Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7549174 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2018 13:00Ammattilehti tuotti lehtiä vuoden aikana ennätystahtia; 12 numeroa, 2.016 sivua ja 225.000 painettua lehteä + asiakaslehdetLue lisää »21.1.2018 11:11Latvusmassan kuormainvaakamittauksessa voidaan jatkossa käyttää kosteusmalliaLue lisää »21.1.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2018 13:00Ammattilehti tuotti lehtiä vuoden aikana ennätystahtia; 12 numeroa, 2.016 sivua ja 225.000 painettua lehteä + asiakaslehdetLue lisää »21.1.2018 11:11Latvusmassan kuormainvaakamittauksessa voidaan jatkossa käyttää kosteusmalliaLue lisää »21.1.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssäLue lisää »

Hydraulinen pakko-ohjaus tekee Topliftin hakepuolikkaasta metsäkelpoisen

Share |
31.12.2017 9:11

hakep1.jpg

Toplift Finland Oy on erikoistunut hake- ja turvekuljetuskaluston tuotekehitykseen sekä valmistukseen. 

Joutsenon tehtaan tuotannossa on hyvä vauhti päällä ja asiakkaille valmistuu uutta kuljetuskalustoa tasaiseen tahtiin.

- Olemme aina tehneet tuotteet asiakkaiden tarpeisiin mietittynä mutta viime aikoina räätälöintiä ja spesiaaliratkaisuja on tehty jopa aiempaakin enemmän, mihin osaltaan vaikuttaa yhdistelmien kasvaneet massat ja mitat. Kuljetusyrittäjät optimoivat kalustonsa juuri omaan kuljetustehtäväänsä tavoitteena maksimaalinen hyötykuorma ja parhaat mahdolliset ajo- ja käyttöominaisuudet, sanoo Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäheimonen

Hakepuolikas haastaviin ajo-olosuhteisiin

Hyvä esimerkki asiakkaan tarpeisiin optimoidusta ratkaisusta on Topliftin valmistama 3-akselinen puoliperävaunu metsähakkeen kuljetukseen. Perävaunu toimitettiin Kuljetus Poussalle Kangasalalle ja se on ollut ajossa nyt vuoden päivät.

hakep2.jpg

- Kyseissä ketjupurkavassa hakevaunussa on haettu suuren kuormatilan lisäksi ketteryyttä maastossa operointiin. Niinpä se varusteltiin VSE-järjestelmällä mikä tekee kahdesta takimmaisesta SAF-paripyöräakselista hydraulisesti pakko-ohjattavat etummaisen paripyöräakselin ollessa lisäksi nouseva. Akseleiden ohjaus tapahtuu kätevästi kauko-ohjauksella samoin kuin päällerakenteiden toimintojen kuten ketjupurkulaitteen, kuormatilan hydraulisen peitteen ja haketuslipan käyttö, kertoo Ikäheimonen.  

hakep3.jpg

Hydraulisten akseleiden asennus vaati erikoisratkaisuja puoliperävaunun runkoon.

- Kääntyville Bridgestonen 265/70 19.5 koon renkaille tarvittiin tilaa joten runkoon tehtiin erilaisia tasorakenteita. Silti pystyttiin käyttämään normaalia 3-ketjuista ketjupurkulaitetta hammasrataskoneikolla, missä on neljä moottoria joten voimaa riittää, toteaa Ikäheimonen.

Tuloksena syntyi pienessä tilassa kääntyvä ja ketterästi maastossa liikkuva hakeperävaunu.

- Ohjaavien akseleiden sijoittelun ansiosta ne jakavat painon hyvin eikä akselikuormasta tule niin takapainoista. Vaunun tilavuus on 96 kuutiota, sen tappimassa on 2620 kg, telimassa 7980 kg, kokonaismassa 10600 kg ja yhdistelmälle jäi kantavuutta 31400 kiloa, luettelee Ikäheimonen.    

hakep4.jpg

Kuljetuksia hoidetaan hakkeesta Hedbergiin

Kuljetus Poussa Kangasalta on monipuolinen kuljetusalan logistiikkaosaaja, joka operoi koko Suomen alueella ja Euroopassakin. 

- Tällä hetkellä meillä on puolen tusinaa kuorma-autoa sekä laajasti erilaista perävaunu- ja lavettikalustoa, joista löytyy ratkaisu monenlaisiin kuljetustarpeisiin. Hoidimme hiljattain esi- merkiksi Sami Hedbergin jäähallikiertueen lattia- ja penkkirakenteiden roudauksen tapahtumapaikasta toiseen, kertoo uuden vuosituhannen alusta saakka kuljetusyrittäjänä toiminut Tommi Poussa

Vuoden 2016 lopulla kuljetuspalvelut laajenivat myös metsäenergiapuolelle.

- Ajamme metsähaketta puoli- perävaunuyhdistelmällä Haketuspalvelu Pesonen Oy:n hakkureiden alta lämpölaitoksille. Viime ajat yhdistelmämme on operoinut aivan pohjoisessa Kittilästä käsin ja ensi vuoden alkupuolella tullaan todennäköisesti Hämeenlinnaan mistä liikutaan Järvenpää-Jyväskylä akselilla, kertoo Poussa. 

Perävaunuksi metsähakkeen ajoon Poussa tilasi uuden Topliftin valmistaman 3-akselisen puoliperävaunun hydraulisesti pakko-ohjattavilla akseleilla.

- Halusimme laadukkaan kotimaisen vaunun mikä on ketterä ja maastokykyinen. Valintaan olemme olleet kaikin puolin erittäin tyytyväisiä, ilmoittaa Poussa.    

hakep5.jpg

Hydraulinen pakko-ohjaus korvaamaton apu metsässä liikkuessa

Tavoitimme marraskuun lopulla Kuljetus Poussan hakeyhdistelmän ratista Matti Kormanon, joka on ajanut sillä uudesta saakka:

- Täällä pohjoisessa on tullut lunta viime päivinä oikein kunnolla joten maisemat ovat talviset. Haketus tapahtuu pääasiassa väliterminaaleissa joista haketta ajetaan Levin, Ylläksen, Kolarin ja Sodankylän lämpölaitoksiin sekä Kevitsan kaivoksen laitokseen.

Veturina on nousutelinen Volvo FH 460 singlepyörillä.

- Näin talvisissa olosuhteissa tällä pärjää hyvin mutta oikein pehmeillä on hastavampaa, kommentoi Kormano.

Topliftin perävaunun hydraulisesti pakko-ohjatuista akseleista Kornamolla on pelkästään hyviä kokemuksia:

- Kun hydrauliseen ohjaukseen tottuu niin ei kai tässä enää ilman tulisi edes toimeen. Vaunun kanssa liikkuminen tiukoissa paikoissa on todella paljon helpompaa kuin kiinteäakselisella vaunulla. Ja jos metsäautotie on oikein haastava niin hakkurikuljettaja voi kävellä vaunun vierellä ja ohjata pyöriä sentin tarkkuudella niin että tiukasta paikasta päästään läpi. Hydraulinen ohjaus tuo varmuutta tekemiseen, vähentää ojaan lipeämisen riskiä ja tehostaa näin ollen koko haketusketjun logistiikkaa.

Myös Topliftin asiakaspalvelu saa Kormanolta kiitosta.

- Ensinnäkin vaunu on pelannut teknisesti erittäin luotettavasti mutta jos jotain pientä ongelmaa on ilmennyt niin Topliftilta saa neuvoa ja apua heti kun sitä tarvii - myös varaosapalvelu pelaa loistavasti. Ikäheimosen Jannelle kun soittaa koska tahansa niin asiat järjestyy ja hänellä on aikaa jutella vaikka johtaa tehdasta, kiittelee Kormano.

21.01.2018 13:00Ammattilehti tuotti lehtiä vuoden aikana ennätystahtia; 12 numeroa, 2.016 sivua ja 225.000 painettua lehteä + asiakaslehdet
21.01.2018 11:11Latvusmassan kuormainvaakamittauksessa voidaan jatkossa käyttää kosteusmallia
21.01.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssä
20.01.2018 11:11Kuljetus J & O-P Jokinen: Vahvaa luottoa Ivecoon puutavaran ajossa
20.01.2018 9:20Älykästä nosturinohjausta metsäkoneisiin ja teollisuuskäyttöihin
20.01.2018 9:00UPM käynnistää metsänhoitotöiden myyntiin ja toteutukseen keskittyvän franchisingketjun pilottihankkeella Hämeenlinnan ja Lahden alueilla
19.01.2018 15:24Tuhannes Iveco Stralis NP maakaasukuorma-auto Saksaan
19.01.2018 13:45Stora Enso solmi sopimuksen kansainvälisten ammattiliittojen kanssa
19.01.2018 13:45Kansainväliset öljymarkkinat - tammikuu 2018
19.01.2018 12:13Tutkijaryhmä: biotalouskritiikillä on liian kapea näkökulma

Siirry arkistoon »