AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fuso Canter 3C15 - Pakuluokan tuntematon sotilas

07.01.2018 17.22

fusoa1.jpg

Fuso painii monipuolisella Canter-mallistollaan kuorma-autojen keskiraskaassa sarjassa valtamerkkien kanssa markkinaosuuksista. Otimme selvää millaisin hampain pakettiautoksi rekisteröity Canter pureutuu ehkäpä kaikkein kovimmin kilpailtuun hyötyautoluokkaan.

(kuva yllä: Pakettiautoksi rekisteröity Fuso Canter tarjoaa kuorma-autoista tuttuja elementtejä pykälää kevyempään luokkaan. Canterin vahvuutena on hyvä kantavuus, jonka osalta se yltää vertailussa, sekä paketti- että kuorma-autona, kokoluokkiensa kärkikastiin.) 

Fuso Canteria kaupataan kaupunkiliikenteen jakelutehtävien ja ahtaiden työmaiden moniottelijana. Canterin vahvuutena on hyvä kantavuus, jonka osalta se yltää vertailussa, sekä paketti- että kuorma-autona, kokoluokkiensa kärkikastiin. Suomessa Fuson menestys on kuitenkin jäänyt vähäiseksi, johtuen Fuson edustamien painoluokkien kuorma-autojen yleisesti huonosta menekistä. Nyt myyntiin haetaan uutta vauhtia saman mallin pakettiautoversioilla. 

Suurella sydämellä

Canterin voimanlähteenä on malliversiosta riippumatta 3-litrainen  dieselmoottori, yhteispaineruikutuksella, muuttuvageometrisella turboahtimella ja start-stop-toiminnolla sekä pakokaasujarrulla. Tehovaihtoehtoja on kolme: 130, 150 ja 175 -hevosvoimaa. Näistä viimeksimainittu, kuten myös Fuson EcoHybrid -voimalinja, jossa on polttomoottorin lisäksi 40 kW sähkömoottori, on tarjolla vain kuorma-automallistoon. Haitallisia pakokaasupäästöjä eliminoidaan EGR-SCR -järjestelmän voimin.

Vakiovaihteisto on 5-portainen manuaalivaihteisto. Vaihtoehtoisesti tarjolla on myös automaattinen, ryömintätoiminnolla täydennetty, 6-portainen Duonic -kaksoiskytkinvaihteisto. 

Runsaasti vaihtoehtoja

Fuso Canterin etuina ovat monipuolinen kippiohjaamomallisto ja runsaat akselivälivaihtoehdot. Ne tarjoavat mahdollisuuden useita kilpailijoita pidempien ja monipuolisempien päällerakenneratkaisujen asentamiseen, samalla ajoneuvon kokonaispituudella. 

Ohjaamovaihtoehtoja on kolme: erityisen ahtaisiin paikkoihin on saatavana vain 1695 mm leveä S-ohjaamo, kun taas vakio-ohjaamo ja pitkä miehistöohjaamo, joka mahdollistaa jopa seitsemän hengen kuljettamisen työmaille, ovat leveydeltään 2-metrisiä.

Pakettiautomallistossa on yhteensä neljä- ja kuorma-automallistossa kuusi -akselivälivaihtoehtoa, pituuksissa 2500 mm - 4750 mm. Nyt koeajettavan pakettiauton pituus on 6100 mm ja akseliväli 3400 mm. Canterin lavarakenteen suositeltu maksimileveys on ohjaamon leveydestä riippuen 2,3 tai 2,5 -metriä.

Kaikki pakettiautomallit ovat takavetoisia ja vetävät pyörät aina paripyörillä varustettuja. Kuorma-auton saa takavedon lisäksi myös korkean maavaran omaavana ja erittäin haastaviin työtehtäviin sopivana 4x4 -mallina.

fusoa2.jpg

(kuva: Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys eteenpäin. Kojelauta on tehty työkäyttöä ajatellen selkeäksi ja siitä on jätetty pois kaikki ylimääräinen.)

Ajatonta muotoilua

Canterin kuorma-automaista ohjaamoa voi luonnehtia ajattoman tyylikkääksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Ohjaamossa on vain kaikki tarpeellinen, ilman turhia hienouksia. Suomeen tuotavassa mallistossa on kuitenkin vakiona automaattinen ilmastointi. 

Kuljettajan jousitettu istuin ottaa tienpinnan epätasaisuudet kelvollisesti vastaan. Matkustajille on kahden istuttava sohvapenkki. Ohjauspyörän säätövarat riittävät vielä keskimittaiselle kuljettajalle. Penkki ääriasentoonsa vedettynä ratti jää turhan kauas. Mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan tiedon. Se sisältää myös ajotietokoneen näytön. 

Pienenä ajomukavuuteen vaikuttavana puutteena voi pitää vakionopeudensäätimen puuttumista. Sen saa lisävarusteena vain automatisoidun Duonic -vaihteiston yhteydessä.

fusoa3.jpg

(kuva: Kuljettajalle on varattu jousitettu Isringhausen-istuin. Matkustajille on kahden istuttava sohvapenkki.)

Ajossa

Leveämmällä C-ohjaamolla ja  teholtaan 150 hv moottorilla sekä manuaalivaihteistolla varustettu Canter on ohjaustuntumaltaan asiallinen ja paripyörien ansiosta myös suuntavakaa. Erillisrungon ympärille rakennetun auton etuakselilla on kierrejousin toteutettu erillisjousitus. Taka-akselilla on lehtijouset. Jousitustuntuma on tyhjänä ajettaessa kova, mutta tasaantuu kuormattuna siedettävälle tasolle. Canter-asiakkaat kehuvat auton pientä kääntösädettä, josta on hyötyä etenkin ahtaissa paikoissa sompailtaessa, eikä nyt koeajettava auto tee tähän poikkeusta. 

Vaihteensiirtomekanismi on täsmällinen, mutta vielä selvästi uutuuden jäykkä. Kytkinpoljin on tunnokas, mutta irrottaa japanilaisten autojen tapaan eurooppalaisia vähäisemmin polkimen liikkein.

Cantertissa on molemmilla akseleilla levyjarrut, joten pysähtymisvoimassa riittää. Pakokaasujarrusta on käytännön hyötyä ainoastaan korkeilla koneen kierroksilla jarrutettaessa. 

fusoa4.jpg

(kuva: Koeajoauton kipittömän lavan oikeaan etunurkkaan asennettu 1,1 tm Ferrari 315 A2 -kappaletavaranostin.)

Rahtiosaston puolelta

Nyt koeajettavan Canterin päällerakenteena on irrotettavilla, 40 cm korkuisilla alumiinilaidoilla varustettu vaneripohjainen, pituudeltaan noin 4,3-metrinen ja 2,3 metrin levyinen lava.

Kipittömän lavan oikeaan etunurkkaan asennettu 1,1 tonnimetrin Ferrari 315 A2 -kappaletavaranostin on helppokäyttöinen ja ulottuu nimensä mukaan reiluun kolmeen metriin kiinnikepisteestään.

Yhdellä hydraulisesti nousevalla tukijalalla varustetun nosturin käyttöönotto sujuu parissa minuutissa. Ferrari on oiva apuväline kuormaukseen. Lavan ja nosturin kanssa Canterin kantavuus on tämän luokan pakettiautoksi kelvollinen 730 kg. Suurin perävaunumassa on 3500 kg. Taka-akselin paripyörät tukevoittavat autoa perävaunua vedettäessä.

fusoa5.jpg

(kuva: Tietokone antoi koeajon keskikulutuslukemaksi 11,2 l/100 km. Iso moottori vetää maantienopeuksilla matalilla kierroksilla.)

Kokonaisuudesta

Henkilöauton ajokortilla ajettava Fuso Canter pakettiauto on kelpo työjuhta moniin eri työtehtäviin. Kuormattavuudessa ja monikäyttöisyydessä se pärjää kilpailussa muiden merkkien rinnalla. Edullisimmillaan Canter pakettiauton verollinen pyyntihinta on noin 42 600 euroa. Sillä rahalla saa kapeahyttisen ja 130 hv moottorilla varustetun Canter 3S13 -mallin. Nyt koeajettavan Canter 3C15:sta alustamallin arvonlisäverollinen pyyntihinta on tuoreimman Canter -hinnaston mukaan mukaan 39 050 euroa, jonka päälle tulee autoveroa noin 8300 euroa. Lavarakenne ja kappaletavaranostin kustantavat asennetuina noin 23 000 euroa. Edellämainittujen lisäksi autoon on lisätty ylimääräinen akku ja alleajosuoja auton perään. Näin koeajetun auton kokonaishinnaksi muodostuu hieman yli 70 000 euroa kaikkine veroineen. Vastaavan mallin, 6-tonnin kokonaispainoluokan kuorma-autoksi rekisteröitynä saa noin 2000 euroa edullisemmin.

fusoa6.jpg

(kuva: Fuso tuotemerkki on jo varttuneessa iässä. Se syntyi 1932 eli 85 vuotta on jo tullut täyteen. Fuso Canter kuorma-autojen ensimmäinen sukupolvi tuli markkinoille 1963.)

fusoa7.jpg

Kuva: Uusi täyssähkötoiminen Fuso eCanter edustaa kehityksen terävintä kärkeä.)

 
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »