Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettu

13.12.2017 19.11

huolto-kartta.jpg

Yhteistyöyritysten verkosto tuottaa ison osan Komatsu Forest Oy:n tarjoamista tekniseen ylläpitoon liittyvistä palveluista. Huoltoon, varaosapalveluun ja metsäkoneiden tarvikekauppaan erikoistuneille huoltoyrityksille, niiden 13 toimipisteelle, on pyritty luomaan hyvät edellytykset palvella Komatsu-asiakkaita; käytännössä saman tasoiset kuin Komatsu Forest Oy:n omilla pisteillä.

Se on tarkoittanut toimintojen yhtenäistämistä ja nopeiden yhteyksien rakentamista. Integraation keskiössä ovat yhteiset tietojärjestelmät, joiden tehtävä on pitää koko huoltoverkosto ajan tasalla, taata oikeaan osuneet tarpeen määritykset ja nopeat toimitukset. Asiakastyytyväisyyden tiedetään kohenevan, kun asiat ovat kunnossa ja palvelu pelaa. Se oli tavoitteena ja siinä on onnistuttu.

huolto-kartta-2222.jpgHuoltoyrittäjän tietokoneen ruudulle ilmestyneet ohjelmat ovat käteviä työkaluja, monesti myös yrittäjälle tehokas tapa kilpailla toimitusten nopeudessa ja täsmällisyydessä. Jokaisesta yritysvetoisesta palvelupisteestä päästään suoralla yhteydellä sinne missä on tieto koneiden konstruktioista, lähimmän varaosan sijainnista tai edullisimmasta metsäkoneen varusteesta.

Yhtenä tietotekniikan roolin laajentamisen motiivina on ollut halu palvella tehokkaasti koneyrittäjää hänen odottaessaan ongelmaansa ratkaisua kasvotusten Komatsun edustajan kanssa tai langan päässä työmaallaan. Siinä tilanteessa ripeys on huoltoyritykselle vahva kilpailuetu. Komatsu Forest Oy:n viimeaikaiset toimenpiteet palvelun parantamiseksi koskettavat tasapuolisesti koko verkostoa: varaosien uusi loogisempi hinnoittelu ja yli yön kuljetukset DROPBOX-noutopisteineen piristävät huoltoverkoston palvelua ja saavat asiakkailta varauksettoman kiitoksen.

Tekemistä riittää

Komatsu Forest Oy:n siirtyminen ulkopuolisesta palveluverkostosta omien pisteiden perustamiseen on ollut hyvin maltillista. Kahdessa tapauksessa, Keski-Suomessa ja Lapissa, ei ollut vaihtoehtoa; pitkän etsiskelyn jälkeen ei riittävillä resursseilla varustettuja yrittäjiä löytynyt. Tällaisissa tilanteissa vaihtoehdot ovat vähissä, jos kerran palvelun tasoa on tarkoitus parantaa. Juuri nyt on tapetilla ihan muut asiat: teollisuuden Woodforce-järjestelmä on saapumassa maaliin, sen myötä Komatsu Forestin MaxiFleet-etähallintaa päästään viimeinkin lanseeraamaan toden teolla. Huoltosopimusten suosio on yllättänyt positiivisesti koko palveluverkoston, ennakoiva huolto muuttaa rutiineja joka pisteessä. On tullut lupausten lunastamisen aika.

Jatka lukemista: Asiat tapahtuvat huoltopisteissä

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »