Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13401560 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.6.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018Lue lisää »18.6.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelynLue lisää »18.6.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.6.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018Lue lisää »18.6.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelynLue lisää »18.6.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.Lue lisää »

Vaikeisiin keleihin kehitetty Martti on nyt ensimmäinen lumen ja jään haastanut robottiauto

Share |
16.12.2017 14:01

Martti_alytiella_edesta.jpg

VTT:n robottiauto Martti on onnistunut ensimmäisenä automaattisena autona ajamaan täysin autonomisesti todellisella tiellä lumipeitteisissä keliolosuhteissa ja tekemään samalla myös uuden 40 km/h:n nopeusennätyksensä Muoniossa Aurora E8 -älytiellä, mikä on todennäköisesti myös uusi epävirallinen maailmanennätys. 

Martti on Volkswagen Touaregin alustalle kehitetty tutkimusajoneuvo, joka on varustettu robottiautopuolisonsa Marilynin tavoin kameroilla, antenneilla, sensoreilla ja laserskannereilla. Ajoneuvoissa on eroja anturien määrässä ja sijoittelussa. Esimerkiksi Martin kolme laserskanneria nuuskivat ympäristöä vain auton edessä, kun Marilynin antureista kaksi katsoo eteenpäin ja yksi taaksepäin. 

"Kun keväällä 2017 me tutkijat opetimme Marilyniä ajamaan, niin syksyllä se on opettanut meitä tekemään Martista sellaisen, että tämä pärjää puolisonsa kanssa ja noudattaa reitillään GPS- ja suuntatietoja. Martti on tehty vaikeisiin keliolosuhteisiin ja Marilyn loistaa kaupunkien kuningattarena", kuvailee projektipäällikkö Matti Kutila VTT:n RobotCar Crew'sta.

Muonion älytiellä Marttia myös opetettiin intensiivisesti. "Sillä on selkeästi päättäväinen luonne, ja se lähti toimimaan vuorokauden sisukkaalla opettamisella. Marilyn oli aikanaan työläämpi, koska sen hallintaohjelmisto luotiin täysin tyhjästä. Martissa on käytössä sama ohjelmisto, johon ei enää tarvinnut tehdä kuin pieniä muutoksia", pohtii auton rakentamisesta ja laitteista vastannut Ari Virtanen.

Martti myös saavutti nopeusennätyksensä, kun sen annettiin pienen totuttelun jälkeen nostaa nopeuttaan. "Mahdollisesti syntyi myös uusi maailmanennätys täysautomaatiolla todellisella tiellä 40 km/h lumisessa maastossa ilman kaistaviivoja ja lumisateessa. Enemmänkin vauhtia olisi voinut olla, mutta nopeus on ohjelmallisesti rajoitettu testiajoissa 40 km/h", Kutila kertoo. Ajon toteuttivat tutkija Pasi Pyykönen, erikoistutkija Ari Virtanen ja vastaava tutkimusteknikko Rainer Täppinen.

Aurora E8 -kokeilut liittyvät Liikenneviraston ja Trafin Arctic Challenge-CAD-projektiin, jossa ovat mukana VTT:n lisäksi Indagon, InfoTripla ja Dynniq.

VTT:n robottiautoihin vaihdetaan vielä optisten komponenttien aallonpituuksia ja lisätään tutkan resoluutiota sekä rakennetaan edelleen lisää älykkyyttä anturien kyvykkyyttä haistelevaan ohjelmistoon. Näin pyritään varmistamaan ajoneuvon toimintakykyä pala kerrallaan myös liukkaalla tiellä, jossa näkyvyyttä haittaavat peittynyt tienreuna tai sumu.

Robottiautojen kehityksessä lisätään koko ajan skenaarioita (kaupunkia, kantatietä, lunta, exit-ramppia), joista auto suoriutuu, sekä kasvatetaan ajonopeuksia ja hallitaan älykkyydellä vaikeitakin keliolosuhteita. 

Seuraavaksi Martti viettää ansaittua joululomaa, mutta Marilyn päivystää myös joulun ja uuden vuoden välipäivät ja valmistautuu ensimmäiseen ulkomaan komennukseensa, joka on toukokuussa Saksassa. Martti saa ennen tammikuun puoliväliä kommunikaatiomoduulit ja alkaa keskustella myös digitaalisen tieinfran kanssa. Tähän asti sen keskustelu on rajoittunut puolisoonsa Marilyniin.

VTT:n robottiautot ovat vahvasti mukana 5G-kehityksessä ja hyödyntämässä sen tarjoamia mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa mm. Tekesin Challenge Finland -ohjelmaan kuuluvan 5G-SAFE-projektin kautta. VTT tekee tiiviistä yhteistyötä Euroopan autoteollisuuden kanssa, kun kehitetään vaikeisiin keliolosuhteisiin soveltuvaa automatiikkaa.

"Käytössämme on jo älykäs tienvarsiyksikkö, joka pystyy ruokkimaan paikallisesti tiedoillaan Martin ja Marilynin tiedonjanoa. Tämä MARSU:ksi nimetty kärry sisältää kitkatiedon mittausta ja kehittyneen tukiasemana toimivan kommunikaatiomoduulin. Lisäksi yhden ajoneuvoistamme voi bongata myös metsässä ensi keväänä, kun Marilyn ja Martti saavat itselleen maastossa kulkevan kaverin", Kutila paljastaa.    

18.06.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.
17.06.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9:55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9:50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019
17.06.2019 9:45Uusi MasterTig - tehokas TIG-hitsauksen mestari
16.06.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena

Siirry arkistoon »