-pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2017 yhteensä 1806 kappaletta, ja markkinaosuus on 11,6 prosenttia. Toimitukset lisääntyivät edellisvuodesta 11,8 prosenttia, ja Mercedes-Benz on maan 4. suosituin pakettiautomerkki. 

Kiitos kuuluu hienolle organisaatiolle ja asiakkaille

Mercedes-Benzin kuorma-autojen myyntijohtaja Jouni Kummala muistuttaa, ettei Mercedes-Benzin viime vuoden loistotulos olisi ollut mahdollinen ilman oman myyntiorganisaation asiantuntemusta ja asiakkaiden osoittamaa luottamusta: ”Mercedes-Benzin nykyinen kuorma-automallisto on ennätyksellisen laaja ja markkinoiden ajanmukaisin. Mercedes-Benzin taloudellisuutta, luotettavuutta ja teknistä etumatkaa arvostetaan, ja ne tarjoavat yrityksille myös selvää kilpailukykyä niiden jokapäiväisessä toiminnassa”, Kummala painottaa. ”Olemme panostaneet vahvasti oman myynti- ja huoltoverkostomme asiantuntemuksen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kiitos viime vuoden menestyksestä kuuluukin sekä omalle organisaatiollemme että uskollisille asiakkaillemme, jotka ovat luottaneet meihin ja tähtimerkkisiin kuorma-autoihin”, Jouni Kummala sanoo.

Daimler ennakoi 465 000 kuorma- ja linja-auton ennätysmyyntiä vuonna 2017

Daimler Trucks ennakoi vuoden 2017 kokonaismyyntinsä asettuvan 465 000 uuteen kuorma-autoon. Tammi-marraskuun 2017 varmistetut luvut kertovat 422 500 uuden kuorma-auton kokonaismenekistä (+12 %), ja alustavat tiedot joulukuulta ennakoivat kokonaismyynnin nousevan uuteen ennätykseen kalenterivuoden aikana. Vuonna 2016 Daimler toimitti asiakkailleen yhteensä 415 000 uutta Mercedes-Benz-, FUSO-, Freightliner-, Western Star-, Thomas Built Buses- ja BharatBenz- merkkistä kuorma-autoa. 

”Viime vuonna myydyt 465 000 uutta kuorma-autoa ylittää edellisvuoden tuloksen ja on selkeästi parempi tulos kuin odotimme vuoden alussa. Tulos on mahdollinen ainoastaan erinomaisten tuotteidemme ja ainutlaatuisen myyntitiimimme ansiosta. Kiitän kaikkia työntekijöitämme heidän panoksestaan vuonna 2017. Työskentelimme koko vuoden ahkerasti tehokkaiden, sähkötoimisten, automatisoitujen ja yhteistoiminnallisten kuorma-autojen kehittämiseksi, ja tämä työ jatkuu myös vuonna 2018”, Daimlerin kuorma-autotuotannosta vastaava johtokunnan jäsen Martin Daum kiittää.

Kuorma-autojen toimitukset lisääntyvät erityisesti Pohjois-Amerikan NAFTA-talousalueella, yhteensä 150 600 autoon (+12 % 1–11/17). Kasvua kirjattiin samaan aikaan myös EU30-alueella, jossa 73 600 asiakasta valitsi tähtikeulaisen kuorma-auton (+2500 kpl). Venäjällä myynti yli kolminkertaistui 7800 kuorma-autoon. 

Mercedes-Benz-pakettiautot saavutti ensi kertaa 400 000 auton rajapyykin

Mercedes-Benzin pakettiautoja toimitettiin viime vuonna 401 000 kappaletta (+12 %). EU30-alueella autoista myytiin 273 300 (+ 9%) ja NAFTA-maissa 44 800 (+3 %). Kiinassa Vito ja V-sarja lisäsivät vuodessa suosiotaan 75 prosenttia 23 800 myytyyn autoon. Päättyneenä vuonna kaikki mallisarjat (Vito, Sprinter, V-sarja) rikkoivat vanhat ennätyksensä – myös Sprinter, joka esitellään täysin uudistuneena jo helmikuussa 2018 ja jonka sähköinen versio on vuorossa jo 2019.

”Neljäs peräkkäinen ennätysvuotemme todistaa maailmanlaajuisen organisaatiomme erinomaisesta suorituskyvystä. Jatkoa seuraa pian, kun meille tärkein uutuustuote eli Sprinter esitellään helmikuussa. Uusi malli avaa samalla uuden digitaalisen aikakauden pakettiautosegmentissä. Uusi Sprinterimme tarjoaa asiakkaille juuri ne ratkaisut, työkalut ja palveluratkaisut, joilla he voivat tehostaa omaa toimintaansa verkottuneessa maailmassa”, Mercedes-Benz Vansin toimitusjohtaja Volker Mornhinweg korostaa.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »