Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9145781 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.7.2018 13:30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassaLue lisää »18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.7.2018 13:30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassaLue lisää »18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »

Hydraulinen pakko-ohjaus tekee Topliftin hakepuolikkaasta metsäkelpoisen

Share |
31.12.2017 9:11

hakep1.jpg

Toplift Finland Oy on erikoistunut hake- ja turvekuljetuskaluston tuotekehitykseen sekä valmistukseen. 

Joutsenon tehtaan tuotannossa on hyvä vauhti päällä ja asiakkaille valmistuu uutta kuljetuskalustoa tasaiseen tahtiin.

- Olemme aina tehneet tuotteet asiakkaiden tarpeisiin mietittynä mutta viime aikoina räätälöintiä ja spesiaaliratkaisuja on tehty jopa aiempaakin enemmän, mihin osaltaan vaikuttaa yhdistelmien kasvaneet massat ja mitat. Kuljetusyrittäjät optimoivat kalustonsa juuri omaan kuljetustehtäväänsä tavoitteena maksimaalinen hyötykuorma ja parhaat mahdolliset ajo- ja käyttöominaisuudet, sanoo Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäheimonen

Hakepuolikas haastaviin ajo-olosuhteisiin

Hyvä esimerkki asiakkaan tarpeisiin optimoidusta ratkaisusta on Topliftin valmistama 3-akselinen puoliperävaunu metsähakkeen kuljetukseen. Perävaunu toimitettiin Kuljetus Poussalle Kangasalalle ja se on ollut ajossa nyt vuoden päivät.

hakep2.jpg

- Kyseissä ketjupurkavassa hakevaunussa on haettu suuren kuormatilan lisäksi ketteryyttä maastossa operointiin. Niinpä se varusteltiin VSE-järjestelmällä mikä tekee kahdesta takimmaisesta SAF-paripyöräakselista hydraulisesti pakko-ohjattavat etummaisen paripyöräakselin ollessa lisäksi nouseva. Akseleiden ohjaus tapahtuu kätevästi kauko-ohjauksella samoin kuin päällerakenteiden toimintojen kuten ketjupurkulaitteen, kuormatilan hydraulisen peitteen ja haketuslipan käyttö, kertoo Ikäheimonen.  

hakep3.jpg

Hydraulisten akseleiden asennus vaati erikoisratkaisuja puoliperävaunun runkoon.

- Kääntyville Bridgestonen 265/70 19.5 koon renkaille tarvittiin tilaa joten runkoon tehtiin erilaisia tasorakenteita. Silti pystyttiin käyttämään normaalia 3-ketjuista ketjupurkulaitetta hammasrataskoneikolla, missä on neljä moottoria joten voimaa riittää, toteaa Ikäheimonen.

Tuloksena syntyi pienessä tilassa kääntyvä ja ketterästi maastossa liikkuva hakeperävaunu.

- Ohjaavien akseleiden sijoittelun ansiosta ne jakavat painon hyvin eikä akselikuormasta tule niin takapainoista. Vaunun tilavuus on 96 kuutiota, sen tappimassa on 2620 kg, telimassa 7980 kg, kokonaismassa 10600 kg ja yhdistelmälle jäi kantavuutta 31400 kiloa, luettelee Ikäheimonen.    

hakep4.jpg

Kuljetuksia hoidetaan hakkeesta Hedbergiin

Kuljetus Poussa Kangasalta on monipuolinen kuljetusalan logistiikkaosaaja, joka operoi koko Suomen alueella ja Euroopassakin. 

- Tällä hetkellä meillä on puolen tusinaa kuorma-autoa sekä laajasti erilaista perävaunu- ja lavettikalustoa, joista löytyy ratkaisu monenlaisiin kuljetustarpeisiin. Hoidimme hiljattain esi- merkiksi Sami Hedbergin jäähallikiertueen lattia- ja penkkirakenteiden roudauksen tapahtumapaikasta toiseen, kertoo uuden vuosituhannen alusta saakka kuljetusyrittäjänä toiminut Tommi Poussa

Vuoden 2016 lopulla kuljetuspalvelut laajenivat myös metsäenergiapuolelle.

- Ajamme metsähaketta puoli- perävaunuyhdistelmällä Haketuspalvelu Pesonen Oy:n hakkureiden alta lämpölaitoksille. Viime ajat yhdistelmämme on operoinut aivan pohjoisessa Kittilästä käsin ja ensi vuoden alkupuolella tullaan todennäköisesti Hämeenlinnaan mistä liikutaan Järvenpää-Jyväskylä akselilla, kertoo Poussa. 

Perävaunuksi metsähakkeen ajoon Poussa tilasi uuden Topliftin valmistaman 3-akselisen puoliperävaunun hydraulisesti pakko-ohjattavilla akseleilla.

- Halusimme laadukkaan kotimaisen vaunun mikä on ketterä ja maastokykyinen. Valintaan olemme olleet kaikin puolin erittäin tyytyväisiä, ilmoittaa Poussa.    

hakep5.jpg

Hydraulinen pakko-ohjaus korvaamaton apu metsässä liikkuessa

Tavoitimme marraskuun lopulla Kuljetus Poussan hakeyhdistelmän ratista Matti Kormanon, joka on ajanut sillä uudesta saakka:

- Täällä pohjoisessa on tullut lunta viime päivinä oikein kunnolla joten maisemat ovat talviset. Haketus tapahtuu pääasiassa väliterminaaleissa joista haketta ajetaan Levin, Ylläksen, Kolarin ja Sodankylän lämpölaitoksiin sekä Kevitsan kaivoksen laitokseen.

Veturina on nousutelinen Volvo FH 460 singlepyörillä.

- Näin talvisissa olosuhteissa tällä pärjää hyvin mutta oikein pehmeillä on hastavampaa, kommentoi Kormano.

Topliftin perävaunun hydraulisesti pakko-ohjatuista akseleista Kornamolla on pelkästään hyviä kokemuksia:

- Kun hydrauliseen ohjaukseen tottuu niin ei kai tässä enää ilman tulisi edes toimeen. Vaunun kanssa liikkuminen tiukoissa paikoissa on todella paljon helpompaa kuin kiinteäakselisella vaunulla. Ja jos metsäautotie on oikein haastava niin hakkurikuljettaja voi kävellä vaunun vierellä ja ohjata pyöriä sentin tarkkuudella niin että tiukasta paikasta päästään läpi. Hydraulinen ohjaus tuo varmuutta tekemiseen, vähentää ojaan lipeämisen riskiä ja tehostaa näin ollen koko haketusketjun logistiikkaa.

Myös Topliftin asiakaspalvelu saa Kormanolta kiitosta.

- Ensinnäkin vaunu on pelannut teknisesti erittäin luotettavasti mutta jos jotain pientä ongelmaa on ilmennyt niin Topliftilta saa neuvoa ja apua heti kun sitä tarvii - myös varaosapalvelu pelaa loistavasti. Ikäheimosen Jannelle kun soittaa koska tahansa niin asiat järjestyy ja hänellä on aikaa jutella vaikka johtaa tehdasta, kiittelee Kormano.

20.07.2018 13:30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassa
18.07.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan Ammattilehti
18.07.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoille
18.07.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic
18.07.2018 10:10Yhdysvalloissa hyötyautomyynti vahvassa kasvussa - kertoo osaltaan talouden nosteesta
17.07.2018 19:02Interforst 2018 -metsäkonemessu Saksassa Münchenissä tällä viikolla - Ammattilehti paikalla ja raporttia luvassa
17.07.2018 11:11Kalle Hakala Volvo Truck Center itä-Suomen aluejohtajaksi
17.07.2018 10:01Fomatec esittelee maailman ensimmäisen täysautomaattisen ketjunteroituslaitteiston
17.07.2018 9:33Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kasvussa puolen vuoden jälkeen - kiri vahvistui kesäkuussa
16.07.2018 16:33Uusi Olofsfors CoverX metsäkonetela ensiesittelyssä Interforstissa Münchenissä 18.-22.7. - osastolla paikalla Metsätyön edustaja

Siirry arkistoon »