Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9122319 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.7.2018 16:33Uusi Olofsfors CoverX metsäkonetela ensiesittelyssä Interforstissa Münchenissä 18.-22.7. - osastolla paikalla Metsätyön edustajaLue lisää »16.7.2018 15:01Land Rover Discoveryllä isojen asioiden edessäLue lisää »16.7.2018 12:10Kouvolassa liikennejärjestelyjä heinäkuussaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.7.2018 16:33Uusi Olofsfors CoverX metsäkonetela ensiesittelyssä Interforstissa Münchenissä 18.-22.7. - osastolla paikalla Metsätyön edustajaLue lisää »16.7.2018 15:01Land Rover Discoveryllä isojen asioiden edessäLue lisää »16.7.2018 12:10Kouvolassa liikennejärjestelyjä heinäkuussaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Vito CDI 116 4x4 - Nelivetoa tonniluokkaan

Share |
01.01.2018 13:01

vitotest1.jpg

Mercedes-Benzin kattava Vito -mallisto sisältää etu- ja takavetoisten pakettiautojen lisäksi myös nelivetoisen vaihtoehdon. Pohjolan vaativiin olosuhteisiin kehitetty Vito 4x4 on polttoainetaloudellinen ja ajoltaan ensiluokkainen. Ammattilehti koeajoi Mercedes-Benz Vito CDI 116 4x4 3,05 keskipitkän A2 A -mallin.

Vito 4x4 umpipakettiautosta on kolme koripituusvaihtoehtoa: normaali, keskipitkä ja pitkä. Kokonaispainovaihtoehtoja on kaksi: 3,05 ja 3,2 tonnia; kantavuutta 900-1065 kg. Kaikki Vitot ovat mallista riippumatta noin 190 cm korkuisia.

4x4-mallien voimanlähteenä on 2,1-litrainen Mercedes OM 651 dieselrivinelikko joko 100, 120 tai 140 kW tehoisena. Vaihteistona on aina 7-portainen turbiini-automaattivaihteisto.

Nelivetotekniikka rokottaa kantavuudesta vain noin 50 kg, jos vertailukohdaksi otetaan takavetoinen malli. 

vitotest2.jpg

Jatkuvaa pitoa

Tavallisessa maantieajossa moottorilta saatavaa tehoa annostellaan etu- ja taka-akselin kesken 45:55 suhteessa. Tarvittaessa jakosuhde muuttuu mekaanisesti ja automaattisesti suhteessa 70:30 - 30-70 ajotilanteen mukaan. Jakosuhteen muutos hoidetaan jakovaihteiston sisälle asennetun lamellijarrun avulla. Jarru voi välittää 55Nm suuremman vääntömomentin halutulle akselille yllä mainitussa suhteessa. Pidon loppuessa nerokas 4ETS -nelivetoluistonestojärjestelmä jarruttaa lipsuvia pyöriä ja välittää voimaa pitäville pyörille. Koeajossa järjestelmä toimii moitteetta.

Vito 4x4 malleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin. Myötämäkinopeuden voi asettaa 4-18 km/h välille. Nopeuden säätö käy joko polkimista tai vakionopeudensäätimestä. 

Koejorupeama osui nelivetoautolle sopivasti maaliskuulle. Parhaalta teholtaan 163 hv moottorilla varustettu Vito eteni varmaotteisesti vaihtelevissa olosuhteissa. Pidon äärirajoja kokeiltaessa uusimman sukupolven ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät ottivat määrätietoisesti mutta pehmeästi etenemisvastuuta harteilleen. Takapainotteisen vetosuhteen ansiosta ohjattavuus säilyy myös pyörien vetopitokyvyn äärirajoilla.

Jousituksen sisään- ja ulosjoustovarat ovat pienentyneet hieman entiseen malliin verrattuna, joten aivan pahimmat patikot kannattaa suosiolla kiertää. Se mikä maastossa hävitään korvautuu maantiellä kohentuneena ajettavuutena. 

vitotest3.jpg

Ohjaamo on toimiva kokonaisuus ja Vito onkin ajoltaan henkilöautomainen. Pitkäjalkaisten kuljettajien kannattaa kuitenkin ruksia tilauskaavakkeesta lasikuituinen väliseinä, joka tuo kaivattuja lisäsenttimetrejä ohjaamoon ja kuljettajan istuimen pituussäätövaroihin. 

Tarkka ohjaus tarjoaa erinomaisen ohjausvasteen. Jarrut ovat valmistajalle ominaiseen tapaan tehokkaat ja tarjoavat hyvän poljinvasteen.

Tarpeen ja maksukyvyn mukaan

Mercedes-Benz Vito -mallisto on nyt laajempi ja kattavampi kuin koskaan aikaisemmin. Valikoimassa on vaihtoehdot lähes kaikkiin tarpeisiin ja maksukykyluokkiin. Etuvetoisen 1,6 litran dieselillä varustetun Viton omistajaksi pääsee edullisimmillaan noin 31 500 eurolla. 4x4 -mallien verolliset hinnat alkavat noin 45 500 eurosta. Koeajoauton hintapyynti on noin 62 000 euroa, josta lisävarusteiden osuus on pyöreästi 11 500 euroa.

16.07.2018 16:33Uusi Olofsfors CoverX metsäkonetela ensiesittelyssä Interforstissa Münchenissä 18.-22.7. - osastolla paikalla Metsätyön edustaja
16.07.2018 15:01Land Rover Discoveryllä isojen asioiden edessä
16.07.2018 12:10Kouvolassa liikennejärjestelyjä heinäkuussa
16.07.2018 10:00Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus: Auto omassa omistuksessa vai yhteisomistuksessa?
16.07.2018 9:00Vaihtotase alijäämäinen toukokuussa, pääomaa virtasi nettomääräisesti Suomeen
15.07.2018 18:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi helmi-huhtikuussa vajaat 5 prosenttia
15.07.2018 9:11Vieraassa kaupunkiympäristössä ajaminen koetaan melko helpoksi
14.07.2018 19:01KATSO KUVAT JA VIDEO! Sähkökäyttöinen T-Log puutavara-auto operoi ilman kuljettajaa
14.07.2018 11:01Maantielain muutokset ja uusi yksityistielaki vahvistettiin
14.07.2018 8:01Ajoterveys edelleen lääkärivastaanoton kuuma peruna

Siirry arkistoon »