Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10852223 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.12.2018 16:00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydelläLue lisää »14.12.2018 15:50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässäLue lisää »14.12.2018 15:42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.12.2018 16:00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydelläLue lisää »14.12.2018 15:50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässäLue lisää »14.12.2018 15:42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessaLue lisää »

Vaikeisiin keleihin kehitetty Martti on nyt ensimmäinen lumen ja jään haastanut robottiauto

Share |
16.12.2017 14:01

Martti_alytiella_edesta.jpg

VTT:n robottiauto Martti on onnistunut ensimmäisenä automaattisena autona ajamaan täysin autonomisesti todellisella tiellä lumipeitteisissä keliolosuhteissa ja tekemään samalla myös uuden 40 km/h:n nopeusennätyksensä Muoniossa Aurora E8 -älytiellä, mikä on todennäköisesti myös uusi epävirallinen maailmanennätys. 

Martti on Volkswagen Touaregin alustalle kehitetty tutkimusajoneuvo, joka on varustettu robottiautopuolisonsa Marilynin tavoin kameroilla, antenneilla, sensoreilla ja laserskannereilla. Ajoneuvoissa on eroja anturien määrässä ja sijoittelussa. Esimerkiksi Martin kolme laserskanneria nuuskivat ympäristöä vain auton edessä, kun Marilynin antureista kaksi katsoo eteenpäin ja yksi taaksepäin. 

"Kun keväällä 2017 me tutkijat opetimme Marilyniä ajamaan, niin syksyllä se on opettanut meitä tekemään Martista sellaisen, että tämä pärjää puolisonsa kanssa ja noudattaa reitillään GPS- ja suuntatietoja. Martti on tehty vaikeisiin keliolosuhteisiin ja Marilyn loistaa kaupunkien kuningattarena", kuvailee projektipäällikkö Matti Kutila VTT:n RobotCar Crew'sta.

Muonion älytiellä Marttia myös opetettiin intensiivisesti. "Sillä on selkeästi päättäväinen luonne, ja se lähti toimimaan vuorokauden sisukkaalla opettamisella. Marilyn oli aikanaan työläämpi, koska sen hallintaohjelmisto luotiin täysin tyhjästä. Martissa on käytössä sama ohjelmisto, johon ei enää tarvinnut tehdä kuin pieniä muutoksia", pohtii auton rakentamisesta ja laitteista vastannut Ari Virtanen.

Martti myös saavutti nopeusennätyksensä, kun sen annettiin pienen totuttelun jälkeen nostaa nopeuttaan. "Mahdollisesti syntyi myös uusi maailmanennätys täysautomaatiolla todellisella tiellä 40 km/h lumisessa maastossa ilman kaistaviivoja ja lumisateessa. Enemmänkin vauhtia olisi voinut olla, mutta nopeus on ohjelmallisesti rajoitettu testiajoissa 40 km/h", Kutila kertoo. Ajon toteuttivat tutkija Pasi Pyykönen, erikoistutkija Ari Virtanen ja vastaava tutkimusteknikko Rainer Täppinen.

Aurora E8 -kokeilut liittyvät Liikenneviraston ja Trafin Arctic Challenge-CAD-projektiin, jossa ovat mukana VTT:n lisäksi Indagon, InfoTripla ja Dynniq.

VTT:n robottiautoihin vaihdetaan vielä optisten komponenttien aallonpituuksia ja lisätään tutkan resoluutiota sekä rakennetaan edelleen lisää älykkyyttä anturien kyvykkyyttä haistelevaan ohjelmistoon. Näin pyritään varmistamaan ajoneuvon toimintakykyä pala kerrallaan myös liukkaalla tiellä, jossa näkyvyyttä haittaavat peittynyt tienreuna tai sumu.

Robottiautojen kehityksessä lisätään koko ajan skenaarioita (kaupunkia, kantatietä, lunta, exit-ramppia), joista auto suoriutuu, sekä kasvatetaan ajonopeuksia ja hallitaan älykkyydellä vaikeitakin keliolosuhteita. 

Seuraavaksi Martti viettää ansaittua joululomaa, mutta Marilyn päivystää myös joulun ja uuden vuoden välipäivät ja valmistautuu ensimmäiseen ulkomaan komennukseensa, joka on toukokuussa Saksassa. Martti saa ennen tammikuun puoliväliä kommunikaatiomoduulit ja alkaa keskustella myös digitaalisen tieinfran kanssa. Tähän asti sen keskustelu on rajoittunut puolisoonsa Marilyniin.

VTT:n robottiautot ovat vahvasti mukana 5G-kehityksessä ja hyödyntämässä sen tarjoamia mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa mm. Tekesin Challenge Finland -ohjelmaan kuuluvan 5G-SAFE-projektin kautta. VTT tekee tiiviistä yhteistyötä Euroopan autoteollisuuden kanssa, kun kehitetään vaikeisiin keliolosuhteisiin soveltuvaa automatiikkaa.

"Käytössämme on jo älykäs tienvarsiyksikkö, joka pystyy ruokkimaan paikallisesti tiedoillaan Martin ja Marilynin tiedonjanoa. Tämä MARSU:ksi nimetty kärry sisältää kitkatiedon mittausta ja kehittyneen tukiasemana toimivan kommunikaatiomoduulin. Lisäksi yhden ajoneuvoistamme voi bongata myös metsässä ensi keväänä, kun Marilyn ja Martti saavat itselleen maastossa kulkevan kaverin", Kutila paljastaa.    

14.12.2018 16:00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15:50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15:42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15:23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15:17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13:01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä
14.12.2018 11:23Puukauppa ennätysvauhdissa - kustannukset nousseet merkittävästi
14.12.2018 8:11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019
14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötä
13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa

Siirry arkistoon »